Nya intrång hos Sony

Medlem
Skrivet av Allexz:

Inte mer än rätt.

I Framtiden så kommer Sony INTE att gå på och försöka förstöra livet för en enda person igen i ren hämd läs - GeoHot. Detta är inte mer än rätt. GeoHot låste upp sin köpta PS3a, och gjorde detta möjligt för resten av världen. Sony bestämde sig för att förstöra hans liv, (Ja läs - att förstöra en människas LIV) Lagom sjukt? Det är ingen actionrulle vi pratar om, det är verklighet.

Så enligt dig ger det hackers rätten till att göra livet surt för 70 miljoner användare plus företaget, bara för att man valde att göra det som var rätt mot en enskild person som bröt användarvillkoren?
Deras produkter är inte avsedda att använda hur som helst trots att du äger den men den biten har du missat någonstans.

Tvi på dig!

Medlem

Nån eller några som inte gillar sony?

Medlem

Sony borde anställa en hacker. Ta reda på vart intrången kommer i från.
Skicka dit en styrka och spöa skiten ur hackern. stämma han på några miljarder eller livstids fängelse.
Visa vilka som är bad ass.. NO MERCY för snorvalpar som inte har en normal hobby!

Så mycket illvilja det finns här. Även om det är fel sätt att exponera SONYs brister, får de kanske sig en tankeställare. Det är dock vidrigt hur personuppgifter sparas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Någon idé varför folk är arga på Sony?

Medlem

Det ger inte rättighete att göra intrång bara för att det är enkelt men det är helt klart Sonys fel att de hade det så lätt. Spara personuppgifter utan krypering, vad tänkte de egentligen?

Medlem
Skrivet av Jimpa_31:
Skrivet av merrymaker:

Bara för att det går att komma in i folks datorer, register och annat MÅSTE man väl fan inte in och pilla i det.
Lämnar man en cykel olåst betyder det väl inte att någon MÅSTE sno den så att jag lär mig låsa den? Ge fan i andras saker och gör någon nytta istället. Missnöjd med det någon annan gör? Gör det bättre själv istället, DET är en rejäl smocka i ansiktet om något. Inget jävla hackerfjanteri..

+1

Så här har det varit i all sin tid. människor har stjälat från andra människor i all sin tid. Lika förstörelse.

Gj Hackers !!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Fan vad jag hatar hackers...


signatur

Game long and prosper

Medlem

Detta är ett ekosystem: Företag är är villebråd som måste utveckla bättre metoder att undvika att bli utsatta, Hackare är predatorer som utvecklar bättre strategier för att motverka företagens nya undvikanden. Detta är en av dom basala drifterna hos djur/natur och kommer alltid driva saker/teknik framåt. utan detta skulle utvecklingen för allt stanna upp.


signatur

FZ Aion guild letar efter folk som vill Flyga!
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=80895

Medlem
Skrivet av V1per:

OnT: Att det skulle vara så enkelt som dem säger har jag mycket svårt att tro på, det är nog snarare trash-talk från hackarnas sida. Alla företag, alla hemsidor går att knäcka och när någon lyckas brukar man vilja stoltsera på något sätt...

Om det var via en SQL-injection de tog sig in så är det normalt galet enkelt att göra.

Medlem

Men vafan har dom ingen säkerhet nånstans? löjligt för fan dom borde ju lärt sig nåt efter psn intrånget och täppa till sina system för fan.

Medlem
Skrivet av McKinley:

Så enligt dig ger det hackers rätten till att göra livet surt för 70 miljoner användare plus företaget, bara för att man valde att göra det som var rätt mot en enskild person som bröt användarvillkoren?
Deras produkter är inte avsedda att använda hur som helst trots att du äger den men den biten har du missat någonstans.

Tvi på dig!

Enligt mig var det fel att hacka PSN. Men det var även fel att stämma GeoHot eftersom han inte gjorde något fel. Enligt amerikansk lag är det lagligt att roota sin iPhone varför skulle man inte få roota sin PS3:a då?

Och användaravtalen går som tur var inte före lagar och regler. Så säger en lag att man får göra det så kvittar det vad det står i användaravtalet.

Medlem
Skrivet av Xrick:

Någon idé varför folk är arga på Sony?

Finns nog flera anledningar. Men tex:
De installerade rootkits på folk datorer: http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit...
De plockade bort OtherOS: http://en.wikipedia.org/wiki/OtherOS
De stämde GeoHot: http://en.wikipedia.org/wiki/George_Hotz

Medlem

Märk att det är påstådda intrång av en hackergrupp själva.

Köp inte dessa attention-hores påståenden.

SVT Text är t.ex väldigt tydliga med detta, och Reuters säger också att det inte bekräftats.

Medlem

Det går bra nu, kompis det går bra nu


signatur

Chooch it

Medlem
Medlem
Skrivet av merrymaker:

Bara för att det går att komma in i folks datorer, register och annat MÅSTE man väl fan inte in och pilla i det.
Lämnar man en cykel olåst betyder det väl inte att någon MÅSTE sno den så att jag lär mig låsa den? Ge fan i andras saker och gör någon nytta istället. Missnöjd med det någon annan gör? Gör det bättre själv istället, DET är en rejäl smocka i ansiktet om något. Inget jävla hackerfjanteri..

Ingen har snott nåt, så din cykel-liknelse är lite off. Snarare så kan man likna det som att du ansvarar för andras saker men låter grejerna stå ute när du åker på semester. När du kommer hem igen så finns grejerna kvar, men nån har lämnat en lapp om att du kanske ska ta in sakerna om du vill ha dem kvar. Nu har du fått en chans att åtgärda problemet utan någon skada skedd.

Medlem

1 Wal-Mart Stores 408,214 14,335
...
69 Sony 77,696 -439
...
278 Volvo 28,551 -1,924
...
500 Dai Nippon Printing 17,053 251

Medlem

Jag ser att stor ilska och många infantila uttalanden riktas mot de personer som utförde hacket.
Men glöm inte av att Sony är ett av världens största företag som bevisligen kunde ha gjort mer, men valde att inte göra det, för att skydda era personliga uppgifter.
Sony är inget oskyldigt barn som blivit av med sin klubba. Det är ett multinationellt företag som tjänar grova pengar på att lagra era uppgifter och använda dem i marknadsföringssyfte. De är med andra ord inget offer, de är medbrottslingar som äventyrat eran personliga integritet och ekonomi för att spara in några slantar på säkerhet.

Att ansöka om att få sitt konto borttaget från Sony är dessutom väldigt krångligt eftersom man får gå genom deras värdelösa support. Varför tror ni att det är så? Därför att era personliga uppgifter är pengar i deras ögon. Det finns ingen "ta bort"-knapp, och om det finns har de dolt den väldigt väl. Sony är ett smutsigt företag som istället för att jobba proaktivt med säkerhet väljer att vakna några dagar i efterhand, slänga på sig offerkoftan och ringa sina advokater. Ni har blivit blåsta hela bunten som lyssnar på deras trams.

Medlem

GAHH om det inte finns några spel att ladda ner varför cracka sitt ps3? Är det inte DRM skyddet som misslyckas? Satsa pengar o gör ett vettigt DRM skydd... och sen kanske inte ni måste stämma en 17 åring som vill experimentera med sitt lilla ps3. Visst han gjorde fel men stämma på miljoner vafaN? Det är ju fler som köper spelen dom gillar för att spela ex Online osv. Och detta är skandalöst sätt att spara info på. Vi litade på er att ni under inga omständigheter ska ge ut det? Sen sparar ni det såhär? Jag lackar lite på Sony dock är jag en kunnig datateknisk person som spelar sc2 men endå skulle jag ha ett ps3 skulle inte jag vilja ge ut min info.

Medlem

Jag kan bara hålla med de som tycker Sony borde skärpt sig vid det här laget. Det är ju bevisat att de lagrade alla uppgifter i ren text, såsom lösenord osv, efter PSN-attacken. Samma sak gäller nu videotjänsten. Hur man kan som företag ens komma på tanken att göra detta?

Jag är inte ett dugg imponerad av Sony i dagsläget.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv
Medlem

Svar på:

redgreenblue 2011-06-03 15:49:56 #48

Jag ser att stor ilska och många infantila uttalanden riktas mot de personer som utförde hacket.
Men glöm inte av att Sony är ett av världens största företag som bevisligen kunde ha gjort mer, men valde att inte göra det, för att skydda era personliga uppgifter.
Sony är inget oskyldigt barn som blivit av med sin klubba. Det är ett multinationellt företag som tjänar grova pengar på att lagra era uppgifter och använda dem i marknadsföringssyfte. De är med andra ord inget offer, de är medbrottslingar som äventyrat eran personliga integritet och ekonomi för att spara in några slantar på säkerhet.

Att ansöka om att få sitt konto borttaget från Sony är dessutom väldigt krångligt eftersom man får gå genom deras värdelösa support. Varför tror ni att det är så? Därför att era personliga uppgifter är pengar i deras ögon. Det finns ingen "ta bort"-knapp, och om det finns har de dolt den väldigt väl. Sony är ett smutsigt företag som istället för att jobba proaktivt med säkerhet väljer att vakna några dagar i efterhand, slänga på sig offerkoftan och ringa sina advokater. Ni har blivit blåsta hela bunten som lyssnar på deras trams.
--------
Tråkigt nog har sony sina hjärntvättade massor av användare som borde vara mer öppna för andra slutsatser än bara "dumma hackare". Företag är giriga (det är deras natur att vara det). I dagens samhälle har dom i vissa fall mer makt en lagen och politiker (sony bröt mot flera lagar vad jag har läst och kommit undan med det), ifall dom är stora och har pengar nog för att *olja hjulen*. Sen att dom har massor med supporters som jag nämde tidigare gör inte saken lättare. (tänk kritiskt om företag om ni läser detta ni som tror sony är goda och snälla)


signatur

FZ Aion guild letar efter folk som vill Flyga!
http://www.fz.se/forum/thread.php?id=80895

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av V1per:
Skrivet av MFC:
Skrivet av cyax:

Och att det dessutom går att komma åt genom en enkel (relativt sett) SQL-injektion.

Om det är sant så kan IT-chefen på Sony avgå.

Jo, för det är ju säkert en person som har hand om allt vad IT innebär...

vad han GÖR är inte lika viktigt som vad han ANSVARAR för i dessa sammanhang.

Vad jag menade med mitt inlägg är att det inte finns en person att skylla på... Det är en lång rad av personer som tillsammans måste ta sig i kragen och skärpa till sig, kanske främst företagets ledning.

Skrivet av WizKid:
Skrivet av V1per:

OnT: Att det skulle vara så enkelt som dem säger har jag mycket svårt att tro på, det är nog snarare trash-talk från hackarnas sida. Alla företag, alla hemsidor går att knäcka och när någon lyckas brukar man vilja stoltsera på något sätt...

Om det var via en SQL-injection de tog sig in så är det normalt galet enkelt att göra.

Ja, men att det skulle vara en enkel SQL-injektion har jag mycket svårt att tro på, då skulle intrånget ha skett för länge, länge sedan... Det där är bara struntprat för att kasta ännu mer skit på Sony.

Skrivet av nikwad:
Skrivet av V1per:

Jo, för det är ju säkert en person som har hand om allt vad IT innebär...

OnT: Att det skulle vara så enkelt som dem säger har jag mycket svårt att tro på, det är nog snarare trash-talk från hackarnas sida. Alla företag, alla hemsidor går att knäcka och när någon lyckas brukar man vilja stoltsera på något sätt...

Men ligger det inte mer prestige i att ha tagit sig förbi en hårtbevakad site istället för en "piece of cake" site?

Jo, det kanske det gör, men tycker man inte om ett visst företag så ligger det kanske närmre rent personligt att attackera dem?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

^^

Man attackerar enbart SONY ur egen vinning.

Är så otroligt massmedial bevakning av SONY nu för tiden.

Inte var LulzSec så kända utanför "deras egna kretsar" innan detta, nu är dom det.

Medlem
Medlem

Ännu ett steg på vägen mot polisstaten internet.

Medlem

Man kan ju undra vad dessa 1337-h4xx0ring-grupper vill uppnå? De följder man kan se redan nu är iaf att Sony förstår att deras säkerhet är undermålig och jobbar på att förbättra den. Annars vet jag inte. Att Sony förlorat stora summor pengar är självklart. Får hoppas att vi spelare slipper lida mer.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Det är tråkigt när det händer. Men Sony Pictures har väl knappst med spel världen att göra.

Medlem
Skrivet av merrymaker:

Bara för att det går att komma in i folks datorer, register och annat MÅSTE man väl fan inte in och pilla i det.
Lämnar man en cykel olåst betyder det väl inte att någon MÅSTE sno den så att jag lär mig låsa den? Ge fan i andras saker och gör någon nytta istället. Missnöjd med det någon annan gör? Gör det bättre själv istället, DET är en rejäl smocka i ansiktet om något. Inget jävla hackerfjanteri..

Det har du rätt i!

123
Skriv svar