Morot och piska ska stoppa filpirater

Medlem
Skrivet av Limber:
Skrivet av Conana:

Denna diskussion borde inte handla om det är rätt eller inte att vara pirat. Det handlar om att företag och intresseorganisationer får polisiära uppgifter.

Min åsikt:
Det borde inte kunna finnas i ett demokratiskt samhälle!

Det tog ända till sida två av inlägg innan jag hittade det första som hade siktet rätt inställt. Gratulerar, kampen går vidare!

det är ju en sån självklarhet att man tycker att man inte ens ska behöva diskutera ämnet.
att de nu ens ser över att ändra det ja, helt sinnessjukt.
Ska swe bestå av en massa privata polis enheter?
förstår inte att dom ens kan överväga ett sånt beslut.
swe är en demokrati, inte en facistist ny nazisitiskt communistiskt diktaturs sammhälle där folk dör om de går imot röd gubbe. helt sjukt


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag skulle gärna se ett enkelt sätt att donera 20 spänn eller nåt till en artist som jag vill stödja. Gärna på deras egen hemsida så man vet att allt går till de som verkligen har rätt till det.
Vad det gäller spel så köper jag multiplayerspel som jag spelar mycket. Jag har även betalat för mirc eftersom jag tycker det är värt det. Även andra program har jag köpt efter att använt dom ett tag.

Nä, fram för en ny era där de som skapat materialet får pengarna och inte en massa mellanhänder. Dom kan syssla med andra mer produktiva saker.


signatur

once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.

Medlem

gl hf är allt jag har att säga.

Inaktiv
Skrivet av prophetic:

Men ändå betalar majoriteten, om densamma finner det prisvärt. Missat att folk fortfarande håvar in pengar? Inget fel med det, men att hindra majoritetens frihet för att pennalisera vissa är alltid fel. Imo. =).

Denna fråga gör mig yr. Ett tag var det fullt lagligt att ladda hem men sedan den 3 juni eller var det var så kom där en ny lag. Jag har slutat att ladda hem ändo.

Skrivet av Therradon:

Vem bär ansvaret? Vi som laddar hem eller dom som tillhanda håller sidor som piratebay?

Skrivet av prophetic:

Hm, hintar du på att vi som individer saknar personligt ansvar?
Lite som att den som säljer drogerna är den stora skurken och brukaren bara offer?
De finns, för att efterfrågan finns. Alla bär ansvar för det- från prissättarna på produkter, till de som någonsin laddat ner någonting öht.

Nej för min del får gärna individens ansvar för sina egna handlingar, vara lite mer poppis..

Nja det är klurigt det här. När det gäller droger så köper man ju oftast det. Laddar man hem så snor man fast ändo inte. Affärer skyddar sina grejer med larm. Hur ska personerna bakom digitalt material skydda sitt och är man tjuv om man går förbi deras skydd som när man bryter sig in i en affäre.

Inaktiv

Tror inte att det skulle säljas så mkt mer om piratkopieringen skulle stoppas helt.
Känner en pirat, ( väldigt väl faktiskt )
om han inte hade haft möjligthet att tanka en del av sin media och mjukvara hade han kanske inte haft en dator och därmed inte köpt ett enda program till den. Han hade knappast varit särskilt musikintresserad heller för den delen. För honom hade musik varit något man hör på radio och film något man ser på TV.
Så utan fildelning hade piraten jag känner köpt MINDRE film, musik, program, spel.

Medlem

fy fan säger jag.
APB och den här integritets kränkande poliken får att vilja spy vid varje politiska utalande.
APB som jag inte ens förstår varför dom får vara kvar, dom har ju blivit varnade X antal gånger för att dom provoserat fram brott.
Personligen så skulle jag vilja slå vissa politiker gula och blå så att dom gjorde något bra för svergie för en gångs skull.
Fy fan säger jag igen, Fy fan för ett land som man mår dåligt av att vara född i, fy fan för ett land som inte har kompettenta politiker, fy fan för ett land med inkompettent invandrar politik, fy fan för ett land där politikers PR och löner står för 50% av landets utgifter, fy fan för integritets kränkande svin till politiker.

Fy fan för Sverige helt enkelt.

Medlem

ja fyfan..


signatur

Im a First Person Killer

Medlem

En ny lag diskuteras som ska ge privata intressen polisiära befogenheter. Jag finner det beklämmande att det flesta inläggen här enbart whinar om piratkopiering. Detta handlar inte om någon "rättighet" till att ladda ned skit från nätet.

En snabb titt på en Wiki kanske kan ge en ledtråd?

Skrivet av Wiki:

Polis eller poliskår är en myndighet vars huvuduppgift är att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt bekämpa brott. Polisen är den huvudsaklige utövaren av statens inre våldsmonopol, dvs. den maktutövning - ytterst med dödligt våld - som riktas mot inre fiender, medan försvarsmakten är den som utövar statens våldsmonopol mot yttre fiender.

Detta borde vara allmän kännedom, helst om man som Pontén är utbildad jurist. Att någon som säger sig vara för demokrati ens tänker tanken att ge privata intressen polisiär makt är illa. När det dessutom försvaras av någon som ska vara jurist -och därmed borde begripa bättre- så är det fan katastrof.
Och i allt detta så är nedladdning allt ni kan tänka på?!

När en grundläggande samhällsprincip hotas att tas bort och folk inte ens ser det övergripande problemet, så börjar jag undra om den ens är värd att ha kvar.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

Jag håller med herr Pontén; varför besvära polisen? Om mina rättigheter skulle kränkas, exempelvis om APB skulle göra sig skyldiga till olaga intrång i något av mina datorsystem, är det ju både snabbare och smidigare om jag själv har möjlighet att kartlägga, lokalisera och ta itu med de skyldiga med de metoder jag finner lämpliga. Fördelarna med triviala begrepp såsom rättssäkerhet och rådande lagstiftning bleknar ju när man tänker på hur smidigt det vore att bara kunna skriva ned addressen på armen, ta ett basebollträ undar armen och sedan ge sig av för att "försvara sina intressen", inte sant?

KoP
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Finns ju vissa saker som inte företagen förstår, de tror att folk laddar ner istället för att köpa - fel. De laddar ner för de VILL INTE köpa ett värdelöst spel för 400kr, det är där skon går i kläm.
Folk vill inte slösa på dåligt gjorda filmer, spel & musik, så de väljer helt enkelt att ladda ner det.

Så varför ens besvära sig med att ladda ner film/musik som är så dålig att man inte ens skulle köpa det? Aha? För att man vill "testa" om det är en bra eller en dålig produkt? Sen då om det visade sig vara en bra produkt? Går verkligen piraten och köper det ändå? Näe, skulle inte tro det. Han sitter ju där med sin väl fungerande piratkopierade kopia, så varför lyfta på arslet och öppna plånboken?

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av KlosterKatten:

Finns ju vissa saker som inte företagen förstår, de tror att folk laddar ner istället för att köpa - fel. De laddar ner för de VILL INTE köpa ett värdelöst spel för 400kr, det är där skon går i kläm.
Folk vill inte slösa på dåligt gjorda filmer, spel & musik, så de väljer helt enkelt att ladda ner det.

Så varför ens besvära sig med att ladda ner film/musik som är så dålig att man inte ens skulle köpa det? Aha? För att man vill "testa" om det är en bra eller en dålig produkt? Sen då om det visade sig vara en bra produkt? Går verkligen piraten och köper det ändå? Näe, skulle inte tro det. Han sitter ju där med sin väl fungerande piratkopierade kopia, så varför lyfta på arslet och öppna plånboken?

Varenda "pirat" jag känner köper orginalet om det är värt det annars ryker det från HDn illa kvikt, nu har vi visserligen jobb och sådant o är inga fattiga studenter men ändå.

Så du vet nog inte riktigt vad du snackar om...
(Dom flesta människor är faktiskt "goda" och VILL göra rätt för sig!)

Detta eviga käbbel om piratkopior är ganska meningslöst då det kommer och finnas oavsett vad någon regering beslutar eller privat person tycker.

Och blir det en stor häxjakt så utökas bara stödet för "anonyma" nätverk och sedan så är det GameOver.

(finns redan nu sådana men dom är slö, MEN skulle det bli en stor upptrappning av jakten så misstänker jag att folk kommer ha överseende med slöheten.....)

Medlem

Tjena grabbar.

En fråga. Jag har hela tiden hört att det inte går att spåra torrentprogram som tex Azureus. Men det går alltså eller?


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av RostarN:

Tror inte att det skulle säljas så mkt mer om piratkopieringen skulle stoppas helt.
Känner en pirat, ( väldigt väl faktiskt )
om han inte hade haft möjligthet att tanka en del av sin media och mjukvara hade han kanske inte haft en dator och därmed inte köpt ett enda program till den. Han hade knappast varit särskilt musikintresserad heller för den delen. För honom hade musik varit något man hör på radio och film något man ser på TV.
Så utan fildelning hade piraten jag känner köpt MINDRE film, musik, program, spel.

Hmm... vad sägs om att denna "pirat" skaffar sig ett jobb och därmed tjänar pengar, och då kan köpa sig en dator med mjukvara?

Med andra ord, precis som alla andra laglydiga? Det var ett krasst sätt att legitimisera fildelningen.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Kanske är dags att säga som det är...

Jag har inte besökt en videobutik på över 2år, förut hyrde jag ca. 2 filmer i veckan, ibland mer...

Jag köpte ca 2-5 cd-skivor i månaden, kommer inte ens ihåg vad sista plattan hette som jag köpte...

Klart som fan bolagen förlorar stålar?!?!?!

Men jag är är säkert ensam med att bete mig på detta vis, eller??? ;):$

Finns säkerligen hundratusen pers i Sverige som gör precis som jag... Skillnaden är att vet att någon förlorar pengar på detta...

Kan lova att om jag inte kunde tanka skiten så inte skulle jag sluta kolla på film... Men det kanske ni andra skulle göra?!?!?

Det är väl bara att inse att om jakten på pirater intensifieras, och hårda böter döms ut så kommer medelsvensson att börja handla igen...

Det är liksom ingen mänsklig rättighet att varor och tjänster ska vara gratis, även om många tycks tro det...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Haghala:

fy fan säger jag.
APB och den här integritets kränkande poliken får att vilja spy vid varje politiska utalande.
APB som jag inte ens förstår varför dom får vara kvar, dom har ju blivit varnade X antal gånger för att dom provoserat fram brott.
Personligen så skulle jag vilja slå vissa politiker gula och blå så att dom gjorde något bra för svergie för en gångs skull.
Fy fan säger jag igen, Fy fan för ett land som man mår dåligt av att vara född i, fy fan för ett land som inte har kompettenta politiker, fy fan för ett land med inkompettent invandrar politik, fy fan för ett land där politikers PR och löner står för 50% av landets utgifter, fy fan för integritets kränkande svin till politiker.

Fy fan för Sverige helt enkelt.

Jag förstår din ilska över många illa valda beslut inom riksdagen. Men å andra sidan. Om jag ber dig flytta till ett annat land, skulle du då kunna bo någon annanstans? Sverige är fantastiskt även om man alltid kan klaga på politiker.

Svenskar är bortskämda. Vi klagar över små (och stora) saker, så även jag själv. Men jämför hur bra vi har det med andra länder.

8)


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Lägg märke till att det är ett EU-direktiv, inget som svenska riksdagen har hittat på. Men å andra sidan varför basera sina åsikter på fakta innan man går ut i kamp för friheten att gratis använda andras arbete.

Inaktiv

Hur mycket jag än piratkopierar får jag ändå inte mer pengar kvar i plånboken. Undrar vad det kan bero på? Kanske jag spenderar mina pengar på bio och hyrfilm fast jag har laddat ner 10 filmer denna veckan. Nej, det är ju helt omöjligt. De pengar jag sparar på att piratkopiera lägger jag i madrassen för att sen hånflina till tanken på hur mycket pengar jag har stulit från filmbolagen varje gång jag går och lägger mig.

Muahahahhahahahahahahah....agah hgagagha! *host host*

KoP
Medlem
Skrivet av Excerion:
Skrivet av KoP:
Skrivet av KlosterKatten:

Finns ju vissa saker som inte företagen förstår, de tror att folk laddar ner istället för att köpa - fel. De laddar ner för de VILL INTE köpa ett värdelöst spel för 400kr, det är där skon går i kläm.
Folk vill inte slösa på dåligt gjorda filmer, spel & musik, så de väljer helt enkelt att ladda ner det.

Så varför ens besvära sig med att ladda ner film/musik som är så dålig att man inte ens skulle köpa det? Aha? För att man vill "testa" om det är en bra eller en dålig produkt? Sen då om det visade sig vara en bra produkt? Går verkligen piraten och köper det ändå? Näe, skulle inte tro det. Han sitter ju där med sin väl fungerande piratkopierade kopia, så varför lyfta på arslet och öppna plånboken?

Varenda "pirat" jag känner köper orginalet om det är värt det annars ryker det från HDn illa kvikt, nu har vi visserligen jobb och sådant o är inga fattiga studenter men ändå.

Så du vet nog inte riktigt vad du snackar om...
(Dom flesta människor är faktiskt "goda" och VILL göra rätt för sig!)

Detta eviga käbbel om piratkopior är ganska meningslöst då det kommer och finnas oavsett vad någon regering beslutar eller privat person tycker.

Och blir det en stor häxjakt så utökas bara stödet för "anonyma" nätverk och sedan så är det GameOver.

(finns redan nu sådana men dom är slö, MEN skulle det bli en stor upptrappning av jakten så misstänker jag att folk kommer ha överseende med slöheten.....)

Bullshit, låt oss ponera att man är ute efter ett smaskigt chips inför kvällens sittning framför tv'n. Går man då till butiken och sliter upp en chipspåse bara för att "testa" ifall chipset faller en i smaken? Nä det låter väl ganska vansinnigt håller nog dom flesta med om. Men vad är det då som gör det så acceptabelt att sitta och tanka filmer/musik/spel? Tillgängligheten och bekvämheten att kunna göra det ifrån sitt egna hem?

Inaktiv

Det här är sååå ointressant egentligen.. det är nästan löjligt och förargelseväckande en sån fruktansvärd uppmärksamhet ett sånt här ämne får bara för att det är stora intressen i form av skivbolag och annat som driver.. Ekonomiska intressen är tydligen mer intressanta att ta fram i rampljuset än såna som har med människor och VERKLIGA brott att göra!

Man måste ju säga att det inte är så att någon ligger på gatan och förblöder när 1.3miljoner svenskar gör detta? Men att kvinnor blir våldtagna när de är drogade och sedan frias våldtäktsmannen för att hon inte gjorde motstånd? Eller att man ger tillbaka kriminellas pengar som de stulit eftersom det är så många som gör anspråk på dem för att det är "Enklare" ..
Eller varför inte ta upp det här med alla Pitbullattacker på sistonde? Listan kan göras lång med ärenden som faktiskt behöver göras något åt..

Fasiken så löjligt.. Och om man ska säga ngt visst påverkar det men det finns saker som behöver uppmärksamheten mer för i mina ögon är ett människoliv värt mer än deras "förluster" eller ska man säga minskade vinster?

Sjukt ändå ja visst ska vi dela ut allas ip adresser? varför inte göra något vettigt som att låta polisen använda DNA registret som vi har för att lösa riktiga brott? Bah..

KoP
Medlem
Skrivet av wicked83:

Det här är sååå ointressant egentligen.. det är nästan löjligt och förargelseväckande en sån fruktansvärd uppmärksamhet ett sånt här ämne får bara för att det är stora intressen i form av skivbolag och annat som driver.. Ekonomiska intressen är tydligen mer intressanta att ta fram i rampljuset än såna som har med människor och VERKLIGA brott att göra!

Man måste ju säga att det inte är så att någon ligger på gatan och förblöder när 1.3miljoner svenskar gör detta? Men att kvinnor blir våldtagna när de är drogade och sedan frias våldtäktsmannen för att hon inte gjorde motstånd? Eller att man ger tillbaka kriminellas pengar som de stulit eftersom det är så många som gör anspråk på dem för att det är "Enklare" ..
Eller varför inte ta upp det här med alla Pitbullattacker på sistonde? Listan kan göras lång med ärenden som faktiskt behöver göras något åt..

Fasiken så löjligt.. Och om man ska säga ngt visst påverkar det men det finns saker som behöver uppmärksamheten mer för i mina ögon är ett människoliv värt mer än deras "förluster" eller ska man säga minskade vinster?

Sjukt ändå ja visst ska vi dela ut allas ip adresser? varför inte göra något vettigt som att låta polisen använda DNA registret som vi har för att lösa riktiga brott? Bah..

Verkliga brott? Vad menar du? Är inte stöld ett verkligt brott? Eller klassas ett brott i din värld som ett "riktigt" brott om det endast är någon
som har tillförskansats fysisk smärta?
Jovisst kan vi börja diskutera våldtäkter och mord här, men då faller vi out of topic.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av wicked83:

Det här är sååå ointressant egentligen.. det är nästan löjligt och förargelseväckande en sån fruktansvärd uppmärksamhet ett sånt här ämne får bara för att det är stora intressen i form av skivbolag och annat som driver.. Ekonomiska intressen är tydligen mer intressanta att ta fram i rampljuset än såna som har med människor och VERKLIGA brott att göra!

Man måste ju säga att det inte är så att någon ligger på gatan och förblöder när 1.3miljoner svenskar gör detta? Men att kvinnor blir våldtagna när de är drogade och sedan frias våldtäktsmannen för att hon inte gjorde motstånd? Eller att man ger tillbaka kriminellas pengar som de stulit eftersom det är så många som gör anspråk på dem för att det är "Enklare" ..
Eller varför inte ta upp det här med alla Pitbullattacker på sistonde? Listan kan göras lång med ärenden som faktiskt behöver göras något åt..

Fasiken så löjligt.. Och om man ska säga ngt visst påverkar det men det finns saker som behöver uppmärksamheten mer för i mina ögon är ett människoliv värt mer än deras "förluster" eller ska man säga minskade vinster?

Sjukt ändå ja visst ska vi dela ut allas ip adresser? varför inte göra något vettigt som att låta polisen använda DNA registret som vi har för att lösa riktiga brott? Bah..

Verkliga brott? Vad menar du? Är inte stöld ett verkligt brott? Eller klassas ett brott i din värld som ett "riktigt" brott om det endast är någon
som har tillförskansats fysisk smärta?
Jovisst kan vi börja diskutera våldtäkter och mord här, men då faller vi out of topic.

Jag skulle klassa andra brott som riktiga brott, det är skillnad mellan att stjäla i en affär/göra inbrott och sno en tv än att piratkopiera. När du gör inbrott så har du alltid sönder något till att börja med, sen så har du gjort att ägaren av huset/affären känner sig osäker vilket kan ha varierande följder.
När du piratkopierar så tar du någons arbete, men du har inte gjort intrång i deras lager lokal och fått dom känna att de måste ha beväpnade vakter för hålla kvar sina varor. De förlorar pengar men inte så mycket mer.

Därför anser jag att det finns riktiga brott framför piratkopiering, men sitt inte och tro att jag vill att de ska ignorera piratkopiering, de ska bara hitta ett bra sätt att handskas med det och med rätt resurser.
Om APB så gärna vill sätta dit pirater så varför inte gå med i poliskåren och göra något den riktiga vägen?

Inaktiv

Tack Svenpa jag delar din åsikt där verkligen..
Tycker att denna rackarns diskussion om piratkopiering är ett uppblåst ämner visserligen är det inte lagligt! Det håller jag med om MEN det finns handlingar som är grövre och som egentligen borde gå före Piratkopieringsfrågan då det handlar om mänskligt lidande psykiskt och fysiskt vilket i min värld är något allvarligare än minskade inkomster på Cd-skivor och spel..

Det är pga de påtryckningarna som intresseorganisationerna bakom förlusterna utövar som sätter detta före saker som borde ha prioritet rätt så störande i min mening.. allt jag ville få fram

Medlem

En intressant sak att tänka på är att om folk inte varit så jävla tankningskåta så hade det här problemet aldrig uppstått. Både VHS och kassettband överlevde gnällandet om piratkopiering, för det gick inte så lätt att piratkopiera, men nu när folk kan sitta hemma framför datorn och pilla naveln medan dom tankar ner film efter film efter film så blir det naturligtvis liv i luckan. Hade det gjorts med måtta så hade det blåst bort, men jag antar att gam-begäret är för stort.

Snacket om svartnät osv kommer inte heller att funka för evigt, för ni vet att er ISP > er. Ju fler hål folk letar efter desto mindre blir chanserna att kunna kopiera ens i begränsad omfattning. Tänk om telia + bbb + några till blockade all trafik på bittorrent-portarna efter lagstiftning? Eller blockade IP till alla kända svartnätssajter efter lagstiftning? Filtrerade all trafik efter torrent-packet och dödade dem? Blockade DC++? Blockade FTP om man inte skrev under fett kontrakt? Enklaste sättet att sluta få företag att tjafsa om piratkopiering är att sluta göra det och sluta köpa deras produkter. Särskilt om man nu tankar ner för att man inte vill betala för dåliga produkter..?

Böjd att hålla med KoP, snålhet och slöhet är anledningen till att vi sitter här idag. Både från konsumenter och bolag.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Excerion:
Skrivet av KoP:
Skrivet av KlosterKatten:

Finns ju vissa saker som inte företagen förstår, de tror att folk laddar ner istället för att köpa - fel. De laddar ner för de VILL INTE köpa ett värdelöst spel för 400kr, det är där skon går i kläm.
Folk vill inte slösa på dåligt gjorda filmer, spel & musik, så de väljer helt enkelt att ladda ner det.

Så varför ens besvära sig med att ladda ner film/musik som är så dålig att man inte ens skulle köpa det? Aha? För att man vill "testa" om det är en bra eller en dålig produkt? Sen då om det visade sig vara en bra produkt? Går verkligen piraten och köper det ändå? Näe, skulle inte tro det. Han sitter ju där med sin väl fungerande piratkopierade kopia, så varför lyfta på arslet och öppna plånboken?

Varenda "pirat" jag känner köper orginalet om det är värt det annars ryker det från HDn illa kvikt, nu har vi visserligen jobb och sådant o är inga fattiga studenter men ändå.

Så du vet nog inte riktigt vad du snackar om...
(Dom flesta människor är faktiskt "goda" och VILL göra rätt för sig!)

Detta eviga käbbel om piratkopior är ganska meningslöst då det kommer och finnas oavsett vad någon regering beslutar eller privat person tycker.

Och blir det en stor häxjakt så utökas bara stödet för "anonyma" nätverk och sedan så är det GameOver.

(finns redan nu sådana men dom är slö, MEN skulle det bli en stor upptrappning av jakten så misstänker jag att folk kommer ha överseende med slöheten.....)

Bullshit, låt oss ponera att man är ute efter ett smaskigt chips inför kvällens sittning framför tv'n. Går man då till butiken och sliter upp en chipspåse bara för att "testa" ifall chipset faller en i smaken? Nä det låter väl ganska vansinnigt håller nog dom flesta med om. Men vad är det då som gör det så acceptabelt att sitta och tanka filmer/musik/spel? Tillgängligheten och bekvämheten att kunna göra det ifrån sitt egna hem?

Lite dålig liknelse, därimot brukar iaf jag provsmaka lösviktsgodis om det kommit en ny sort jag inte sett förut.

Men faktum är ändå att alla jag känner som spelar spel köper spelena dom gillar och körofta. senaste köp var Heroes 5 + expansion, Battlefield 2142, m.m och då hade vi ändå spelena redan på HDn....
(dom andra spelena vi kör är mmorpgs och där kan man testa via 10-14 dagars free trial så det löser sig där istället..)

Denna häxjakt mot pirater är bara idioti, bolagena söker bara en syndabock för dåliga produkter och deras egna dåliga förmåga att tänka framåt inget annat.

Sedan så försöker dom "bevisa" detta med siffror som är tagna ur luften.

Dom kan lika mycket bevisa att det är piraternas fel att det går åt pepparn som jag kan bevisa att dom tjänar pengar på piratkopiering (folk som upptäcker ny musik/program/spel som dom annars inte hade ens brytt sig om, faktum att dom "siffrorna" kan lika gärna slå ut varandra för allt dom vet...)

Det är åt pepparn om privata företag ska kunna få ta lagen i egna händer, fast det är klart kan bli intressant om jag råkar ut för rån eller nåt, då behöver jag ju inte gå till polisen, utan jag kan ju fixa det själv, vad bra det kommer o bli! vi kan ju aveckla polisen helt o hållet!

1,8(+) miljoner människor tankar dagligen program,spel,musik,etc och om vi använder vad "majoriteten" av något tycker så betyder det att detta förslag igentligen inte borde kunna ha någon grund i ett demokratiskt land, men men det är ju ovidkommande.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

En intressant sak att tänka på är att om folk inte varit så jävla tankningskåta så hade det här problemet aldrig uppstått. Både VHS och kassettband överlevde gnällandet om piratkopiering, för det gick inte så lätt att piratkopiera, men nu när folk kan sitta hemma framför datorn och pilla naveln medan dom tankar ner film efter film efter film så blir det naturligtvis liv i luckan. Hade det gjorts med måtta så hade det blåst bort, men jag antar att gam-begäret är för stort.

Snacket om svartnät osv kommer inte heller att funka för evigt, för ni vet att er ISP > er. Ju fler hål folk letar efter desto mindre blir chanserna att kunna kopiera ens i begränsad omfattning. Tänk om telia + bbb + några till blockade all trafik på bittorrent-portarna efter lagstiftning? Eller blockade IP till alla kända svartnätssajter efter lagstiftning? Filtrerade all trafik efter torrent-packet och dödade dem? Blockade DC++? Blockade FTP om man inte skrev under fett kontrakt? Enklaste sättet att sluta få företag att tjafsa om piratkopiering är att sluta göra det och sluta köpa deras produkter. Särskilt om man nu tankar ner för att man inte vill betala för dåliga produkter..?

Böjd att hålla med KoP, snålhet och slöhet är anledningen till att vi sitter här idag. Både från konsumenter och bolag.

Bittorrent portar går o ändra till vilken port som hellst..

och angående packet? dom börjar redan bli krypterade då går det inte o skilja ett packet från något annat ö.h.t

Och sedan så tycker jag du ska söka lite mera på anonyma nätverk och se hur dom fungerar.. bara ett tips...

Medlem

Oj då så överraskande... Som alltid när detta diskuteras kommer de "riktiga" brotten in i bilden...

Ändå tills man själv förväntas få ngn. slags ersättning för eventuella arbeten kanske...

Äger tillsammans med en kompanjon en inspelningsstudio och kan på nära håll betrakta hur detta drabbar musiker, alltså människor som definitivt skulle få ett par kronor extra om inte piratkopieringen var så pass utbreddd...

Spelar dessutom i ett band med skivkontrakt där vi kontinuerligt turnérar runtom om i europa...

Har rätt så initierade uppgifter på hur skivbranschen förändrats för artisterna bara de senaste tio åren tack vare nerladdningen...

Men som jag sagt tidigare i denna tråd så är även jag en skurk då jag kontinuerligt tankar film... Varför inte, det går ju?!?!

Vilket jag tror är den enklaste anledningen till att folk gör det...

Misstänker att vi kommer få se rätt stora förändringar de närmaste åren vad det gäller synen på detta... Tvivlar starkt att underhållningsbranschen i längden kommer att stillatigande bara tacka och ta emot när de fortsätter att förlora pengar...

Problemet är att vi har en helt ny generation som tror att allt ska vara gratis...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Oj då så överraskande... Som alltid när detta diskuteras kommer de "riktiga" brotten in i bilden...

Ändå tills man själv förväntas få ngn. slags ersättning för eventuella arbeten kanske...

Äger tillsammans med en kompanjon en inspelningsstudio och kan på nära håll betrakta hur detta drabbar musiker, alltså människor som definitivt skulle få ett par kronor extra om inte piratkopieringen var så pass utbreddd...

Spelar dessutom i ett band med skivkontrakt där vi kontinuerligt turnérar runtom om i europa...

Har rätt så initierade uppgifter på hur skivbranschen förändrats för artisterna bara de senaste tio åren tack vare nerladdningen...

Men som jag sagt tidigare i denna tråd så är även jag en skurk då jag kontinuerligt tankar film... Varför inte, det går ju?!?!

Vilket jag tror är den enklaste anledningen till att folk gör det...

Misstänker att vi kommer få se rätt stora förändringar de närmaste åren vad det gäller synen på detta... Tvivlar starkt att underhållningsbranschen i längden kommer att stillatigande bara tacka och ta emot när de fortsätter att förlora pengar...

Problemet är att vi har en helt ny generation som tror att allt ska vara gratis...

Det dära är kul hur VET du DEFENETIVT att dom skulle få dom dära pengarna?

jag har ännu inte träffat på någon skivbolags snubbe som kan med 100% säkerhet BEVISA att dom skulle tjäna mera pengar om inte piratkopiering fanns

Ska du bli en av dom första kanske?

123
Skriv svar