Inget mer pc-exklusivt från Crytek

Medlem

Ska det vara någon slags stor loss för PC världen? Crysis är och var förra årets mest overratade spel, det enda det hade på bra shooters(se CoD4) var grafik, och personligen så tycker jag att det är det sista man ska tänka på i spel, obviously så tycker Crytek annorlunda eftersom dom blir helkåta på att kunna skjuta sönder en buske men iaf.

Medlem

Spel tillverkerna måste börja lära sig göra PC spel, den gemene PC spelaren vill inte ha konsol spel. Vi vill ha lite mera avancerade spel, sådant man måste tänka lite över inte bara springa rakt fram och skjuta ihjäl något. Men istället har alla PC spel blivit dumb down, så att små barn skall kunna spela dem. Inte konstigt att spel industrin säljer mindre spel då inte.

Inaktiv

Jag tycker att Crysis var ett väldigt bra spel. Grafiken, fysiken, ljudet och nano suite levererade en upplevelse utöver det vanliga. Tyvärr spårade hela spelet ur när utomjordningarna dök upp, men annars är det klockrent.

Jag tror inte att Cryteks enda förklaring till varför de går multi är piratkopieringen. De har säkert sneglat länge och väl på hur bra spelen säljer på konsol, och droppen som fick bägaren att rinna över var väl att Call of Duty 4 sålde så äckligt bra på Xbox 360 i höstas.

Men å andra sidan begår ju Crytek självmord när de går över till konsolerna. De kommer aldrig någonsin att nå de grafiska nivåerna på konsol som de kan på PC, vilket betyder att deras främsta kännetecken äts upp.

Ännu mer å andra sidan är att Crytek kanske kan sätta igång en rejäl konkurrens gällande grafiken på konsolerna. Det behövs.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem

Asså, kan dom sluta gnälla på piratkopiering? Fan gör något åt saken istället! T ex ett jävla bra skydd så man inte kan bränna spelet eller dela ut det.

Någonting måste finnas att göra! Det finns en lösning.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Inaktiv

oj konstigt när den vanliga datorn inte kan köra spelet normalt. Är ju bara "leethax0rs" med 20k datorer som klarar av det, och dessa människor laddar ju ner allt ändå

Medlem

Löjligt att påstå att det är piratkopieringen som orsakat det
i det här fallet. När spelet släptes behövde man en ny dator
för att kunna spela spelet med all bling bling.
Du måste lägga priset av en ny konsoll på datorn vr 18:e månad
i stort sett för att kunna spela med högsta upplösning på allt,
vafan de får la kräva pengar av hårdvarutillverkarna om de inte
vill att folk tanka spelet svart när pengarna tog slut på nVidias
väl högt prissatta senaste kort.

Medlem
Skrivet av Robboy:

När ska dom slutat klaga på piratkopieringen och insee att dom bara helt enkelt gör dåliga spel som ingen vill köpa? Kan dom släppa bättre spel till pc så kanske dom får något sålt oxå!

Förklara då varför multiplattformspel säljer mycket bättre på konsoler än på pc?

Ta call of duty 4 tex.
pc versionen är billigare, bättre kontroller, gratis att spela online, får patchar snabbare och lättare att modda.
Detta borde göra pc versionen till det givna valet tycker jag.

Eftersom det är lite dåligt med källor på pc specifika siffror så tar vi totala antalet sålda minus konsolversionerna.

9 miljoner sålda ex totalt konsol+pc
Källa gamespot

Xbox 360 - 5.71 m
källa vgchartz

PS3 - 2.95 m
källa vgchartz

PC borde då bli 0,34 m vilket är fjantigt lite.
Nu kommer någon säkert klaga på att källorna inte stämmer, och då välkomnar jag gärna något att komma in med rätt siffror, för det var svårt att hitta bra siffror för pc försäljningen.

Inaktiv

Crytek har helt rätt. Även om Crysis inte var det bästa spelet rent spelmässigt hade det förmodligen sålt minst tre gånger mer till konsol (och anledningen stavas varken lägre pris eller större målgrupp).

PC som spelplattform är utdöende och ni kan tacka era kära vänner Razor1911, DEViANCE, RELOADED och allt vad de heter för det! Förmodligen kan du tacka dig själv också!

PS3/Xbox 360/Wii och deras efterträdare är framtiden/nutiden! Sluta lägga ner tiotusentals kronor på senaste processorn, mängder av gigahertz++ RAM-minne och helt värdelösa super-mega-SLI-system - köp en konsol med drösvis av spel istället och ni får betydligt mer (och i många fall bättre) nöje för pengarna!

Min åsikt i alla fall.

Medlem

Det är väldigt många som påstår att det inte är piratkopieringen som gör att PC-spel säljer sämre men trots att det inte finns bevis så finns det saker som tyder på det.

Det finns ju trots allt spel som säljer enorma mängder vilket visar att PC-marknaden är (potentiellt) stor. De spel som säljer mycket verkar dock vara de spel som kräver att man har ett legitimt online-konto att koppla upp sig mot eller de spel som riktar sig till en kundgrupp som inte laddar ner piratkopior i lika hög grad.

Spel som kommer till flera format verkar ofta sälja betydligt mer på konsoller trots att PC-marknaden består av en potentiellt större spelarbas.

Ibland känns det nästan som det säljs fler nya grafikkort och annan hårdvara än vad det säljs spel som kräver dessa.

Speltillverkarna söker sig dit pengarna finns så spelmarknaden för PC får nog räkna med att bli en nisch-marknad i framtiden är jag rädd.

Inaktiv
Skrivet av Xent:

Crytek har helt rätt. Även om Crysis inte var det bästa spelet rent spelmässigt hade det förmodligen sålt minst tre gånger mer till konsol (och anledningen stavas varken lägre pris eller större målgrupp).

PC som spelplattform är utdöende och ni kan tacka era kära vänner Razor1911, DEViANCE, RELOADED och allt vad de heter för det! Förmodligen kan du tacka dig själv också!

PS3/Xbox 360/Wii och deras efterträdare är framtiden/nutiden! Sluta lägga ner tiotusentals kronor på senaste processorn, mängder av gigahertz++ RAM-minne och helt värdelösa super-mega-SLI-system - köp en konsol med drösvis av spel istället och ni får betydligt mer (och i många fall bättre) nöje för pengarna!

Min åsikt i alla fall.

Fast problemet kommer bara att förflyttas. Piratkopiering kommer alltid att finnas och ju fler spelutvecklare som emigrerar till konsol desto fler pirater, hackare o.s.v. kommer i släpatåg med dem.

Titta bara på hur Sony, Nintendo och Microsoft öppnar upp sina konsoler. Mjukvarumässigt är det en helt ny dimension om man jämför PS2 med PS3. Eget operativsystem o.s.v. För att inte tala om internetmöjligheterna.

När kommer piraterna lansera den första torrenttrackern till konsol? När kommer tiden då man bara behöver installera ett litet program istället för att löda fast ett chip för att kunna spela piratkopierade spel? Snabbare än vi tror. Snart är det bara att koppla in en extern hårddisk och en nätverkskabel till konsolen och börja tanka.

Problemet försvinner inte för att man flyr till konsol. Och det kommer Sony, Nintendo och Microsoft få veta tids nog. Och alla utvecklare som flyr till konsol, t. ex. Epic och Crytek.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Medlem
Skrivet av lordsinner:

ehm fortsätt at skylla på det... liksom finns ju rätt månge chippade consoler också men många vill ha original pga Xbox Live! Inte konstigt att pirat kopiering blir ett problem för PC spel då de flesta spel är SP(oftast en dålig story också) eller saknar bra MP man är rätt trött på alla Deathmatch, search and destroy lägen som alla shooters kör med i snart 10 år...Ideer som Coop, stora banor med transport(Bilar, flygplan etc) gör spel mer intressanta men det är bara några få som lyckas och det är deras spel som säljer som smör.. alla andra ger sig på lättare marknad dvs Consoler (och samtidigt klagar på piratkopiering men de inser inte att problematiken ligger i deras kreativitet).. där Microsoft själva skappade ett ultimat platform Xbox Live! som är oslagbar...

Helt sant, jag spelar fortfarnade Quake och CS och den eran av shooters, för att dom har så pass bra gameplay, har betalt för båda retail. Spelar wow och betalar för det för att det har bra innehåll som håller, länge, betalade och spelade BF2 för det var nydanade, CoD4 för det är grymt välgjort spel.

Ni ser, bra multiplayer upplevelser är vad jag har min PC för, Crysis var snyggt, och that's it ungefär, det är inte värt att lägga ut 500kr på något som du tröttnar på efter en vecka, jag avstår hellre från att spela det och slösa mina pengar, jag kankse har blivit lite väl kräsen, men när spel som är 9 år gammla är roligare att spela än moderna spel, så är ju något fel, så utvecklare borde inrikta sig på att skapa mervärde åt konsumenterna istället för att fläska på med grafiken.


signatur

P.L.U.R

Medlem

inte så konstigt att inte så många köpte crysis.. jag menar, hur många har burkar som klarar av det på hyggliga inställningar? jag sitter på en enligt mig jävligt bra burk men är ju ingen flytande spelupplevelse på High för det :<

kan tänka mig att många många tankat hem det bara för att se hur det såg ut och för att se hur kasst det flöt på deras burkar.

Medlem

Konstigt när dom gjorde ett spel som ingen maskin i världen kunde maxa och få 30fps.

Inaktiv
Skrivet av Xent:

Crytek har helt rätt. Även om Crysis inte var det bästa spelet rent spelmässigt hade det förmodligen sålt minst tre gånger mer till konsol (och anledningen stavas varken lägre pris eller större målgrupp).

PC som spelplattform är utdöende och ni kan tacka era kära vänner Razor1911, DEViANCE, RELOADED och allt vad de heter för det! Förmodligen kan du tacka dig själv också!

PS3/Xbox 360/Wii och deras efterträdare är framtiden/nutiden! Sluta lägga ner tiotusentals kronor på senaste processorn, mängder av gigahertz++ RAM-minne och helt värdelösa super-mega-SLI-system - köp en konsol med drösvis av spel istället och ni får betydligt mer (och i många fall bättre) nöje för pengarna!

Min åsikt i alla fall.

PC-spelandet har påtståtts vara utdöende många gånger förr. Tror knappast att det kommer dö ut någon gång. Drösvis av spel? Finns ju betydligt större utbud av PC-spel än de konsolerna du nämner tillsammans. PC-spel kommer alltid vara bättre än de till konsol, p.g.a. att det hela tiden kommer nya komponenter. Vanliga konsoler passar möjligtvis mainstreamgamers som inte spelar särskilt mycket och vill vara som mängden. Vill man ha det bästa kostar det.

Inaktiv

jag sitter på en ganska hygglig burk å kan köra high med en "flytande" spelupplevelse... när kommer fortsättningen på Crysis? gaaaah vill ha nu!

Medlem

Så gåre era jävla pirat snyltare som laddar ner vartenda jevla spel.
Snart rasar PC marknaden och det finns färre och färre förtag som vågar gå exklusivt till PC.

Den här jävla torrent teknologin alltså.... rubbat allt förfan.

Medlem

Ska väll inte ropa hej föräns du är över ån va?


signatur

P.L.U.R

Medlem

Source - Bättre


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Crysis SP e ju rätt skit igentligen, snubben låter som han som klaga om Titan Quest, full av skit och tror verkligen på att spelen skulle sålt jättemycket igentligen för dom är ju så bra och värdiga.

En riktig spelintresserad utvecklare GILLAR PIRATERING OCH SKITER I PENGARNA.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Så gåre era jävla pirat snyltare som laddar ner vartenda jevla spel.
Snart rasar PC marknaden och det finns färre och färre förtag som vågar gå exklusivt till PC.

Den här jävla torrent teknologin alltså.... rubbat allt förfan.

Räcker med HL2 moddar, finns många HL2 mddar som slår allt som finns i en spel affär sönder och samman, ZM med en hyffsad bana och ZM tex eller ES 3.0 betan som komemr snart.

Testpilot

Min fina teroi är: Tillverkarna är LATA.

På konsoll behöver de bara utveckla för 1 hårdvara och se till att det funkar.
För PC måste de fixa så grejerna funkar med mååånga olika combos / minne / grafik osv ... sen på konsollerna beöver de ju inte bekymra sig om olika piratskydd heller eftersom det är inbyggt.
För PC ställer ju Securom mfl. skydd till det ordentligt för folk , som om inte alla varianter av hårdvara är nog.

Det är min lilla teori , lathet + garanterade intäkter = Konsol.

Medlem

Händelsen som fick lilla Pliskin att gå över till den mörka sidan skedde för något år sedan.
När Pliskin vandrade runt i en butik på jakt efter ett nytt spel fick han syn på ett som verkade mycket lovande, han hade hört mycket om det men hade inte kunnat testa det då det inte fanns något demo.
Men Pliskin köpte det då han visste att det var en utmärkt och underhållande spelserie som aldrig hade gjort honom besviken tidigare.
Men ve och fasa när han körde i gång det på sin dator och upptäckte att detta taktiskt förfinade spel hade förvandlas till en soppa av ständigt spawnande fiender och konstant action.
Smygandet och det taktiska planerandet hade ersatts av en hand som pedagogiskt ledde honom genom banorna efter en noggrant utstakad väg.
Pliskin som alltid plikttroget hade köpt sina spel och avskytt dessa spelpirater fick sig en tankeställare.
Den dagen beslutade sig Pliskin för att aldrig mer köpa spel till sin PC utan att först Tankat dem för att konstatera om de är något att ha.
Idag, ca ett år senare har Pliskin köpt färre spel än han hade gjort om han inte hade Tankat dem.
75% av de spelen han i normala fall hade köpt visade sig vara likvärdigt med en människas rektala utsöndringar spelmässigt.
Var har utvecklarnas skaparglädje som alltid märktes av i spelen tagit vägen?
Suck.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Min fina teroi är: Tillverkarna är LATA.

På konsoll behöver de bara utveckla för 1 hårdvara och se till att det funkar.
För PC måste de fixa så grejerna funkar med mååånga olika combos / minne / grafik osv ... sen på konsollerna beöver de ju inte bekymra sig om olika piratskydd heller eftersom det är inbyggt.
För PC ställer ju Securom mfl. skydd till det ordentligt för folk , som om inte alla varianter av hårdvara är nog.

Det är min lilla teori , lathet + garanterade intäkter = Konsol.

håller med dig delvis..jag var själv pirat men sen jag har köpt xbox360 så har jag köpt alla mina spel..ungefär 10-15 st faktis...för jag supportar och tycker det är rätt att betala för att spela/uttnyttja nån tjänst..men det är ju säkert bara min mentalitet som är fucked
det gäller filmer också...betalar för filmer från www.lovefilm.se

Medlem

Hade inga problem att spela spelet med min rätt mediokra dator, älskade det, klart bästa FPSet sedan HL2


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem
Skrivet av Orbek:

En riktig spelintresserad utvecklare GILLAR PIRATERING OCH SKITER I PENGARNA.

Men hur får man 100 pers att arbeta på ett spel i flera år 40 timmar i veckan gratis? Du får gärna berätta, för det vore guld värt.

Medlem

En anledning till att jag fortfarande inte har köpt någon "next-gen" konsol är att de flesta spel värda namnet kommer till pc också och även om portningarna inte är så väl utförda oftast så brukar man ändå kunna köra med en 360 kontroller utan problem och eftersom jag har en Q6600 processor, 4 gig ram och 8800GT så kan jag spela samtliga spel i 1920*1200 och ändå få bättre flyt än konsol originalen.

Sen så är det så att jag föredrar många spel som aldrig kommer på konsoler, då jag typ dagligen drar igång Flight Simulator X och Race 07 fortfarande.

Om man gillade Crysis eller inte har väl med smak att göra eller nåt, för personligen börjar jag bli rätt trött på alla super linjära fps som släpps, så när Crysis kom och gav äkta alternativa sätt att lösa i princip alla situationer i spelet förutom att springa in skjutandes så var det verkligen som en frisk fläkt för fps genren. Om man tycker att Crysis inte är tillräckligt icke-linjärt så säger jag bara att man bör spela spelet två gånger för att förstå möjligheterna.

Det vore ju roligt om de lyckades porta Crysis nivå design och gameplay till konsolerna utan kompromisser, men med tanke på hur sunkiga konsolernas hårdvara är så har jag svårt att se hur det ska gå till utan att försämra grafiken rejält.

Medlem

Undrar hur mycket pengar de har blivit "sponsrade" med då...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Gillar verkligen hur folk drar statistik/procent ur röven om t ex hur många som pirater som köper varan när dom "testat" den.

Tror mer faktorer än bara piratkopiering spelade in i försäljning av Crysis.

Stora frågan för mig är, vill dom verkligen ha konsolen som en begränsning? Hur kul kan det vara att skapa next-gen motorer som ska funka till konsoler som oftast är mycket mer begränsade än PC platformen.

Medlem

Något som säkert skrämmer bort många från spelet är ju inbillningen som skapats på internet att man måste ha en monster dator för att kunna spela spelet, trots att det går alldeles utmärkt att spela och ändå är rätt snyggt på medium.

Medlem
Skrivet av Manko:

Något som säkert skrämmer bort många från spelet är ju inbillningen som skapats på internet att man måste ha en monster dator för att kunna spela spelet, trots att det går alldeles utmärkt att spela och ändå är rätt snyggt på medium.

Skeptisk till det där uttalandet !

Skriv svar