Peter Molyneux, mannen som mer än någon annan gett ordet "hype" ett ansikte, tycks själv ha fallit offer för hype.

Gärningsmannen är Kinect, Microsofts rörelsekänsliga kontrolldon till Xbox 360- och One-konsolerna. I en pratstund om Kinect med IGN kallar Molyneux kontrollen för "katastrof" och "ett vrak".

Den var ett vrak. Det började som den där enheten som liksom kunde göra allting själv. Den krävde ingen processorkraft, synfältet skulle täcka hela rummet. Ljudet, som ingen pratar om, var från början tänkt att spåra på flera ställen, det skulle kunna höra var du var.

I slutändan klarade den inget av det här. Den lovade så mycket. Den påminner mig faktiskt lite om VR för närvarande.

"Ett vrak."

Kinect är en kamera- och mikrofonbestyckad kontroll som låter dig styra en konsol eller dator med hjälp av röst och rörelser. Den lanserades till Xbox 360 i november 2010, till Windows i februari 2012 och följde med Xbox One när maskinen hade premiär hösten 2013. Men när Xbox One släpptes i Sverige ett knappt år senare var Kinect-kravet borta.

När Kinect presenterades på E3-mässan 2009 användes Lionheads och Molyneux experimentella spel Milo (eller Milo and Kate) för att demonstrera kontrollen. Men Milo släpptes aldrig, och Kinect – som i februari 2013 hade skeppats i massiva 24 miljoner exemplar – får i dag ses som mer eller mindre död som spelkontroll.