I en debattartikel på Edges hemsida skriver Giordano Bruno, franchise business director för Bejeweled#PopCap, att gratisspel inte nödvändigtvis är något som är dåligt för spelindustrin. Han menar att free-to-play-metoden ger större chans för större publik och att små och stora utvecklare kan testa nya idéer med hjälp av metoden. Han skriver också att många dömer ut hela gratisspelindustrin på grund av de spel som inte håller bra kvalitet.

– Freemium-modellen har varit dominerande i Asien under en lång tid. Men i västvärlden dök modellen upp i och med sociala spel, speciellt på Facebook-plattformen, under 2007. De första experimenten kan knappast kallas "spel", de var simpla "applikationer" byggda av webbutvecklare med liten eller ingen erfarenhet av speldesign. De siktade på att dra fördel av plattformens virala funktioner för snabb tillväxt, skriver Giordano Bruno.

Han menar att det viktigaste för spelutvecklare är att göra ett roligt spel. Om spelet är roligt kommer det att locka spelare som också vill betala för sin upplevelse. Många spelutvecklare gör visserligen ytliga spel, skriver han, men det finns också de som faktiskt satsar på att bringa innovation och bra gameplay till spelindustrin.

– Det finns inga självfallna fel med freemium. Det enda det gör är att ge spelutvecklare mer frihet.

Vad tycker du – är free-to-play-modellen bra eller dålig? Rösta och kommentera nedan.

Bilden ovan är från ett av de mest spelade, och hatade, gratisspelen - Farmville.