Dice nu officiellt en EA-studio

Skrivet av Kattspya:

För att om man är störst är man per definition mest framgångsrik?

Ja, men det var ju inte det som var poängen. Störst och mest framgångsrik betyder inte att man har förmågan att göra bäst spel. Det betyder snarare att man har färmågan att tjäna mest pengar.

Medlem

Tekniskt sett så är väl EA bland dom största. Skulle gissa på att det är pga att dom har många spel som sträcker sig över större målgrupper än vad andra producenter ger ut. Tex sims och alla sport spel är det inte bara tonårskillar som spelar. Vilket annars brukar vara den målgruppen dom flesta riktar sig till.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Jag säger som jag alltid sagt... R.I.P Dice. It was nice to have known ya!?

Enda anledningen EA är "störst" är för dem har pengar som dem kan köpa upp allt och alla med. Själva EA förstör spel världen, med sina halvfärdiga spel, och halvbra patcher. Det är synd att människor är så giriga, girigheten förstör innovationen...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Hmm och pengarna som dom har kom ifrån tomma luften då eller?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Håller med ovan.

Sen kan jag även hålla med kritikerna om att innovationen kan bli lidande i sotr bolag, men att påstå att EA bara släppt skräp är löjligt. EA släpper spel ungefär som hollywood släpper filmer, det mesta går att se/spela men inte många guldkorn.
Dock finns guldkornen, och i förhållande till hur många spel de släpper tror jag dessa guldkorn är lika många som andra producenters.

Inaktiv
Skrivet av Rissan:

Har aldrig riktigt förstått varför alla hatar EA igentligen. Dom släpper spel som bevisligen många vill ha och köper. Vad är problemet?

Att dom släpper halvfärdiga spel som fokuserar mer på grafik och mindre på game play.

Att dom släpper expansioner och uppföljare som inte är prisvärda.

Att dom köper upp mindre utvecklare för att sedan lägga ner dom när dom vägrar producera spel som tilltalar den minsta gemensamma nämnaren.

Att anställda tvingas arbeta +80 timmar i veckan utan att få betald övertid.

Att dom slutar stödja spels multiplayerläge efter en kort tid så att folk tvingas köpa en uppföljare för att spela online.

Att dom konkurrerar genom att köpa upp licenser.

Det är inte så konstigt att folk inte tycker om EA med tanke på deras historia och hur de behandlar sina kunder.

Medlem
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av MazZ:

hunken har du planerat att bojkotta alla ea spel ?

Hah, vad har dom som är ens i närheten av intressant på gång?

Crysis?


signatur

Nämen!

Medlem

Jo visserligen Crysis verkar bli bra, men det är ännu ett licensköp som EA har gjort. Själva utvecklingen står ju CryTek för. Så som sagt, hade det inte varit för pengar så skulle få riktigt bra spel bli släppta av själva EA. Kolla bara på Dice, enda anledningen dem köpte Dice var för BF2 sålde otroliga mängder, och fortfarande gör det efter ett år. Skulle det inte gjort det, skulle dem nog inte hosta upp pengarna. Därför många inte gillar EA, för dem köper upp och sen när dem har våldtagit utvecklarna på allt bra, så spottar dem ut resterna.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skrivet av dosman:

Att dom släpper halvfärdiga spel som fokuserar mer på grafik och mindre på game play.

Att dom släpper expansioner och uppföljare som inte är prisvärda.

Att dom köper upp mindre utvecklare för att sedan lägga ner dom när dom vägrar producera spel som tilltalar den minsta gemensamma nämnaren.

Att anställda tvingas arbeta +80 timmar i veckan utan att få betald övertid.

Att dom slutar stödja spels multiplayerläge efter en kort tid så att folk tvingas köpa en uppföljare för att spela online.

Att dom konkurrerar genom att köpa upp licenser.

Det är inte så konstigt att folk inte tycker om EA med tanke på deras historia och hur de behandlar sina kunder.

Många sköna anklagesler på en gång.

Jag håller dock inte med om att de fokuserar för mycket på grafik. Gafiken i de flesta EA-utvecklade spelen brukar ju hålla medelmåttig nivå. Om det är något de satsar för hårt på så är det att stärka och sedan hålla fast vid sina varumärken - vilket säljer spel till casual gamers.

Jag antar att #4 är grundad på "EA spouse"-grejen, vilket jag tror är en ganska isolerad händelse. Allt annat jag hört från EA-folk verkar inte vara värre än resten av spelbranschen (förutom ett ganska läskigt poängsystem som nu har applicerats på före detta DICE, där man får lönegrundande poäng beroende på hur man uppfyller sina arbetsuppgifter...)

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av dosman:

Att dom släpper halvfärdiga spel som fokuserar mer på grafik och mindre på game play.

Att dom släpper expansioner och uppföljare som inte är prisvärda.

Att dom köper upp mindre utvecklare för att sedan lägga ner dom när dom vägrar producera spel som tilltalar den minsta gemensamma nämnaren.

Att anställda tvingas arbeta +80 timmar i veckan utan att få betald övertid.

Att dom slutar stödja spels multiplayerläge efter en kort tid så att folk tvingas köpa en uppföljare för att spela online.

Att dom konkurrerar genom att köpa upp licenser.

Det är inte så konstigt att folk inte tycker om EA med tanke på deras historia och hur de behandlar sina kunder.

Många sköna anklagesler på en gång.

Jag håller dock inte med om att de fokuserar för mycket på grafik. Gafiken i de flesta EA-utvecklade spelen brukar ju hålla medelmåttig nivå. Om det är något de satsar för hårt på så är det att stärka och sedan hålla fast vid sina varumärken - vilket säljer spel till casual gamers.

Jag antar att #4 är grundad på "EA spouse"-grejen, vilket jag tror är en ganska isolerad händelse. Allt annat jag hört från EA-folk verkar inte vara värre än resten av spelbranschen (förutom ett ganska läskigt poängsystem som nu har applicerats på före detta DICE, där man får lönegrundande poäng beroende på hur man uppfyller sina arbetsuppgifter...)

Det var inte en isolerad händelse.

EA fick punga upp 224 miljoner kronor när de blev stämda av programmerare och artister för att de inte fått betalt för den tid dom jobbade över.

En del av deras artister jobbar nu med timlön på grund av EA klandervärdiga beteende.

Skrivet av dosman:

EA fick punga upp 224 miljoner kronor när de blev stämda av programmerare och artister för att de inte fått betalt för den tid dom jobbade över.

En del av deras artister jobbar nu med timlön på grund av EA klandervärdiga beteende.

Ungefär lika mycket jobb som i resten av spelbranschen alltså.
Dock lär man ju bli mindre motiverad att arbeta och mer motiverad att stämma ju större och opersonligare företaget man arbetar på blir.

Jag är säker på att det finns folk här på FZ som kan berätta historier om hur de i Sverige arbetat utan lön för större företag med löftet "snart får ni pengar...".

Dice (innand de blev EA) hade (har?) för övrigt ett sjysst övertidssystem som går ut på att man får en fast summa i "övertidsersättning" varje månad.

Inaktiv

Skillnaden var att EA körde med övertid från början till slut till skillnad från andra utvecklare som kör med mer övertid i slutet.

Medlem

Med tanke på hur många spel som EA säljer måste det finnas en hel del som tycker att dom är prisvärda.

Det här med att köpa licenser, vad ska dom göra? Låta andra företag köpa dom för att EA redan har tillräckligt med pengar? Undrar hur många av EA:s anställda som skulle förlora jobbet då.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Dice Canada försvann fortare än kvickt!

Medlem
Skrivet av Margy:

Dice Canada försvann fortare än kvickt!

They had it coming...


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

123
Skriv svar