Du kan göra världens mest kraftfulla konsol, men utan en parad med spel kommer den inte långt. Medan utvecklarna frustreras över bristen på Scarlett-info funderar förstås spelarna snarare över hur det blir med uppställningen av exklusiva titlar – något av en akilleshäl för Xbox One.
Matt Booty, högt uppsatt Xbox-chef, är förstås medveten om detta, och för Gamesradar+ berättar han att man kommer nyttja den växande Xbox Game Studios-familjen med att producera spel.
We feel really good heading into 2020. We’ve got a goal of being able to deliver a game, roughly, every three to four months.
Det skulle ju kunna misstas för tomt PR-snack men vi ska förstås ha i åtanke att Xbox-studiorna blivit fler och fler under de senaste åren, med bland andra Ninja Theory (Hellblade) och Obsidian (Pillars of Eternity och en rad rollspelsklassiker). Under X019 avslöjades en rad nya titlar.
Med andra ser Xbox One ut att få ett speltätt sista år i rampljuset medan Scarlett av allt att döma har bättre förutsättningar från start. Nästa generations konsolkrig startar nästa jul.