Svenska Frictional Games har gett oss en hel del blodisande skräckspel, som Amnesia-serien och Soma. Studions creative director, Thomas Grip, säger dock i en intervju med 80.lv att de inte bara skapar spel som ska vara läskiga, utan även utforskar andra teman, såsom att ta hand om ett ofött barn (Amnesia Rebirth) eller filosofiska frågor kring medvetenhet (Soma).

Han tillägger att såna berättelser skulle kunna berättas i andra genrer och att just skräcken kanske inte kommer att få lika mycket utrymme i framtida spel från Frictional:

För framtida projekt tror jag att vi kommer att dra ner på skräckinslagen för att lägga större fokus på andra känslomässiga egenskaper. Jag är säker på att dessa spel fortfarande kommer att kännas som Frictional-spel.

Inlevelsen, den personliga resan och en hollistisk vision är vad jag ser som definierande egenskaper för ett Frictional-spel – inte bara skräck som sådan.

Vi vet att Frictional jobbar på ett spel som sett till de knapphändiga beskrivningar vi har tillgång till tycks påminna en del om Soma, där filosofiska teman varvas med sci-fi och skräck. Blir det redan i detta spels om de drar ner skräckreglaget något? Vi får vänta och se.