Nyligen kunde vi vidarerapportera om tio minuter gameplay från #Gearbox/#3d-realms|"3D Realms" "förverkligade" #Duke Nukem Forever. Smilbanden drogs friskt bland många av er, samtididigt som det är tydligt att alla inte kan uppskatta den relativt pubertala humorn.

Gamespot fick nyligen tag på Randy Pitchford på Gearbox för att ställa ett antal mustiga frågor, och bland annat undrade de om Forever bygger enbart på nostalgi.

- Jag tror inte att det skulle kunna göra det. Om det bara var nostalgi, så skulle du bara porta det gamla spelet och se vad som händer. Nej, det är inte ett nostalgispel alls. Det är ett nytt spel. Det har inte 8-bit-grafik. Det är ett nytt spel som bara påminner om varför vi älskade originalet och ger tribut till de sakerna också.

Han menar med handen på hjärtat på att spelet inte skulle bli samma sak om du inte kan frysa fienderna varefter du sparkar sönder dem till iskuber i diverse storlekar eller förminska dem och därefter trampa sönder de små liven.

När Pitchford tillfrågades huruvida spelet känts som ett fördömt projekt i och med alla förseningar och liknande svarade han skarpt:

- Allting inträffar eftersom det är människor som står bakom handlingarna, och jag känner personerna som är inblandade. Så sättet utvecklingen skedde på var inte oväntat för mig, utifrån det faktum att jag känner människorna. Och jag tror att varje steg de tog var förståeligt för dem också. Jag vet att de var engagerade genom hela processen. Jag vet också att de hade mycket resurser och inte alls mycket av den sortens press, så de hade möjlighet att ta beslut som andra kanske inte hade gjort, som att börja om eller byta spelmotor och liknande, och varje gång de gjorde något av detta så förändrade de utvecklingslandskapet.

Pitchford tror att vad de var lite sena med att upptäcka var att tiden fortgick utanför, varmed nya generationer fortlöpte och nya krav samt högre komplexitet blev del av utvecklingsprocessen. Han avslutar tankfullt nämnda resonemang med att när de kom till gränsen för hur mycket risker de kunde ta så hade de inte nått hela vägen vilken måste ha krossat teamets hjärtan.

Andra detaljer upprepas som att det är många från originalgänget som ger input till utvecklingen och det fortlöper på ett sätt som är adekvat för alla parter. För dig som vill prova på liret innan släpp kan vi återberätta att om du köper #Borderlands samlingsutgåva så får du även tillgång till den kommande demoversionen av just Duke Nukem Forever.