World of Warcraft: The Burning Crusade

Inaktiv

Håller helt och hållet med dig; känns som om hela grundutbudet har blivit slängt åt sidan också. Vem gör LBRS/UBRS/MC numera? Ingen så vitt jag vet, inte sålänge man får bättre saker så fort man slaktar något i expansionen....

Medlem

grabbarna som bara ser poly som viktigt märks det.

det är inte uber grafik o det är bara bra

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Helt OK expansion antar jag (inte testat, men låter som den funkar rätt fint). Det jag dock inte förstår är att hur folk nu orkar grind:a _ännu_ mer. Det är visserligen ett bra spel, men i de flesta RPG-spel så vill man ju nå ett mål, och i WoW så är målet "bli bättre, få bättre items".

Jag säger inte att det är ett dåligt spel, misstolka mig inte, men jag tycker att evig grind mot något som egentligen inte "tillfredställer" en är något att se framemot.

Tack och lov för EVE-Online

" jag försökte faktiskt, men blev så djupt uttråkad vid ~45 att ingen av mina karaktärer kom högre än så. jag kanske bara är sorgligt dålig? "

lustigt du också ... jag försökte också upprepade gånger att nå 60 men tröttnade alltid omkring den leveln . djup djup tristess

signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

att jämföra TBC med EVE's så kallade expansioner visar bara att man inte har den minsta koll WoW

signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem

Word

Föresten alla mmos handlar typ bara om att grinda men på olika sett tex i EVE ska man grinda mineraler eller pirater.

nj
Medlem

Lite väl mycket gnäll över att expen kostar pengar imo, är ju inte direkt så att Blizzard är ensamma om att ta betalt för expansioner, hur många har det tex inte släppts för Ultima Online eller Everquest som man fått köpa?
Sedan verkar många glömma/inte vara medvetna om de content patches som Blizzard släppt, dessa har sedan WoW släpptes lagt till;

• Sju st instanser (varav fem har varit 20/40 manna raid instanser).

• Två PvP-system och totalt tre battlegrounds med tillhörande belöningar, samt cross realm battlegrounds och även i slutet världs-PvP.

• Två förändringar av alla klassers talents, där den andra egentligen var tänkt att komma först med expansionen men Blizzard släppte den fritt.

• Flertalet outdoor raid encounters.

• Förändrat flera områden för att förbättra dem på flertalet sätt (Silithus, Hinterlands, Searing Gorge, Felwood).

• Lagt till saker som Darkmoon Faire, Stranglethorn Fishing Extravaganza, Gurubashi Arena Event

• Förändringar på loot från de lvl~60 instanser som förut grindades ofta, samt en helt ny questserie för att uppdatera sina tier 0 set.

Även en massa annat smått och gott som förbättrad grafik på utrustning, nya flightpaths, länkade AH, vädereffekter, guld för XP av questar vid lvl60, etc. Är ju bara att titta på Blizzards officiella sida för en lista över vad som lagts till i varje patch, alternativt WoW Wiki.

PaZ
Medlem
Skrivet av Earth and Wind:

" jag försökte faktiskt, men blev så djupt uttråkad vid ~45 att ingen av mina karaktärer kom högre än så. jag kanske bara är sorgligt dålig? "

lustigt du också ... jag försökte också upprepade gånger att nå 60 men tröttnade alltid omkring den leveln . djup djup tristess

hihi, skönt att man inte är ensam!

Inaktiv
Skrivet av BearClaw:

att jämföra TBC med EVE's så kallade expansioner visar bara att man inte har den minsta koll WoW

Det jag försökte säga var att i mitt tycke så har inte WoW något "större" att kämpa för. Alla gör samma saker (dvs döda monster tills man når max level), och de flesta har samma mål. Visserligen är det ett riktigt bra PvE system, jag hade faktiskt kul när jag spelade WoW ett tag. Kul äventyr, men tröttnade efter några månader just för att det inte finns något större mål i det hela.

Jag ber om ursäkt men för att relatera till EVE igen, så finns det där hundratals olika mål man kan nå, det enda som sätter stopp är din fantasi. Vissa vill bli rika, och NEJ, man behöver inte alls grinda i EVE ö h t . Andra vill nå en högre politisk makt, eller kanske erbjuda en mycket bra marknad på vissa saker. Detta existerar inte i WoW, då det enda riktiga målet är att gå upp i level och få de bästa grejerna, tillsammans med 8+ miljoner andra spelare som är ute efter samma sak.

Misstolka mig inte, jag respekterar de som spelar WoW som vilken annan person som helst, men jag har svårt att förstå att ett sådant enkelt spel utan större utmaningar kan vara kul i längden.

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag blir nästan irriterad...ni småglin som bara slänger ur er en massa skit, varför läser ni ens nyheten? Det står "Burning Crusade", "World of Warcraft".....vad FAN trodde ni det skulle handla om? Mjukporr från nån b-kändis?

Ett argument som många av er fortsätter gnälla om är att Blizzard ska släppa sin expansion GRATIS! Herregud...och jämför inte med spel som Lineage som inte har någonting att jämföra med en titel som World of Warcraft, det är ju löjligt.

Om nån av alla fjortisar som bara gnäller, NÅGON gång skulle skaffa en bil och jag behöver den....då kan jag få den av er gratis då? Precis som Blizzard pumpat ut hundratusentals kronor på programmerare, grafiker, testpiloter och tunga servrar, så ska dom i efterhand bara kasta bort alla pengarna genom att ge bort produkten gratis?

För fan, skärp er....detta är inget jävla Counter-Strike. Kapitalismen styr, det lär ni er när ni flyttat hemifrån och barnbidraget inte längre åker rätt ner i byxorna.

AMEN! Någon som är vuxen på FZ trots allt. TACK. Sj spelar jag inte WoW, vill inte död plånboken, men jag är så trött på folk som komemr till spelbutiken där jag jobbar och är sura för att betala måndadskostnaden. Thats life, men de vill ha allt gratis.

signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Jag kan inte förstå hur kan folk klaga på en månadskostnad som motsvara bio med tillbehör. Med tanke på djupet i underhållningen så känner jag inte att den själva ekonomiska omkostnaden är ett problem för service dygnet runt, förutom maintence o oplanerad down time.

Medlem

Hade det inte varit för "cartoon" grafiken skulle jag övervägt att testa WoW.

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Hrm kan inte säga att jag förstår klagomålen om att loot passerar sitt bäst före-datum? Det är ju inte så att jag väntade mig att min feta Ravager från Scarlet Monastery skulle användas av min karaktär resten av spelet. Självklart kommer inte föremål från Molten Core att stå sig väl mot expansion-looten. Det är ju bara att inse att 60 inte är max längre, även då det gäller items. Och att färg bara är färg, jag lovar att det varit mindre diskussion om alla items varit vita istället för färgkodade.

Det enda jag tycker är lite slöseri är att de skulle väntat med Naxxramas till BC. Men det kan de lösa genom att re-tuna den för 10 pers eller så istället. Att dungeons från vanliga WoW skulle stå otmma var inte svårt att inse i förväg. Och jag kan inte säga att jag bryr mig så mycket, vill jag så går jag tillbaks dit på skoj med min BC-karaktär, men annars så har man ju sett de platserna 253036047 gånger. Det kan inte vara många som inte sett t.ex Stratholme ett antal gånger. På samma sätt som loot så går spelet vidare med expansioner.

Dock skulle det vara kul med heroic-funktioner för några av dom. VanCleef goes 70!

Medlem

haha, få spel som rör upp så många känslor som WoW. Jag började spela igen när TBC kom och jag tycker det är skitkul.

Medlem

Fy faan.. 4 och silver?

Ner med Burning crusade! Borde fan ha varit gratis; kolla på EvE online! Där är alla tillägg gratis. Och de är fan lika stora som TBC allihoppa!

Inaktiv

Eriand, kan du inte betala min hyra så jag kan få bo gratis? Eller varför kan du inte handla en massa mat så kan jag äta upp den?

Du kan ju prova starta en pizzeria och ge bort pizzorna...hur länge tror du ditt företag överlever? Nej, det ÄR inte riktigt så med Blizzard, men grundprincipen kvarstår.

Om du är intresserad av fri programvara tycker jag du ska söka upp något som kallas GPL, titta också vad du får i spelväg, vilka grafikmotorer som finns och vilka underbara utbud som går att sätta klorna i.

Out of Topic, jag vet...men det svarar på förra personens hjärndöda inlägg.

http://susning.nu/GPL

JAM
Medlem

Äh...fetaste MMORPG-expansionen hittills måste ju rent filosofiskt vara Jump to Lightspeed till SWG som bakade in ett helt annat spelkoncept till originalet.. Ny kontinent, några nya raser, färska drops och högre maxlvl är ju the basic stuff som var innehållet i Ruins of Kunark, första expansionen till EQ redan för 7 år sen...(mars 2000)... Näää.. mer kunde man ha önskat... Fattar inte att den tog 100 år att göra...

Måste oxå tillägga att jag på rak arm inte kan komma på något implement i WoW som inte redan gjorts i någon föregångare... Att inta borgar för att skaffa sin falang fördel i form av en kollektiv buff t ex...DAoC (2001), någon?? Ska va flygande självstyrda mounts då... Om man nu inte räknar svävarna och rymdskeppen i SWG... Fast jag e så off nu att jag inte vet om det som hunnit tillkomma i allt jag slutat lira de senaste 10 åren... Har absolut inget emot att det tilltalar folk som inte var inbitna i genren redan innan, för med en växande genre behövs verkligen fler spelare... EQ2 kändes ju lika glest befolkat som Grönland ett tag efter att WoW kom... Men det stör mig som f-n att stora delar av datorvärlden går runt och tror att Blizzard är så grymt innovativa i det här... Det e bara nytt för många... Å det tycker jag inte e samma sak Blir nöjd när man kan ha dog-fights med sina flygande mounts... nej just ja... Det har ju redan gjorts...ja men då kommer det till WoW om några år =P Fine by me om man tycker att de gör det bättre än andra gjort tidigare, det e upp till var och ens smak... Själv tvingas jag lira det pga att alla jag gillar att köra med online inte gör något annat...jisus...

signatur

JAM .:. jamworld.se .:.

Medlem

För det första: shaman går väl ändå inte att översätta till häxmästare? Jag skulle snarare vilja påstå att warlock blir häxmästare på svenska. Haha, kunde inte låta bli.

Angående WoW:s kvalitéer kan jag säga att det absolut roligaste var lvl 1-10 för första gången. Jag var en liten dwarf hunter och pulsade runt i snön och levererade ölkaggar till värdshusvärdar (och drack Laphroaig irl, hehe). Därefter blev det mer eller mindre grind men det som jag gillar med WoW är att man stöter på guldkorn hela tiden; små "påskägg" som när Sharpbeak (kommer inte ihåg det exakta namnet), den lilla söta gripungen, släpps ut från sin bur och flyger bort i solnedgången med sina föräldrar. Om jag ska vara ärlig så är det nog de som gnäller mest över att det bara är grind som är minst mottagliga för dessa små rp-ögonblick. Annars skulle de märkt dem. Jag är 65 nu och har nog läst varenda questbeskrivning även om jag ser att det bara handlar om ett vanligt "döda-x-antal-djur och-kom-tillbaka-för-en-liten-belöning"-uppdrag.

Men ändå, när jag nådde 60 så tappade jag all lust att spela. Att end-gama var för tidskrävande för min smak och jag såg inte riktigt poängen. Visst att det säkert är kul att lira tillsammans med ett fungerande gille men det är inte riktigt vad jag är ute efter hos ett rollspel. Jag vill ha en story som driver mig åt ett håll men där spelmotorn låter mig göra i princip vad jag vill under tiden... jag vill ha... THE ELDER SCROLLS! MOAHAHA!

Ärligt talat: när Oblivion kom så spottade jag i princip på WoW. Skrattade hånfullt åt den kassa grafiken, det repetetiva spelsättet och att spelvärlden ALDRIG förändras på grund av vad jag gör. Jaha ja.. nu har jag döda den där onda jäkeln och räddat kungariket och likförbannat så /w:ar nån mig om var man kan hitta ondingen för han har visst respawnats... i början trodde jag inte att man kunde lösa det på nåt annat sätt och tyckte det var ok. Vid lvl 65 börjar det gå mig på nerverna. Därför tror jag att jag alltid kommer att föredra singleplayer-rollspel (eller co-op, om jag ger mig på nåt sånt i nån form) för där får JAG vara hjälten. Växa från en liten skit till att bli riktigt beryktad.

Men skit i det. Nu har jag bara tjötat om hur duktig jag är och vilka mina åsikter är.Jag har haft MYCKET kul med WoW och för mig var det självklart att köpa BC även om jag vid inköpstillfället var helt nollställd inför spelet. Men Outland är helt enkelt supercharmigt med vackra miljöer och musiken... MUSIKEN. Men visst man ledsnar väl på sånt efter ett tag. Min plan är i alla fall att nå lvl 70 och få flying mount (blir nog inte den snabba varianten) och stajla lite i IF och SW. Sen får vi se om jag mot all förmodan börjar raida. Jag tror dock inte det. För mig är det levlandet som är den stora drivkraften. Prylar blir alltid kassa förr eller senare, som BC nu visat.

Och förresten, hur kan man ha mage att gnälla över att "ens nyss lootade" tier 3 suger i BC? Hur smart är det att raida för Tier 3 strax innan BC kommer? Ungefär som att farma honor som fan veckorna innan den där patchen kom som förändrade honorsystemet.

Ett par ord om WoW och BC.s prisvärdhet kontra andra spels. Blizzard må ha tagit en ganska "safe-road" när det gäller spelmotorik och grafik (även om deras tecknade grafik är charmigt originell) men en sak är för mig huvudanledningen till att deras produktet gärna får kosta en 50-lapp extra och ta lite längre tid att göra (och sannolikt är detta också anledningen) och det är STABILITETEN. Blizzards produktet är ju för fan nästan kliniskt befriade från stora eller små buggar. Visst det finns lite tuning som de håller på med angående skada och healing hit och dit men jeeez. WoW har aaaaaalddrig kraschat för mig och då alt-tabbar jag hela jäkla tiden. Hrm Thottbot, hrm. Jag och Sambon lirar på varsin dator och de har helt olika configs och inte nån gång har det kraschat eller buggat på nån av dem. Det enda som kan hända är att nån quest buggar eller att det blir lite lagg på nån mobb. Men om det är WoW:s eller BBB:s fel vet jag inte.

Medlem

^---- Den killen spelar precis på det sättet som man ska. Spelade WoW ett tag men jag orkade inte mer än till level 49. Men funderar på att börja igen nu när tbc har kommit. Och samt till alla som jämför WoW med EvE, skäms!

signatur

Submission is for the weak

Inaktiv
Skrivet av Kleptomaniac:

^---- Den killen spelar precis på det sättet som man ska. Spelade WoW ett tag men jag orkade inte mer än till level 49. Men funderar på att börja igen nu när tbc har kommit. Och samt till alla som jämför WoW med EvE, skäms!

Jag försökte spela på ett mer inlevande sätt förrut, men fick aldrig den där riktiga äventyrskänslan ;(.

För att "försvara" mig lite så när jag jämförde EVE och WoW så var det mer allmänt som MMORPG. Det är ju självklart 2 olika spel, men med samma genre som går ut på att rollspela sig, oftast en längre tid och utveckla sin gubbe = MMORPG för mig.

Inaktiv
Skrivet av Segas:

Jag blir nästan irriterad...ni småglin som bara slänger ur er en massa skit, varför läser ni ens nyheten? Det står "Burning Crusade", "World of Warcraft".....vad FAN trodde ni det skulle handla om? Mjukporr från nån b-kändis?

Ett argument som många av er fortsätter gnälla om är att Blizzard ska släppa sin expansion GRATIS! Herregud...och jämför inte med spel som Lineage som inte har någonting att jämföra med en titel som World of Warcraft, det är ju löjligt.

Om nån av alla fjortisar som bara gnäller, NÅGON gång skulle skaffa en bil och jag behöver den....då kan jag få den av er gratis då? Precis som Blizzard pumpat ut hundratusentals kronor på programmerare, grafiker, testpiloter och tunga servrar, så ska dom i efterhand bara kasta bort alla pengarna genom att ge bort produkten gratis?

För fan, skärp er....detta är inget jävla Counter-Strike. Kapitalismen styr, det lär ni er när ni flyttat hemifrån och barnbidraget inte längre åker rätt ner i byxorna.

Du har helt rätt, Blizzard är ett företag och detta handlar om business. För att öka omsättning och kundbasen måste man göra stora investeringar. Blizzard arbetar redan med nästa stora framtida patch, vad det nu innebär, vilket inte bara är en stor investering utan också en stor affärsrisk. Glöm inte att alla spelbolag vill plocka ur denna kaka.

Jag vet inte så mycket om Blizzard men jag arbetar nära Dice / EA och vet vilka investeringar och risker denna verksamhet handlar om. Alla ni som tycker att patchen skulle vara gratis, köpte inte ni den i alla fall? Detta är vad det handlar om

Redaktör

Förstår inte riktigt varför det inte är okej att tjäna pengar när man nått ett visst mått av framgång. Menar, ingen gnäller när nån sketen koreansk utvecklare/utgivare tar 300 spänn och månadskostnad, men Blizzard är plötsligt snikna när de tar betalt för sitt arbete - "de är ju redan så rika!" Jantelagen?

Köp och spela The Burning Crusade om du gillar det och tycker det är värt kostnaden. Annars: låt bli. Svårare är det inte.

signatur
Inaktiv

Seriöst, WoW baseras på Warcraft 3-motorn, hur kan någon ödsla tid på den här skiten? Nu snackar jag inte bara grafiken, även om det är nog, men hela spelet är ju skit rakt igenom. Fysiken, ljudet, allt är ju kasst? Lite samma mirakel som med CS(till HL1), skitspel men ändå hur populärt som helst.

[/diss]

Medlem
Skrivet av Adestro:

Seriöst, WoW baseras på Warcraft 3-motorn, hur kan någon ödsla tid på den här skiten? Nu snackar jag inte bara grafiken, även om det är nog, men hela spelet är ju skit rakt igenom. Fysiken, ljudet, allt är ju kasst? Lite samma mirakel som med CS(till HL1), skitspel men ändå hur populärt som helst.

[/diss]

Vågar hävda att jobbet bakom WoW är något större än det bakom CS. Jag kan hålla med om att båda spelen är överskattade, framför allt CS, men antalet WoW-konton ökar hela tiden. Det måste finnas en kvalitet som tilltalar folk. Och nej, jag hävdar inte att bara för att många köper något är det bra men ett onlinespel är ju inte en skiva som man tröttnar på utan om man inte gillar det så slutar man. Det syns i statistiken. Sen kan det visserligen vara så att det hela tiden finns ett stadigt bortfall men att nya nyfikna kunder tillkommer. Det är ju trots allt ett fenomen och man blir nyfiken.

Och The Witcher är baserad på den gamla trötta Neverwinter Nightsmotorn (Aurora va?) och ser jäkligt bra ut enligt mig.

Medlem
Skrivet av elak.:
Skrivet av Dave Lister:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Oneone:
Skrivet av Katana:

så mkt pengar som de drar in så kunde de ha släppt denhär expansionen gratis tycker jag.

precis , den kunde iaf ha varit billigare...

300:- är väl billigt..

300kr för något som borde varit gratis för betalande spelare är inte billigt.
Själv kör jag Lineage 2 sedan ett par år tillbaka, det är nu inne på att släppa sin 6e expansion nu frammåt våren, och den kommer att vara gratis precis som alla tidigare expansioner (oavsett om dom varit små expansioner eller enorma).
Så att Blizzard tar betalt för den här expansionen för WoW är ren och skär girighet, inget annat.

Haha, jo, men sen så suger Lineage II kapitalt i förhållande till WoW.

För mig så är L2 femtioevla gånger bättre än WoW iaf, skulle aldrig spela den skiten
Så i min mening så suger WoW kapitalt i förhållande till Lineage II

signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Inaktiv

Bra recension!
Men det är ju IDIOTISKT att man måst betala i månaden för ett DATASPEL!!!
Skulle hellre vilja köpa WoW för 600- 700 sen inte betala något mer!

123
Skriv svar