Attack on Pearl Harbor-film hos FZ

Inaktiv
Skrivet av the wookiee:

1941-42 började det globala kriget.

Det alla verkar ha glömt bort är kriget mellan Kina och Japan som startade redan 1937.
Det är märkligt hur detta krig negligerats i historieböckerna, jag själv uppmärksammade det först när jag läste om de amerikanska flygplan som bombade Tokyo för första gången.

Man kan knappast kalla det för ett litet krig heller.
Hela 17.5 miljoner civila kineser stupade och ca 3 miljoner kinesiska soldater.

Till saken hör också att de #¤%&´s japanerna använde sig av biologisk krigsföring, bl a mjältbrand som fortfarande idag plågar människor i de samhällen där det släpptes ner.

Om man lägger till denna konflikt till de övriga 1939-140 så tycker jag att man lätt kan kalla det ett världskrig.

Edit: Visst ska ni få en källa också: http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Sino-Japanese_War

Skrivet av the wookiee:

Vad jag försöker få fram är att kriget blev globalt först när krigsskådeplatserna blev globala. Bara för att Storbrittanien, Frankrike, Holland, Belgien mfl. hade kolonier betyder inte det att det är ett globalt krig bara för att de dras in i kriget. Det är krigsskådeplatserna som är avgörande, inte hur mycket land nationerna har.

Krigsskådeplatserna var globala sjöstridskrafterna stred från dag ett på alla fronter inklusive i kolonierna. Tyskarna hade bl.a pirater som jobbade för dem.

Tänker inte kommentera resten av ditt inlägg för tillfället för det saknar mening.

Tycker du ska läsa mer än en historiebok om WW2!


signatur
Medlem

Avskyt tråkiga simulatorer. Älskar arkadspel. Detta ser mumma ut!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Apoc101:
Skrivet av the wookiee:

1941-42 började det globala kriget.

Det alla verkar ha glömt bort är kriget mellan Kina och Japan som startade redan 1937.
Det är märkligt hur detta krig negligerats i historieböckerna, jag själv uppmärksammade det först när jag läste om de amerikanska flygplan som bombade Tokyo för första gången.

Man kan knappast kalla det för ett litet krig heller.
Hela 17.5 miljoner civila kineser stupade och ca 3 miljoner kinesiska soldater.

Till saken hör också att de #¤%&´s japanerna använde sig av biologisk krigsföring, bl a mjältbrand som fortfarande idag plågar människor i de samhällen där det släpptes ner.

Om man lägger till denna konflikt till de övriga 1939-140 så tycker jag att man lätt kan kalla det ett världskrig.

Edit: Visst ska ni få en källa också: http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Sino-Japanese_War

Detta krig var inte ett globalt krig.


signatur
Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av the wookiee:

Vad jag försöker få fram är att kriget blev globalt först när krigsskådeplatserna blev globala. Bara för att Storbrittanien, Frankrike, Holland, Belgien mfl. hade kolonier betyder inte det att det är ett globalt krig bara för att de dras in i kriget. Det är krigsskådeplatserna som är avgörande, inte hur mycket land nationerna har.

Krigsskådeplatserna var globala sjöstridskrafterna stred från dag ett på alla fronter inklusive i kolonierna. Tyskarna hade bl.a pirater som jobbade för dem.

Källa?

Skrivet av dofilusåkaffe:

Tänker inte kommentera resten av ditt inlägg för tillfället för det saknar mening.

Jaha? Saknar mening? Jag uttryckte mig ganska tydligt.

Skrivet av dofilusåkaffe:

Tycker du ska läsa mer än en historiebok om WW2!

Jag börjar bli ganska sur på sån här skit, jag har läst mer än en historiebok om WW2 (Jag har 2 bokhyllor fulla, en halv av dom är säkert relaterad till ww2) och anser att jag är någorlunda kunnig om historie-relaterade saker. Låt bli såna här onödig person... person-anfall.

Medlem
Skrivet av the wookiee:

Nej, stunden då Storbrittanien förklarade krig mot tyskland var det inte ett globalt krig. Inte fan har du läst om commonwealth-styrkor som samlades i stor styrka i Frankrike/England och anföll tysken 1939, eller?

Vad jag försöker få fram är att kriget blev globalt först när krigsskådeplatserna blev globala. Bara för att Storbrittanien, Frankrike, Holland, Belgien mfl. hade kolonier betyder inte det att det är ett globalt krig bara för att de dras in i kriget. Det är krigsskådeplatserna som är avgörande, inte hur mycket land nationerna har.

Men snälla människa, ge dig! Det handlar inte om land, utan om länder. Det är ett krig så fort krigsdeklarationer har givits, och kommer krigsdeklarationerna från länder utspridda på olika kontinenter(afrika, oceanien, nordamerika), och det kvittar hur många böcker du har på ämnet, så är fallet att det är ett världskrig.

Skrivet av Reset2:

Storbritannien hade lovat innan att försvara Polen vid händeles av ett angrepp, det var därför Hitler sköt upp anfallet och inte anföll förnns i september. Han visste vad han gav sig in på när han anföll Polen, så jo, andra världskriget började den 1 september kvart i fem.

Jo, visst kan man hävda att det började redan då, men eftersom tyskland för tillfället bara låg i krig med polen och storbritannien mycket väl kunnat bryta den garantin dom givit, så är det mer korrekt att säga att kriget började den tredje.

Medlem
Skrivet av Ozmonatov:

Men snälla människa, ge dig! Det handlar inte om land, utan om länder. Det är ett krig så fort krigsdeklarationer har givits, och kommer krigsdeklarationerna från länder utspridda på olika kontinenter(afrika, oceanien, nordamerika), och det kvittar hur många böcker du har på ämnet, så är fallet att det är ett världskrig.

Bah, så fan heller. Krigsskådeplatserna avgör. Världen har sett krig i liknande skala tidigare. Krimea till exempel.

Skrivet av Reset2:

Jo, visst kan man hävda att det började redan då, men eftersom tyskland för tillfället bara låg i krig med polen och storbritannien mycket väl kunnat bryta den garantin dom givit, så är det mer korrekt att säga att kriget började den tredje.

Nej, då Storbrittanien och Frankrike lovade att hjälpa Polen så var andra världskriget ett faktum redan den första september 1939. Måhända att krigsförklaringen kom först den 3:e, men detta var på grund av naivitet å Chamberlains sida. De försökte fortfarande lösa det politiskt, försökte få Tyskland att inom 24 timmar dra sig tillbaka och avstå från kriget. Därför dröjde krigsförklaringen. Kriget var mer eller mindre ett faktum den 1:e.

Medlem

Krimkriget. Krimkriget i liknande skala? Och nej, du kan försöka så mycket du vill, men ett krig är ett krig efter att det deklarerats krig, oavsett militära manövrar. Såvida nu inte en specifik manöver är just en krigsförklaring förstås.

Skrivet av the wookiee:

Nej, då Storbrittanien och Frankrike lovade att hjälpa Polen så var andra världskriget ett faktum redan den första september 1939.

Precis! Men enbart de facto!

Skrivet av the wookiee:

Måhända att krigsförklaringen kom först den 3:e, men detta var på grund av naivitet å Chamberlains sida. De försökte fortfarande lösa det politiskt, försökte få Tyskland att inom 24 timmar dra sig tillbaka och avstå från kriget. Därför dröjde krigsförklaringen.

Exakt!

Jag lade mest vikt vid de här två; "så var andra världskriget ett faktum", och "Därför dröjde krigsförklaringen."

Medlem
Skrivet av Ozmonatov:

Krimkriget. Krimkriget i liknande skala? Och nej, du kan försöka så mycket du vill, men ett krig är ett krig efter att det deklarerats krig, oavsett militära manövrar. Såvida nu inte en specifik manöver är just en krigsförklaring förstås.

Jag pratar inte om krigsförklaringar, jag pratar om globala krigsskådeplatser... Vilket har lett till viss ögonbrynshöjning å min sida. 1939, 1940 var kriget ännu inte mer globalt än amerikanska frihetskriget, krimkriget eller de napoleanska krigen. Jag pratar om militära manövrar. Inte krigsförklaringarna.

12
Skriv svar