Chuck Beaver, penna och producent bakom Dead Space 3, skulle göra om spelet "nästan helt" om chansen dök upp. Det berättar han i podden Captain Bribo. Dead Space 1 och 2 är två älskade spel, medan trean har ett betydligt mer visset rykte. (Jag brukar kalla det en slocknad stjärna.)

Beaver hade låtit co-op-mekaniken vara kvar, för att illustrera hur Isaac Clarke och John Carver ser världen på olika vis. Han skulle däremot centrerat storyn mer kring Isaac och skrivit om den.

Dead Space 3-producenten säger att teamet "inte tilläts att göra ett skräckspel till att börja med". Faktum är att EA var nära på att inte ge spelet grönt ljus, efter besvikelsen kring försäljningen av tvåan. Men en trea blev det, och en som "expanderade till andra spelgenrer", berättar Beaver.

Alla dessa bitar tillsammans gav oss inte en ny publik, samtidigt som vi förlorade den gamla.

Om du är nyfiken på Dead Space 3 reas det nu ut för en spottstyver (cirka 40 kronor) på Steam.

Tidigt i år fick vi Dead Space-remaken från Motive, som fick ett finfint mottagande hos kritikerna. Motive har gått vidare till Iron Man, men EA undrar likväl om vi vill ha fler Dead Space-remakes...?