Notch vill ha din speldata

Robot
Notch vill ha din speldata

Mojang vill samla in information om Minecraft-spelarnas spelvanor. Markus "Notch" Persson har skapat en omröstning på sin blogg där spelare kan tycka till om förslaget.

#minecraft, #mojang-specifications


Medlem
Notch vill ha din speldata

Varför inte? Tror knappast Notch skulle avslöja något om mina superhemliga hacker grejer ändå!

Medlem

Tinfoil hat On!

Medlem

Jag ser inte vad som skulle vara skadligt att göra det här, låter rätt nice


signatur

Game long and prosper

Inaktiv

Helvete heller! Karln är ju inte ens indie längre!

Inaktiv
Skrivet av Kerrai:

Tinfoil hat On!

+1

Medlem

Småsaker som det där, sure. Why not.

Medlem

Haha, tänker mig upproret om någon infört något liknande utan att berättat om det. Origin någon?


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Haha, tänker mig upproret om någon infört något liknande utan att berättat om det. Origin någon?

Origin gör värre saker än det, att hämta information om datorn gör väl Steam också tror jag. Men Origin söker ju igenom hårddiskarna efter information.

Medlem
Skrivet av McNord:
Skrivet av PcKaffe:

Haha, tänker mig upproret om någon infört något liknande utan att berättat om det. Origin någon?

Origin gör värre saker än det, att hämta information om datorn gör väl Steam också tror jag. Men Origin söker ju igenom hårddiskarna efter information.

Nädu, den fågeln flyger inte. Är fortfarande säker på att folk blivit jävligt kinkiga om något spel börjat kolla upp deras datorer, oavsett hur mycket.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Tja, om EA gör det blir det ramaskri..om Notch, Valve eller Blizzard (aka "the good guys") gör något liknande tror jag en klar majoritet inte ens skulle orka bry sig

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tja, om EA gör det blir det ramaskri..om Notch, Valve eller Blizzard (aka "the good guys") gör något liknande tror jag en klar majoritet inte ens skulle orka bry sig

Notch och Valve frågar. EA gör inte. Där är skillnaden.

Medlem

Fan med övervakar origin mig!!! Jag som har planerat hela året med tillverkning av bomber och vapen till utöya vm 2012....


signatur

Visa lite respekt swordfish. Tråd rensad.

Medlem

Det är okej så länge dom inte berättar något om mina vanor till EA..


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av swordfish:

Fan med övervakar origin mig!!! Jag som har planerat hela året med tillverkning av bomber och vapen till utöya vm 2012....

Smaklöst... mycket smaklöst...

För övrigt så tycker jag inte han har något med vår data att göra överhuvudtaget. Jag blir irriterad på alla dessa företag som skall samla information - allt bara för att kunna kränga en massa skit till oss eller för att hålla koll på vad vi gör. Ge f_n i vår personliga information. Om du Notch vill leta info så gå och dumpa lite Facebook-sidor, folk är mer än gärna blåsta med att publicera personlig information om allt och alla där. Men jag vill då inte ge dig någon information när jag spelar MC.

Bra i alla fall att du är ärlig om det till skillnad från vissa andra skrupellösa företag...

Medlem

Vad naiva ni är, ni kan i stort sett utgå från att alla samlar in någon form av information utan att informera om det. Inget konstigt med att samla in vilket OS man kör, hur länge man spelar, om man slutar spela efter en viss bana etc, anonymt så klart. Har varit så här i flera år och det är för spelarnas skull, fast det tycker nog inte de flesta.

<tinfoil>
Ni borde kanske fundera på vad Google gör med era surfvanor, emails och användande av Android-telefoner..
</tinfoil>

zeg
Medlem
Skrivet av mill:

<tinfoil>
Ni borde kanske fundera på vad Google gör med era surfvanor, emails och användande av Android-telefoner..
</tinfoil>

Med Android är det uppenbart och man får välja själv första gången man använder android enheten.
Men operatörerna i USA har därimot tryckt in bloatware och samlar info i smyg vilket det har blivit en del uppståndelse om och jag tror dom flesta operatörerna har backat.

Men Apple samlar in mer, under längre tid och i smyg. Men man kan inte vänta sig så mycket annat från dom.

Medlem

Battlelog till Minecraft sweet!

Medlem

Jag gillar att skicka data sålänge det används för att förbättra spelet/mjukvaran

Medlem
Skrivet av mrpijey:
Skrivet av swordfish:

Fan med övervakar origin mig!!! Jag som har planerat hela året med tillverkning av bomber och vapen till utöya vm 2012....

Smaklöst... mycket smaklöst...

För övrigt så tycker jag inte han har något med vår data att göra överhuvudtaget. Jag blir irriterad på alla dessa företag som skall samla information - allt bara för att kunna kränga en massa skit till oss eller för att hålla koll på vad vi gör. Ge f_n i vår personliga information. Om du Notch vill leta info så gå och dumpa lite Facebook-sidor, folk är mer än gärna blåsta med att publicera personlig information om allt och alla där. Men jag vill då inte ge dig någon information när jag spelar MC.

Bra i alla fall att du är ärlig om det till skillnad från vissa andra skrupellösa företag...

Håller med mrpijey om allt. Smaklöst samt ge f#n i våran personliga information. Gå till facebook notch och alla andra som inte har nåt eget liv o måste leva på andra, där finns det hur mycket idioter som helst, som skriver allt om sig själv och lite till.

Medlem

Det handlar om attityd och hur man lanserar förslaget. Om man smyger in skit i sin EULA är det för att man vill samla data utan att användaren ska ha koll på det. I det här fallet går Notch ut och faktiskt frågar communityn om de vill ställa upp och hjälpa till, något som tyder på en helt annan attityd än EAs Origin-EULA.
Om man frågar snällt når man ofta bättre resultat än om man ställer ultimatumet "Spela efter våra regler eller inte alls".

Community-input. <3

Fettot kan ju gå och dränka sig, hemskt gärna i den uppsjö utav brutna löften han lämnade efter sig.

Inaktiv
Skrivet av zeg:

Med Android är det uppenbart och man får välja själv första gången man använder android enheten.
Men operatörerna i USA har därimot tryckt in bloatware och samlar info i smyg vilket det har blivit en del uppståndelse om och jag tror dom flesta operatörerna har backat.

Men Apple samlar in mer, under längre tid och i smyg. Men man kan inte vänta sig så mycket annat från dom.

Nåja, det är väl en sanning med modifikation. Google la in möjligheten att välja bort att dom samlar information från wi-fi hotspots så sent som i september men det gäller fortfarande bara wi-fi hotspots. Annars samlar dom data precis som vanligt.

Kör man dessutom med ett wi-fi-nät hemma så bör man köra krypterat samt ändrat sin SSID och gör man det så kan inte Google hitta ditt wi-fi-nät i vilket fall som helst.

Medlem

Det börjar där. Then they want more.
Meh, spelet är inte kul ändå.

Medlem

Det där borde väl ha varit igång redan under Beta känns det som.. Så man får en överblick, redan innan spelet "släpps", vad folk faktiskt håller på med.. Sånt där håller väl Valve på med för fullt? Jag ser inte alls vad som skulle vara skadligt så länge den inte skickar chat-loggar.. Ungefär som "mill" säger, så skall man nog börja med att oroa sig över typ Google, om man skall hålla på att vara paranoid på internet..

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av McNord:
Skrivet av PcKaffe:

Haha, tänker mig upproret om någon infört något liknande utan att berättat om det. Origin någon?

Origin gör värre saker än det, att hämta information om datorn gör väl Steam också tror jag. Men Origin söker ju igenom hårddiskarna efter information.

Nädu, den fågeln flyger inte. Är fortfarande säker på att folk blivit jävligt kinkiga om något spel börjat kolla upp deras datorer, oavsett hur mycket.

nej. Det stämmer att ea scannar din dator med origin efter information. Vad de sedan gör med den vet vi inte. Glöm inte att Ea är en utav SOPA anhängarna dock, som alla hatar så mycket.

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av McNord:
Skrivet av PcKaffe:

Haha, tänker mig upproret om någon infört något liknande utan att berättat om det. Origin någon?

Origin gör värre saker än det, att hämta information om datorn gör väl Steam också tror jag. Men Origin söker ju igenom hårddiskarna efter information.

Nädu, den fågeln flyger inte. Är fortfarande säker på att folk blivit jävligt kinkiga om något spel börjat kolla upp deras datorer, oavsett hur mycket.

nej. Det stämmer att ea scannar din dator med origin efter information. Vad de sedan gör med den vet vi inte. Glöm inte att Ea är en utav SOPA anhängarna dock, som alla hatar så mycket.

Jag vet inte riktigt om jag hängde med i vad du svarade på, eller hur du tolkade min post.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av McNord:
Skrivet av PcKaffe:

Haha, tänker mig upproret om någon infört något liknande utan att berättat om det. Origin någon?

Origin gör värre saker än det, att hämta information om datorn gör väl Steam också tror jag. Men Origin söker ju igenom hårddiskarna efter information.

Nädu, den fågeln flyger inte. Är fortfarande säker på att folk blivit jävligt kinkiga om något spel börjat kolla upp deras datorer, oavsett hur mycket.

nej. Det stämmer att ea scannar din dator med origin efter information. Vad de sedan gör med den vet vi inte. Glöm inte att Ea är en utav SOPA anhängarna dock, som alla hatar så mycket.

Jag vet inte riktigt om jag hängde med i vad du svarade på, eller hur du tolkade min post.

Vad var det du inte förstod?
killen ovanför skrev att origin gör värre saker, du skrev "
Nädu, den fågeln flyger inte. Är fortfarande säker på att folk blivit jävligt kinkiga"
jag förklarade helt enkelt att det stämmer att ea scannar datorn och origin är ett jävla piss bloatware, folk har anledning till att vara "kinkiga"

Medlem

Ibland undrar man ju vad folk tänker med här på forumet. Läser ni inte vad det handlar om innan ni klagar? Det räcker inte att bara läsa rubriken

"Informationen som ska skickas ska vara helt anonym och inte innehålla privata saker."

Det står dessutom att all insamlad data kommer att delas med communityt, så det dom samlar in får vi också ta del av, och skulle det vara något vi inte gillar är det ju bara att säga ifrån.

Något som inte nämns i artikeln här är att han också sagt att han isf kommer ge möjlighet för spelaren att stänga av skickandet av data. ( https://twitter.com/#!/notch/status/162177293266075648 )

Jag tycker bara att detta är en bra grej om det skulle gå igenom. Tycker det är kul att se statistik om hur communityt spelar. Dessutom ger det ju Mojang möjligheten att anpassa spelet efter hur folk spelar det. Jag som individ tar ju ingen skada av att dom analyserar hur jag spelar eftersom jag ändå klumpas ihop i mängden.

Hade dom individuellt analyserat varje enskild spelare (kanske slumpmässigt) och använt datan för att påverka just den spelaren på något specifikt sätt hade jag däremot sagt nej. Men nu är det ju inte detta dom är ute efter, eller hur?


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem

Detta görs redan, kolla tex Mass Effect 2 - hade ingen aning om det. Inte för att jag bryr mig jättemycket. Förhoppningsvis använder de datan för att göra spelets uppföljare bättre.
http://www.1up.com/news/bioware-details-mass-effect-2-stats

12
Skriv svar