Kontroversiellt kopieringsskydd i Mass Effect

Medlem

Snälla, piratkopiering dödar in PC gaming. Där är utvecklarna... Dom som laddar ner skulle nog ändå inte ha köpt spelet iaf, om dom gillar det kanske dom iom köper det för multiplayer. Nu säger jag inte att det är rätt att ladda ner, vilket det inte är. Men låt inte oss betalande kunder lita av det, det är det som dödar PC gaming.


signatur

"Det här är en crackdown på tomciteringar."

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

hmm allt jag ser är en ekvation att Bioschok troligen borde ha sålt bättre om ovan altenativ inte funnits..

..bingo?

snyggt att inte kolla på inlägget jag svarade på och ta vad ja sa ur kontext.

True, but I'm a baaaad boi!


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Det låter ju inte som att man måste skriva in sin CDkey själv varje gång. Det lär väll funka på samma sätt som för onlinespel.
Segt för de som inte har internetuppkoppling eller om man inte spelat på ett tag och sitter på LAN utan nät osv...

Skrivet av Overcow:

Snälla, piratkopiering dödar in PC gaming. Där är utvecklarna... Dom som laddar ner skulle nog ändå inte ha köpt spelet iaf, om dom gillar det kanske dom iom köper det för multiplayer. Nu säger jag inte att det är rätt att ladda ner, vilket det inte är. Men låt inte oss betalande kunder lita av det, det är det som dödar PC gaming.

Alla argument emot kopierings skydd handlar egentligen om vad "lida" eller "bestraffas" osv. definieras som efter det att du har sållat ut den vanliga diktatur samhälls propagandan..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

håll tyst med dig

Medlem
Skrivet av moondragon:

håll tyst med dig

Medlem

En liten fråga:

Har verkligen alla som gnäller över denna typ av kopieringsskydd haft enorma problem eller gnälls det bara för sakens skull?

Jag har inte upplevt några problem alls på en 3 år gammal Windows-installation. Att några få kan få problem kan jag förstå men många verkar gnälla bara för att "det ska gnällas".

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Fairfax:

Det så kallade skyddet som nämns i nyheten kanske fungerar ypperligt rent tekniskt men det är principen jag motsäger mig. Varför ska jag betala för något som inte ger mig något mervärde. Jag lägger gärna pengar på själva spelet för det ger något tillbaka men inte på en funktion som jag i bästa fall inte ens märker av och som i värsta fall ställer till med en massa sattyg.

Mervärdet blir i det långa loppet då kanske detta skydd kan stoppa piratkopieringen eller göra den så omständig att folk faktiskt köper PC spel. detta i sin tur leder till att spel börjar göras till PC:n igen. Tänk långsiktigt, det där där mervärdet ligger.

Jag förstår vad du menar och jag kan lova att jag inget hellre vill än att se PC-spelsmarknaden blomstra igen men jag tror att detta är fel väg att gå. Skydden har funnits i många år och ännu märks ingen större skillnad. Man spenderar på tok för mycket tid och resurser på piraterna istället för att satsa allt på köparna. Det är på dessa fokus borde ligga, inte på de som aldrig ger något tillbaka.

Jag anser att det vore bättre att göra sitt yttersta för att övertyga potentiella kunder att det är mer värt att köpa sitt exemplar istället för att försöka avskräcka vederbörande från att ladda ner en piratkopia. Speciellt med tanke på att de försök som gjorts nästan uteslutande drabbar de som redan avstått från det olagliga och istället valt att stötta utvecklarna. Ett sätt att åstadkomma detta är att göra det enkelt att köpa och använda varan man försöker sälja. Att behandla varje kund som en möjlig förbrytare genom att ständigt kontrollera att varan är äkta tror jag bara är kontraproduktivt.

Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Fairfax:

Ursäkta om jag låter brysk men jag börjar bli jävligt trött på att hela tiden bli behandlad som en brottsling av nöjesindustrin. Köper jag ett spel innehåller det (med några få undantag) någon form av kopieringsskydd som kan ställa till problem eller som tvingar mig att hela tiden ha i skivan/vara uppkopplad på nätet. Köper jag en film tvingas jag, som redan nämnts, att se den där videosekvensen som berättar att man inte får ladda ner film. Detta trots att jag gjort rätt för mig och betalat för produkten. Hade jag däremot laddat ner den hade jag inte sett skymten av något av detta.

Vem har sagt att livet skall var enkelt.. jag kan hjälpa dina sju svåra år med att tipsa om "skip/next chapter" knappen som är en standard på DVD kontrollers. Ja vet tummen kommer att få jobba men det får du stå ut med..

Ja jag tycker också att hissen skall röra på sig när man skriker "upp!", skippa knapparna för f-n!!

Hej swe.-SiOUX-.swe. Kul att du svarade på mitt inlägg även om tonen i din text framstår en smula ohövlig. Jag vill börja med att tacka dig för tipset om skip/next-knappen. Visserligen kände jag redan till den men det var ändå vänligt av dig att påpeka att denna funktion existerar. Härnäst vill jag adressera det du skriver i början av stycket. Nej, livet är inte alltid enkelt. En produkt vars syfte är att underhålla mig och som jag betalt pengar för ska dock vara det och den ska absolut inte säga till mig att det är olagligt att ladda piratkopior när det är precis vad jag inte har gjort.

Skrivet av Margy:

En liten fråga:

Har verkligen alla som gnäller över denna typ av kopieringsskydd haft enorma problem eller gnälls det bara för sakens skull?

Jag har inte upplevt några problem alls på en 3 år gammal Windows-installation. Att några få kan få problem kan jag förstå men många verkar gnälla bara för att "det ska gnällas".

Jag ska inte svara för andra men personligen har jag inte haft några större problem. Det jag klagar över är att jag får betala för en funktion som enbart gör det mer omständigt för mig medan de som den egentligen är riktat mot inte påverkas alls. Samtidigt känns det som att företagen inte uppskattar mig som betalande kund utan ser det som nödvändigt att övervaka mig så jag inte har något fuffens för mig.

Medlem

Som en seriös spelsida tycker jag FZ skall försöka reda ut dess begrep och legaliteten utav ett kopierings skydd som detta. Helt enkelt ta sina journalistiska skyldigheter och skriva om de brott som begås utav företag som EA och dess underhuggar tillex Bioware i detta fallet.

Tycker att detta kopierings skydd låter som att det bryter emot svensk lagstifning, efter som det begränsar mina rättigheter som konsument tillex sälja spelet vidare. Har jag aktiverat spelet 2 gånger och sedan säljer det till en person som vill aktivera spelet på två datorer. Detta kommer inte att gå på detta spelet, hur skall man då lösa detta? Det finns till och med domstols beslut emot Nintendos general agent i sverige Bergsala att försäljning av spel i andra hand inte får stoppas.

Medlem

:/

Jag som ville spela Spore (och också Mass Effect på PC)... Nu blir det inget.

Jag som konsument säger bara "fan heller".

Medlem

Urk... ännumera krux me krångel igen.

Medlem

Det sjuka är väl ändå att man behöver en internetanslutning för att kunna spela ett singelplayer spel.

Medlem
Skrivet av Felladin:

Tack för länken. Skönt att se att det finns i alla fall EN utvecklare som inte har huvudet i röven.


signatur
Medlem

pfft ett kompierings skydd måste vara hårdvarubaserat

Medlem
Skrivet av Robboy:

pfft ett kompierings skydd måste vara hårdvarubaserat

Även dem blir knäckta till slut, kolla in dem olika 3d och cad programmen.

Medlem

Inte roligt om ens internet inte fungerar eller om man är på ett lan (även där utan internet).
Men som sagt, crackers lyckas alltid knäcka piratkopieringsskydden, förr eller senare.

Medlem

Jag tycker detta är en toppenlösning!

EA bör införa det på sina samtliga titlar, detta gör att ett av dem största samt sämsta mjukvaruhusen kommer att gå i graven och öppna vägarna för mindre och bättre utveckalre i framtiden.

Pfft, och så undrar folk varför det finns pirater, kan ju bara nämna det att något secureshit finns inte å masseffect från PIRATESOFT.

Likaså på bioshock, vilket jag drog så fort jag insåg att jag blivit rövknullad på mitt original och deras smarta lösning, vilket fick som följd att jag inte kunde lira då mitt bredband strulade titt som tätt.

Fortsätt gärna i denna takt EA så är ni snart ett minne blott, kan man ju hoppas på iaf

/SM


signatur

Denon / Pioneer

KoP
Medlem

Om folk tänkar skita i att köpa detta bara pga ett kopieringsskydd och istället tanka ner det så gräver ju dom bara graven ännu djupare för sig själva. :/ Spelföretagen kommer ju hoppa överbord.

Medlem

Så om man vill lira det här så måste man ladda ned det illegalt. eftersom allting knäcks så småningom.

Medlem

Inte orkat läsa allt.

Pc spelare lär ju nästan va dom dummaste personerna på jorden.
Köra sitt eget intresse i graven.

Medlem
Skrivet av ZereCool:

Inte orkat läsa allt.

Pc spelare lär ju nästan va dom dummaste personerna på jorden.
Köra sitt eget intresse i graven.

Hehe, ironi när den är som bäst.


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Hehe, ironi när den är som bäst.

När folk inte ens kan betala för spel dom tycker är skit bra så är det inte konstigt att det går utför för pc marknaden.

URK
Medlem
Skrivet av ZereCool:
Skrivet av Gortie:

Hehe, ironi när den är som bäst.

När folk inte ens kan betala för spel dom tycker är skit bra så är det inte konstigt att det går utför för pc marknaden.

du menar när företagen straffar de som köper deras spel och gynnar de som inte betalar så går det ut för pc spel marknaden.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Skriv svar