HD-grafik och spel som kan upplevas traditionellt. Det är Nintendos enkla recept för att locka till sig andra spelare än casual-folket. Under ett möte med aktieinnehavare under gårdagen svarade Nintendo-chefen, Satoru Iwata, på frågan om varför Wii inte accepterades hos alla spelare.

– Wii accepterades inte bland core-publiken eftersom de inte vill överge sin kontrollmetod. Dessutom använde Wii inte HD. Wii U gör det lättare att använda sig av en traditionell kontroll, dessutom är kontrollen inte så stor och tung som den ser ut.

En del oroade sig också för att Nintendo inte visade lanseringstitlar utan nöjde sig hellre med en rad teknikdemonstrationer. Kommer det att resultera i en svag rad titlar vid releasen? Iwata förnekade detta och tillade att teknikdemot med Zelda HD bara var möjligt på Wii U.

– Angående Zelda HD, så har japanska utvecklare sagt att det inte skulle gå att upprepa på någon annan konsol.

Om detta innebär ett Zelda vid lanseringen, precis som i fallet #Twilight Princess till Wii, återstår att se. Men tanken är definitivt tilltalande.

Källa: Andriasang