Världens första Skyrim-bebis född – säg hej till Dovahkiin!

Medlem

Vår lilla bäbis var planerad till 16 november men vi hoppades på 11/11/11, hade dock inte fått välja Dovahkiin för min flickvän. Även om jag försökte övertala henne Jag själv hade tyckt det vore väldigt häftigt att heta så i mellan namn. Drakfödd hur ball som helst ju. Nu blev det inte riktigt som vi hade tänkt oss utan Elvin kom ut 1 månad för tidigt. Elvin Dovahkiin Westerlund hade det blivit isf, nu fick det bli Elvin Ingvar Westerlund efter min bortgångna morfar

Medlem
Skrivet av aolbain:
Skrivet av kendo:

Avrätta föräldrar och omhänderta barn, vad är detta?
Hur gör vi med barn som är namngivna efter diverse "hjältar" i religösa skrifter?
Vi kanske skall samla ihop föräldrarna till alla som heter Tor och slå ihjäl dem med en hammare?
För övrigt så låter Dovakiin mest som ett namn från öst och jag gissar att de flesta inte kommer att ha en aning om att det är taget ifrån ett datorspel.

Ha. Första gången jag fått mina föräldrar mordhotade på internet.

Nu var det inte ett reellt hot utan mer ett exempel, så du får fortsätta vänta.


signatur

Jag köpte den här eftersom jag bara kunde använda ethernet-kabel för att få wi-fi, efter jag köpte den så får jag väldigt bra wi-fi på min dator

Medlem
Skrivet av SajCo:

Why so serious?
Äh, ta det med en nypa salt. En kul grej bara och namnet är ju inte så förjävligt heller för den delen, tycker det låter som ett normalt namn.

Ja jisses.. Jag kan inte påstå att jag har nån större åsikt själv. Folk får väl göra som de vill.. Men att folk här har så vansinnigt starka känslor på ämnet var verkligen förvånande.. :S

Medlem

Ja, nej visst är det oseriöst. Men det är många som döper sina ungar efter fantasynamn såsom Frodo. Och det finns ingen hejd på hur konstiga namn en del har och det finns ju ingen spårkpolis som kan bestämma vad som är bra eller vad som inte är bra. Om någon känd person, eller någon med mycket makt, döper sina barn till något konstigt, kan man ju räkna med att det blir ett populärt namn till exempel. Samma sak om någon med ett knepigt namn skulle vinna idol eller liknande. Så vad vi tycker är "bra namn" har ju skapats ganska mycket ur slumpmässiga principer. Men är man orolig för hur barnet ska uppfattas av ett konstigt namn så bör man ju så klart ta ett vanligt standardnamn. Det spelar stor roll vad man heter - det finns det massvis med forskning på.

Medlem

"Eric Kellermeyer said on Wednesday, November 16, 2011 at 10:36 pm:

Wow, so many positive comments! We are both so happy to see such a warm welcome for our son. I just want to make it clear that we LOVE the name and we hope our son loves it too. This was not about “free video games.” This was about honoring a lore and company that we both absolutely adore. There is no difference in naming my son Dovahkiin than you naming yours “Elvis”, “Clint”, or “Luke.” We chose a special name for our special boy, and let me assure you all that he’s gonna be ready for any bullies that poke their heads around the bush "

Haha denna
"Every teacher for the rest of his life:
“…Do..Dovahkiin? Where does that come from? Does it have some kind of meaning?”
Dovahkiin:
-stands on desk-
“IT MEANS DRAGONBORN.”

Medlem

Tråkiga, fyrkantiga svenskar. Så jävla typiskt. "OH NEJ, UNGEN HETER INTE FREDRIK! HÄNG FÖRÄLDRARNA!!!! ALLA MÅSTE VARA GRÅA, TRÅKIGA OCH UTAN PERSONLIGHET!!!!"


signatur

I drank what?

Medlem

Jag måste säga att jag blir förvånad över alla negativa kommentarer i stil med att ni tycker synd om barnet eller att föräldrarna är idioter. Vad exakt är eran motivering?

Varför skulle det vara värre att döpa sitt barn efter en påhittad karaktär i ett fantasyspel än att döpa sitt barn efter en påhittad karaktär i en fantasybok (bibeln)?
Många "typiskt svenska" namn har nämligen bibliskt ursprung.

Det är väl bäst att döpa grabben till Erik eller Johan och tvinga honom att spela fotboll och hockey precis som de andra grabbarna. Annars finns väl risken att han får en egen vilja och råkar bli något.

Medlem

Äh så illa är väl inte det där namnet. Plocka valfritt "utländskt namn" och det är minst lika mystiskt, åtminstone för mig.


signatur
Medlem

Borde döpt honom till Sheogorath.
Eller Miaq?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Är det bara jag som tycker det är värre med alla ungar som springer runt och heter Neo? Där kan man börja snacka om lösa skruvar. Sen är Neo ett jättefult namn också f.ö.

Tänk om de tänkt döpa ungen till det där namnet innan? Två flugor i en smäll s.a.s.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2053799/Parents-Adolf...

Hade det varit om dessa två nötter ni blivit förbannade för hade jag förstått er, men nu? Nej.

Medlem

Allvarligt hellre Dovahkiin än t.ex Rolf, Ralf eller nåt fult dubbelnamn eller Jake!

Medlem

Efter att ha läst igenom kommentarerna i denna tråd tror jag nu med ännu större säkerhet att vi kommer sluta upp som en missbildad boll av kött. Vare sig ni försvarar eller attackerar namnet har jag bara en sak att säga... Ni skrämmer mig.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Tramsigt. Säkerligen WT familj. Sitt namn bär man livet ut och är ens identitet, att döpa sitt barn efter en karaktär i ett spel är bara såå efterblivet (oavsett hur bra spelet är. <3 skyrim f.ö )

Skriv svar