Tre nya Persona-titlar på gång
Arbetet med Persona 5 tar äntligen fart, då den nya spelmotorn äntligen är klar. Dessutom utvecklas ett helt nytt fighting-spel till Xbox 360 och Playstation 3 samt en remake av Persona 4 till PS Vita.
#nyhetstips, #catherine, #atlus, #persona-4-the-golden, #shin-megami-tensei-persona-4, #persona-4-the-ultimate-in-mayonaka-arena-1, #persona-3, #arc-system-works
Persona 5. *hugs*. P3 hamnar faktiskt på min topp 10-spel evah. Och det säger en del efter 20 års spelande.
Samma här, älskar Persona 3. Gick äntligen igenom Persona 4 för cirka 2 veckor sedan. ATLUS har överraskat mig något otroligt den senaste tiden. Importerade specialversionen av Catherine från USA då jag inte kunde hålla mig ifrån det.
Åh blir kanske ett köp!
Körde P3P och blev imponerad av det, tyvärr så är PSP'n lite "tråkig" då det är väldigt mycket text och det känns inte som man går nånstans.
Samt blev sur när min fil på ca 45h och en hel del grindande blev korrupt så jag orkade inte köra om, men kul var det!
Det här är nästan hur bra som helst. P3P är ett av de bästa spelen jag spelat, och BlazBlue ett av få fighters jag gillar. Vita var jag redan sugen på sedan tidigare. Nu får vi både ett toksnyggt och intressant fightingspel, en hottad version av P4 (ett spel jag inte spelat i original) till ett fräscht Vita OCH P5. Årets bästa spelnyhet, by far.
Kika även på Gamepro där Kat Bailey listar vilka SMT-relaterade karaktärer hon vill se i fightingspelet. K/Catherine är inte omöjligt och skulle kunna bli spelmekaniskt väldigt intressant.
Kan bara instämma i ovanstående talares ord. Helt underbara nyheter! Atlus är ett av få japanska spelföretag som fortfarande levererar inom j-rpg-genren.
Gillar "Bocky"-godiset också, förövrigt.
Är det alltså en BJ-anspelning på Pocky-godiset vi ser?
Kände mig alltid som en skitstövel i P3, var tvungen att romanticera alla flickor för att kunna knyta starkare social links. Tänk lite på vad man det man gjorde innebär för de flickor vars hjärtan och förtroenden krossades.
P4 gjorde det bättre, men jag vill inte att de skall koppla ens persona utveckling med de romantiska inslagen i den manga-eska skolvärld som vi spelar i.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
Kände mig alltid som en skitstövel i P3, var tvungen att romanticera alla flickor för att kunna knyta starkare social links. Tänk lite på vad man det man gjorde innebär för de flickor vars hjärtan och förtroenden krossades.
P4 gjorde det bättre, men jag vill inte att de skall koppla ens persona utveckling med de romantiska inslagen i den manga-eska skolvärld som vi spelar i.
Helt rätt. Visst är jag en romantiker och "gillar tjejer", men det kändes ruttet. Yukari exempelvis sade ju uttryckligen att man var hennes och alltså inte skulle dejta andra, för att sedan aldrig nämna det igen när man väl var "färdig" men hennes social link.
En annan sak som var lite obekväm var ju att världen målas upp som levande, Det betyder att saker inte händer enbart när du är innvolverad. De teman som spelas gör det därför obehagligt när man spelar trogen mot En av tjejerna.
Det till exempel att Mitsuru fortfarande måste gifta sig med den där vidriga sonen till den rika VD:n, du är ju inte där för att rädda henne. Det visas inte men du vet vad som händer med den karaktären.
Och det där som händer på slutet...Sluta! sluta omedelbart! Jag la inte ner all denna tid för det där. Det gäller även
Red Dead Redemption, LA Noir, Resistance 2
.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
En annan sak som var lite obekväm var ju att världen målas upp som levande, Det betyder att saker inte händer enbart när du är innvolverad. De teman som spelas gör det därför obehagligt när man spelar trogen mot En av tjejerna.
Det till exempel att Mitsuru fortfarande måste gifta sig med den där vidriga sonen till den rika VD:n, du är ju inte där för att rädda henne. Det visas inte men du vet vad som händer med den karaktären.
Och det där som händer på slutet...Sluta! sluta omedelbart! Jag la inte ner all denna tid för det där. Det gäller även
Red Dead Redemption, LA Noir, Resistance 2
.
Spelade du igenom The Answer då? Epilogen som dök upp i FES-versionen av Persona 3. Där förklaras det ju varför Persona 3 slutade som det gjorde. Dessutom avslutar The Answer storyn på ett mycket bra sätt.
Det finns trots allt en väldigt bra anledning till varför slutet är som det är, och man tror att man fattar detta redan i början av The Answer. Men det ändrar sig ganska snabbt.
Skulle du orka så föreslår jag att du drar igenom det, eller se en Let's Play.
En annan sak som var lite obekväm var ju att världen målas upp som levande, Det betyder att saker inte händer enbart när du är innvolverad. De teman som spelas gör det därför obehagligt när man spelar trogen mot En av tjejerna.
Det till exempel att Mitsuru fortfarande måste gifta sig med den där vidriga sonen till den rika VD:n, du är ju inte där för att rädda henne. Det visas inte men du vet vad som händer med den karaktären.
Och det där som händer på slutet...Sluta! sluta omedelbart! Jag la inte ner all denna tid för det där. Det gäller även
Red Dead Redemption, LA Noir, Resistance 2
.
Spelade du igenom The Answer då? Epilogen som dök upp i FES-versionen av Persona 3. Där förklaras det ju varför Persona 3 slutade som det gjorde. Dessutom avslutar The Answer storyn på ett mycket bra sätt.
Det finns trots allt en väldigt bra anledning till varför slutet är som det är, och man tror att man fattar detta redan i början av The Answer. Men det ändrar sig ganska snabbt.
Skulle du orka så föreslår jag att du drar igenom det, eller se en Let's Play.
Bra att du tog upp det där, jo jag har spelat igenom hela spelet på två olika utgåvor. Köppte först P3 och spelade igenom det, sen köpte jag P3:Fes och gick igenom upplevelsen igen. Visst blev man lite snurrig men vad jag ville framhävda var att:
Om spelaren lägger ner 60+ timmar i ett spel, så ska spelet inte "belöna" en med en kick i kulorna. Sånt gör mig förbannad och önskar att jag kunde ha använt tiden till något annat.
"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett
En annan sak som var lite obekväm var ju att världen målas upp som levande, Det betyder att saker inte händer enbart när du är innvolverad. De teman som spelas gör det därför obehagligt när man spelar trogen mot En av tjejerna.
Det till exempel att Mitsuru fortfarande måste gifta sig med den där vidriga sonen till den rika VD:n, du är ju inte där för att rädda henne. Det visas inte men du vet vad som händer med den karaktären.
Och det där som händer på slutet...Sluta! sluta omedelbart! Jag la inte ner all denna tid för det där. Det gäller även
Red Dead Redemption, LA Noir, Resistance 2
.
Spelade du igenom The Answer då? Epilogen som dök upp i FES-versionen av Persona 3. Där förklaras det ju varför Persona 3 slutade som det gjorde. Dessutom avslutar The Answer storyn på ett mycket bra sätt.
Det finns trots allt en väldigt bra anledning till varför slutet är som det är, och man tror att man fattar detta redan i början av The Answer. Men det ändrar sig ganska snabbt.
Skulle du orka så föreslår jag att du drar igenom det, eller se en Let's Play.
Bra att du tog upp det där, jo jag har spelat igenom hela spelet på två olika utgåvor. Köppte först P3 och spelade igenom det, sen köpte jag P3:Fes och gick igenom upplevelsen igen. Visst blev man lite snurrig men vad jag ville framhävda var att:
Om spelaren lägger ner 60+ timmar i ett spel, så ska spelet inte "belöna" en med en kick i kulorna. Sånt gör mig förbannad och önskar att jag kunde ha använt tiden till något annat.
Respekterar din åsikt till fullo, jag kan förstå att du kände dig förådd.
Shin Megami Tensei har alltid varit och är fortfarande en väldigt "mörk" spelserie, jag gillar Persona 3 mer eftersom det är mörkare än 4. Fyran blir dock otrolig mörk i slutet. Sedan har jag hört att Persona 2 skall vara ännu mörkare än både 3 och 4. Så jag drar nog igenom Innocent Sin när det kommer hit till Europa på min PSP.
Jag tycker ändå att spelet slutade på ett nobelt och förkrossande sätt, SPOILERVARNING:
Huvudpersonen lovar ju alla sina kompisar i SEES att de ska ses på taket efter skolan slutar. Han offrar sin själ för att seala Nyx/Erebus, tar flera kritiska smällar och lyckas ändå, med ren viljekraft att hålla sitt löfte till sina kamrater. Det är en otroligt nobel handling, enligt mig.
Sedan vet vi ju faktiskt inte, Margaret nämner ju i Persona 4 att Elizabeth har gett sig av för att på något sätt fria protagonisten från sealen. Vilket hon faktiskt kan lyckas med.