CD Projekt avvisar Volitions kontroversiella förslag

Robot
CD Projekt avvisar Volitions kontroversiella förslag

"Det kan vara en dålig sak", kommenterar The Witcher 2-utvecklarna om Volitions idé för att döda begagnathandeln på nästa Xbox-konsol.

#volition, #the-witcher-2-assassins-of-kings, #cd-projekt


Medlem
CD Projekt avvisar Volitions kontroversiella förslag

Fan vad CD Projekt är grymma. En förebild, helt klart.

Medlem

Är det trolling att åter förkunna min kärlek för CD Projekt? <3

Inaktiv

CD-projekt borde kanske lugna ner sig lite med alla dessa icke-DRM uttalanden. De börjar låta som vissa populistiskta partier, som ofta kommer med utspel för att smöra för folket när det kanske i grunden bara handlar om att de bara vill göra PR för sig själva. Fast får väl hålla för att de har ärliga uppsåt tills vidare.

Medlem

"Vi förlorar inte pengar på grund av pirater; vi förlorar pengar eftersom människor bestämmer sig för att inte köpa vårt spel. Vi borde investera mer kraft i att uppgradera och finputsa våra produkter och övertyga spelarna om att behålla våra produkter, vara med oss, och förstå våra behov"

Det bästa jag någonsin har hört, tummen upp CD projekt!!

Medlem

"Vi förlorar inte pengar på grund av pirater; vi förlorar pengar eftersom människor bestämmer sig för att inte köpa vårt spel. Vi borde investera mer kraft i att uppgradera och finputsa våra produkter och övertyga spelarna om att behålla våra produkter, vara med oss, och förstå våra behov"

Tror fan jag är kär!

Keep it PG-13, fellas.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Keep it PG-13, fellas.

Haha.

Ja, detta börjar ju kännas löjligt. Löjligt bra.
Är det någon som har information på hur det går för CD Projekt ekonomiskt? Hade varit mycket intressant! Hoppas verkligen det går bra.


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag lovar CD Projekt, era spel blir de första jag köper när jag skaffat en bättre dator. Sen lär jag köpa The Witcher 2 till 360 också.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Tycker Volition och Microsoft går lite för långt med att låsa spelen, däremot älskar jag det dom gör i Kingdoms of Amalur, att begränsa en liten del av spelet. Förövrigt tycker jag CD-projekt har en underbar inställning till sina kunder!

Medlem

Det jag funderar mest över när det gäller låsning av spel till en enda konsol är hur de har tänkt lösa problemet som uppstår när konsolen packar ihop efter ett hundratal dagars speltid.
Ska man köpa nya exemplar av samma spel när konsolen går sönder? Hur gör man när man vill ta med spelet till en vän?

Utöver de problemen bryr jag mig inte riktigt eftersom jag inte brukar köpa begagnade spel.

Medlem

det var iaf inte alls oväntat att cd project skulle svara så här

Medlem

fanboyen: Antar att det är som det är nu.
Går ditt Xbox eller PS3 i sönder, så kan du ladda ned alla dina nerladdade spel från Xbox Live/PSN igen och dina DLCs är kopplade till din user.
Och du kan ju ta med dina saves till kompisar nu via internet, hade kunnat funka likadant med spel. Typ du tar med skivan och loggar in med ditt konto på din kompis konsol, så låses spelet upp hos han, alternativ bara för ett par dagar.

Enda bra med begagnatmarknaden är att man kan dumpa skitspel på Tradera och ändå få hyfsat för dom.

Medlem

Jag tycker inte spelföretag har någon rätt att uttala sig negativt om begagnathandeln. Än mindre har de rätt att tjäna pengar på den. Eftersom spel är produkter ska de bara tjäna pengarna EN gång per såld produkt (prenumerationskostnader borträknat), och inte varje gång någon säljer det vidare i andra eller tredje hand.

Om jag köper en IKEA-möbel anser jag mig äga den. Jag har rätt att bygga ihop den, dekonstruera den, tända eld på den, eller sälja den vidare utan att IKEA ska få ett öre utöver det jag betalade i kassan när jag köpte den. De ska faktiskt inte bry sig alls vad jag har tänkt göra med den så länge jag har betalat för den. De ska bara hålla käften och vara nöjda. Varför spelföretag ska behandlas annorlunda kan jag ej förstå.

Medlem

CD Projekt, ni är grymma!

Medlem

Glad man köpte The Witcher 2!

Inaktiv

Som musik i mina öron. Heja CD Projekt!

Medlem

"– Vi vill göra så mycket som möjligt för våra spelare, våra gamers. Vi vill inte tvinga någon [att behålla spelet]. Det är som vi gjorde med DRM-fritt: vi ger dem frihet och vi tror att de vill stanna kvar med oss, säger Michał Platkow-Gilewski."

Och jag stödjer mer än gärna en utvecklare som inte anklagar sina köpare för att vara kriminella (Ubisoft är raka motsatsen, en utvecklare jag inte vill stödja och som jag ångrar att jag köpt ett enda spel av), fortsätt så här CD Project och jag är säker på att ni kommer vinna på det i det långa loppet.

Medlem
Skrivet av fanboyen:

Det jag funderar mest över när det gäller låsning av spel till en enda konsol är hur de har tänkt lösa problemet som uppstår när konsolen packar ihop efter ett hundratal dagars speltid.
Ska man köpa nya exemplar av samma spel när konsolen går sönder? Hur gör man när man vill ta med spelet till en vän?

Utöver de problemen bryr jag mig inte riktigt eftersom jag inte brukar köpa begagnade spel.

Volition verkar tro att det kommer funka att överlåta sitt spel en kortare tid till en annan person och verkar tycka detta är ett bra system. För himla tråkigt att se detta kortsiktiga tänkande från alltfler utvecklare/utgivare, jag drabbas personligen inte då jag inte köper spel i andrahand men det kommer nog inte bli några fler köp från denna utvecklare i framtiden.

Medlem

Så jävla underbara. Brinn i helvetet, Volition!

Medlem

CD Project vet ju iaf hur man får folket på sin sida. Något som andra bolag borde lära sig. Redan där kan jag tycka om dem, även fast jag inte provat deras produkter.

Jag hatar för övrigt EA.

Inaktiv

Ja... "som man ropar får man svar" tänker jag spontant. CD Projekt är nog inte dummare än att de förstår att deras påverkningsmöjligheter gällande hur nästa generations Xbox kommer designas är lika med noll så varför inte säga till folket vad de vill höra? Det värsta som kan hända är att ingen bryr sig, annars rakar de bara hem gratis PR och får kanske en och annan extra fanboy som köper deras spel. Inget nytt under solen.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Ja... "som man ropar får man svar" tänker jag spontant. CD Projekt är nog inte dummare än att de förstår att deras påverkningsmöjligheter gällande hur nästa generations Xbox kommer designas är lika med noll så varför inte säga till folket vad de vill höra? Det värsta som kan hända är att ingen bryr sig, annars rakar de bara hem gratis PR och får kanske en och annan extra fanboy som köper deras spel. Inget nytt under solen.

Så länge de inte bara snackar utan också kan stå för det som de säger (och det kan de, deras prat om DRM-fritt är inget skitsnack, GoG hade knappast varit så stort som det är om det varit det). Kan inte ett uttalande som detta skada dom? Kan nog garanterat dig att detta kan skada dom om de inte står för vad de säger, de har byggt upp sitt företag på mer eller mindre dessa grunder.

Ubisoft däremot snackar en hel del medan de visar med all tydlighet vad de tycker om sina pc köpare. "Action speaks louder than words"

Medlem

Lät faktiskt som rent smörsnack, även om jag inte vill att begagnat handeln ska sluta. Om de kan ge något konkret bevis på att det är det som faktiskt säljer spel så kan jag köpa deras kommentar,

Medlem

Good Guy CD Projekt.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Lät faktiskt som rent smörsnack, även om jag inte vill att begagnat handeln ska sluta. Om de kan ge något konkret bevis på att det är det som faktiskt säljer spel så kan jag köpa deras kommentar,

Tja, om inte annat så erbjuder de redan i dagsläget långt mer än någon annan AAA-utvecklare, de ger dig hela spelet, gratis DLC/expansioner/uppdateringar, dedikerade versioner för varje plattform, möjligheten att helt slippa DRM, sjukt billiga collectors edition, de lyssnar på sina fans etc.
Visst, det kan inte övertyga alla men de som inte köper ett spel som erbjuder så mycket utan piratar det istället, är bevisligen för dum för sitt eget bästa och bör därför lämnas utan avseende. Rena "die hard" pirater kommer aldrig att köpa och kan därför ignoreras, men "deltidspirater", de som köper vissa spel och tankar andra, kan nog övertalas ^^

OnT:
Det finsn gott om spelutvecklare, men få av dem är värda så mycket respekt. De säger inte bara det folk vill höra utan gör sitt bästa för att leverera också, igen och igen, även till "förlorade" söner som PC-plattformen. Å andra sidan visar folk också sitt stöd genom att köpa spelen, det är ett gott samarbete mellan kunder och producenter, ett som man i en utopisk värld skulel se mellan alla utvecklare och alla gamers.

Medlem

Vilka föredömen, nästan så man köper ett ex till av Witcher 1-2 på GOG bara för att!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Läste jag artikeln rätt? Det finns spelutvecklare som har nått innanför pannbenet, grattis CD Projekt som har fattat det hela. Hoppas att fler skaffar sig denna attityd så att denna spel industri kan mogna till sig nu någon gång nu.

Medlem
Citat:

... men ett gott förhållande med spelarna, med konsumenterna, kan förändra situationen. Och för oss är det det bästa sättet.

De slår huvudet på spiken med detta uttalande. Att motarbeta spelarna, som många andra utgivare gör, leder ingenvart.

12
Skriv svar