Infinity Ward om piratkopieringen av CoD4

Inaktiv

Vet du vad ett strawman argument är 78? Projektera inte någon korkad åsikt på mig bara för att jag ger en åsikt som låter som något en pirat skulle ge, det betyder inte att jag delar alla åsikter associerade med pirater.

Skrivet av _78:

Du menar alltså att om du avstår från att köpa spelet i butik så skadar det spelföretagen lika mycket som om du väljer att stjäla spelet via nätet

Ja.

Skrivet av _78:

Och därför är stölden rättfärdigad?

Jag rättfärdigar inte stöld, men om 2 saker har exakt samma effekter på världen så ser jag inte hur en kan ses som helt fel och en annan helt rätt.

Skrivet av _78:

Finns inte möjligheten att köpa ett spel i dagsläget p.g.a. pris eller dylikt så kommer den med största sannolikhet dyka upp inom en snar framtid genom prissänkningar, begagnatköp eller liknande.

Ja? Det är ingen som ifrågasätter det tror jag. Åtminstånne jag använder ett teoretiskt exempel där personen i fråga inte kan köpa spelet alls, någonsin.

Skrivet av _78:

Men att hitta på en massa tragiska ursäkter för få en stöld att verka vara ok är käpprätt åt helvete!

Tur att jag inte gör det då.

Skrivet av zauii89:

De flesta har råd helt enkelt även de som tankar ner de har råd , bara en extremt dåligt ursäkt som om att det skulle vara okej att tanka ner det pga det.

Yep, jag har heller alldrig riktigt köpt ursäkten att de inte har råd. Även om den i vissa fall är relevant och har sanning i sig så är det oftast bara skitsnack.

Medlem

Bara en petitess...

Piratkopiering är inte riktigt stöld eftersom man inte tar någonting från någon annan. Man kopierar, alltså är originalet kvar. Snor man en TV förlorar ägaren sin TV. Kopiering är inte samma sak som stöld.

Inaktiv

Piraterande är omoraliskt om personen i fråga vid något tillfälle om det vore omöjligt att vara pirat, skulle ha betalat för tjänsten eller produkten i fråga. Detta är i många fall i sant och i de fallen så kan man omöjligen säga att det är moraliskt att vara pirat. Dock så kan man heller inte säga att de är tjuvar, de är någonting emellan.

Medlem

Steam?? då kan man väll inte cracka? eller man kan cracka men inte fan kan man spela online med ett crackat steam spel ala css tex??


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

jag tankar hem vissa spel pirat och köper sen spelen när det blir vettigt pris på dem

så sätt missgynnar jag inte spelindustrin

köpa på krita kallas det tror jag


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

_78
Medlem

Bazil, "Jag rättfärdigar inte stöld, men om 2 saker har exakt samma effekter på världen så ser jag inte hur en kan ses som helt fel och en annan helt rätt."

Så hur man uppnår den effekten anser du vara irellevant?


signatur

Dell XPS M1730 till salu!

Inaktiv

Otroligt att så många går på det här. Vad spelar det för roll att vi som inte har råd piratkopierar när cheferna på spelföretagen blir rika som troll? Är spelbranschen schysst mot oss? Crysis görs t.ex. fulare till XP för att Crytek har en deal med Microsoft. COD4 är ett schysst spel, men att det kostar halva min inkomst är oacceptabelt.

Medlem

Jag behöver nog inte skriva vad jag tycker om detta...Jag bara hånskrattar åt alla som anser att piratkopiering är okej...


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv
Skrivet av _78:

Så hur man uppnår den effekten anser du vara irellevant?

Min moralitet bygger mer på konsekvenser av handlingar än föruppbyggda regler. Är säker på att jag tycker vissa saker är helt fel som du tycker är helt ok att göra därför och vice versa.

Inaktiv

Tycker inte det kan klassas som stöld utan mer som gratis deltagning, inte så konstigt att det behövs trettielva patchar när dem inte ens kan göra ett säkerhetsskydd som funkar, så kommer dem och belastar nedladdarnas rättsväsende och whinar så man får ont i ögonen för att dem är så soppiga och giriga :|.

Medlem

>-<


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av aspunk:

Otroligt att så många går på det här. Vad spelar det för roll att vi som inte har råd piratkopierar när cheferna på spelföretagen blir rika som troll? Är spelbranschen schysst mot oss? Crysis görs t.ex. fulare till XP för att Crytek har en deal med Microsoft. COD4 är ett schysst spel, men att det kostar halva min inkomst är oacceptabelt.

Lever du på att panta burkar eller vad?

Skrivet av lapa:

Människan är lat, snål och egoistisk. Jag säger inte att jag inte är det!

Japp. Framförallt lat (jag köper musik från iTunes när jag inte pallar leta på DC).

Gör det krångligare att piratkopiera än att köpa och äga en autentisk kopia så vinner förläggarna över slentrianpiratismen. Som i fallet med konsoller, hur många pallar chippa en konsoll i jämfört mot hur många som orkar tanka crackat till sin PC?

Inaktiv
Skrivet av KnäckeHäxan:

Lever du på att panta burkar eller vad?

Studentbidrag förmodligen, vilket är mindre.

Inaktiv

Vad är skillnaden på att köpa ett begagnat spel och att ladda ner ett? Företaget får ingen vinst oavsett.


signatur

/_\_/_\
/_\

Skrivet av KnäckeHäxan:
Skrivet av aspunk:

Otroligt att så många går på det här. Vad spelar det för roll att vi som inte har råd piratkopierar när cheferna på spelföretagen blir rika som troll? Är spelbranschen schysst mot oss? Crysis görs t.ex. fulare till XP för att Crytek har en deal med Microsoft. COD4 är ett schysst spel, men att det kostar halva min inkomst är oacceptabelt.

Lever du på att panta burkar eller vad?

Han verkar inte ha bättre koll än någon som gör, om han nu tror att enbart cheferna på spelbolagen går miste om inkomst och att Crysis medvetet är fulare till DX9 för en deal med microsoft.

Medlem

jag är förvånad att folk ens gillar spelet. tyckte det var riktigt kasst. skulle verkligen inte vilja köpa det.

Inaktiv
Skrivet av snyft:

Vad är skillnaden på att köpa ett begagnat spel och att ladda ner ett? Företaget får ingen vinst oavsett.

Det enda jag kan komma på är att köpandet av begagnade spel skapar en välkänd marknad för dem så att de som i vanliga fall inte skulle vilja köpa ett spel skulle gjort det ändå för att de tänker "Jag kan sälja det begagnat när jag är klar, och tjäna tillbaka lite av pengarna".

Vet inte om jag tycker att det skälet är argument nog att skapa en moralisk skillnad mellan köpandet av begagnade spel och att ladda hem dem när det gäller att "stjäla" ifrån de som skapar spelen dock.

Medlem

Alla vet ändå att 100% av de som skrivit en kommentar i denna tråden har något piratkopierat på sin dator. Säger man att man inte har det så ljuger man uppenbarligen. Och samtidigt kan man läsa tillbaks i tråden och se alla moraltanter som tror att dom är bättre än andra bara för att dom kan gömma sig bakom en avatar, samtidigt som dom har nån mp3a eller nått spel liggandes på datorn som råkat hamna där av någon mystisk anledning.

Sorgligt.

Medlem

Det är klart att piratkopiering inte direkt är rättvist mot anställda på spelföretag, men jag tycker också att man ska inte jämföra det med stöld utan plagiat eller något ditåt om man ska vara noga.

Däremot så tycker jag också att en del annat man som kund får ta är direkt brottsligt, men kanske inte i den lagliga bemärkelsen tyvärr. Ofärdiga spel står högt på den listan. Lägger jag ut pengar på en produkt, vill jag gärna att den fungerar som advertiserat då jag köper den som vilken annan produkt som helst.

edit: Ett bra exempel är också singstar-grejen några nyheter nedåt. Sådant gör en inte mer välvilligt inställd till en utgivare man sponsrat med sina pengar.

Medlem

Det ligger och skräpar på hårddisken. Inte orkat packa upp det ännu, hur stor är då sannolikheten att jag orkar lägga ut pengar på det? 8) Känns ganska meningslöst att köpa ett spel som jag inte har för avsikt att fortsätta spela efter att ha kört igenom den till synes korta singleplayer-delen, så ska jag säga det riktigt kasst så vore jag en idiot om jag gick och köpte spelet.

Så Yarr! säger jag. Flame on.

Medlem
Skrivet av Michael:

Bara en petitess...

Piratkopiering är inte riktigt stöld eftersom man inte tar någonting från någon annan. Man kopierar, alltså är originalet kvar. Snor man en TV förlorar ägaren sin TV. Kopiering är inte samma sak som stöld.

Så att göra plagiat (d.v.s. kopiera en produkt) är inte fel?

Skulle vilja säga att piratkopiering ligger mellan plagiat och stöld, vilka båda är olagliga (stödda av olika lagar). Så men enkel logik:

Plagiat<Piratkopiering<Stöld

Eftersom Plagiat och Stöld är olagliga så är, enligt logiska regler, även piratkopiering olagligt.

Piratikopiering är inte ok.

Jag tycker dock att musikindustrin inte hänger med i teknikutvecklingen och på så sätt förlorar kunder som söker musik på ett mer effektivt sätt, utan att behöva betala för musik som man: (kunden) inte hört förut. (t.ex. album) för hutlösa priser. Men det är en annan diskussion

Kopiering av spel är bara helt enkelt olagligt. Jag gillar dock att testa produkter innan jag köper dem. På sin höjd vill jag kunna inspektera hantverket. Att spela ett demo är som att inspektera en stol eller gryta innan man köper den. Men ibland vill även jag provköra en bil i några dagar innan jag bestämmer mig för köp, så att säga...


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Som nämnts tidigare är det speltillverkarnas ansvar att förhindra piratkopieringen genom tekniska lösningar eftersom det är det enda sättet att stoppa det.

Visst kan man se ner på de som piratkopierar. Att tycka synd om tillverkarna av CoD4 är däremot patetiskt - de kommer att tjäna storkovan på det här spelet, var så säkra!

För övrigt tycker jag det är självklart med rådande situation att man köper vissa spel och laddar hem andra. De som är riktigt bra (och kräver CD-key för att spela online) brukar jag köpa. Blev dock blåst när jag köpte TF2 som visade sig vara ett skämt. Eftersom jag köpte det på Steam kan jag inte heller sälja det vidare. CoD4 är ljusår bättre som spel med betydligt större utrymme för taktik och strategi. Kanske ska köpa det när jag tänker efter

Medlem
Skrivet av Anakha:

Alla vet ändå att 100% av de som skrivit en kommentar i denna tråden har något piratkopierat på sin dator. Säger man att man inte har det så ljuger man uppenbarligen. Och samtidigt kan man läsa tillbaks i tråden och se alla moraltanter som tror att dom är bättre än andra bara för att dom kan gömma sig bakom en avatar, samtidigt som dom har nån mp3a eller nått spel liggandes på datorn som råkat hamna där av någon mystisk anledning.

Sorgligt.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jäkla dubbelmoral att sitta och gnälla om att folk piratkopierar spel när man själv laddar hem musik etc.

Inaktiv
Skrivet av Shimo:

Så att göra plagiat (d.v.s. kopiera en produkt) är inte fel?

Michael sa att det inte var stöld, inte att det var rätt eller moraliskt att göra.

Skrivet av Shimo:

Plagiat<Piratkopiering<Stöld

Eftersom Plagiat och Stöld är olagliga så är, enligt logiska regler, även piratkopiering olagligt.

Piratikopiering är inte ok.

Ingen här lär säga emot dig om att piratkopiering är olagligt, dock så verkar du se världen i väldigt svart och vitt om du tror att lagen är en perfekt moralitet och att någonting per definition är omoraliskt om det är olagligt.

Medlem
Skrivet av Bazil:

Ingen här lär säga emot dig om att piratkopiering är olagligt, dock så verkar du se världen i väldigt svart och vitt om du tror att lagen är en perfekt moralitet och att någonting per definition är omoraliskt om det är olagligt.

Logiken funkar på moral också. Sätt in Moral istället för olagligt.

Plagiat är lite omoralist. Stöld är mycket omoraliskt. D.v.s. kopiering är omoraliskt.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Jag stödjer inte piratkopiering. Däremot tycker jag att det är intressant att spelindustrin och musikindustrin jämför 1 nedladdning med 1 förlorad intäkt. Jag tvivlar starkt på att alla som laddar hem musik/spel hade tänkt att köpa produkten. Sedan kan man ju argumentera om det är moraliskt rätt att spela ett spel eller lyssna på musik utan att betala för sig.
Själv är jag storkonsument av spel/musik/film men det kostar ju en hel del. Köpte COD4 på Steam, fett najs


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Anakha:

Alla vet ändå att 100% av de som skrivit en kommentar i denna tråden har något piratkopierat på sin dator. Säger man att man inte har det så ljuger man uppenbarligen. Och samtidigt kan man läsa tillbaks i tråden och se alla moraltanter som tror att dom är bättre än andra bara för att dom kan gömma sig bakom en avatar, samtidigt som dom har nån mp3a eller nått spel liggandes på datorn som råkat hamna där av någon mystisk anledning.

Sorgligt.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jäkla dubbelmoral att sitta och gnälla om att folk piratkopierar spel när man själv laddar hem musik etc.

Det är faktiskt stor skillnad på graden av nedladdningen.
*Om man någon gång har gjort det i sitt liv. Men aldrig mer.
*Om man gör det någon gång, fast väldigt sällan.
*Om man tankar en massa spel hela tiden.

Jag ligger någonstans mellan punkt 1 och 2. Jag vill gärna se hårdare tag mot piratkopiering. Är jag falsk då? Nej. Bara för att jag har laddat ner nån gång behöver jag inte tycka att det är okej. Det är lika dåligt som stöld. Det man inte betalar för ska man inte ha - det borde ligga i varenda människas samvete. Annars har både föräldrar och samhälle misslyckats.

Medlem

Varför så många har en piratkopia av CoD4 är just av den enkla anledningen att man kan spela på nätet utan att behöva en cd-key. Det har alltid varit ett problem för hela CoD-serien. Minns att de har funnits både CoD och CoD2 crackade servrar. Dom borde verkligen försöka få bukt med problemet.

Vad jag menar är att om man på något vis lyckas med att det blir omöjligt att spela på crackade servrar så kommer nog intresset för spelet sjunka...


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av jingai:
Skrivet av Anakha:

Alla vet ändå att 100% av de som skrivit en kommentar i denna tråden har något piratkopierat på sin dator. Säger man att man inte har det så ljuger man uppenbarligen. Och samtidigt kan man läsa tillbaks i tråden och se alla moraltanter som tror att dom är bättre än andra bara för att dom kan gömma sig bakom en avatar, samtidigt som dom har nån mp3a eller nått spel liggandes på datorn som råkat hamna där av någon mystisk anledning.

Sorgligt.

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jäkla dubbelmoral att sitta och gnälla om att folk piratkopierar spel när man själv laddar hem musik etc.

Det menas då att det är fritt fram och tanka hem varje jä** spel för att varje person har någon gång "gjort det"och känna sig till freds med det? Dummare människor får man leta efter. Om man har moral i kroppen köper man spel. Annars dödar ni erat eget intresse och man ser hur piratkopieringen har påverkat PC. Nu ploppar det upp mmo:s hela tiden vilket verkligen sätter käppar i hjulen för egoister/pirater.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Skriv svar