Visceral visar att de skapat engagerande soloupplevelser förr och de sex-sju timmar det tar att dra igenom kampanjen (på huk) är väl investerade. Den enda känslan jag inte riktigt kan skaka av mig är att den hade funkat ännu bättre i #Bad Company-kostym. Då hade jag sluppit störa mig på hur ett faktiskt ganska bra manus och röstskådespeleri fläckas av Hollywood-explosioner och helt orimliga händelser. Som när en Miami-snut helt plötsligt kör runt i ett pansarfordon eller skjuter ner helikoptrar med luftvärn.

Men det är inte därför du här. Ska vi vara krassa är singleplayer i den här typen av spel främst ett säljargument i USA och för många av oss är det multiplayer som lockar. Och jag kan inte nog poängtera det: du köper inte Hardline för att spela conquest på stora banor. Kan du gå vidare från det väntar flera kompetenta nytillskott som alla lånar friskt av de bästa på sin gebit.

Kaos är bra, så länge jag vinner på det

Heists har som de flesta förstått friskt lånat från #Payday-serien men även andra multiplayerlägen med linjär progression (#Enemy Territory, som exempel) men frågan är om det inte trivs allra bäst med Frostbite-motorns förstörbara miljöer. Addera kreativt användande av mobila linbanor och änterhakar och bandynamiken förändras varje gång. Jag kan villigt erkänna att mina reflexer inte är lika snabba som när man nötte #Quake i timmar per dag så att kunna utmanövrera fiender med list är numera mitt starkaste vapen. På banan Bank Job tog det flera rundor innan det andra laget insåg att jag använt änterhaken för att snabbt ta mig upp på taket, tassat nedför ett par trappor och därmed kunde skjuta dem i ryggen.

På en annan använde vi linbanorna för att iscensätta en på pappret spektakulär flykt från en lyxvillas tak. Synd bara att poliserna genomskådare planen och väntade vid nedslagsplatsen. Lånat eller ej, Heists funkar väldigt bra och med två flyktvägar flyttas striderna dynamiskt över hela kartan och även om det finns återkommande flaskhalsar bäddar det för intressanta rundor. Addera fordon på till exempel banan Downtown och kaoset är ibland totalt. På ett bra sätt.

Lånar friskt, stjäl ännu mer

“Inspirationen” från andra framgångsrika spellägen slutar inte med Heists, alla som spelat Counter-Strike känner igen såväl Rescue som Crosshair, även om det var länge sedan vi eskorterade en VIP i CS. Säkerligen av den enkla anledningen att det inte är särskilt roligt att förlora matchen så fort en person i laget dör. Att frita gisslan är desto mer nervkittlande men jag är rädd att andra mer actionbetonade spellägen kommer att få mer uppmärksamhet.

Blood money är ett sånt och som vid sidan av heists skapat de mest minnesvärda stunderna hittills. I mitten av varje bana ligger en hög med pengar som båda lagen ska försöka sno åt sig. Du kan bara bära en mindre summa varje gång så när fickorna är fulla ska du ta dig tillbaka till basen och lämpa in dem i flyktbilen. Problemet, och det som gör matcherna väldigt intensiva, är att fienderna även kan göra uttag från er hög, och vice versa. Att försvara sin egen skatt och samtidigt försöka roffa åt sig mer stålar från mittpunkten eller fiendens kassa utan att bli skjuten, är en balansakt värdig en cirkus.

Ej representativ bild av hur försäljningen av Hardline kommer att se ut

Jag har däremot svårt att se hur Hotwire kommer att locka till sig spelare när nyhetens behag har tynat bort. Conquest, där kontrollpunkterna är bilar som alla försöka roffa åt sig, låter spexigt på pappret men i verkligheten blir det väldigt enahanda att antingen köra runt dessa på banan eller försöka jaga efter. Särskilt när tyngre eldkraft än helikopterns tunga kulsprutor är sällsynt. Utan några pansarfordon i spelet går det inte längre att utrusta sig med raketkastare och liknande, ett fåtal är istället utplacerade på banan.

Och så klassisk conquest, såklart. Battlefield-seriens eviga parhäst som jag tyckte var redo för nödslakt redan när Bad Company introducerade rush-läget. Men frågar man många Battlefield-spelare om vad de vill ha i kommande spel är det ofta just större kartor och ännu fler soldater att befolka dem med. Det känns helt ärligt lite som det klassiska citatet från Henry Ford. Därför är jag glad att Hardline vågar ta ut svängarna och introducera flera nya (eller stulna) spellägen som faktiskt känns fräscha.

Det är vad Battlefield behöver, inte snabbare hästar.

Fotnot: vi har spelat Battlefield: Hardline på Playstation 4, både på ett multiplayerevent och i vår egen testmiljö. Vi kommer att följa lanseringen noga och rapportera om eventuella problem kring den.