Bilar, lättklädda brudar och festivalstämning är tre ord som beskriver Need for Speed: ProStreet utmärkt. Spelet, som är Electronic Arts senaste tillskott i den populära serien, låter oss först bevittna en fartfylld introsekvens där häftigt stylade bilar radas upp en efter en. Därefter börjar du din långa resa i jakten på att bli den absolut bästa föraren. Handlingen i tidigare Need for Speed-spel har aldrig varit några mästerverk, men i jämförelse med den obefintliga handlingen i den här titeln så framstår faktiskt föregående titlar som rena mästerverken. För även om det handlar om att delta i olika tävlingar runtom i världen så följer du aldrig någon direkt handling, istället hoppar du mellan tävlingarna fortare än kvickt.

Pimp my ride

Stämningen har utvecklarna fixat genom att skapa en festivalatmosfär inför varje race där musiken flödar ur högtalarna samtidigt som folkmassan beundrar de utställda bilarna. För att öka den ytterligare finns en tjattrande discjockey på plats, och även om det till en början känns helt rätt så tröttnar jag ganska fort på den hyperaktiva värden som aldrig tycks kunna ta en paus i pratandet. Precis som i tidigare NFS-titlar belönas du med allt från grymma motordelar, dekaler och annat smått och gott genom att vinna de olika tävlingarna. Med dessa kan du sedan styla och trimma din bil efter behag.

Gillar du bilstyling har du definitivt hamnat helt rätt, det är nämligen här som spelet verkligen glänser. Möjligheterna att förändra bilarnas utseende är suveräna, men tyvärr är själva spelandet inte fullt lika bra. Kontrollen är simpel och inlärningskurvan är lagom hög, men ändå känns det som att något saknas. Bilarna beter sig förvisso mer verklighetstroget än tidigare och motorljudet är en fröjd för alla bilälskare, men trots det känner jag att någonting saknas - även om jag inte riktigt kan sätta fingret på exakt vad.

Dragracing är tillbaka

"Ett bilspel med mycket klös i"

Racingen består av fyra inslag, plus ett par delmoment som måste avklaras för att hamna på topp. Förutom Grip, Drift och Speed Challenge finns Dragracing, något som lyst med sin frånvaro sedanUnderground. Den här gången har ytterligare krut lagts på denna del, numera måste du nämligen värma däcken ordentligt innan varje race för att få de optimala förutsättningarna. Till en början gillade jag verkligen inslaget, men när det måste göras inför varje dragrace - som dessutom spelas i tre omgångar - så blir jag ganska snabbt uttråkad.

De vanliga tävlingarna går oftast ut på att köra så fort som möjligt runt banorna (som för övrigt är av god klass) utan att köra in i för många hinder eftersom din bil riskerar att bli obrukbar. Nytt för i år är nämligen den imponerande fysiken som slår många andra spel på fingrarna. Varje gång du kör in i en motståndares bil eller i ett vägräcke reagerar bilarna på ett eller annat sätt, det kan vara allt från skador i lacken till en totalkvaddad bil. Att Electronic Arts gjort ett strålande jobb med skadefysiken råder det inga som helst tvivel om, för det här är riktigt snyggt och välgjort. Grafiken överlag håller hög klass och ljudet likaså, men något som sänker helhetsintrycket en aning är den något knackiga bilduppdateringen. Trots detta blir bilduppdateringen aldrig irriterande låg och såvida du inte är jättekräsen kommer det här med största sannolikhet inte att vara något problem.

Ljudet är som jag tidigare nämnt riktigt bra, framförallt motorljudet som låter riktigt härligt. Även musiken och rösterna fyller sin funktion och fungerar riktigt bra, men samtidigt står det inte ut på något sätt. Need for Speed: ProStreet är ett riktigt bra bilspel som skänker många timmars underhållning och extra kul är det naturligtvis att köra online. Gillar du de tidigare titlarna i serien så är det här ett säkert kort. Om du inte testat något av föregående spel så är det här kanske ett perfekt tillfälle att göra det, för det här är ett bilspel med mycket klös i.