"En ny era." Så beskriver Blizzard-chefen Mike Ybarra företagets position när de till sist är en del av Microsoft och Xbox-familjen. I en intervju med The Verge hävdar han att Phil Spencers filosofi, som innebär "kreativ frihet", gör att Blizzard kommer känna sig friare än den tidigare har gjort.

Det kommer att ge Blizzard känslan av att vara en oberoende studio mer än någonsin tidigare. Det är verkligen vad jag menar när jag pratar om en ny era av möjligheter, av handlingskraft, av att stå spelarna till tjänst ännu bättre än vi någonsin har gjort.

Blizzard är kända för att leva på sina stora kolosser – World of Warcraft, Diablo, Overwatch – men enligt Ybarra är Blizzard "inte rädda" för att skapa nya varumärken. Spelen de gör behöver inte vara 400-timmarsspel. Varför inte 4-timmarsspel...? Det ska sägas att Blizzard sällan gör nya varumärken. När Overwatch släpptes 2016 var det deras första nya IP sedan 1998 års Starcraft.

På tal om Starcraft säger Ybarra i en annan intervju (Bloomberg) att ett nytt spel är möjligt. Det är dock inte säkert att spelet i fråga skulle bli realtidsstrategi, men vision och passion är måsten.

Det är inte jag som säger "Gå och skapa ett StarCraft-spel". Jag behöver någon som har den vision och passion som följer med idén.

Och World of Warcraft på konsoler...? Blizzard pratar "konstant" om det.