Efter två Metroid Primes till Gamecube hade Retro Studios initialt nya planer för Metroid Prime 3: Corruption till Wii. Mindre linjär story i en öppnare värld, som Samus Aran skulle utforska via sitt rymdskepp. Detta avslöjar Bryan Walker, som var senior producer för både tvåan och trean, i en intervju med Kiwi Talks. Man kan utforska till viss del, men ambitionerna bantades.

There was also an open world that was much less linear that he was proposing and the team was excited about. We weren't able to prototype a lot of those because they were really big. We did have some ship prototypes, but the open-world one was much bigger.

Walker antyder att det var Wii-specifikationerna som tvingade Retro Studios att tänka om. Man lyckades nämligen aldrig att realisera de här planerna, då de helt enkelt var alltför vidlyftiga.

Innan de fick siffrorna svart på vitt kikade teamet på vad Xbox 360 och Playstation 3 erbjöd.

We knew what the Xbox 360 was going to have, we knew what the PS3 was going to have and the initial specs we were looking at for Wii were not competitive from a hardware and memory standpoint...

Walker säger att läget var något bekymrat på Retro Studios, men att det förbyttes till ett unisont "Ah! Ok" när Wii Remote slutligen presenterades. Rykten kring Metroid Prime-trilogin till Switch fortsätter snurra år ut och år in, men klart är att vi får Metroid Dread på fredag. Och Metroid Prime 4...? Tja, det gick tillbaka till både Retro Studios och ritbordet i början av 2019.