Olyckskorpar som kraxat om döden för datorn som spelplattform fick igår på näbben från #Microsoft. Under den pågående [[Gamefest]] i Seattle har det varit mycket snack om konsoler men när Skip McIlvaine intog talarstolen var det istället datorer som fokus låg på. Microsoft säger sig vilja satsa lika hårt på pc:n som på sin egna spelmaskiner - främst genom ett projekt kallat "[[Games for Windows]]" som ska knyta spelen närmare [[Windows Vista]].

I projektet ingår hårdare och tydligare marknadsföring i affärer med dedikerade demostationer för pc-spel, som konsoler haft i åratal, med märkning av spel som tillhör plattformen. För att få vara med måste dock spelen uppfylla en rad krav, uppdelade i "essentials" och "showcases". Det förstnämnda är minimumkraven och där ingår bland annat stöd för fjärrkontrollsstart i Windows Media Center och den trådlösa handkontrollen till [[Xbox 360]]. Spelen ska också fungera med Vista-funktionen Game Explorer, som ska samla all tänkbar information om dina installerade spel på ett och samma ställe.

Showcases är inte nödvändiga för att få vara med i [[Games for Windows]]-konceptet men ytterligare marknadsstöd utlovas till dem som även uppfyller dessa. Här återfinns stöd för 64-bitars processorer, Direct3D 10, dubbla skärmar och andra pc-unika funktioner.

Vilka som hoppar på tåget återstår att se, en helvild gissning är att #Halo 2 kommer att bli en av de första titlarna i konceptet då det redan annonserats som Vista-exklusivt. Risken är att mindre utgivare och utvecklare som inte har råd att implementera allt kommer att hamna i skuggan av det stora pr-maskineriet.