Ny grafikkort låter som skördetröska

Medlem
Ny grafikkort låter som skördetröska

Ok, som jag skrev i ett tidigare inlägg så var det dags att köpa ett nytt grafikkort.

Glad i hågen införskaffade jag en ati HD7950, fick hem den, avinstallerade allt till det gamla kortet, öppnade burken och såg direkt att det nya kortet var typ 3-4 cm för långt för att få plats i mitt chassi.
Kollade manual till chassit och klart som fan stog det att max längd på gpu är 27cm...

jaja, mailar butiken och får skicka tillbaka den med ångerrätten... beställer en sapphire hd7870 OC med extra fläkt istället.... kopplar in den, startar datorn.. BRUMMMMMMMMM BRUMMM WAAAH WAAAH WAAAH BRUMM låter det ungefär...allt funkar och fläkten snurrar på 20% i viloläget enligt Sapphire Trixx överklockningsprogrammet, testade öka fläkten till 70% där och då pratar vi om jetplan bakom huvudet på dig...

så, vad fan ska jag göra? läter som fläkten inte riktigt snurrar rent eller hur man ska säga, testat skaka datorn lite lätt och knacka på fläktarna men hjälpte inte.
Några tips på om det går lösa själv eller ska jag ge upp och maila butiken igen och begära ett nytt kort, för normalt kan det fan inte vara med detta oljud.
Jag är ändå en människa som tyckte att min gamla tjock-xbox360 var tyst, och den brukar ju folk kalla för jetplan redan

Måste ju att fläkten tar i nånstans som du säger eller att lagret är slut på fläkten. Går det inte att lossa plast (eller metall) kåpan som sitter över fläktarna så man ser om det tar i nånstans. Men har du väl pillat kanske du inte får skicka tillbaka det...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Oftast så får man byta kylare helt enkelt.

Har länge använt mig av Arctic Cooling S1 rev B (finns en nyare variant) plus en eller två stycken 120mm fläktar som inte bör snurra snabbare än 800rpm. Om du ska byta se till i så fall att VRM får bra kylning för dessa kan bli tokheta.

Generellt så gäller det att ha så stora fläktar som möjligt.

Medlem

Tack för svaren
Testade med Sapphire Trixx att dra upp fläkten till 100%, då hördes nåt konstigt klickande ljud typ var tredje sekund, efter 20 sekunder eller så så försvann det konstiga ljudet och nu låter grafikkortet mycket mindre med.
Vete fan vad det kan ha varit, något löst skit i eller något, men tystare blev det iaf. Dock låter mer än gamla kortet än mer får se hur mycket det stör mig, isf får jag kolla mer på att byta fläkten.

1
Skriv svar