Rättigheterna till Sam & Max ledde till stora saker för #Telltale, med ett antal följande licenser och äventyrsspel av varierande kvalitet men med samma grundläggande upplägg. 2006 kändes det fräscht och vågat att släppa peka-klicka-lir i episodformat, men mottagandet har svalnat för varje säsong av nyproducerade klassiker vi fått. Ett Telltale-spel baserat på Robert Kirkmans tecknade serie som även blivit galet framgångsrik tv-serie kändes vid utannonserandet väldigt: "Jaha?". Det var fullt förståeligt att inte förvänta sig mirakel. Men att ta kontrollen över den sympatiske, morddömda Lee Everett i en värld full av levande döingar är trevligare än de flesta kunnat ana.

Ångesten av att vakna upp i baksätet av en polisbil.

Med tecknade texturer väcks spelets personer till liv på ett sätt som försök till fotorealism aldrig kunnat uppnå. Och istället för att trycka in så många kända ansikten som möjligt låter spelet alla karaktärer få utrymme att etablera sina personligheter och unika särdrag. Trovärdigheten i överlevarnas mänsklighet gör Lees val mellan vilka han räddar till faktiska dilemman. När spelet tvingar mig att välja vem som ska få leva och vem som ska dö så blir jag sittande med ett plågat ansiktsuttryck framför spelets elakhet. Valet, däremot, måste fattas fort och alla dessa ställningstaganden ska genom de fem episoderna leda fram till en upplevelse som i slutändan är helt olik andra spelares.

Genom att blanda strömlinjeformat inventoryplockande med enkla men effektiva actionsekvenser och avgörande dialogval, blir #The Walking Dead aldrig en stadig lunk utan en ständigt utvecklande upplevelse. Sekvensen där man smyger runt en parkeringsplats för att plocka zombies en efter en känns lika självklar som när man försöker trösta den otroligt älskvärda flickan och skyddslingen Clementine. Epitetet "filmiskt" används ofta om urvattnade produktioner med snitslade banor genom bruntonade slagfält. Detta är filmiskt på riktigt och riktigt bra.

Clementine är den mysigaste personen i ett spel sedan mycket länge.

Telltale har tidigare följt ett beprövat system där de kontinuerligt producerat äventyrsspel som i de flesta fall fungerat. I och med #Jurassic Park försökte de sig på något annat, som tyvärr slutade i quick time events och ointressant grafik. Här har de hittat en väg att gå som fungerar delvis på samma peka-klicka-plan som tidigare men även i outforskad terräng. Telltale räddar sig mästerligt från att stagnera i en äventyrssoppa. The Walking Dead är spelet som bevisar att företaget inte är ett sorts #Gameloft för slentrianmässiga äventyrsspel, utan fortfarande är kapabla till de otippade stordåd som tog in episodspelandet i finrummen och gjorde Sam & Max relevant igen. Att döma av den första episoden kan The Walking Dead utan problem bli den mest välgjorda spelupplevelsen i episodform någonsin.

Fotnot: Recensionen avser pc-versionen. Spelet är även släppt till Xbox 360, Playstation 3, Mac och Ipad. Nästa episod släpps i slutet av månaden.