De som spelar mycket är oftare deprimerade

Medlem

"individer med mer mental press kanske helt enkelt vill fly vardagen mer än andra"


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

På samma sätt som man ser en rolig film eller läser en bok, tror många spelar för att de är just deprimerade inte att man blir det av att spela spel.

Medlem
Medlem

Ifall man nu sätter sig och lirar istället för att göra andra saker som man vill eller planerar på att göra (fixa betyg/bättre betyg, skaffa jobb, egen bostad, flickvän/pojkvän, körkort, eller vad det nu kan vara) så är det helt förståeligt ifall man blir deprimerad om man istället då väljer att skjuta på det genom att sätta sig och lira.

Därför är det nog ganska viktigt att kunna känna efter själv att man kan balansera det, så att det blir lite av varje och inte bara spelandet. Även om det kanske är det roligaste för stunden, men efter att du lyckats med någon av de sakerna du velat göra IRL så känner du nog förmodligen mer glädje efteråt än när du bara satt och spelade.

Mycket av depressionerna kan ju ofta bero på att man går och skjuter upp saker som man kanske hellre ville göra IRL, tills man inser själv att det börjar gå för långt och då väljer man att blicka tillbaka på tiden som man spenderat (eller kastat bort som man då kan tänka) på spelandet. Och istället för att blicka framåt så blickar man tillbaka och tänker på att man kunde spenderat sin tid bättre och hur man kanske hade kunnat gjort de andra sakerna man vill/ville göra.

Och då är det ganska lätt för stressen att träda fram..

Men då är det viktigt att man inte glömmer att man samtidigt haft jäkligt roligt ibland när man spelat, för annars hade man ju inte suttit och lirat från början.

Inaktiv
Skrivet av MFC:

Då borde jag vara den obotlige optimisten då?

BAAAAAAAZINGA mr positiv himself

but seriously..

Själv har jag ingen lust alls att lira om jag är nere eller ledsen, lirar bara när jag är glad och mår bra. Men visst är det en verklighetsflykt. Finns ju dom som ser tvärtom på det hela också, kollade på TED i helgen och någon gamertjejprofessorprogrammer snackade om att gamers is teh shit, vi samarbetar och är riktigt duktiga och planetens hopp ungefär.

Medlem

Det kan ju som sagt finnas många anledningar. När det gäller relationen till depression så kan det hänga ihop med spelandet som ett beroende. Om man tillhör deras kategori för mycket spelande så kan det vara pga beroende och att man då känner sig deppig när man inte spelar.

Men det är en nio månader lång undersökning så det är dumt att dra paraleller redan nu.

Medlem

35 ° - utomhus och mörkt när jag vaknar & när jag kommer hem. Blir deprimerad när jag går ut, spelen läker såren


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Ångestmannen?


signatur

Videomupp

Medlem

Spelar man 21+ timmar i veckan så går man potentiellt miste om en hel del personligt umgänge, vilket kan bidra till ökad depression, dessutom får man mindre tid till andra, kanske viktiga sysslor, vilket kan bidra till stress.

Medlem

Jag misstänker att det inte är spelandet som gör dem deprimerade utan att de använder spelandet för att fly undan sin depression. Skulle man jämföra dem som sitter och tittar på tv mer än 21 timmar i veckan med dem som gör det mindre än 21 timmar så skulle man säkert också se att de som tittade på mycket tv är mer deprimerade. Samma sak om man jämför vad som helst troligen.


signatur

Live like a windrammer as you fuck!

Medlem

Självklart är det så. Jag är deprimerad - DÄRFÖR spelar jag, inte tvärtom. Iofs kan väl en passiv livsstil med ett dåligt socialt nätverk (varesig det gäller tevespel eller film eller vad som helst man gör ensam hemma) leda till depression. Men jag spelar för att må bättre, slippa tänka på ångesten. Och jag tror det största sambandet ligger där, i vilket fall kan inte spel få skiten för det - det räddar nog. precis som musik och sport, många från att försvinna från jorden yta. Mörkt men sant.

Inaktiv

Vilket skitsnack. Jag spelar ofta yes men inte fan är jag deprimerad. Jag spelar för det är roligt. enda gången jag kanske är på sämre humör och väljer att spela är när jag är riktigt förbannad. för att inte klappa till personen som gjort mig arg drar jag hellre igång ett spel och lägger ut ilskan där.

Känns som att dom vill försöka komma på något nytt som ska göra spel till en syndabock.

Medlem

Känner folk som spelar för verklighetsflykt, men källan är väldigt sällan spelen själva utan en verklighetsbaserad livshändelse (skilsmässor o.s.v.). Så frågan är om man inte riktar uppmärksamheten åt fel håll ibland?

Själv garvar jag åt det mesta!

Medlem

Antispel landet Australien och en studie om spel = icke trovärdigt

Medlem

Sitter man i ett mörkt rum och inte får prata med någon på flera veckor eller månader kan jag nog tänka mig att man kan bli lite sné, fast jag ser annars inte varför spel hade orsakat depression bara sådär. För min del och många av de jag känner har det hjälpt om något, särskilt när livet är som värst. o_O

Medlem

Tror personligen att det är samma fenomen som med folk som är våldsamma spelar spel, människor som oftast är våldsamma söker sig till t ex tvspel då de är utstötta av resten av samhället självförvållat eller inte. Här är det samma sak, det blir jobbigt med människor eller mänsklig kontakt, var är det billigaste och enklaste sättet att fly den jobbiga verkligheten?

Att spelen i sig skulle bidra till att folk blir deprimerande, tveksamt. Kan ju vända på det att det faktiskt gör vardagen dräglig för en del människor.

Medlem
Skrivet av Plasmabengt:

Antispel landet Australien och en studie om spel = icke trovärdigt

nä det låter ju tveksamt förstås.. men jag hänger inte med så bra, vadå antispel landet?

Depression är ju betydligt allvarligare än att "känna sig lite nere", och jag tror inte normfallet är att (över)drivet spelande i allmänhet leder till detta. På sin höjd att det leder till att känna sig just lite nere, med skuldkänslor eller vad det nu kan va.

Jag tycker det låter som en intressant studie, om än jävligt snårig. Och bra att det finns en koppling till beroendeproblematik i den också, annars skulle det ju va en ren smutskastningskampanj.

edit: ahhah..hahaha såg just det här lilla utdraget i infon om studien: "Some parts of the questionnaire only need to be completed once as these do not change over time (e.g. personality)..." eeh ja just det..

Medlem

Känns inte så konstigt. Spel är väl om något en enkel verklighetsflykt. Jag tror inte att spel gör folk deprimerade, utan deprimerade spelar spel för att fly undan. Hur skönt skulle det inte vara för en unge utan vänner att få vara en drakdödande hjälte i skyrim? Eller ta ut sin aggression på andra i saints row?

Medlem

verkligheten är så tråkig det är deprimerande?=)

Medlem

Kan faktist stämma det där, även om jag inte är speciellt deppad Men tro fan man blir deppig när folk gankar en! ;P


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem

Har försökt handskas med min depression i snart ett år nu. Tycker det är skönt att spela o tänka på annat...

Medlem

Jag orkar då inte spela spel när jag känner mig deprimerad utan då är soffan framför TVn det bästa som finns.

Medlem

Njaa... HoN gör mig deprimerad dock ^^

Medlem

Njaa... HoN gör mig deprimerad dock ^^

Medlem

"individer med mer mental press kanske helt enkelt vill fly vardagen mer än andra." - Captain Obvious to the rescue!

Medlem

Tråkigt att många små killar här inte riktigt förstår något utav detta. Så fort en sån här nyhet kommer tänker ni bara på er själva rätt tragiskt egentligen. Tror de flesta som spelare lider utav låg IQ. Men många som spelar "mycket" har säkert problem och där med deprimerade. Been there my self.


signatur

AYY LMAO

Medlem

haha , jag känner mig iaf mindre deprimerad undertiden jag spelar eftersom det får mig att tänka på annat , sen efteråt är jag inte heller nedstämd eller något sånt . Om något gör mig deprimerad så är det världs nyheter .

Medlem

klart som fan man blir stressad om man spelar 20 timmar i veckan, hur fan klarar man av att klämma in det med jobb å familj, 5 timmar i veckan är dock öronmärkta till bf3 å nåde den som kommer i vägen med nåt ointressant tjafs om kläder eller matlagning då!


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

jag måste nog hålla med, jag sitter och gråter när jag sitter och har kul

Medlem

Spela är en slags sak man kan fly ifrån den verkliga världen så att säga. Drömma sig bort. Fantisera.

Är det mycket skit omkring en så vill man ju iväg en stund, lite mental semester. Det gäller nog majoriteten. Sen att det är riktigt roligt att spela spel är ju också en sak.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Skriv svar