När gränserna mellan pc och konsol suddas ut kommer modifikationer inte längre att vara något som bara körs på datorer. Möjligheterna att distribuera sitt hemkok på tv-spelsplattformarna växer och vissa tror att det kan innebära slutet för datorer som spelplattform.

När #Tripwire Interactive-chefen John Gibson fick säga sitt om utvecklingen är han orolig för framtiden, men inte bara på grund korsbefruktningen. Att utveckla en mod och få uppmärksamhet för den är inte lika enkelt som för ett par år sedan, det finns helt enkelt för många och kvalitétsribban är hög.

Gibson: I think the PC mod scene as a whole is already in trouble. It isn't like the early days of modding when there were just a few mods and when a mod came out it was a BIG thing. Mod teams seem to expect to just roll a buggy pre-alpha mod out the door and have it become the next Counter-Strike overnight.

It takes a lot higher quality these days to get player's attention, and even then making a great mod doesn't guarantee anyone will play it. There were a LOT of amazing mods for UT2k4 that came out and just fizzled out. Half-Life 2 mods seem to be having the same problem as well. There are great mods coming out, but they are only getting a handful of players.

Vad tror du, kommer pc-moddarna att dö ut till fördel för konsolskapande? Sjung ut i forumet!