Det är något alldeles särskilt med det där kära käbblet mellan Sverige, Norge och de andra nordiska länderna. Vi jämför oss mer än gärna med varandra. Vem gör bäst filmer? Vem tar flest medaljer i OS? Vems musikgärning är den största? Och: var görs de absolut bästa spelen?

Att Sverige gör så in i Norden bra spel är givet. Vår redan klassiska topp 30 är ett kvitto. Men hur står vi oss om vi möter norska, danska, finska och isländska spel? Upp till bevis den här veckan!

"De nordiska länderna drabbar samman"

I fem dagar och i tjugofem grenar ska sextio medaljer delas ut. De nordiska länderna drabbar samman i allt från läckraste grafiken och bästa rollspelet till tyngsta utvecklaren och hårdaste skurken. Högt och lågt. Det är en lek, men det är också evig ära som står på spel. Och det är FZ som utser vinnarna.

Reglerna ser ut så här: varje land kan skicka högst en deltagare i varje tävling. Alla länder har inte bidragit med spel i alla genrer, därför är vissa grenar inte fulltaliga. Ett spel får bara tävla i en genre (alltså inte både i rollspel MMORPG), men det får delta i flera kategorier (grafik, ljud med mera). Medaljligan uppdateras i slutet av varje dag. Glasklart?

Då kør vi!

Klicka för mer information

Alla ronder

BÄSTA ACTIONSPELET


Fullt ös medvetslös i första- och tredjeperson ensam och/eller med andra skjutglada spelare.

Battlefield 2

Vi utsåg det till det näst bästa svenska spelet. En magnifik multiplayer-revolution till fots, i luften och på havet. När Dice trampar snett med nutida Battlefields frågar vi oss varför det inte kan vara lika bra som tvåan. Å andra sidan: det finns bara ett Battlefield 2.

Hitman 3

Man ska aldrig räkna bort 47:an, men det var många som gjorde det när Square Enix dumpade Io. Men likt en skallig fågel Fenix reste sig Agent 47 ur askan och tog oss med på en ny, dramatisk och skitrolig trilogi. Den kulminerade i Hitman 3 (egentligen "Hitman 8").

Max Payne

Death Rally i all ära, det var i och med Max Payne som Remedy verkligen presenterade sig för spelvärlden. Sedan dess har de varit (okrönta) nordiska konungar över smarta och stilsäkra actionäventyr i tredjeperson. Men maxat var det från start, inte minst tack vare bullet time.

Eve: Valkyrie

Bländande och bra, men också ytligt. Eve: Valkyrie dansade under en tid och var på många sätt det vi kom att vänta oss av tidiga virtual reality-spel. Det tog andan ur oss samtidigt som vi undrade: "Jaha, och nu då?" Eve lever förstås vidare. Eve: Valkyrie gör det inte.

Project I.G.I.

En taktisk skjutare från Norge. Kan det vara något? Ja? Ish? Första intrycket av Project I.G.I. är läckert, och storyn i kalla krigets Estland känns rätt. Men det vill liksom inte riktigt lyfta över att vara något hyfsat. Det har en del fina beståndsdelar, men utförandet haltar.


🥇 Guld: Battlefield 2 – för magnifik, banbrytande och gränslös multiplayer

🥈 Silver: Max Payne – för hård men också dansant action

🥉 Brons: Hitman 3 – för den kreativa och blodiga sandlåda det är

SNYGGASTE SPELET


Teknisk briljans eller smakfullt så in i Norden. Det bästa är om det är både och.

Mirror's Edge

Ingen kunde ana att Dice hade ett spel som Mirror's Edge i sig, eller att EA skulle våga satsa på det. Men 2008 stod planeterna rätt för ett spel som var lika tekniskt som estetiskt fulländat.

Inside

Danska Playdead jobbar anarkistiskt. De planerar inte, de gör. Ordlösa Inside växte fram utan särskilt mycket ord. Insides mjuka mörker är resultatet av detta, där mycket sägs med väldigt lite.

Alan Wake 2

Alan Wake 2 släpptes i fjol men kändes – ja, känns fortfarande – som framtiden. Remedy tar allt tekniskt tingeltangel som ray tracing, path tracing, DLSS och så vidare för att skapa ett grafiskt storverk. Om det är så här framtiden kommer se ut har vi en sak att säga: vi är redo för den.

Eve Online

Det isländska sci-fi-stycket har hunnit fylla tjugo. Det märks inte. Eve Online fortsätter sin bana i världsrymden, och lyckas på något vis åldras baklänges. Förstås också tack vare uppdateringar.

Mørkredd

Ljus och skuggor. Det enkla är ibland det vackraste. Norska Mørkredd (bästa titeln!) handlar om dig, en vän och ett ljusklot. Ett klot som skapar en unik skönhet samtidigt som det är din livboj.


🥇 Guld: Alan Wake 2 – för framtiden det skapade igår

🥈 Silver: Mirror's Edge – för perfekt fusion av teknik och smak

🥉 Brons: Inside – för det stora det skapar ur det lilla

BÄSTA STRATEGISPELET


Hetsig realtid och blytunga drag i tur och ordning. Strategispel kräver sin gamer.

Europa Unversalis IV

Paradox Europa Unversalis IV är, just, en paradox. Det tar vår faktiska historia samtidigt som det ger oss en enorm frihet. I över tio år har det varit en lyckosam fyrklöver för både oss och Paradox, med sin krigföring, diplomati, handel och kolonisering. Bäst före-datum: aldrig.

Clash of Clans

Mobilspelet Clash of Clans är väldigt mycket av ett mobilspel. Men det finns en anledning till varför det står efter tolv år när andra kommer och går. Det är enkelt, men också effektivt.

Kingdom

Kingdom är till 50 procent utvecklat av en inflyttad italienare på Island. Bara en sån sak. Det må se minimalistiskt ut, men låt dig inte luras: under ytan finns ett intrikat pussel att lägga.

Naval War: Arctic Circle

Så klart regniga Bergen gett oss ett strategispel som äger rum på vattnet. Naval War: Arctic Circle är inte perfekt men är en härlig strategisk tårta i flera lager för skrivbordsgeneralen.


🥇 Guld: Europa Unversalis IV – för sin lika rika historia som stora frihet

🥈 Silver: Kingdom – för sin minimalism och maximala tillfredsställelse

🥉 Brons: Clash of Clans – för ett beroende som bara fortsätter

BÄSTA SOUNDTRACKET


Tonerna som ackompanjerar spel kan höja känslor, i såväl dur som moll.

Hotline Miami

Visst, Hotline Miami är gjort av ett tvåmansband men då glömmer vi också bort det syntdopade soundtracket. Dennaton-duon hade ett mål. Det skulle låta mindre spel och mer film. Med inslag från Scattle, Moon, Niklas "El Huervo" Åkerblad med flera kan vi konstatera: de lyckades.

Hitman 2: Silent Assassin

Att välja ut Jesper Kyds bästa soundtrack är svårt (Hitman, Assassin's Creed, Borderlands...). Bara att välja ut hans bästa Hitman-musik är hårklyveri. Med det sagt: Silent Assassin är en fantastisk soundtrack-buffé. Lågmält, rytmiskt och en perfekt stämningssättare för spelets höga insatser.

Alan Wake 2

Bafta-nominerade Petri Alanko gjorde något mycket speciellt med Alan Wake 2. Ja, på gränsen mellan mellan det absurda och mästerliga. Musiken växte fram med demoniska instrument, fallande pianos och sexleksaker (!). Alanko har redan idéer för Alan Wake 3. Vi längtar.

Eve Online

I rymden kan du höra toner. Ja, i alla fall i Eve Onlines rymd. Jón Hallur Haraldsson skapar ambients på högsta nivå. Vid första öronkast låter det enkelt, men det väcker komplexa känslor.

Snufkin: Melody of Moominvalley

Finsk förlaga, svensk utgivare, isländsk tonsättare (Sigur Rós!) och skapat i Norge. Det blir inte mycket mer nordiskt än Snufkin: Melody of Moominvalley, där musiken med självklarhet och med en fantastisk mysfaktor spelar en av huvudrollerna. Mumin-känslan är omedelbar.


🥇 Guld: Hitman 2: Silent Assassin – för en Jesper Kyd i högform

🥈 Silver: Hotline Miami – för sin synt som ackompanjerar ultravåldet

🥉 Brons: Snufkin: Melody of Moominvalley – för maximal Mumin-mys-faktor

BÄST CO-OP


Spel är glädje, och delad glädje är dubbel glädje.

It Takes Two

En äktenskaplig kris lägger grunden för ett ljuvt samarbete. Fares tredje spel är en kreativiv fest genomsyrad av påhittighet, problem och pussel – kliniskt befriad från upprepning. Det står "Två spelare" i systemkraven när Hazelight gör spel. Det är vi glada för.

Deep Rock Galactic

Gruvarbetare är ett tufft jobb. Särskilt när man jagar resurser i djupa schakt på en främmande planet, är småväxt och attackeras av aliens. Lyckligtvis delar man plågorna med likasinnade, och det gör den här danska storbolagssatiren till en allt annat än gruvlig upplevelse.

Trine 2

Med problemlösning och karaktärer med distinkt olika förmågor delar Trine 2 tänket med Fares. Här ställs en trollkarl, en tjuv och en knekt mot fysikbaserade utmaningar i en av den tidens vackraste 2d-plattformare.

Pode

Klassisk problemlösning av två mer ovanliga aktörer: en klippsten och en stjärna. Ett mysigt spel kantad av ett varmt vemod att spela med en vän eller nära.


🥇 Guld: It Takes Two – för fantastisk Fares-filosofi

🥈 Silver: Deep Rock Galactic – för att det går på djupet med satiren

🥉 Brons: Trine 2 – för karaktärer som är bra på olika saker

Guld 🥇

Silver 🥈

Brons 🥉

1

Sverige

3

2

0

2

Danmark

1

1

2

Finland

1

1

2

4

Island

0

1

0

5

Norge

0

0

1

Medaljligan bygger på antalet vunna guldmedaljer. Är guldskörden mellan två länder lika stor räknas silvren, därefter brons. Är medaljfördelningen oavgjord blir placeringen densamma.