Commodore 64:an är 30 år gammal

Inaktiv

va väl bara dom första c64 som hade ett riktigt sid-chip? dom andra fick väl en snikvariant

Medlem
Skrivet av riktigninja:

va väl bara dom första c64 som hade ett riktigt sid-chip? dom andra fick väl en snikvariant

Alla modeller hade SID men det fanns två olika varianter, 6581 och 8580.
Det fanns vissa skillnader eftersom tillverkningsprocessen för mikrochip inte var lika raffinerad för den äldre modellen som för den nya och därmed orsakade skillnader i hur de lät.

6581'ans grövre kvalitet hade som bieffekt att det lät bättre och när det nya perfekta 8580 kom så försvann bieffekterna så att ljudet lät tunnare, det påverkade även sampling, som på C64 helt var en biprodukt av 'felen' i 6581.

Skillnaden är lättast att höra i tex. SidPlayer, där man kan växla emulering mellan de två chipen.

Medlem

Var iofs par år sen jag försökte:) idag skulle jag inte köpa den, minnena finns kvar det räcker


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Fan vad jag börjar känna mig gammal nu, var nog inte mer än 5-6 år när började spela på C64:an, var så pass ung att jag inte minns men tror det var en julklapp 88-89 eller nått och sedan dess blev man skadad för livet...

Medlem

grattis gamle vän


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Jag blir helt i extas av all nostalgi! Tack!

Medlem

Winter games var det första spelet jag körde på Vic64


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Denna dator är fröet som skapat allt vi hittils sett!
Thats it!

Medlem

Har både C64:an och min amiga 500 kvar än med alla spel, dessa är kult och som la grunden till att jag ännu vid 44 års ålder spelar


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

Medlem

30 år! Grattis!

Boulder Dash, Lode Runner, Raid over Moscow, Decathlon (joystick-stressaren nr 1), etc. Oh sweet memories.

Medlem

Pillade inte med C64an i ung ålder... men SID musik är fan så skönt alltså.. går ända in till benet
Grattis till det!


signatur

I was the turkey aaall alooooong!......

Medlem

Datorhistorikerna i media talar mest om Bill Gates och Steve Jobs men med över 17 miljoner sålda Commodore 64 gör den till den mest sålda datorn genom tiderna

COMMODORE VIC 64: Mycket datorkraft för halva priset


signatur

Det var detta...

Medlem

10 PRINT "Grattis!"
20 GOTO 10

RUN

123
Skriv svar