Tio spel du garanterat aldrig hört talas om

Medlem
Medlem

Finns kanske en anledning att man missat dessa? Ungefär som "Stenåldersverktyg ni aldrig behövt använda"...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Finns kanske en anledning att man missat dessa? Ungefär som "Stenåldersverktyg ni aldrig behövt använda"...

Förkastlig attityd... Finns hur mycket bra som helst som inte är känt bara för att det inte släpptes utanför t.ex. Japan eller till en plattform som inte fått fotfäste här.
Är så jävla trött på folk som dissar en jävla massa bra spel för att de är för gamla, för att de inte är till PC/PlayStation/insert populär plattform, för att de inte finns översatta till engelska osv. Nu har ju jag visserligen haft förmånen att ha bott i Japan och kan språket hyfsat så jag kan ta till mig just såna spel i större grad.
Bra spel är bra spel, de behöver inte vara framgångsrika eller populära just där du bor för den sakens skull.

Visserligen är spelen i artikeln kanske inte några guldklimpar, men att gå på spel för att de är _gamla_? Pfft.

Inaktiv

Kul läsning, precis vad jag ville se. Mer sånt tack!


signatur

Just Another Noob
Jocke

Medlem

Ja sånt här är alltid skoj att läsa om, har inte spelat något av dem men sett Monty Python-spelet i nån tidning. Trodde jag var haj på gamla klassiker men tji fick man


signatur
Medlem

Sköna gamla spel

Fast skulle ni inte kunna göre en sammanräkning på inte fullt så gamla spel som man kanske har missat men som ändå går att få tag på?
Det känns som om det borde ha kommit någonting samtidigt som doom 3


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Redaktör
Skrivet av Svartsmurfen:

Sköna gamla spel

Fast skulle ni inte kunna göre en sammanräkning på inte fullt så gamla spel som man kanske har missat men som ändå går att få tag på?
Det känns som om det borde ha kommit någonting samtidigt som doom 3

Vi har fler artiklar på gång, kanske ditt förslag kommer med?

Några spel som släpptes ungefär samtidigt som #Doom 3: Riddick (Xbox), #Crusader Kings, #Richard Burns Rally, #The Suffering, #Soldiers: Heroes of World War II, #Final Fantasy XI...


signatur
Medlem
Skrivet av Xtrmntr:

Vi har fler artiklar på gång, kanske ditt förslag kommer med?

Funderade som attan på bra exempelspel men kunde inte komma på några.
Finns förvisso några gamla örhängen som förvisso var mainstream när de kom men som "nyare" spelare kanske har missat.

Från spelhyllan (PC):

  1. The Settlers III: Högre nummer betyder inte alltid bättre. Anses fortfarande vara det bästa i serien av många.

  2. Aliens vs Predator 2: Spela alien, predator eller marine. Kul köttande i multiplayer.

  3. Vet inte om de finns till PC men Rainbow Islands och Bubble Bobble är riktig, RIKTIGT roliga spel som dessutom är barnsäkra

(PS):

  1. Wipeout 2097: Originalet. Få banor men riktigt skoj när man turas om med en polare. Nästan lika kul att se kompisen klanta sig som när man själv gör det

  2. Silent Hill: Första och bästa i serien. Klart nojigare än andra skräcktitlar.

Amiga (använd UAE, tillexempel):

  1. Deuteros: Rymdmanagement när det är som allra bäst. Lite repetitivt på slutet men annars ett riktigt rolig spel som förtjänar en titt av dem som inte har spelat det och ett återbesök för alla som har det.

  2. Millennium 2.2: Föregångaren till Deuteros fast betydligt enklare att klara av. Börja på en minimalt utbyggd månbas och skaffa fram teknologi nog för att få jorden bebolig igen.

  3. Dragon's Breath: En halva "Pimp my drake" och en halva "Förtrycka byarna" ger en del kul.

  4. Sensible Soccer (finns även till andra plattformar): Fotbollsspel vars charm ligger i dess enkelhet. Jaga trasan med polare har aldrig varit så kul igen

  5. Chaos Engine: Välj ut två karaktärer från sex. Har du ingen polare så hjälper datorn till. Efter det så väntar en härlig tid i monsterfyllda labyrinter.

  6. Alien Breed: Klassisk skjuta-uppifrån-action för en eller två spelare. Rennsa bra så kan du köpa bättre utrustning.
    Klassisk kommentar:
    Polaren: "Bara en till!"
    Polarens bössa: "Klick-klick-klick!"

  7. Xenon 2 Megablast: Vertikalscrollande rymdpangare känd för sin fantastiska musik och för att vara nittiotalets svåraste skjutare att klara av. Det finns en uppdaterad version att tanka ner från bitmap brothers hemsida. Testa gärna

  8. Space Hulk: Turbaserad strategi i rymden. Knäpp rymdmonstren innan du sugs ut i vakuumet.

Sedan står det mååååånga åter! Superfrog, Populous, Syndicate, Powermonger, worms (den riktiga).

Blandar man dessutom in ZX spectrum så kan man även lägga till: Jetpac, Manic Miner, Jet Set Willy (uppföljaren), Atic Atac, Sabre Wulf, Everyone's a Wally med många fler.

Dessvärre är det mest spel till "vilande" plattformar (det finns fortfarande en del obstinata fanatiker kvar t.o.m. till spectrumen) som jag kommer på, fast för egen del så är jag mest intresserad av PC-spel. Man slipper en massa bök i källaren på det sättet


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem

1/10. Spelade Monty Python som barn, heh minns att man hoppade runt i en stövel eller nåt ^^

Medlem

Barbie-spelet kan väl inte vara från 2002 med den grafiken? Ser betydligt, betydligt äldre ut.

Medlem

Monty Python, Emanuelle, Burn Cycle och Super granny har jag faktiskt spelat.. Monty Python e riktigt kasst (spelade på Atari ST)

@svartsmurfen

Millennium 2.2 är riktigt bra.. tror jag har kvar orginaldiskarna nånstans.

Tips på spel:

Space Rouge
Starflight 1 & 2
Legends of Valour
BSS Jane Seymour
Dungeon master
Mega Traveller 1 & 2


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Forcie:

Är så jävla trött på folk som dissar en jävla massa bra spel för att de är för gamla, för att de inte är till PC/PlayStation/insert populär plattform, för att de inte finns översatta till engelska osv. Nu har ju jag visserligen haft förmånen att ha bott i Japan och kan språket hyfsat så jag kan ta till mig just såna spel i större grad.

Sumi-masen, liksom. Vad har du för tillvaro egentligen om du går runt och retar dig på att "folk" dissar dina japanska 8-bitars noname konsollspel? Kan inte vara lätt... ^^


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

1/10
om nu testat i 5min räknas


signatur

shortbow.gif

Medlem

Någon som kommer ihåg Bioforge?

Eller bättre. Hired guns till amiga? Roligt att sitta och spela fyra pers i splitscreen och spela "fps-spel" i samma tempo som myst

Medlem

Hired guns låter bekant, men kan inte placera det.
Bionic commando var en höjdare däremot,
klätterklo och picka är allt man behöver på en plattformare.

Någon som vet om Metal Slug finns till PC och vart man skaffar det?
Körde det lite på arkad för ett (bra) tag sedan.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv

Burn Cycle har man ju i original, kommer även ihåg att man fick med en "dog tag", men ett skitspel hursomhelst

Inaktiv

ahh hade nästan glömt bort Monty Python's flygande cirkus hehe ett väldigt bissart spel. blev alltid ägd av nån skumm tvätt maskin

12
Skriv svar