John Romero fokuserar på pc med sitt nya FPS

Medlem

Vet inte varför folk bryr sig om vad Romero säger, han har ju totalt misslyckats att ådstakomma något intressant. Det var ju inte på grund av dess briljanta design något av hans spel blivit populära. Han tycks ju mest bara glidit in på ett bananskal tack vare bra mycket mer talangfulla människor som Carmack.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av wakker:

Nexuiz är nästa FPS som skall provas!

Originalet var en vidareutvecklad Quake 1 motor som var öppen, gratis, men pga ett övertramp på prog-communityn fortsätter det men heter numera xonotic:
http://www.xonotic.org/the-game/faq/#Intro


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Skrivet av Preed:

Vet inte varför folk bryr sig om vad Romero säger, han har ju totalt misslyckats att ådstakomma något intressant. Det var ju inte på grund av dess briljanta design något av hans spel blivit populära. Han tycks ju mest bara glidit in på ett bananskal tack vare bra mycket mer talangfulla människor som Carmack.

Du inser uppenbarligen inte hur viktig den helt klockrena bandesignen i spel som Doom och Quake var för helhetsupplevelsen.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Kouhei:

Snacka om avdankad ärkeloser.

Suck it up, Romeo.

Avdankad kanske...men ärkeloser? Tjänat mer pengar än de flesta av oss här (om inte alla) och är legendarisk inom spelindustrin med tanke på de spel han tidigare producerat...jag vet inte om det direkt är kriteriet man behöver uppfylla för att kallas loser..

Man är inte en vinnare bara för att man tjänar pengar, och Romeros rykte kommer för alltid att göra honom till en ärkeloser som snackade mycket skit.

Det är din åsikt. Jag kan garantera dig att vi är många, många som också minns allt revolutionerande herr Romero bidragit med till FPS-världen, och som inte bara tänker "Daikatana, lol" så fort hans namn kommer på tal. Det är lite trist att det ofta finns är så låg respekt gentemot de legendarer som finns i branschen bland läsarna här på FZ.

Jag tänker inte på Daikatana som spel, utan snarare på Romeros attityd på 90-talet. Efter succéerna gjorde han otaliga uttalandet i livsstilsmagasin om hur han visste vad som gällde och man såg lätt att det var en extremt självgod typ som efter att par succéer trodde han kunde allt om spel. Sedan kom Daikatana och bet honom i röven.

Skägg.
10 Chambers

Kan rekommendera boken Masters of Doom och denna matiga artikel om utvecklingen av Daikatana

http://www.gamespot.com/features/btg-daikatana/p9_01.html


signatur
Medlem

Daikatana är det han fortfarande får skit för, alla sågar han för den tabben, Daikatana är inte så "dåligt", det är inte bra, men det är långt ifrån värdelöst.

Det ironiska är att många som sågar på Romero, brukar ha en hel del titlar som han mer eller mindre varit involverad i på sina favoritspels listor.

Vad sägs som;

Commander Keen
Doom
Quake
Anachronox
Hexen
Heretic

Dessutom utan honom hade vi förmodligen inte fått det fantastiska Deus Ex eller Thief. Då han var en av grundarna till Ion Storm, där hans Daikatana blev till.

Nja, jag har fortfarande hopp om Romero, jag tror han kan leverera igen.


signatur

Nämen!

Medlem

Han kommer göra oss till hans bitch.

Skämt åsido. Jag är en PC-Spelare så jag tycker det han säger låter väldigt intressant och jag håller med om det han säger så... men vi får se


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem
Skrivet av Palanor:

Han kommer göra oss till hans bitch.

Skämt åsido. Jag är en PC-Spelare så jag tycker det han säger låter väldigt intressant och jag håller med om det han säger så... men vi får se

Han tillhör ju den äldre generation och känns avdankad jämfört med de yngre talangerna. Han hade sin storhetstid på 90-talet, varför ska han tillbaka och göra bort sig i en pinsam comeback?

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Palanor:

Han kommer göra oss till hans bitch.

Skämt åsido. Jag är en PC-Spelare så jag tycker det han säger låter väldigt intressant och jag håller med om det han säger så... men vi får se

Han tillhör ju den äldre generation och känns avdankad jämfört med de yngre talangerna. Han hade sin storhetstid på 90-talet, varför ska han tillbaka och göra bort sig i en pinsam comeback?

Äsch, ge han en chans. Kostar dig ingenting direkt. Om han gör ett bra spel så är alla nöjda, om han gör ett dåligt spel så får han skylla sig själv


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem
Skrivet av farbrorwiwi:

han trycker iaf på rätt knappar

Kunde inte säga det bättre själv.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Preed:

Vet inte varför folk bryr sig om vad Romero säger, han har ju totalt misslyckats att ådstakomma något intressant. Det var ju inte på grund av dess briljanta design något av hans spel blivit populära. Han tycks ju mest bara glidit in på ett bananskal tack vare bra mycket mer talangfulla människor som Carmack.

Det var Romero som ursprungligen rekryterade Carmack som programmerare och därmed lade grunden till iD. Han må ha varit stor i käften, men det var definitivt ingen nackdel fram till Daikatana.
Carmack stod visserligen för det tekniska geniet i tex. Doom och Quake men Romero var det kreativa geniet bakom spelen.
iD förlorade sin personlighet när Romero kickades och även om deras spel fortsatt vara tekniskt brilljanta så har de inte kommit nånstans kreativt sen Romeros tid.
Sci-fi-helveten, spik-kulsprutor, fragga motståndare med RL till blodfontäner med flygande gibbs till ett skönt skruvat NIN-soundtrack. Det var tider det
Tack Romero!
Jag har svårt att tro att han skulle kunna komma med nåt banbrytande nu, men han gjorde det definitivt då tills framgången steg honom åt huvudet.

Medlem

Han säger mer vettiga saker än vad Carmack gör idag.

Skrivet av Friberg:

Han säger mer vettiga saker än vad Carmack gör idag.

I all ärlighetens namn, jag tror att gubbarna bakom ID var rätt män för sin tid, de var kvickast av alla cowboys i vilda västern. Rage var ett misslyckat experiment med på tok för lång utvecklingstid i en marknad & bransch som förändrades alldeles för snabbt. De trodde säkert att en enkel men polerad adrenalinshooter skulle vara obsolet i framtiden, ironiskt nog så är det precis det som saknas...

dmn
Medlem
Citat:

Tror du att John Romero kan skapa det ultimata FPS-liret till pc?

Cynikern i mig skriker "DET TROR JAG NÄR JAG SER DET!".

Medlem
Skrivet av Kouhei:
Skrivet av Palanor:

Han kommer göra oss till hans bitch.

Skämt åsido. Jag är en PC-Spelare så jag tycker det han säger låter väldigt intressant och jag håller med om det han säger så... men vi får se

Han tillhör ju den äldre generation och känns avdankad jämfört med de yngre talangerna. Han hade sin storhetstid på 90-talet, varför ska han tillbaka och göra bort sig i en pinsam comeback?

Vore det inte bättre om du väntade och såg resultatet innan du dömde ut det hela?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Romero är en snubbe som tyvärr inte imponerar på mig. Visst, Quake/Doom/Wolfenstein var både fantastiska spel och designmässigt ruskigt bra (för sin tid), men det var över femton år sedan och sedan dess så har han inte lyckats prestera något alls. All talk.

Medlem

Ge Romero en chans! Om det är någon som kan designa fps-spel, så är det han. Daikatana var ju ingen höjdare, men vi alla gör ju misstag! Särskilt nu då jag har tappat respekten för Carmack.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Tobbe:
Skrivet av wakker:

Nexuiz är nästa FPS som skall provas!

Originalet var en vidareutvecklad Quake 1 motor som var öppen, gratis, men pga ett övertramp på prog-communityn fortsätter det men heter numera xonotic:
http://www.xonotic.org/the-game/faq/#Intro

Visste inte att det var så mycket bakgrund till det spelet. Låter ju inte helt positivt :\
Har prova lite snabbt och hoppa omkring på på en lokal server, ingen wow-upplevelse tyvärr.

Medlem
Skrivet av magma:

Ge Romero en chans! Om det är någon som kan designa fps-spel, så är det han. Daikatana var ju ingen höjdare, men vi alla gör ju misstag! Särskilt nu då jag har tappat respekten för Carmack.

Hade väl egentligen hållit med dig, men Daikatana släpptes för över 10 år sedan och vad har kommit efter det? Därav åtminstone min skepticism. Sedan vore det väl roligt om han överraskade.

Inaktiv

vill man ha en fps med snabb action ja då skall man spela Nexuiz, där går det undan

Det var sannerligen på tiden. Har pengarna tagit slut? (pun intended...)


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tror du att John Romero kan skapa det ultimata FPS-liret till pc? Nej det tror jag absolut inte och mitt förtroende för denna utvecklare har försvunnit då hans senaste alster inte varit något bra.. Att vilja utveckla ett fps spel som går i 300 knyck är lite att satsa på de yngre o snabba spelarna i dag är väl en ekonomiskt rätt satsning med tanke på kommande försäljning.
Han har gjort väldigt bra spel tidigare men frågan är om han kan leverera i dag? Nej det tror jag inte!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Vad fet han blev.

Skrivet av kebbe:

Vad fet han blev.

Ja, det påverkar säkert hur han gör spel. Fråga Notch om han tycker att kroppshyddan påverkar kreativiteten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av kebbe:

Vad fet han blev.

Ja, det påverkar säkert hur han gör spel. Fråga Notch om han tycker att kroppshyddan påverkar kreativiteten.

Eller Gabe Newell.

Medlem

Quakeworld II

Medlem

Jag blir lite orolig när han säger "MMO-liknande".


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Har folk redan glömt romeros storspel Daikatana ? Det var ju jättebra.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Håller tummarna för att spelet blir pc-eklusivt.


signatur

Styret upp och däcken ner

Inaktiv
Skrivet av Ellakk:

Håller tummarna för att spelet blir pc-eklusivt.

Blir det lika bra som Daikatana då får pc fansen gärna behålla skiten själva.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

123
Skriv svar