På de slumpgenererade actionkartorna slaktar du monster, hittar skatter och levlar som i vilket actionrollspel som helst. Fiendevariationen är berömvärd och alla monster och bossar kräver sina alldeles egna taktiker för att besegras. Allra roligast är såklart att du tar med dig allt du hittar hem till butiken för att - som Tear säger - "sälja till 100% profit!". Det ligger något ytterst tillfredställande i att hitta ett nytt über-svärd som du dagen därpå säljer tillbaka till din favorithjälte och låter honom använda nästa gång ni går på monsterjakt.

Genialiskt spelkoncept

Både butikssäljandet och äventyrandet hade var för sig blivit enformigt med tiden, men när de pusslas ihop till en så perfekt passande helhet är det intet mer än ett bevis på genialisk speldesign. Recettear är så gott som omöjligt att tröttna på eftersom det konstant introducerar små nyheter och att klara det drygt 15-20 timmar långa huvudspelet innebär inte på långa vägar att du faktiskt nått slutet. Med så mycket att göra sugs man snabbt in och börjar muttra "bara en dag till..." som en zombie framför datorskärmen, helt förtrollad av det faktum att du just sålt en söt sjömansdräkt till en suspekt gammal gubbe som glatt utbrister att han "alltid velat ha en sån".

Detta är redaktionens Hampus om sisådär 40 år.

De bisarra händelserna som hela tiden uppstår är ännu ett skäl till att aldrig sluta le. Dialogerna är fullpepprade med referenser och humor och den lite tappade men urcharmiga Recettes intelligenskvot kompenseras mer än väl av de urgulliga, påhittade ord som "yayifications!" och "capitalism, ho!" som hon konstant utbrister i. Japanska indiestudion #EasyGameStations kärlek och passion för rollspelsgenren skiner igenom i precis varenda ögonblick, och detsamma kan sägas om det utomordentliga lokaliseringsarbete tvåmansföretaget #Carpe Fulgur åstadkommit med en så gott som obefintlig budget men enormt hjärta.

Invånarna är självmedvetna om den bisarra världen de befolkar.

Som inbiten spelfantast har jag hunnit avnjuta majoriteten av alla storspel som släppts under senare år. Det händer tyvärr alltmer sällan att jag blir riktigt överraskad av ett spel, men Recettear är det första rollspel på åratal som givit mig en ordentlig aha-upplevelse. Tack vare att det blandar så många nyskapande och superba idéer ger det upphov till något du garanterat aldrig sett förut. Visst, på ytan må det se ut som ytterligare ett klyschigt, obskyrt Japan-spel i mängden... och grafiken är på trimmad Super NES-nivå. I slutändan spelar det ingen roll eftersom den beroendeframkallande spelmekaniken och humorn resulterar i sprudlande spelglädje av allra ädlaste sort. Har du bara minsta intresse för rollspel eller nyskapande spelidéer så gör du dig själv en djup otjänst om du inte ger denna förbisedda pärla en chans. Särskilt som det inte kostar mer än en lunch eller två på stan.