VEM FAN ÄR SVENSK???

Medlem
VEM FAN ÄR SVENSK???

Hur ska nu dessa politiskt korrekta människor ha det?
Existerar det olika raser eller inte?

Se själv och avgör.

#blogg

Bt
Medlem
VEM FAN ÄR SVENSK???

*sniff* *sniff* luktar som SD har smygit sig in här. Nästan pinsamt dåligt video


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Bt
Medlem

Tror det är mycket lätt att våra huvuden grupperar personer efter utseende, helt enkelt för att det är så vårt huvud fungerar genom att kategorisera efter vad vi ser för att göra det lättare för oss. Det leder såklart samtidigt till missförstånd och felaktigheter varje dag för varje person men det är så våra huvuden fungerar och något som man måste tänka på så man inte drar ologiska slutsatser.

Jag tror också att det är närmast omöljligt att förklara en helt annan människosyn för de flesta personer och för en radikal person så som videoskaparen. Videoskaparen kommer antagligen dö vid 80-90 helt övertygad om att han alltid haft rätt.

Jag tror också att de som använder "politiskt korrekthet" som en förolämpning inte förstår att det finns saker som anses som naturligt självklara av många men som de "politiskt korrekta" vill göra en ändring på.

Så istället för att se grupper ska man varje dag försöka se individer och inte tro att man löser stora samhällsproblem med enkla kategoriseringar (i stil med: alla andra-generations invandrare under 90-talet från västra delen av detta landet är mindre intelligenta/kriminella och borde skickas tillbaka)


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem

Det existerar absolut inga raser i någon större bemärkelse. Däremot existerar nationaliteter och olika etniciteter.

Om vi kollar wikipedia så betyder detta:

Etnicitet, tillhörigheten till viss ethnos, betyder tillhörighet till en grupp av människor med gemensamt ursprung och egenskaper. En folkgrupp eller etnisk grupp är biologiskt självreproducerande genom högre eller lägre grad av endogami, det vill säga gifte inom gruppen. Etniska grupper skiljer sig främst genom olika kultur, men de kan även skilja sig genom olika fysiologi och genetisk bakgrund. Många hävdar dock att det inte skiljer i beteendet mellan de etniska grupperna, se vidare ras och intelligens. Exempel på folkgrupper är kurder, judar, samer och svenskar.

Med den förklaringen finns absolut etniska Svenskar. Och visst, en "svart" kunde ha varit etnisk Svensk, om han på allvar hade haft en lång familjebakgrund i Sverige under flera generationer och samma bakgrund som andra etniska Svenskar.

Man kan säga mycket om politisk korrekthet, men ibland kan det skapa ett hinder i debatten. För att ta ett exempel:

"Invandrare jobbar mycket flitigare än lata Svenskar!"

Ett helt "ok" påstående enligt vissa, även om det är en grov generalisering och inte alls sant. Vänder man dock på det:

"Svenskar jobbar mycket bättre än dessa lata invandrare"
Då är det grovt rasistiskt.

Det är lite underligt.

Kan även tillägga att Kamp's syn på det hela är mer extremt än den officiella tolkningen i SD.
Kamp's syn liknar mer ND's och SVP's syn faktiskt.

Åkesson hävdar att vem som helst kan bli svensk, vit som svart. Och givetvis är det så. Tilläggas bör att etnisk Svensk och Svensk är två olika saker. Jag röstade inte SD, men sympatiserar med en hel del av deras politik. Jag skulle vilja säga är du född i Sverige, och tillhör den delen som betraktas som Svensk kultur och alla betraktar dig som Svensk, då är man Svensk.

Är man dock inte född i Sverige så innebär inte att du automatiskt blir Svensk bara för att du har medborgarskap, däremot är du Svensk medborgare. Precis som att jag hade blivit Japansk medborgare om jag bott där under många år.
Sin bakgrund ska man ALDRIG förneka och det är något att vara stolt över oavsett vart man kommer ifrån! Svenskar som Irakier!

Videon var pinsamt dålig för övrigt, även om jag kan förstå poängen. Det kunde genomföras mycket bättre.

Som denna: http://www.youtube.com/watch?v=37ufJp2esos

Medlem

"Sin bakgrund ska man ALDRIG förneka och det är något att vara stolt över oavsett vart man kommer ifrån! Svenskar som Irakier!"

Varför ska man automatiskt vara stolt över något bara för att man är född i ett visst land?

Medlem
Skrivet av McBeaver:

"Sin bakgrund ska man ALDRIG förneka och det är något att vara stolt över oavsett vart man kommer ifrån! Svenskar som Irakier!"

Varför ska man automatiskt vara stolt över något bara för att man är född i ett visst land?

Varför inte? Jag ser det som något positivt, men det är upp till var och en.

Medlem

Bt: Jag lovar dig att jag absolut inte är Sverigedemokrat. Angående videon så är den gjord för att visa hur dumma de politiskt korrekta argumenten är om att det inte skulle finnas några raser.

Att folk delar in människor i olika grupper är någonting människan alltid har gjort. Det ligger naturligt i att man drar sig till sina egna. Dock förstår jag inte vad du menar med att det kan leda till missförstånd och felaktigheter med att man delar in människor i olika grupper.

Medlem

Fargo: Etnicitet är ett finare ord för ras.
http://sv.metapedia.org/wiki/Etnicitet

Hur kan du få för dig att min syn skulle vara mer "extrem" än SD's?

Medlem
Skrivet av Kamp:

Fargo: Etnicitet är ett finare ord för ras.
http://sv.metapedia.org/wiki/Etnicitet

Hur kan du få för dig att min syn skulle vara mer "extrem" än SD's?

Av de anledningar som jag tidigare skrev. Sen kan vi diskutera om etnicitet verkligen betyder ras. Det gör det dock inte. Menar du att Judar är en ras?
Är kurder en ras?
Sydkoreaner är det en ras?
Kineser är det också en ras?
Nej, det är etniciteter i form av olika nations-tillhörigheter.
Metapedia känns lite... jag vet inte. Oseriöst på något sätt.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Av de anledningar som jag tidigare skrev. Sen kan vi diskutera om etnicitet verkligen betyder ras. Det gör det dock inte. Menar du att Judar är en ras?
Är kurder en ras?
Sydkoreaner är det en ras?
Kineser är det också en ras?
Nej, det är etniciteter i form av olika nations-tillhörigheter.
Metapedia känns lite... jag vet inte. Oseriöst på något sätt.

Självfallet så tillhör både kineser, koreaner, kurder och judar olika raser. Dock så är de även olika folkgrupper. Inom raser finns det även folkgrupper, precis som svenskar, danskar och norskar tillhöra olika folkgrupper men kommer från samma ras.

Varför skulle metapedia vara oseriöst?
Metapedia är ett högst seriöst uppslagsverk där sanning inte stryks på grund av politisk korrekthet.

Jag förstår fortfarande inte hur jag skulle utmärka mig som mer "extrem" än SD då jag ej offentliggjort några av mina åsikter här?

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Fargo:

Av de anledningar som jag tidigare skrev. Sen kan vi diskutera om etnicitet verkligen betyder ras. Det gör det dock inte. Menar du att Judar är en ras?
Är kurder en ras?
Sydkoreaner är det en ras?
Kineser är det också en ras?
Nej, det är etniciteter i form av olika nations-tillhörigheter.
Metapedia känns lite... jag vet inte. Oseriöst på något sätt.

Självfallet så tillhör både kineser, koreaner, kurder och judar olika raser. Dock så är de även olika folkgrupper. Inom raser finns det även folkgrupper, precis som svenskar, danskar och norskar tillhöra olika folkgrupper men kommer från samma ras.

Varför skulle metapedia vara oseriöst?
Metapedia är ett högst seriöst uppslagsverk där sanning inte stryks på grund av politisk korrekthet.

Jag förstår fortfarande inte hur jag skulle utmärka mig som mer "extrem" än SD då jag ej offentliggjort några av mina åsikter här?

Att du faktiskt anser att kineser och japaner är olika raser räcker för mig. Det är som att Norrmän och Svenskar skulle vara olika raser, nej du så är det icke. Både Japaner och Kineser är asiater, och är inte olika raser, precis som Norrmän och Svenskar är Nordeuropeer och har till utseendet allt gemensamt.

Metapedia skulle kunna vara skrivet av SVP eller ND. Det är iaf min uppfattning.

Medlem

Jag sa inte att de var olika raser, de är olika folkgrupper ja.
Jag skrev precis samma sak om du läser mitt inlägg igen.

Vad är det som är fel med metapedia, det finns inga faktafel där.

Medlem
Skrivet av Kamp:

Jag sa inte att de var olika raser, de är olika folkgrupper ja.
Jag skrev precis samma sak om du läser mitt inlägg igen.

Vad är det som är fel med metapedia, det finns inga faktafel där.

Det är min personliga åsikt om metapedia. Du behöver inte väga det någonting mot ditt eget tycke. Men det känns som metapedia har väldigt partiska artiklar. I jämförelse med wikipedia.

1
Skriv svar