Windows 8 har releasedatum

Medlem

Sedan skall ju Win8 ha lägre hårdvarukrav än Win7, så dom som sitter på XP kan köra det.

Skrivet av walter_iego:

Om jag förstår folkopinionen rätt, är det OK att uppgradera hårdvara som redan funkar väldigt bra, men många tycker det är fel att uppgradera mjukvara som ska fungera bättre.

Är det en viss aversion mot Microsoft som lyser genom?

Jo precis. Det är tydligen helt Ok att köpa ny hårdvara trots att den nuvarande fungerar, men det är inte samma sak med mjukvaran.

Själv ser jag fram emot Win8, det kommer bli intressant att se de nya funktionerna i aktion och se om det blir någon prestandaökning mot tidigare.

// edit

Sedan verkar många ha missat att det traditionella skrivbordet finns kvar som förut och ser bara det nya gränssnittet med brickorna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

Om jag förstår folkopinionen rätt, är det OK att uppgradera hårdvara som redan funkar väldigt bra, men många tycker det är fel att uppgradera mjukvara som ska fungera bättre.

Är det en viss aversion mot Microsoft som lyser genom?

Zing! Tycker att det är bra att de provar nya marker, det vore tråkigt om de höll kvar samma gamla tänk hela tiden.

Jag gissar att det är användargränssnittet som de flesta är skeptiska till och inte en ren prestandaökning.
Liknelsen med hårdvara begränsar sig till prestanda och inte användargränssnitt som kräver att användaren lär sig ett nytt sätt att arbeta.

Hur många säger "hurra!" när de ser att fjärrkontrollen till den nya TV'n är annorlunda jämfört med den gamla?

Att lära sig ett nytt sätt att arbeta behöver nödvändigtvis inte vara negativt, men du har en bra poäng.

Medlem
Medlem

det blir nog ett test i framtiden. jag använder ändå inte skrivbordet hatar alla det där ikonerna som ligger på skrivbordet.

Medlem
Skrivet av Marcon:

det blir nog ett test i framtiden. jag använder ändå inte skrivbordet hatar alla det där ikonerna som ligger på skrivbordet.

Nej du kan ju använda alla appikoner på "homescreen" istället

Jag tror en SSD + W8 kommer vara en klockren kombination av allt det vi gillar och vad vi saknat.

Javisst finns skrivbordet kvar, MS är dock inte så tydliga på den punkten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Metro är som ett helt annat operativsystem som dom har försökt att pressa in någonstans.

Nu känns det som om man är i något idiotiskt mellanläge där man i ena minuten kör "nya windows" och sen så ska man hoppa tillbaks till ett vanligt skrivbord. Det kommer att bli ett totalt fönsterfuck under övergångsperioden.

Medlem

Om de bara tar 300kr för en uppgradering så hoppar jag nog på; tycker det är spännande med nya produkter.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Efter att ha testat release preview ett par timmar har jag bara en kommentar: "Kill it with fire!"

jag hävdar vänligt men bestämt att win8 är inget desktop-os. Det är inte anpassat för att köras med mus + tgb, det är anpassat för touchskärm. jag kommer inte röra skiten med tång!

Medlem
Skrivet av Woffen:

Men som vanligt kommer det väl säkert nåt som kräver windows 8 så man blir "tvungen" att uppgradera ändå.

Eventuellt lite så redan..
Vill minnas? en nyhet för nån månad eller 2 sen om nån ny SSD funktion (trim relaterad tror jag) i och med win8.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Gör din PC till en xbox.

Medlem

Win 8 är väldigt dåligt anpassat till desktop. Det är helt fantastiskt hur Microsoft verkligen inte kan anpassa Metro-interfacet bra till mus och tangentbord.

Medlem

Windows 8 är ganska säkert direkt avsett att hjälpa MS in på den mobila marknaden.
Tanken är att om folk är vana vid det här gränssnittet på sina datorer så kommer de att föredra mobiler och surfplattor med Windows mobile. Många skaffar idag en surfplatta istället för dator och MS har försökt ta sig in på den marknaden väldigt länge utan nån större framgång (för att deras mobila OS suger).
Det ligger mycket stora pengar i den mobila marknaden, säkerligen mycket mer än vad MS tjänar på Windows för PC, och det kommer bara att växa i framtiden så MS har egentligen inget annat val än att ta sig in till varje pris.
Så att Windows 8 ser ut som Windows 7 mobile är ingen slump alls.

Medlem

För en annan som sitter och trycker på WinXP fortfarande blir man bra sugen på att uppgradera till ett 64 bitars operativsystem av den simpla anledningen att det verkar bli billigt att göra så.

Så, två förmodligen dumma fråga till de som faktiskt testat Win8 (eftersom jag tyvärr av flera anledningar inte har möjlighet att testa själv):
1/ Hur mycket resurser käkar OS'et ? Kan det finnas en chans att få en skaplig upplevelse på en AMD 64 X2 med 2GiB RAM ?

2/ Många skriver att Metro går att stänga av och att vanliga skrivbordet finns kvar men hur mycket tvingas man använda Metro och dess app-system ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

En ny SSD och W8 ska man ta sig och skaffa innan slutet av året.
Vista börjar bli lite tradigt... :/

Medlem

ser så otroligt fult och plottrigt ut, fattar ej vad de tänker med win8.. inget fel på win 7 direkt det ser ut som windows åtminstone och inte något touch OS som 8 är..

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Ztreek:

Något jag saknade ifrån Windows 95 och 98 var den enormt snabba tiden att stänga av datorn, ingen SSD behövdes då inte, 3 sec efter att du tröck på stänga av så stod det en fin härlig text "du kan stänga av datorn"

What happend to you Windows, i used to think you were cool.

Tja, tekniken i själva operativet har blivit mycket bättre, och krävande.

Spelar väl ingen roll, folk har ju SSD å rejält snabbare processorer

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Ztreek:

Något jag saknade ifrån Windows 95 och 98 var den enormt snabba tiden att stänga av datorn, ingen SSD behövdes då inte, 3 sec efter att du tröck på stänga av så stod det en fin härlig text "du kan stänga av datorn"

What happend to you Windows, i used to think you were cool.

Tja, tekniken i själva operativet har blivit mycket bättre, och krävande.

Spelar väl ingen roll, folk har ju SSD å rejält snabbare processorer

Korrekt.

Medlem

Windows 8 måste erbjuda funktioner som får användaren att smälla av för att jag ska byta ut Windows 7, jag är supernöjd med mitt W7 (L)


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Parzec:

För en annan som sitter och trycker på WinXP fortfarande blir man bra sugen på att uppgradera till ett 64 bitars operativsystem av den simpla anledningen att det verkar bli billigt att göra så.

Så, två förmodligen dumma fråga till de som faktiskt testat Win8 (eftersom jag tyvärr av flera anledningar inte har möjlighet att testa själv):
1/ Hur mycket resurser käkar OS'et ? Kan det finnas en chans att få en skaplig upplevelse på en AMD 64 X2 med 2GiB RAM ?

2/ Många skriver att Metro går att stänga av och att vanliga skrivbordet finns kvar men hur mycket tvingas man använda Metro och dess app-system ?

1) Absolut. Skulle rekommendera 4gb numera då det ändå är så billigt, men det kommer fungera. Win8 hanterar ram bättre än tidigare OS också. Har provat på liknande hårdvara och det funkade fint. Dock inte över längre tid men tror inte det ska vara ett problem.

2) Alltså detta är något där den generella Metro-hataren tar i och ljuger så de tror sig själva. Metro behöver användas ungefär lika mycket (eller ibland mindre) än gamla start-menyn. Visst man är inte van direkt utan man får faktiskt försöka komma över att gamla systemet är borta, men annars är det samma sak fast organiserat. Har så otroligt svårt att förstå varför folk saknar den gamla faktiskt rätt dåliga menyn. Och hur länge behövs det för att hitta sin app? 3 - 5 sekunder? ... typ.

Aja, jag är inte helt förtjust i hur Windows 8 beter sig för desktop PC heller, det ska jag erkänna, men när man lär sig systemet blir det rätt effektivt och ett trevligt sätt att få sin start-meny lite organiserad. Jag spenderar ändå mycket tid som det är med att organisera min fula start-meny i W7.

Själv kommer jag inte bry mig om att göra ett snabbt byte från W7 till W8 då W7 funkar så bra, men en Microsoft Surface lär det bli vilket ska bli mycket spännande.

Medlem

Undrar om det kommer att vara lättare att utveckla saker till android nu med tanke på vissa funktioner osv.
Undrar om det kommer vara snabbare egentligen och bara en win7 ripoff med lite nya features bara.
Gillade leapen mellan xp å win7 , vista va bara där för dom som inte ville vänta på något hel release. Hoppas 8an kommer inte vara samma sak som vista bara.

Inaktiv

Vill jag ha ett OS anpassat för tablets och smartphones så skulle jag skaffa en tablet eller smartphone. Till min PC vill jag ha ett ordentligt och anpassat OS just designat för PC, så inget Windows 8 här inte. Gör om, gör rätt.

Medlem
Skrivet av OML:
Skrivet av Hjelmern:

Varför laga något som inte är trasigt?

Skrivet av rewoX:

Varför förstöra något som är helt?

OOO jag kan också en!

Varför ändra ett vinnande koncept?!

Den du!

Varför spotta i trumpeten när man kan smeka på julgranen, som jag alltid sagt.

Medlem

Jäklar vad bra detta kommer bli, väntar spänt på att det ska komma ut på MSDNAA så man får en välbehövlig, gratis uppgradering.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Pettor:

1) Absolut. Skulle rekommendera 4gb numera då det ändå är så billigt, men det kommer fungera. Win8 hanterar ram bättre än tidigare OS också. Har provat på liknande hårdvara och det funkade fint. Dock inte över längre tid men tror inte det ska vara ett problem.

2) Alltså detta är något där den generella Metro-hataren tar i och ljuger så de tror sig själva. Metro behöver användas ungefär lika mycket (eller ibland mindre) än gamla start-menyn. Visst man är inte van direkt utan man får faktiskt försöka komma över att gamla systemet är borta, men annars är det samma sak fast organiserat. Har så otroligt svårt att förstå varför folk saknar den gamla faktiskt rätt dåliga menyn. Och hur länge behövs det för att hitta sin app? 3 - 5 sekunder? ... typ.

Aja, jag är inte helt förtjust i hur Windows 8 beter sig för desktop PC heller, det ska jag erkänna, men när man lär sig systemet blir det rätt effektivt och ett trevligt sätt att få sin start-meny lite organiserad. Jag spenderar ändå mycket tid som det är med att organisera min fula start-meny i W7.

Själv kommer jag inte bry mig om att göra ett snabbt byte från W7 till W8 då W7 funkar så bra, men en Microsoft Surface lär det bli vilket ska bli mycket spännande.

Stort tack för svaret


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Windows Ipad here it comes...
jag kommer inte skaffa mig Win8 i första taget men vem vet detta kanske är ett sent april skämt dom lagt ut nu.

Medlem
Skrivet av Chnum:

Windows Ipad here it comes...
jag kommer inte skaffa mig Win8 i första taget men vem vet detta kanske är ett sent april skämt dom lagt ut nu.

Windows ipad kommer ju, Windows tablet nånting !
Det kommer ha windows 8 på det va jag minns.

Medlem

Microsoft Surface lutar det åt så speldatorn får nog vänta för win 7 bara flyter så bra.

Ska bli intressant!


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv

Kommer vänta ett tag och se hur det artar sig, men tanken är absolut att uppgradera till Windows 8 till slut.

Medlem
Skrivet av Chnum:

Windows Ipad here it comes...
jag kommer inte skaffa mig Win8 i första taget men vem vet detta kanske är ett sent april skämt dom lagt ut nu.

Vad är det som skulle vara ett aprilskämt?

Det här hatet mot metro börjar bli löjligt. Vi vet inte ens om man kanske till och med kommer kunna stänga av det, som mna kunde i developer preview.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skriv svar