John Romero är idag känd som en legendarisk speldesigner bakom milstolpar som #Wolfenstein 3D, #Doom och #Quake – samt, eh, #Daikatana. Vad som är mindre känt är att den unge Romero, bara 17 år gammal, i mars 1985 skickade ett minst sagt glödande fan-brev till en annan spelutvecklarlegendar – Jordan Mechner.

Detta brev har nu publicerats i sin fullständighet hos Kotaku, men ett par godbitar kring John Romeros fascination för klassikern #Karateka bjuder vi på nedan.

– Jag var helt tagen av grafiken, skuggorna och allt. Du gjorde ett fantatiskt jobb och har, anser jag, definierat state-of-the-art-grafiken för framtida Apple-spel. Teknologin har funnits i Apple hela tiden för att åstadkomma denna grafik, men det krävdes en programmerare som du för att dra nytta av den, skriver John Romero.

– Hur gjorde du den scrollande bakgrunden? Ända sedan Choplifter har jag inte lyckats klura ut vilken typ av dataalgoritm som skulle krävas för att rita en scrollande bakgrund som din. Om du bestämmer dig för att skriva tillbaka så vore jag evigt tacksam om du förklarade det här för mig, skriver han.

John Romero avslutar också sitt brev med att kalla sig "John Romero, Disciple of the Great Jordan, and worshipper of the Magnificent Mechner", som för att understryka sin stora respekt och vördnad för Prince of Persia-skaparen.

Nästa vecka kommer John Romero och Jordan Mechner att framträda tillsammans och snacka spel under Game Developers Conference i San Francisco. Undras vad den 17-årige John Romero hade sagt om det?

Detta är Karateka

På bilden: John Romero plus en Chrono Trigger-kassett.