Spel som var före sin tid

Medlem
Spel som var före sin tid

Spelade nyligen igenom det gamla Jurassic Park spelet Trespasser. Vet inte hur många som spelade det när det kom 1998, det floppade uppenbarligen rätt hårt, men det var lätt att se att spelet måste ha varit revolutionerande för sin tid. Spelet är väldigt fysikbaserat, något som jag i alla fall inte minns blev uppmärksammat före 2004 då HL2 kom ut. Shure, det var klumpigt men ändå.

Man kan dock inte säga att spelet var utan brister, dinosaurierna lallade runt ibland utan syfte och rörde sig på väldigt konstiga sätt. Popins av modeller var väldigt tydliga, nästan fånigt så,

Enligt wiki så var det mer än fysiken som var nytt, lista kan läsas här, ganska intressant vad de försökte få fram: http://en.wikipedia.org/wiki/Jurassic_Park:_Trespasser#Engine

På plussidan så fanns det memoarer utav John Hammond som fleshade ut storyn väldigt mycket för en JP fan.

Men efter denna upplevelse som väl mer kan beskrivas som en historielektion i spelteknisk historia mer än en gedigen och felfri spelupplevelse så började jag undra vilka mer liknande spel som finns därute, som helt enkelt var före sin tid. Vilka har ni spelat?


signatur

Videomupp

Medlem

Det första jag kommer att tänka på är Crysis. Hör fortfarande folk som mäter en dators prestanda i om den klarar Crysis eller inte.

I "Trespasser" gjorde skådis Minnie Driver sin debut som den fagra Anne, dessutom fanns Richard Attenborough med på ett hörn som karaktären John Hammond.

"Jurassic Boobies..."

Spelet var tyvärr ingen höjdare, ful grafik och tråkig gameplay, men jag minns det ändå av någon anledning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Farcry ! första gången såg spel ut brutalt läkert ut och pressade datorer rätt hårt


signatur

I got an offer you cant refuse!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Freywiind:

Farcry ! första gången såg spel ut brutalt läkert ut och pressade datorer rätt hårt

Det var inte många som kunde maxa det när det kom


signatur
Medlem
Skrivet av walter_iego:

I "Trespasser" gjorde skådis Minnie Driver sin debut som den fagra Anne, dessutom fanns Richard Attenborough med på ett hörn som karaktären John Hammond.

"Jurassic Boobies..."

Spelet var tyvärr ingen höjdare, ful grafik och tråkig gameplay, men jag minns det ändå av någon anledning.

Jag tyckte det var överaskande bra faktiskt trots sina buggar, intressant freeroaming gameplay men visst var det upp och ner

Men som sagt, det kändes som en historielektion än ett genomarbetat spel.


signatur

Videomupp

Medlem

Jaförfan.. visst kommer jag ihåg det. Jag kommer t o m ihåg att jag inte kunde slutföra det för jag hittade aldrig det blå kortet.. eller var det det röda?.. whatever.. Det var lite klumpigt, ja. Bl a när man skulle sikta så var man tvungen att använda fysiken för att aligna sikte och korn. Lite fräckt kan det låta, men det var jävligt klumpigt. heheh


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av musse1:

Det första jag kommer att tänka på är Crysis. Hör fortfarande folk som mäter en dators prestanda i om den klarar Crysis eller inte.

haha, still do


signatur

hejsanhejsanhejsan

"Daikatana"... "Före sin tid" på många sätt, det floppade rejält och banade vägen för "superspel" som "Damnation" m.fl.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

gnu
Medlem

Tänkte direkt på trespasser innan jag klickade på denna tråden, tycker det fortfarande är riktigt kul och spelar igenom det ibland.

BME
Medlem

Vill nästan hävda att s.t.a.l.k.e.r.-serien var före sin tid, trots sin grova försening och icke infriade löften. Mycket av löftena har infriats i moddar som l.u.r.k., AMK och Complete, vilka står för en stor del av spelets popularitet i dagsläget (kombinerat med ett lågt pris på steam). Tiden mellan släppet och idag har gett spelet tillräckligt andru, för att locka spelare som var för unga för att ha blivit lovade orginal-stalker samt tid för moddare att göra intressanta gameplay-förändringar och göra spelet relevant grafiskt sätt.


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

Planetside var ingen jätteflopp men defintivt före sin tid, saknar fortfarande ett MMOFPS som slår igen igenom ordentligt. Men med tanke på hur CoD, BF ser ut idag med exp, köpa gear osv och att en uppföljare till Planetside är på väg så kanske det inte är för sent för att gammal pojkdröm att bli sann.


signatur

/Landstream

Medlem
Ish
Medlem

signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

1. Dune II

2. Mechwarrior 2, snygg 3D för sin tid, awesome simulator!

3. Command & Conquer - Tiberian Dawn (orginalet)

Både Mechwarrior 2 och C&C TD tävlar om bästa spelmusiken någonsin!

"Creatures". Ärftliga gener i detta tidiga spel, beroende på föräldrarnas färg på pälsen och andra "traits" blev nästa generation en spegling och därmed ett spännande inslag i spel/simulator världen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Skrivet av Kazutoyo:

Det håller jag med om, hela upplägget och grafiken var snygg.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Delta Force, man kunde äntligen ha kul som sniper på flera kilometers avstånd, det såg ut som gröt och fienden var en prick så man behövde mycket tur

http://image.gamespotcdn.net/gamespot/images/screenshots/7/19...

De första mmorpgs: acherons call, everquest, UO med sjuk lärnings kurva, brutal gameplay och liten fanbase.

Tribes: väldigt liten fanbase men sjukt innovativt med aldrig tidigare skådat combat.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

diablo 2 tristram musik (och barbar byn musiken i LOD

Medlem

Star fox till SNES!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Instämmer ang. Crysis. Ospelbart på många maskiner som ändå nådde upp till kraven.

Medlem

Alone in the Dark
1992 Infogrames
3D Woho!

Daggerfall
Bethesta Softworks 1996
Rollspel i 1st person och en gigantisk spelvärld.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Star fox till SNES!

Definitivt!

Medlem

Outcast: Ett action/äventyrsspel visade hur ett sådant spel görs och har sedan dess aldrig matchats.

Star Fox: Railshootern med 3D-grafik som bara setts på demoscenen tidigare. Följdes upp av många andra titlar, fast först flera år senare

System Shock 2/Deus Ex: Omatchat i FPS/Storytelling/RPG. Än idag så slås man av att det inte görs lika bra.

Mario 64: 3D plattform när den var som mest magisk. Har tangerats idag, men det är också ett rätt gammalt spel vi talar om.

Daggerfall: Spelet som ville mer än det kunde hantera. Oändliga möjligheter och alldeles för stort för sitt eget bästa. RPG när det skulle vara gränslöst.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Jaförfan.. visst kommer jag ihåg det. Jag kommer t o m ihåg att jag inte kunde slutföra det för jag hittade aldrig det blå kortet.. eller var det det röda?.. whatever.. Det var lite klumpigt, ja. Bl a när man skulle sikta så var man tvungen att använda fysiken för att aligna sikte och korn. Lite fräckt kan det låta, men det var jävligt klumpigt. heheh

Hehe samma här, blev helt jävla galen på det!
Tyckte spelet var så jävla spännande trots att det inte hände så mycket i skiten, var väl liten och spelet nytt antar jag )

Skrivet av Ish:

Holy fucknuts vad snyggt det var för att vara från 99


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

1
Skriv svar