I och med ett nytt uttalande från Ubisofts Anne Blondel-Jouin tar företaget ett aktivt ställningstagande angående DLC i deras kommande spel.

I en intervju med Games Industry berättar Blondel-Jouin att företaget lärt sig väldigt mycket från deras egna #Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, och hur de hanterade DLC till det spelet. Enligt henne har de nu kommit fram till att det bästa sättet att hålla spelarna nöjda och kunna leverera ett kvalitativt spel, är att fokusera all DLC på kosmetiska och ytliga förändringar, och inte på kartor eller andra tillägg som kan dela upp spelarbasen.

It wouldn't work if it was about making it compulsory for gamers. No more DLC that you have to buy if you want to have the full experience. You have the game, and if you want to expand it - depending on how you want to experience the game - you're free to buy it, or not.

Hon fortsätter med att likna DLC med en nöjespark, och förklara att alla åkturer är gratis, men du som besökare väljer själv ifall du vill köpa godis i kiosken. Oavsett vad du väljer att köpa till kommer du få samma upplevelse som alla andra.

It is just an extra piece of revenue for us, which comes from gamers being happy. If gamers were not happy, we would not ask for that extra money.

Huruvida detta kommer att påverka Ubisofts användande av säsongspass är oklart. Så sent som igår släpptes survivalläget till #Tom Clancy's The Division som en del av säsongspasset för 39.99$.