Gabe Newell: "Windows 8 en katastrof"

Inaktiv
Skrivet av StraxDax:

öppenhet är väl inte så bra, med så många hackers, virus och skit så måste det ju finnas säkerhet.

Jag hoppas du var oseriös, om du inte var det råder jag dig att läsa på mer angående detta.

Medlem
Skrivet av Friberg:

Om man vill veta exakt varför, läs hela intervjun här: http://venturebeat.com/2012/07/25/valves-gabe-newell-talks/

Läste igenom lite snabbt och kanske bara jag som missat men tycker ändå att det är lite diffust exakt varför Windows skulle vara så hemskt för PC marknaden.

Jag får mest intrycket att han "tror" att det kommer vara dåligt, men han är väldigt vag när det gäller de konkreta orsakerna.

Kan bara gissa mig till att han syftar på det fokus Windows 8 har på mobila enheter?

Att detta skuller vara dåligt, eller ens ett uttryck för vad Microsoft "vill" eller inte, är inget mer än kvalificerade gissningar. Faktum kvarstår att i nuläget kan veta exakt hur Windows 8 kommer att påverka PC-marknaden i praktiken...inte ens Gabe.

Personligen så tycker jag att ett resursnålare och "mindre" OS (som ju Windows 8 i alla fall ser ut att vara) borde vara positivt ur användarperspektiv. Har dock inte testat det själv så jag kan inte uttala mig huruvida det funkar i praktiken.

Vad gäller Linux så är det väl bara trevligt med lite konkurrens och nya alternativ. Tycker det verkar bra att Valve satsar på Linux, men tycker samtidigt att det är ganska ovidkommande såvida de inte tar ner sina priser på Steam till rimliga nivåer först. PC eller Linux spelar ingen större roll IMO...det är fortfarande på tok för dyrt.

SE

Medlem

1000 nya spel till llinux plattformen inte dåligt, detta kan ändra hela marknaden, har drömt om detta länge nu

Medlem

Gabe for president.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

För två veckor sedan hade jag aldrig använt Linux. Fick ett ryck och körde in Ubuntu på en laptop jag hade liggandes och krossade en hel hög med fördomar jag haft om Linux. Nu kör jag fortfarande XP på min stationära som har en del år på nacken, men som fortfarande klarar av det jag spelar galant. Nu lär jag väl uppgradera den förr eller senare, men det känns inte längre helt givet att slanta upp för en Windows-nyckel när det väl är dags.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Inget fel på mitt win7 ultimate 64 bit, kommer köra det i minst 8 år till

Håller med. Det är alltid en massa tjafs hit och dit när de tgäller windows/linus. Jag har inget mot windows, gillar inte hur 8:an ser ut, men det är en smaksak. Inget som säger att man måste överge windows bara för att ett är sämre...och linux är inte bra bara för att det är linux...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av daver:

För två veckor sedan hade jag aldrig använt Linux. Fick ett ryck och körde in Ubuntu på en laptop jag hade liggandes och krossade en hel hög med fördomar jag haft om Linux. Nu kör jag fortfarande XP på min stationära som har en del år på nacken, men som fortfarande klarar av det jag spelar galant. Nu lär jag väl uppgradera den förr eller senare, men det känns inte längre helt givet att slanta upp för en Windows-nyckel när det väl är dags.

Sitta på xp.. ja då har man inte mycket att jämföra med.
Men linux på en lapp top ok. brukar flyta snålt o bra men linux är för mycket pillande så nej tack.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Väldigt många inlägg handlar om att många inte vill betala för ett operativ. I längden så bedrar snålheten visheten.
Så gratis är inte alltid bäst se bara på alla f2p crap.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Vad är det som gör att windows 8 kommer vara så dåligt jämfört med windows 7?

Vad jag sett så får du bättre prestanda med windows 8 eller samma jämfört med windows 7.

Självklart så byter man inte os bara för detta ,.

Tips, windows 8 kommer ha classic mode ,om man inte gillar standard utseendet.
Och det ska vara kompatibel med alla windows7 kompatibel hårdvara och mjukvara förutom ett fåtal som kanske inte fungerar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Kan inte Gabe, med alla sina miljarder, börja stödja spelproducenterna nu med lite klirr i kassan så kommer det säkert Linux-exklusiva spel. Varför inte släppa HL3 enbart till Linux; det hade väl satt fart på utveckligen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Kan inte Gabe, med alla sina miljarder, börja stödja spelproducenterna nu med lite klirr i kassan så kommer det säkert Linux-exklusiva spel. Varför inte släppa HL3 enbart till Linux; det hade väl satt fart på utveckligen?

En ny motor med endast OpenGL, hade varit mycket intressant!

Medlem

lite ironiskt när steam har fler och fler spel som är låsta till bara deras platform genom steamworks...

Inaktiv
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av DrToker:

Det finns inga argument för att 8:an är mer sluten än 7:an, Gabe är ett troll.

Hört talas om Secure Boot?

Kunde du inte elaborera istället för att bara ställa en fråga? Jag har iallafall kollat upp Secure Boot, och för att tillverkarna ska kunna bli certifierade av MS, så måste de tillhandahålla sina kunder med en avknapp för Secure Boot. Detta gäller däremot inte ARM-versionen, men det har vi vetat länge att den inte är en full PC.

Kort och gott så är ditt argument nedskjutet.

phi
Medlem

Byter till linux så fort fler utvecklare börjar stödja linux.

Linux för spelen och Mac OS X för resten. Fy fan vad härligt det hade varit att slippa windows helt och hållet.

Medlem

All praise the allmighty gaming god Newell.

Han vet vad han snackar om Gabe, han har stigit och tagit över kronan för Gaming från Carmack från mig. Jag vill höra Gabe Keynotes varje år, och tankar kring framitden


signatur

Nämen!

Medlem

Allt han säger är att det är mer slutet och inte mer än de. Hur kan det vara så illa? se bara på mac osx. folk älskar det.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av daver:

För två veckor sedan hade jag aldrig använt Linux. Fick ett ryck och körde in Ubuntu på en laptop jag hade liggandes och krossade en hel hög med fördomar jag haft om Linux. Nu kör jag fortfarande XP på min stationära som har en del år på nacken, men som fortfarande klarar av det jag spelar galant. Nu lär jag väl uppgradera den förr eller senare, men det känns inte längre helt givet att slanta upp för en Windows-nyckel när det väl är dags.

Sitta på xp.. ja då har man inte mycket att jämföra med.
Men linux på en lapp top ok. brukar flyta snålt o bra men linux är för mycket pillande så nej tack.

Jag vet inte hur du fick "XP på min stationära" till "jag använder aldrig nåt annat än XP", men låt gå.

Laptopen i fråga körde tidigare Win7. Skillnaden i fart är obetydlig, om något till Linux fördel, med undantag för flash-videos som inte flyter på något vidare.

Just pillandet var ju en av fördomarna jag hade som sköts i sank. Enda gången jag fastnat var när det trådlösa nätverkskortet inte fungerade, det löstes med hjälp av Google på dryga minuten. Att gå från formatering till färdig med nödvändig programvara gick oändligt mycket snabbare än vad det gör på någon version av Windows, det var liksom inte ens en jämn match.

Medlem

Jag älskar Gabe Newell! Han är spelbranchens tjocka Jesus.

Inaktiv

När det fungerar felfritt att se gothbrudar i cam i någon av linux msn-kloner så byter jag *perv*

Medlem

borde heta metrosexuell


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv
Skrivet av DrToker:
Skrivet av StraxDax:

öppenhet är väl inte så bra, med så många hackers, virus och skit så måste det ju finnas säkerhet.

Se upp för tummarna nu.

jisses, 42 tummar ner...


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem

Intressant att man dömer ut ett system som inte ens är släppt än.

Medlem

Microsoft’s Lost Decade

Once upon a time, Microsoft dominated the tech industry; indeed, it was the wealthiest corporation in the world. But since 2000, as Apple, Google, and Facebook whizzed by, it has fallen flat in every arena it entered: e-books, music, search, social networking, etc., etc. Talking to former and current Microsoft executives, Kurt Eichenwald finds the fingers pointing at C.E.O. Steve Ballmer, Bill Gates’s successor, as the man who led them astray.

http://www.vanityfair.com/business/2012/08/microsoft-lost-moj...

Enligt kommentaren så innehåller artikeln dock en hel del fel. Läs översta kommentaren.

Medlem
Skrivet av Nomz:

Jag älskar Gabe Newell! Han är spelbranchens tjocka Jesus.

Tror han. jäla snack påse..Med lite substans..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Verkar inte vara så många som testat Windows 8... Flytter på skitbra, många mindre förbättringar jämfört med 7:an. Säga vad man vill om metro men det är lätt att skifta till klassiska skrivbordet.

Medlem

Win8 kommer bli riktigt bra!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jösses... är den stora stöttestenen att man blir "upplåst" i Windows Live?

Ok jag antar att samma personer menar att vara "upplåst" av iTunes är en fördel med Apples manicker.

Eller är det bara Metro som är problemet?
irriterande? JA!
Men dödar det PCn som spelmaskin? Nej...

Medlem
Skrivet av Bobbey:

Jösses... är den stora stöttestenen att man blir "upplåst" i Windows Live?

Ok jag antar att samma personer menar att vara "upplåst" av iTunes är en fördel med Apples manicker.

Eller är det bara Metro som är problemet?
irriterande? JA!
Men dödar det PCn som spelmaskin? Nej...

Eller låst till Steam. Gabe gråter bara för att Steam får en tuff konkurrent med rejäla finansiella muskler.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

jag litar inte alltför mkt på gabe"har ätit massor med köttbullar" newell längre.. dom övergav half-life serien som är RIKTIGA spel till förmån för trams som left for dead eller vad dom zombiespelen heter.
hade inte det blivit en överraskningshit så hade vi fått half-life episod 3,half-life 3,och kanske redan varit inne på half-life 4 för länge sen.

men visst,det finns några riktigt snygga spel till mobil-android,så vem vet..om 5 år kanske vi sitter på ett android-operativsystem och lirar modern warfare.

Inaktiv
Skriv svar