Jeremy Soule om musiken i Oblivion

Robot
Medlem
Jeremy Soule om musiken i Oblivion

Wünderbart!

Som vanligt när det gäller Soule, musiken till Star Wars: KoToR, Neverwinter Nights och Morrowind är stycken som är grymt bra!

Oblivion är inget undantag... Köpte OST:n på internet förut och favoritspåret är lugnt "Wings of Kynareth"

Jeremy rules!

8)

Medlem

Ser på musiken i Oblivion med andra ögon nu, han är verkligen en levande gud.

Medlem

Hade inte ens hört talas om honom innan jag köpte soundtracket till Oblivion, däremot kan jag hålla med om att han är duktig

Medlem

Snark Musiken både i Morrowind och Oblivion är rätt tråkiga. Hade hoppats på att Bethsoft skulle hyra någon annan än Soule för Oblivion, men icke. *suck* Daggerfall hade så mycket bättre musik.

För mig är Soule något extremt överhypad som har byggt hela sin karriär på titellåten från Icewind Dale, som lätt är hans bästa verk.

Däremot så håller jag med Marcus om att Wings of Kynareth är den bästa låten från Oblivion. Däremot så är det ingen toppenlåt direkt.

Men det största problemet är inte musiken i sig, utan hur Bethsoft och Soule bestämde sig för att använda musiken i spelet. I Morrowind så är musiken så fel, då det bara finns två sorters musik; stridsmusik och "lycklig upptäcksresande" musik. Så vad hör man om man smyger omkring i en "onskeful" grotta med en massa monster i? Lycklig upptäcksresande musik, såklart. Urk Oblivion har egentligen samma problem, men inte lika utbrett.

Soule snackar om att han hade kontakt med Howard osv, men det är rent skitsnack. Musiken i Morrowind eller Oblivion har inte fått någon tanke överhuvudtaget och bara blivit slängt in i sista minuten. Om de hade givit musiken mer tid så skulle det inte vara så slafsigt gjort, utan vara mer integrerat med spelet mer än "IF BATTLE THEN PLAY BATTLE SONG ELSE PLAY OTHER SONG".

Daggerfall har över 100 olika låtar som spelas beroende på vad det är för väder, vilken tid på dygnet det är, vart man är osv osv. Vilket bidrar starkt till att öka atmosfären. En atmosfär som de nyare TES spelen inte ens är i närheten av.

Vart tog de gamla västerländska RPG musikkompositörerna vägen? Eric Heberling, Michael Hoenig, Mark Morgan osv. De hade bra mycket mer "Soule" i sin musik än Soule :\

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Snark Musiken både i Morrowind och Oblivion är rätt tråkiga. Hade hoppats på att Bethsoft skulle hyra någon annan än Soule för Oblivion, men icke. *suck* Daggerfall hade så mycket bättre musik.

Skulle väll inte kalla dom tråkiga men när det gäller spelmusik i allmänhet handlar det mycket om att skapa stämmning och atmosfär, precis som det är i filmensvärld...

Både Morrowind och Oblivions musik uppfyller detta syfte och ger spelet atmosfär så det räcker och blir över... Vi uppfattar musik väldigt olika och för mig är ett bra OST inte bara hur melodier och så vidare framförs utan också hur det ser ut i relation till spelet eller filmen, hur det har komponoerats just i den scenen och så vidare...

Skrivet av Kazutoyo:

Men det största problemet är inte musiken i sig, utan hur Bethsoft och Soule bestämde sig för att använda musiken i spelet. I Morrowind så är musiken så fel, då det bara finns två sorters musik; stridsmusik och "lycklig upptäcksresande" musik. Så vad hör man om man smyger omkring i en "onskeful" grotta med en massa monster i? Lycklig upptäcksresande musik, såklart. Urk Oblivion har egentligen samma problem, men inte lika utbrett.

Kan jag faktiskt hålla med om, Det var inte ett speciellt smart drag av Betseda att göra på detta viset och att musiken kommer in i fel ställen kan vara rätt irriterande...

Skrivet av Kazutoyo:

Vart tog de gamla västerländska RPG musikkompositörerna vägen? Eric Heberling, Michael Hoenig, Mark Morgan osv. De hade bra mycket mer "Soule" i sin musik än Soule

Soule är ingen dålig kompositör, om man ser till förhållande till alla andra spelkompositörer som levnar sig på att skriva musik till spel, för kom ihåg det är inte som att göra musik till en Hollywood-film... Det är inte Hans Zimmer alternativt John Williams vi pratar om, den klassen har de inte nått än... Men Jeremys musik har sin charm den också, jag har hört ett par specialskrivna stycken som inte har något med spel och göra och gillade dom skarpt. Han är en bra kompositör men när det kommer till musiksmak som är lika subjektivt som perfymer så kan det skilja otroligt mycket från varandra... otroligt mycket.

1
Skriv svar