Inlägg av Devildoll

Inlägg som Devildoll har skrivit i forumet

Skrivet av Bojkott:

Varsågod, go nuts.
https://www.inet.se/produkt/4301412/corsair-force-mp600-1tb

Och snabbare blir dem när PCIe 5.0 släpps.

Jag har faktiskt en sån, men är inte bara själva SSDn Tim Sweeny refererar till, även om Verge verkar tro det, det är precis som han citeras, innan de själva går in och försöker tolka det han säger. hela lagringsarkitekturen som sagt.

Citat:

The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy on anything on PC for any amount of money right now.

kontrollerchippet i deras SSD har 6 prioriteringsnivåer i sitt prioriteringsystem , medans nvme standarden bara definierar 2

utan deras dedikerade dekomprimeringschip för krakenfomatet så hade ps5an behövt 9 ytterligare cpukärnor.

med mera

Han nämner även att det rent hastighetsmässigt finns/kommer finnas snabbare SSD's på marknaden, men det är som sagt en missuppfattning att Tim Sweeny skulle syfta på motsatsen när han sade att PS5ans lagringsarkitektur var överlägsen.

Det är alltså helheten som är det imponerande här, inte råa specifikationer på en SSD, som vissa verkar tro.

För den som är tekniknörd kan jag rekommendera hela föredraget som Mark Cerny höll om PS5an, där lagringsarkitekturen får stor plats.

Har fortfarande kvar boxen

har gluttat på lite olika recensioner, och Tompa tycker nog som de flesta andra faktiskt.

förbättring av forza 5, aningen mer grepp än 5an, mer innehåll osv.

Det enda jag inte märkt hos andra recensioner är att AI'n skulle vara konstigare än tidigare titlar.

att det alltid är 1 eller två som sticker iväg håller jag dock med om, den erfarenheten har jag fått ifrån demot, måste lira lite forza 5 och undersöka om det är samma där.

Att de skulle sakta in när de kommer för långt fram har jag dock inte märkt ( lirar på pro/unbeatable för det mesta )

yep verkar som om majoriteten spelar på ps4, då det för tillfället är 66 tusen online i spelet, varav 12 tusen spelar det enligt steam's statistik

sålänge spelmekaniken är bra så kommer jag prova det.

men visar det sig att netcoden är lika horribel som i cs:go så får det vara.

Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Devildoll:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

De är byggda på nästan samma sätt, En cpu/gpu combo med delat minne.

bägge har 8 GB, varav jag är osäker på exakt hur mycket kan användas till spel på respektive plattform.

PÅ xboxen är minnet i form av DDR3, och playstationen har GDDR5.

det är inte en fråga om ram vs vram, utan en fråga om DDR3 vs GDDR5.

Ja, gjorde ett misstag. Xbone har inte delat minne. Dock så gör inte GDDR5 PS4 maskinen massivt mycket snabbare, det ger bättre bilduppdatering men i övrigt så kan man ha samma nivå av grafisk detaljgrad. Bägge har mycket svaga processorer. Det måste de ha för att hålla energiförbrukningen nere.

Jodå, Xboxen har enat minne, precis som playstation 4

Skrivet av Kaleid:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:

mera svammel

Du verkar ha svårt för att förstå vad meddelandefunktionen är till för, eller? Det finns en gräns på hur mycket man kan svamla fram och tillbaka =/ Det räcker med trollandet nu, du har fått dina x antal inlägg för dagen på FZ. Det blir inte mer hjärndött och offtopic än såhär...

Edit: Föreslår att du för tredje (eller fjärde, femte? Vem håller räkningen?) fortsätter med denna hysteri i en meddelande istället. Innan tråden rensas på all detta skräp och både du och jag får en varning.

Jag skrev ett inlägg som passade in i tråden som kritiserade ditt inlägg och hur du tycker det är bättre att använda ram istället för vram på datorer.
Du svarade med påhopp och omogna inlägg vilket är helt offtopic. Du kanske ska se över dina inlägg och komma med argument istället för förolämpningar och återgå till trådens ursprungliga diskussion.

Xbone har inte mycket VRAM och är byggd mer som en PC till skillnad från PS4 där VRAM är även dess RAM minnen. Ger hög bandbredd men måste fortfarande jobba ihop med en lågpresterande CPU. Xbone har även en ganska klen GPU och eftersom tillverkningskostnaderna drar iväg om man jobbar för mycket på de olika formaten så får vi liknande utseende och prestanda på allt. Tekniskt sett så har konsolerna ingen som helst chans mot en bättre PC.

De är byggda på nästan samma sätt, En cpu/gpu combo med delat minne.

bägge har 8 GB, varav jag är osäker på exakt hur mycket kan användas till spel på respektive plattform.

PÅ xboxen är minnet i form av DDR3, och playstationen har GDDR5.

det är inte en fråga om ram vs vram, utan en fråga om DDR3 vs GDDR5.

Skrivet av MEG:

Jag har ingen aning om hur lätt eller svårt det är, jag gissar att det är svårt och jag hoppas att det går bra för killen för han verkar duktig.

Han har själv sagt att han är nybörjare,
Han letade efter grafikmods till spelet, hittade inga, och beslöt sig för att pilla lite i filerna själv.
Det är inga direkt avancerade saker han gör.
Dock är det mer än vad utvecklarna lyckats/haft tid med.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Sanazin:

Edit: Tål sägas att jag sitter på en i5 @ 4.3GHz samt 2x överklockade 670n med 2GB VRAM. Spelet är inte optimerad till PC för fem öre då Ubisoft inte har tagit hänsyn till den mängd VRAM som utgör normen för PC, utan har istället gått på den delade VRAM:en i PS4/XO. I 1080P kräver WD bokstavligen talat mer eller mindre en GPU med 2GB VRAM på de lägsta inställningarna för att det inte ska förekomma stuttering _alls_. Och så ska det inte vara....

Det är bra att utvecklingen på PC går framåt. Bättre att lägga mer krut på grafikkortet då minnet är många gånger snabbare än vanligt ram.
Att ett spel är bättre på nyttja ram än vram är motsatsen till optimering och orsaken att pc står och stampar tomt på fel ställe. Dags att sluta anpassa spelen efter tvåkärniga laptops och börja satsa på optimering till riktiga datorer anpassade för spel.

Nej, nej, nej. Nu blev det helt fel här, har du ens läst det jag skriver? Ingen påstår att något behöver utnyttja RAM istället för VRAM för att få kallas optimerat. Hela problematiken kring Watch Dogs prestanda på PC bygger på att utveckligen _inte_ har gått framåt, alls. Jag får känslan av att du har 'sovit under en sten' och fullkomligen ignorerar de hundratals, tusentals inlägg på neogaf, guru3d, nvidia's forum och hos Ubisoft själva angående Watch Dogs prestanda på PC.

Att ett spel, som i all ärlighetens namn inte ser speciellt bra ut, kräver 2GB VRAM för lägsta inställningarna är INTE utveckling. Jösses kära vän.
Ubisoft har själva på Twitter nämnt att anledningen till att PC versionen av Watch Dogs kräver så löjligt mycket VRAM (Ja, i onödan) är på grund av att de har utgått efter hur VRAM är tilldelat hos XO/PS4, det vill säga delat VRAM/RAM där PS4 sitter på 8GB. Det finns inte på världskartan när det gäller PC.

I praktiken så innebär detta att spelet inte är optimerat för hur PC hårdvara ser ut idag, inte imorgon eller om 3 år, utan idag. De har helt enkelt tagit det enkla utvägen och mer eller mindre fokuserat på XO/PS4 när de porterat spelet till PC. Och ja, spelet är dessvärre en portering då det är tydligt vad som sätter gränserna.
Att exempelvis en GTX 690 med rejält mycket bättre prestanda än alla andra single-GPU grafikkort inte klarar av att driva runt Watch Dogs endast, och endast på grund av för "låg" VRAM tyder på dålig optimering. Att vrida runt det hela och tro att det är något bra och påstå att man "äntligen" har börjat optimera spel för kraftfulla datorer är som att stå och ljuga för sig själv.

tl;dr: Att ett spel kräver löjligt mycket resurser helt i onödan innebär ->inte<- att det är optimerat för kraftfulla datorer, det innebär att spelet ->inte är optimerat för fem öre.

Ok då går vi tillbaka historiskt till tiden innan 3D acceleratorer.

Alla spelen var "optimerade" för system med CPU som skötte i stort sett allt. Snabbare CPU = bättre flyt i spel.

Men sedan kom 3D acceleratorer och gjorde att spel som Quake flöt mycket bättre. Då flyttade man över belastningen på 3D acceleratorerna från CPUn. Det är utveckling!
Idag har alla grafikkort 3D acceleratorer så man slipper köpa en sån för att komplettera grafikkortet. Det är utveckling!

Nu med nya konsolerna har man valt att använda VRAM istället för RAM för att det är bättre när man beräknar fysik, grafik eller paralella beräkningar. Det är utveckling!

Nu har dom optimerat spelmotorn att använda sig effektivt av VRAM för att få ut så mycket prestanda som möjligt av next gen konsoler så har dom valt att inte göra om hela spelmotorn till PC, utan kräver att spelarna till PC har grafikkort med mycket vram för att kunna nyttja spelmotorn bättre.

Vi är vid samma vägskäl som vid tiden vi gick från CPU till 3D acceleratorer. Att använda VRAM till spel är mycket bättre än att använda RAM precis som 3D acceleratorer var bättre för grafik än CPUn var på 3DFXs tid.

Man kan säga att Quake var dåligt optimerat för majoriteten satt på en 486 eller P100 och fick 40fps medans tuffa killarna satt på ett Voodoo.

Det korkade med Watch dogs är att det laddar in alla texturer två gånger.

Onödigt. ineffektivt, möjligtvis enkelt lösning på konsollproblem.

Delar av ubisoft är sämst helt enkelt.

Ni kommer väl ihåg AC brotherhood?
Deras motor är så kass, att för att kunna streama in assets tillräckligt snabbt för vad som krävs vid farten av en hästs sprint, behövs SSD's

Skrivet av cyzed:
Skrivet av marcus8958:

Han kanske får ett jobb som den där killen som gjorde en massa grejs till Oblivion.

Skrivet av MEG:

Jag tror inte att det är så lätt att fixa sådant, men jag antar att du redan hade ordnat detta, då det låter på dig som att det är en enkel sak att ordna.

Är ni allvarliga? Ska han få jobb med att hitta gömda filer och inställningar som Ubisoft själva gömt?

Det han gjorde var ganska svårt när man inte vet vad eller var man letar efter, men om han hade varit anställd på Ubisoft så hade både han och hela företaget vetat var filerna och inställningarna var.

Edit: typo

Han är ju tydligen mer kompetent än vissa personer på ubisoft montreal i alla fall.

https://i.imgur.com/NRHeLh6.png

Men samtidigt säger han själv att han bara är en person som älskar grafik,
I sökande efter grafikmods till watch dogs så märkte han att det inte fanns några, och tänkte :" hmm, kan väl försöka luska lite själv "

det "enda" han gjort är att pilla lite i ursprungliga filer, men det är mer än vad utvecklarna, och resten av spelarbasen orkat hursomhelst.

Hade den där praktikanten på montreal inte köpt den där extra kaffen för $3 som spräckte pc budgeten, så kanske de hade haft ekonomin att lägga in effekterna officiellt.

twitter

Enligt ubisofts pr så har spelet aldrig fått sig någon visuell nedgradering.
och det håller de fast vid, även idag.

auktionshus? finns det i spelet

I så fall har jag missat det.

fy fan, machinima alltså, inte otippat att de går med på nått sånt här.

Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Devildoll:

de måste fixa delayen.

ibland när man skjuter ett skott mot någons huvud så tar det en märkbar stund (~0.3 sec) innan innan gubben dör.

då snackar vi att jag har 5 i ping också.

Du har fel. Antagligen kan du inte aima bra alls

så om jag skjuter ett skott..

ETT SKOTT!

och det träffar någon i huvudet så att personen dör, men endast registreras efter en märkbar fördröjning, så är anledningen till det att jag siktar dåligt?!

de måste fixa delayen.

ibland när man skjuter ett skott mot någons huvud så tar det en märkbar stund (~0.3 sec) innan innan gubben dör.

då snackar vi att jag har 5 i ping också.

Skrivet av Hipshot:

Kan någon säga ungefär hur mycket det kostar i RIKTIGA pengar att köpa saker i spelet, jag har det inte och kommer aldrig ha det heller, men jag undrar lite ändå

Här har du en bild som jag tagit ( och som flitigt används av media ) på tokenpriserna

Och här har du ett litet urval av bilarna man kan köpa.

En token är alltså värd ca 4 öre om du köper det stora paketet.

Skyline'en kostar alltså 3 kr.
och formel 1 bilen 460 kr

Med dessa nya ändringar kommer man alltså kunna införskaffa sig bilar 5 gånger snabbare än i 4an.

Det låter sjukt tråkigt, ärligt talat.

Citat:

We based our economy largely on Forza Motorsport 4 data, That $6 million Ferrari? It cost $10 million in Forza 4.

som sagt.

Citat:

The earn rate [in Forza 5] should have been the same, Player patterns are different now,

det låter som att 5an fått ganska mycket spotlight eftersom det är ett launch spel, vilket leder till att folk som inte har någon erfarenhet av hur tidigare, eller ens 5an är.

ett riktigt hatetrain.

Skrivet av Thunde:

Spelet skulle vara halva priset när det är mikrotransaktioner med. Finns inget mer irriterande än att köpa ett spel och sen "behöva" betala igen i spelet om man inte vill farma 24/7.

har du spelat tidigare 5an, eller tidigare iterationer av spelet?

Skrivet av Hipshot:

Fattar inte riktigt detta, vadå 6 miljoner, måste man betala det för att köpa en bil i spelet, vad är det i "riktiga" pengar för jag gissar att det är här skon klämmer? Jag antar att man inte betalar 600 för spelet och sedan 6000000 för en bil?

ingen tvingar dig att använda riktiga pengar.
Den möjligheten finns där för folk som är lata.

det vanligaste är att man tjänar ihop ingame cash genom att helt enkelt spela spelet.

vadå inte mästerverk?

om det är typ som dayzmod fast med lite prestanda fix så är jag nöjd.

sen att man inte kan koka ris och gå på toaletten förrän om några patches, det spelar mindre roll.

Snygg, och få lager, bra jobbat!

Skrivet av Tompa:
Skrivet av Devildoll:

Tomas, när man väl sitter i bilen, så måste väl ändå 5an vara en förbättring av 4an?

Ja, cockpitvyn funkar riktigt bra.

Tänkte på själva simulationen och så vidare, även om mycket är avskalat från tidigare iterationer så bör väl själva kärnan vara den bästa hittills, eller?

Tomas, när man väl sitter i bilen, så måste väl ändå 5an vara en förbättring av 4an?

Skrivet av zoid:

Synd att grafiken är nedvriden sen spelet visades på e3 (antagligen för att spelen där kördes på kraftfulla PCs istället för Xbox One).

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?p=90611423#post906...

jag hoppas du läste moderators sista inlägg i den tråden.