Blir Star Wars Outlaws the SW-spel med öppen spelvärld som många av oss har suktat efter i åratal? Mycket möjligt, för den gameplay-genomgång vi fått såg väldigt intressant ut, även om vi inte ska ropa hej riktigt än. Hur som helst har Gamesradar tagit sig ett snack med creative director Julian Gerighty från Ubisoft Massive, som delat med sig av lite mer info om spelet.

Spelvärld
Han säger att studion ville göra något annorlunda och som inte var ett live service-spel, och möjligheten att få jobba med Star Wars är en dröm som många av dem haft. Star Wars Outlaws stoltserar som bekant med en öppen spelvärld bestående av flera planeter som kan utforskas till fot, på svävarbåge eller med rymdskeppet Trailblazer. De påpekar dock att de inte har skapat hela planeter med procedurell generering, utan att det är mer eller mindre handskapade regioner vi ska få leka runt i.

Rykte
Ens rykte kommer att spela stor roll i spelet, och i trailern såg vi att en efterlysning utlystes när man vägrade att muta en officer från Imperiet. Man kan även tappa anseende om man till exempel blir påkommen med att stjäla från en fraktion eller kriminellt syndikat. De betonar även att pistolen inte kan lösa varje problem och att det ibland är bättre att snacka sig ur en situation.

Stridsförmåga
Blir man efterlyst av Imperiet kan det smartaste till och med vara ett ta en tripp till en annan planet för att ligga lågt ett tag. Alternativt tar man skydd bakom något och tar sig an eskalerande motstånd. Huvudkaraktären Kay är dock inte en soldat och förlitar sig inte på ypperlig pricksäkerhet, utan mer på uppfinningsrikedom och användning av olika prylar såväl som sin lilla följeslagare, Nix.

Under resans gång kommer vi inte bara att få uppgradera Kays förmågor, utan även ordna med uppgraderingar av hennes svävarhoj, rymdskepp och vapen. I trailern fick vi till exempel se Kay byta mellan olika lägen på sin pistol.

Star Wars Outlaws släpps under 2024 till pc, Playstation 5 och Xbox Series X/S.