Vi vet sedan tidigare att #Id Software håller på att utveckla ett #Doom 4, men att det inte gått så bra. Studion har den senaste tiden haft det svårt att upprätthålla sin titel som fps-mästare och de dåliga siffrorna för #Rage hjälpte knappast till. Nu har Tim Willits och Pete Hines pratat lite mer om arbetet kring #Doom 4 och förhoppningsvis är det spelet som ger #Id tillbaka mästartiteln.

Vi får bland annat reda på varför spelet blev försenat.

– Det var inte bara en sak, berättar Willits för IGN och fortsätter:

– Det var inte direkt som om konceptet var dåligt, eller att programmeringen var dålig. Varje spel har en själ. Varje spel har ett hjärta. När du spelade Rage fick du hjärtat. Doom hade inte hjärtat, det hade inte själen och det hade inte personligheten. Det led av lite schizofreni, en gnutta identitetskris. Det hade inte den passion och själ som ett Id-spel har. Alla känner igen känslan av Doom, men den är väldigt svår att artikulera.

Vidare får vi reda på att de tagit bort allt som kan distrahera teamet och satsar alla kort på #Doom 4, vilket gör att de inte ens vill ta i frågan om det finns andra projekt som är igång hos #Id Software. Med tanke på många spelares nostalgiska minnen kopplade till vad företaget presterat med serien, är det här nog enda sättet för dem att slippa gatlopp.