Vad tycker du om begagnade spel?

Medlem

Fel för i helvete!

Medlem

Jag är för begangnade spel, det är trevligt att gå runt och kika på alla möjliga spel samlade i samma hylla. Tycker även om att man kan låna spel av en kompis bara sådär utan massa krångel. Men företagen som säljer begangnat tex GAME borde få betala någon slags avgift till spelbranschen i allmänhet. Vet ej hur detta skulle fungera i praktiken, troligtvis skulle det inte det...
Om begangnat-marknaden försvinner så går jag troligtvis mer och mer över till pc-spel, då dessa är billigare. Inte bara för att jag är en snål smålänning, utan för att skillnaden krymper mellan konsol och pc.


signatur

[size="12"]Om ni inte slutar klottra på väggarna tar vi bort dom![/size]

Medlem

Min fråga till dom skulle vara HYR vi spelen eller äger vi spelen vi köper? för äger vi spel borde vi väl få sälja dom till folk som vill köpa? Tror att detta gör att ännu fler vill "ladda hem spel" när dom inte kan köpa dom beggade.

Medlem

typiskt exemple är väl Dragon age 2, skit skoj spel första gången jag lirade igenom det, inte så jävla sugen på lira igenom det igen , testade göra en ny gubbe körde lite mindre en halva spelet sen tröttna jag när jag vet hur det slutar, För mig är det perfekt spel att köpa begagnat igenligen, OK om spel har multiplayer men är det enbart singleplayer så tycker jag att beggat ska funka.

Medlem

Men är det inte bra att man kan byta in sina spel man har tröttnat på tex GAME eller Gamestop mot nya spel?
Barnfamiljer som kanske inte har råd att köpa nya spel till sina kids hela tiden, kanske isf kan byta in 5 gamla spel och få 2 nya istället?

Medlem
Skrivet av Dunkelburk:

Men är det inte bra att man kan byta in sina spel man har tröttnat på tex GAME eller Gamestop mot nya spel?
Barnfamiljer som kanske inte har råd att köpa nya spel till sina kids hela tiden, kanske isf kan byta in 5 gamla spel och få 2 nya istället?

Precis!


signatur

[size="12"]Om ni inte slutar klottra på väggarna tar vi bort dom![/size]

Medlem

Ja har nån mindre fobi för begagnade produkter. Liksom vem vet vad säljaren har gjort med grejerna? Kan ju mycket möjligt vara en sån som petar i näsan och sen tar i grejer, eller kanske gnidit röven mot de man ska köpa eller värre och äckligare saker. Nä, nytt ska det vara Sen tycker jag inte att begagnat är värt pengarna alla gånger. Oftast tar folk överpris för grejerna, och butiker som säljer begagnat tar ju fan nästan fullpris

Medlem

Jag har köpt en hel del begagnade och är helt nöjd med dem och jag sparar en slant.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Någon som kan rekommendera en bra beg sida? där man hittar 1-2år gamla spel för en 100-200kr (xbox 360)

Medlem
Skrivet av kallamamran:

Tänk om biltillverkare, TV-kanaler och andra fick för sig samma jävelskap?

"Du har nu sett de första 4 avsnitten av Solsidan. Vill du se resten får du betala mer pengar"

Du kunde väl tagit ett lite bättre exempel än tv-kanaler.
Betalar du inte abonnemangsavgiften för nästa månad lär du inte kunna se på resten av avsnitten för för någon tv-serie. Är dessutom olagligt att "sälja vidare" abonnemang för tv-kanaler, t.ex ta inträde och visa i sportsbar.

Medlem

Tillåta nerladdning å sälja cd nycklar vore väl ok. om man är kräsen för "begagnade" spel dvs repor i skivor å skit. å använda cd rom över huvud taget är oldschool. hur många har ens cd rom nu för tiden ?

Inaktiv

Jag har inget emot begagnade spel. Däremot har jag mycket emot alla lurendrejar företag som Gamestop, GAME osv som säljer begagnade spel till fullpris.

Medlem

Har själv jobbat på Game Shop/Digistore i Norrköping, och kan bara säga att begagnat delen drog in mer vinst än någon annan del. Nu höll den butiken inte samma idiotiska priser på beg.produkter som som Game och Gamestop gör idag.
Med dessa erfarenheter så förstår jag till fullo varför spelföretagen vill få död på den marknaden. Ni som gapar er hesa över att företagen är giriga och skrukaktiga osv. förmodar jag inte jobbar inom en bransch där maximerad vinst är ett krav från många olika håll.
När till och med gamla kommunist styrda länder som te.x Kina tillåter allt från små till stora företag att köra på den filosofin så kan man undra hur bortskämda eller trångsynta. För även staten tjänar på att företag maximerar sin vinst och omsättning.
Det är bara att inse att vi lever i en tid då pengar styr och ställer, bara att gilla läget.

Själv tar jag inte i begagnade spel med tång. Ska det köpas spel så gör jag det nytt , för samma pris(eller lägre) som Game och Gamestop tomtarna tar för begagnat). Länga leve Mediamarkt, Elgiganten med flera!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

"...så kan man undra hur bortskämda eller trångsynta vissa personer är."


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Bageloo:
Skrivet av Dunkelburk:

Men är det inte bra att man kan byta in sina spel man har tröttnat på tex GAME eller Gamestop mot nya spel?
Barnfamiljer som kanske inte har råd att köpa nya spel till sina kids hela tiden, kanske isf kan byta in 5 gamla spel och få 2 nya istället?

Precis!

Tyvärr får du bara byta in spel som är någon månad gamla, iaf om du vill ha något i utbyte. Lägg ut dem på blocket/tradera/eBay, tar lite längre tid men ger i sämsta fal 2ggr mer pengar, och i bästa fall minst 10ggr pengarna.
Lysande exempel: Köpte Chrome Houns "begagnat" på Game för 599. Testade spelet, kom fram till att det sög då jag hoppats på något i stil med Mechwarrior. Bytte in det typ 3 veckor senare, och de erbjöd 30kr?!. De hade fortfarande begagnade ex. för 599.
Sålde det på tradera för drygt 300 blankt och bytte aldrig in ett spel hos de där rövarna igen! Rån mitt på dagen :/

Medlem

Jag tror de skjuter sig själva i foten med det här kortsiktiga tänkandet. Om de dödar andrahandsvärdet riskerar det att drastiskt sänka försäljningen av nya spel då många finansierar dessa köp genom att sälja eller byta in sina gamla spel. Att någon sedan tjänar pengar på de gamla spelen ser jag inte som en nackdel för vare sig försäljaren, kunden eller utgivaren.

Det värsta med sådana här tilltag är dock detsamma som med all annan form av DRM; det är inte framtidssäkert. Med andra ord skapas ytterligare en risk att dagens spel kommer gå förlorade framöver.

Medlem

Han som gjorde artikeln tycker jag illa om... Gillar inte hans sätt att skriva det, jag förstår inte hur man kan köpa spel på Game eller Gamstop, klart man handlar från Webhallen och betalar ca 100 kr mindre för varje vara ._.

Medlem

När man köper ett spel äger man det inte. Man äger en nyttjanderätt till spelet.

Sedan är det vädligt olika policy från utvecklarna om man tillåter vidareförsäljning eller inte. Det är ofta villkor man får välja att acceptera eller inte vid installation.

Ofta gör man för stora jämförelser med hårdvaruprodukter där det är själva hårdvaran du köper och givetvis kan använda eller sälja som du vill. Inga förbehåll.

Om det framgår av licenvillkoren att det kan säljas vidare eller inte är det väl OK kan jag tycka. Och jag gissar att utvecklarna/producenterna är lite rädda att hamna i onåd hos spelarna, det skulle kunna bli förödande att få alla emot sig.

Så med möjlighet att avregistrera sig och sälja vidare tycker jag det borde kunna ge en ny spelar fulla features.

Medlem

Grejen för mig är att jag oftast köper nytt, men nuförtiden får man mer eller mindre alltid köpa grisen i säcken då det sällan finns demos. Om man inte varit med i någon sorts beta får man punga ut med 500 spänn för en osedd vara, och skulle man bli besviken på spelet så kan man nu inte heller sälja det för att minska ner förlusten. Jag tycker det här gränsar på missbruk av monopol, en utgivare har ensamrätt på sin vara även efter att den sålts, jag tycker det är mkt lågt när de fått betalt för produkten en gång. De borde fullkomligt skita i vad jag gör med spelet sen, vare sig jag spelar det, säljer det vidare eller kastar det på majbrasan.

Medlem

Har aldrig köpt ett begagnat spel. *rycker på axlarna*


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av matze:

Tycker hela debatten är konstig måste jag säga. I min värld så har man rätt att göra vad man vill med det man har köpt för egna pengar så länge det ligger inom lagens ramar. Det inkluderar att sälja varan när man inte vill ha den längre. Vad jag gör med min egendom har väl inte speltillverkarna med att göra. Eller?

t.ex. Köpte jag en begagnad bil nyligen. Men inte fan dök någon från volvo upp och krävde att jag skulle köpa nytillverkat eller för den delen köpa en ny nyckel för typ 5000 kr bara för att de gjort bilen. Tror det är för att bilindustrin har hjärna nog att fatta att man tar det man vill ha i betalt för en vara vid första försäljningen.

Kort sagt tycker jag att när jag köper ett spel för ca 600kr ( Hur fan man nu kan motivera det priset för ett spel från första början ) så har jag rätt att göra vad jag vill med det och tillverkarna/utgivarna ska sitta ner och HÅLLA KÄFTEN. För att jag ÄGER deras produkt. Annars får de hyra den till mig om de vill kolla vad jag gör med den.

Spelindustrin är en rutten skurkbransch om du frågar mig.

Spelpriserna har knappt ändrats sedan NES-tiden även fast kostnaden idag är 100-tals gånger högre att utveckla ett spel.

Ett normalt spel kostar idag mellan 80-150 miljoner kr att utveckla. Kör lite huvudräkning på det så förstår du kanske varför spelen kostar uppåt 600kr.

Medlem

Lösningen är enkel: Handla ALDRIG spel på GAME eller GameStop. De är jämställda med rånare i mina ögon. Premiera istället ställen som t ex Webhallen. De är oftast billigare på nya spel jämfört med samma spel begagnat hos G/GS.

Det är heller Inte så konstigt att EA och THQ har infört dessa beklagliga system. De kikar på GAME och GameStop och ser dem sälja ett och samma spel flera gånger i rad näst intill till fullpris. Då hade nog också jag velat ha en del av kakan.

Nä gott folk, gör som jag och bojkotta GAME och GameStop och handla istället hos Webhallen. De har 100 gånger mer kompetent personal och har överlägset bäst priser.

Medlem

När det gäller PC spel (vilket är det enda jag är intresserad av) så är GAME helt värdelösa. De har endast 4-5 spel, de mest omtalade. Sedan sätter de 500:- + för dem, när de kostar 350-400 på andra ställen.
Gamestop är något bättre, ibland har de en del där, men för det mesta är det bara konsolskräp. Jag handlar i princip allt på steam nu mera.

Medlem
Skrivet av Janson:

Minns inte att jag har handlat på GAME men på Gamestop köpte jag ett spel pga ett presentkort som jag inte kunde lösa ut för pengar och jag håller med dig att dom lurar folk där. 700-800 kr för nya spel och dessutom så tycker dom att man ska lägga till en idiotförsäkring på 30 kr. Elgiganten tycker jag har också ganska dyra priser. Webhallen är det stället som har bäst priser när det gäller både nya och gamla spel enligt mig.

Grejen är ju denna att som det tidigare har sagts så går butiker som gamestop och game runt på just beggade tittlar mer än nya. Just pga att dom har FYSISKA butiker, ingen netshop eller säljer 1000 andra produkter, förutom just spel så är priset på nya inte lika lågt som t.ex elgiganten.

Som elgiganten så säljer dom TV's, datorer, tvättmaskiner, telefoner, ja nästan allt elektronikväg och deras spelsektion är nästan obefintlig, såklart dom kan gå MINUS på spel just pga att det står för en otroligt liten del av deras försäljning.

Tar som exempel på gamestop så kostar i princip alla nya tittlar till konsoller 699kr

På webhallen kostar dom 599kr

Hur många butiker har webhallen i Sverige? 5
Hur många butiker har gamestop i Sverige? 60+

Sen också, idiot försäkring? 30kr ifall NÅGOT skulle hända spelet, 30/12 = 2.50 kr i MÅNADEN för ett spel som kostar 700kr t.ex men visst, har man råd att slänga pengar på nya spel ifall dom pajar så visst. Jag tycker det inte är idiotiskt i alla fall.

Och även, att lösa ut presentkort för pengar? Really? nämn NÅGOT ställe du kan göra det på. Samt, lurar? På vadå? Du har ett val, vill du inte handla där, gör det inte. Vill du inte ha "idiotförsäkringen"? Ta den inte, du blir lurad för du låter dig bli lurad, sist jag kollade har du alltid ett val att säga nej eller gå till en annan butik.

Medlem

Nej, aldrig att jag skulle köpa ett begagnat spel.

Då riskerar man ju att få ett spel där den förre ägaren redan använt upp all ammunition, medkits, armor och kanske dödat alla fiender och bossar.

Icke sa nicke, jag vill ha spel där den där "nyspelsdoften" fortfarande sitter i och spelvärlden är helt oförstörd.

Medlem
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av matze:

Tycker hela debatten är konstig måste jag säga. I min värld så har man rätt att göra vad man vill med det man har köpt för egna pengar så länge det ligger inom lagens ramar. Det inkluderar att sälja varan när man inte vill ha den längre. Vad jag gör med min egendom har väl inte speltillverkarna med att göra. Eller?

t.ex. Köpte jag en begagnad bil nyligen. Men inte fan dök någon från volvo upp och krävde att jag skulle köpa nytillverkat eller för den delen köpa en ny nyckel för typ 5000 kr bara för att de gjort bilen. Tror det är för att bilindustrin har hjärna nog att fatta att man tar det man vill ha i betalt för en vara vid första försäljningen.

Kort sagt tycker jag att när jag köper ett spel för ca 600kr ( Hur fan man nu kan motivera det priset för ett spel från första början ) så har jag rätt att göra vad jag vill med det och tillverkarna/utgivarna ska sitta ner och HÅLLA KÄFTEN. För att jag ÄGER deras produkt. Annars får de hyra den till mig om de vill kolla vad jag gör med den.

Spelindustrin är en rutten skurkbransch om du frågar mig.

Spelpriserna har knappt ändrats sedan NES-tiden även fast kostnaden idag är 100-tals gånger högre att utveckla ett spel.

Ett normalt spel kostar idag mellan 80-150 miljoner kr att utveckla. Kör lite huvudräkning på det så förstår du kanske varför spelen kostar uppåt 600kr.

Sant att priset inte ändrats nämnvärt sedan NES-tiden. Men spelmarknaden var liten då. Nu är den världens största underhållningsindustri! Ett spel som har den tillverkningskostnaden måste sälja i runda slängar 250000 ex för att gå runt. Resten är ren vinst.

Att jämföra med den näst största nöjesindustrin som är Hollywood. Som med enkelhet kan bränna tio ggr så mycket på produktion av en hyfsad rulle. Sälja den för 150 kr samt bio inkomsten och ändå gå runt på det!

Tror helt säkert att de flesta speltillverkare skulle kunna sälja sina produkter för 350-400 som nypris och ändå gå runt så som det är nu. Sen tror jag att gynsammare villkor och pris får försäljningen att öka ( konstig teori som handlar om utbud och efterfrågan ) samt minska piratkopiering. Vilket gör att tillverkarna inte behöver lägga ut miljoners miljoner på kopieringsskydd som lik förbaskat inte funkar längre än en vecka max. Att tro att kopieringsskydd ökar försäljning är ju bara galet. Det är min tanke i alla fall. Om det funkade så så skulle min spel konsumtion öka i alla fall.

Medlem

jag har aldrig köpt ett begagnat spel.

ska man ge någon pengar så ska det vara utvecklaren/utgivaren, ingen annan.
köpa begagnat "skadar" ju fan mer än att piratkopiera. ( påstår inte att det är allvarligt , men allvarligare än piratkopiering är det )

Medlem

Jag köpte tyvärr aldrig begagnade spel till mina konsoller (NES, SNES, Playstation, Nintendo 64) Var inte tillräckligt förståndig då O nu på PC GÅR det inte!

Angående att konsollspelare får betala mer för multiplayer tycker ja e bra för då kanske de går över till PC

Medlem

Att jämställa begagnat med piratkopior är orimligt. I fallet med piratkopior räcker det med en enda laglig kopia som förlaga. För att begagnatmarknaden ska fungera måste det hela tiden säljas nya spel i många exemplar. Alla begagnade spel har ju en gång varit nya och utgivarna har fått betalt för dem så för dem att säga att de förlora något på det är bara bakvänd logik.

Medlem
Skrivet av Fairfax:

Att jämställa begagnat med piratkopior är orimligt. I fallet med piratkopior räcker det med en enda laglig kopia som förlaga. För att begagnatmarknaden ska fungera måste det hela tiden säljas nya spel i många exemplar.

njae , egentligen skulle det räcka med att en person köpte spelet och sedan sålde det vidare till resten av världen , men jo det skulle ta en satans tid och vara rätt så orimligt.

Skrivet av Fairfax:

Alla begagnade spel har ju en gång varit nya och utgivarna har fått betalt för dem så för dem att säga att de förlora något på det är bara bakvänd logik.

det som jag är mest emot är sånt som gamestop , där skillnaden på priset av ett nytt och begagnat spel inte är särskilt stor och gamestop tar hela kakan.

skulle alla som köper begagnat ladda ner olagligt istället så får fortfarande utvecklaren precis lika mycket pengar , skillnaden är att fulingar som gamestop får 0 extra eftersom de inte säljer några begangade spel.

egentligen är det ju lite konsumenternas fel också , eftersom de köper den begagnade även fast de kan få en ny för bara lite extra.

nu med nyare spel så finns det grejjer som ea online pass som gör att de får en liten bit av begagnad kakan i alla fall , med fortfarande mindre än vad de är värda.

att en polare säljer nått lir för 50 spänn är dock helt okej.

Skriv svar