Nvidia: "Nästa konsolgeneration blir den sista"

Medlem

Småbarnen som kommenterar här skulle ju jämföra med hur internet så ut 1996 och nu 2012..Tänk er den utvecklingen i distributed computing. I Framtiden sitter man knappast hemma med sin överklockade "gamer" brödrost . Du kommer att koppla upp dig på en terminal med maxad datorkraft för att köra ditt favoritspel. Handla/leasa digitala titlar Det är framtiden. Standarden höjs hela tiden, det är bara att investera vilket nu Nvidia gör.. Kommer knappast ske på en kvart men det kommer gå snabbare än många tror.

Medlem

Önsketänkande och spekulation. Jag varken tror eller hoppas att han har rätt.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Vi behöver ett nytt et the game ...

Nej jag tror att kickstarter är framtiden.
Ett problem är som sagt latency men ett annat problem är att hantera peek hour där du har flest användare. sedan har du 4 am då du har väldigt få användare och du kan inte använda denna kapacitet pga latency och det finns ett tak på latency vilket är ljusets hastighet + vad nu det tar att omvandla paketet till information för klientent. Dvs initial kostnaden är för hög. och att hålla hårdvaran updaterad kommer att vara ett problem. För att get ett exempel av peek hour kan liknas med diablo 3 release där du får vänta för att spela pga att det inte finns kapacitet ...

Medlem
Skrivet av flippp:

Småbarnen som kommenterar här skulle ju jämföra med hur internet så ut 1996 och nu 2012..Tänk er den utvecklingen i distributed computing. I Framtiden sitter man knappast hemma med sin överklockade "gamer" brödrost . Du kommer att koppla upp dig på en terminal med maxad datorkraft för att köra ditt favoritspel. Handla/leasa digitala titlar Det är framtiden. Standarden höjs hela tiden, det är bara att investera vilket nu Nvidia gör.. Kommer knappast ske på en kvart men det kommer gå snabbare än många tror.

I de flesta delarna av världen ser faktiskt internet-kapaciteten fortfarande ut som den gjorde i Sverige 2002. Många länders "high-speed connection" kan innebära 1mbit och oftast begränsat till 5-10GB trafik per månad.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Bullshit.
Om det inte kommer finnas molncentern i varje liten by och stad i alla världens länder så är latencen för stor redan.
Har ca 30 i ping till Malmö från där jag bor, sen ska signalen då från centern i Malmö till Paris eller liknande så i slutändan får man ändå ett lag som är otroligt irriterande.

Gammal artikel, men det är nog ändå därifrån de större företagen utgår.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/snart-bor-halva-jordens-bef...

Från 2008, säger att vi har passerat att hälften av världens befolkning bor i "städer". Dvs, samhällen med väl utvecklad infrastruktur praktiskt och tekniskt.

Och de som bor i städer finns i samhällsklasser "medelklass" och uppåt, väldigt generellt.
Jämför du det med vilka som aktivt spelar dator- och tvspel får du ett liknande resultat, medelklass och uppåt.

Så genom en rå hårdkamning finns majoriteten, näst in till alla tillochmed, av kunderna i städer med tillgång till konstant internetuppkoppling.

Jag ser ingen egentlig flaskhals i deras princip, såvida utvecklingen fortskrider som den gör just nu.

Tror absolut Nvidia och Sony ligger rätt i tiden med sina tankesätt.
2020 tror jag fysiska dator- och tvspel är ett minne blott sedan länge, att istället tjänster Liknande Steam och PSN dominerar.
Dessa är dock inte vinstdrivande genom avkastning per sålda enheter, pga konkurrens. De använder sig istället av en affärsprincip liknande den google-använder nu, finansierad av annonser eller sponsorer på ett eller annat sätt.

Reklam är också någonting som kommer vara påväg bort inom ort, men det är oväsentligt just nu.

Motbevisa mig gärna om ni tror jag har fel.

Medlem

Ska vi sitta och motbevisa spekulationer om.framtida händelser... låter givande.

Men.som jag sa innan då är nästa steg att gå över till download only. Först efter det kan cloud gaming bli en realitet som majoritetsprodukt.


signatur

P.L.U.R

Inaktiv

Jag älskar Nvidia Grafikkort men i nästa konsolgeneration har inga Nvidia grafikkort installerade, om man inte räknar med Ouya.

Kan detta uttalande vara ett smart taktik från Nvidia: Skräm folk låt de springa till dina lösningar, i detta fall
Nvidias Geforce Grid Cloud Gamings?

Inaktiv

Att spela från ett moln = noll möjlighet att vidareutveckla produkten (modifiera) men kan tänka mig att EA kommer storsatsa på tekniken!

Medlem
Skrivet av flippp:

Småbarnen som kommenterar här skulle ju jämföra med hur internet så ut 1996 och nu 2012..Tänk er den utvecklingen i distributed computing. I Framtiden sitter man knappast hemma med sin överklockade "gamer" brödrost . Du kommer att koppla upp dig på en terminal med maxad datorkraft för att köra ditt favoritspel. Handla/leasa digitala titlar Det är framtiden. Standarden höjs hela tiden, det är bara att investera vilket nu Nvidia gör.. Kommer knappast ske på en kvart men det kommer gå snabbare än många tror.

Varför inte jämföra distributed computing från 2000 och fram till idag?

Vi har vetat att distributed computing är framtiden sedan man kunnat kommunicera mellan datorer över telefon/radionätet. Det enda som har stoppat oss är tekniken och det är inte innan vi kommer på ett bättre och snabbare sätt överföra information och då talar jag inte om bandbredden i första hand. Då talar jag om ett snabbt och effektivt system utan fördröjningar och där ligger vi på samma ställe som vi gjorde för över 20 år sedan.

Att Nvidia går in och investerar nu kan vara pengar förlorade. Precis som 3D tv satsningen på 1950 talet eller Nokia och Ericssons satsning på smartphones i slutet på 1990 talet.

Ericsson och Nokias satsning var 10 år för tidigt och kostade båda företagen i stort sett allt dom har idag. Hade dom väntat 10 år tills tekniken och konsumenterna hade funnits så hade ingen ens tittat på en iPhone idag.

Nu tror jag inte Nvidia kommer gå in och satsa helhjärtat på det här så tror inte vi kommer få se någon vidare utveckling närmaste åren. Men om dom går in nu hårt på det här och vill ta åt sig marknaden innan någon annan gör det så vet dom att i dagsläget är dom på samma plats som Nokia och Ericsson var 1996. Dom har kapitalet men inte tekniken eller kunderna. Make it or break it.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

jag kommer garanterat äga en dator år 2020 om jag lever då


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av burkmopp:

Cloud gaming är säkert framtiden för konsoler, men fan inte PC. Vill inte att mina personliga bilder/filer/projekt etc ska finnas på någon server som jag inte har koll på.

För att inte tala om spel mods etc.

Du vill alltså säga att Steam inte är bra?

Steam har saves etc i viss mån i moln ja, men knappast själva spelen. Gaika, Onlive å andra sidan, är något jag absolut inte vill ha.

Medlem

Om nu någon insatt person fortfarande läser denna tråd har jag en, för mig, lite intressant fundering. Hur är det tänkt att funka om man vill spela multiplayer med en polare i till exempel USA ? Kopplar båda upp till samma server eller kopplar man upp till varsin mer lokal server som sedan får kommunicera med varandra ?

Om man kopplar upp till samma server lär ju minst en få lida och kopplar man upp till varsin lokal server kan jag tänka mig en komplikation eller två.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

100/100 *host* JAG har tvättlina.. den (p)laggar inget

Inaktiv

Jo varför inte. Konsollerna kan nog utvecklas i den riktningen och kanske även Appledatorerna men knappast PC:n. Ser att Google försöker men nej tack, jag vill ha kontroll.

Medlem

Ja företagen vill bara r*vkn***a oss ännu mer.

Nej hoppas verkligen att dom som fortfarande vill ha spelbranchen som den var när den var som bäst vinner mer mark i sina projekt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Parzec:

Om nu någon insatt person fortfarande läser denna tråd har jag en, för mig, lite intressant fundering. Hur är det tänkt att funka om man vill spela multiplayer med en polare i till exempel USA ? Kopplar båda upp till samma server eller kopplar man upp till varsin mer lokal server som sedan får kommunicera med varandra ?

Om man kopplar upp till samma server lär ju minst en få lida och kopplar man upp till varsin lokal server kan jag tänka mig en komplikation eller två.

Med stor sannolikhet lär det fungera ungefär som idag - din spelklient är nära dig, geografiskt sett, och din väns klient nära honom/henne. Sen finns det servrar att spela på på olika ställen, antingen råkar du eller han/hon på viss latens gentemot servern, från "sin" klient - men då spel i dag ändå är programmerade i regel för att hantera den latensen lär det inte bli någon skillnad mot om du skulle spela mot honom/henne i dagsläget.

OnT; med tanke på hur *instabila* (nu pratar vi inte hastigheter, folk kan sitta med gigabitlinor - det påverkar inte det faktum att Internet (framförallt all utrustning din signal passerar innan den är framme vid sitt mål) är såpass omfattande och rutterna såpass komplexa att latens är otroligt variabelt, flaskhalsarna är många och med tanke på hur mycket den generella nätverkstrafiken med stor sannolikhet kommer att öka (om den fortsätter i den takt den gör) i framtiden kommer inte problemen att kunna arbetas bort; tvärtom måste rejält med jobb göras bara för att hålla problemen på den nivån vi har idag) nätverksuppkopplingar är; att en latensspik eller någon form av downtime ska påverka varenda spel man vill spela, såväl SP som MP - är i mina ögon värdelöst.

Mindre spel (och/eller spel med "drop-in/drop-out"-funktionalitet) kan jag se passar en "moln"(ogillar uttrycket)-baserad tjänst, men att förlita sig till 100% på den för all gaming? Nej, tack.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tror att det kommer att bli såhär i framtiden. Vi kommer nog inte ens ha datorer längre utan något liknande till tunna klienter där vi tecknar ett abonnemang för hur mycket processorkraft vi vill ha. Kanske inte om 5 år men om 25

Medlem

Hoppas inte att det går åt det hållet, jag tycker att det är kul att mecka och bygga datorer. Skulle inte hårdvarutillverkarna förlora massa pengar på det med?


signatur

cags

Medlem

Jag tror på molnlösningar för företag, inte privatpersoner, kommer bli ett helvete.


signatur

cags

Medlem

Intressant disskussion, men är det ingen som tänker såhär.

Så länge Microsoft och Intel har så mycket att säga som de har idag kommer nog inte cloudbaserad gaming bli större än de vill. Visst intel skulle kunna tjäna pengar på alla servrar som krävs osv men inte i närheten av vad de kan med Pc:s och Mac:s. Samma sak med microsoft.

Inte för att man kanske kan jämföra men det är väl därför vi inte har elbilar i stor utsträckning. Världen är tyvärr uppbyggd så, om ett företag är gigantiskt har de allt att säga till om. De har resurserna för att hindra eller slöa ner utvecklingen.

Men jag kanske tänker ur helt fel perspektiv.

Medlem

Jag sitter mitt i centrala Vällingby, en stor förort till Stockholm, jag har lånat min polares 4G-modem, får ut runt 1kbps idag, igår fick jag ut 5mbitps. Om det trådlösa nätet fortsätter fungera så här kommer cloud gaming aldrig att fungera, förhoppningsvis blir det väl bättre med tiden.

Inaktiv

En uppkoppling är ju aldrig felfri, vad göra om bredbandsuppkopplingen strular, eller det är vägjobb och nån gräver sönder fiberkabeln i marken ?
Med en spelskiva kan man ju alltid spela oavsett om man har upkoppling eller ej,
med molnet så får man ju bara hoppas att uppkopplingen funkar, eller att man inte blir hackad.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Exim:

Vi behöver ett nytt et the game ...

Nej jag tror att kickstarter är framtiden.
Ett problem är som sagt latency men ett annat problem är att hantera peek hour där du har flest användare. sedan har du 4 am då du har väldigt få användare och du kan inte använda denna kapacitet pga latency och det finns ett tak på latency vilket är ljusets hastighet + vad nu det tar att omvandla paketet till information för klientent. Dvs initial kostnaden är för hög. och att hålla hårdvaran updaterad kommer att vara ett problem. För att get ett exempel av peek hour kan liknas med diablo 3 release där du får vänta för att spela pga att det inte finns kapacitet ...

Peak-hour-problemet kan lösas om de med serverparkerna helt enkelt kan sälja sin beräkningskraft på samma sätt som man idag säljer el. Då kan t.ex. universitet köpa in beräkningskraft billigt på de tidpunkterna som det spelas lite. Överlag spelar folk mindre på dagarna och kan man bara hitta snygga sätt att få maskinerna att fungera för cloudlösningar för företag och forskning på dagarna och underhållning på kvällarna kan det bli lönsamt!

Medlem

Kul om produktion och underhåll av Cloud gaming blir så höga i drift att reklaminlägg krävs...som i dagens TV och Youtube.

Iom att man förmodligen betalar en månadsprenumeration för att streama från en viss leverantör finns det inte så mycket annat val än att titta på "ICA Stig" innan man tar sig an slutbossen!

Mer seriöst så hoppas jag mer på en utveckling som främjar moddning(PC) och spel utan internet(konsoll).

Baserat på trendutveckingen att Apple äter upp marknaden och hur spelutvecklare tänker sitter vi i framtiden med varsin "Applebox" och lirar senaste Angrybirds 4 F2P...

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120821/konsoler-gar-samma...

http://feber.se/spel/art/251920/ubisoft_satsar_p_frre_storspe...

...spännande framtidsspekulation! :\

dmn
Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Stör mig på den högre latency på lcd monitorer jämfört med crt monitorer så detta lär inte va nåt för mig Har själv 100/100 mbit Bahnhof, men hur många andra har det i Sverige? Lär dröja läääänge innan alla har tillgång till det.

/facepalm

dmn
Medlem
Skrivet av Tummen:

En uppkoppling är ju aldrig felfri, vad göra om bredbandsuppkopplingen strular, eller det är vägjobb och nån gräver sönder fiberkabeln i marken ?
Med en spelskiva kan man ju alltid spela oavsett om man har upkoppling eller ej,
med molnet så får man ju bara hoppas att uppkopplingen funkar, eller att man inte blir hackad.

...precis som att du inte kan spela när det blir strömavbrott. Och hur ofta händer det?
Min uppkoppling har inte varit nere en enda gång på de tre åren jag bott i min nuvarande bostad. Strömmen har heller aldrig gått.
Åh, vilket jätteproblem du beskrev!

Moderator | Testpilot
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av burkmopp:

Cloud gaming är säkert framtiden för konsoler, men fan inte PC. Vill inte att mina personliga bilder/filer/projekt etc ska finnas på någon server som jag inte har koll på.

För att inte tala om spel mods etc.

Du vill alltså säga att Steam inte är bra?

Steam har saves etc i viss mån i moln ja, men knappast själva spelen. Gaika, Onlive å andra sidan, är något jag absolut inte vill ha.

Det som gör steam BRA i min mening är ju just cloud saves, sedan att du då kan installera spelet på din dator eller spela på dina saves på VILKEN DATOR som nu har spelet INSTALLERAT.

Det är ju inte exakt som vi pratar om, men detta är HELT okej i min mening iallafall. Skulle ju inte vara (ta det här med en nypa salt ofc) svårt för dem att fixa så att man bara loggar in på steam sedan väljer vilket spel man vill spela. Programmet är ju inte långt ifrån att vara cloudbaserat om någon så behagar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

dmn
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av burkmopp:

Cloud gaming är säkert framtiden för konsoler, men fan inte PC. Vill inte att mina personliga bilder/filer/projekt etc ska finnas på någon server som jag inte har koll på.

För att inte tala om spel mods etc.

Du vill alltså säga att Steam inte är bra?

Steam har saves etc i viss mån i moln ja, men knappast själva spelen. Gaika, Onlive å andra sidan, är något jag absolut inte vill ha.

Det som gör steam BRA i min mening är ju just cloud saves, sedan att du då kan installera spelet på din dator eller spela på dina saves på VILKEN DATOR som nu har spelet INSTALLERAT.

Det är ju inte exakt som vi pratar om, men detta är HELT okej i min mening iallafall. Skulle ju inte vara (ta det här med en nypa salt ofc) svårt för dem att fixa så att man bara loggar in på steam sedan väljer vilket spel man vill spela. Programmet är ju inte långt ifrån att vara cloudbaserat om någon så behagar.

Tummade ner tack vare din fruktansvärda meningsbyggnad, som fick mig att kräkas lite i munnen.

Medlem

STEAM bra? Nej usch... vore det inte för deras reor, eller tvång för vissa specifika spel så skulle jag inte ha STEAM installerat.

Inaktiv

Jo, bandbredden kommer förbättras i framtiden men det tror jag hårdvaran som driver våra burkar gör också. Det kan lika gärna bli så att datorerna blir så pass små till storleken att det blir ett mer energisnålt alternativ att utföra uträkningen "på plats" istället för en gigantisk serverhall som en del hett önskat sig.

Mycket kan hända på 15 år...

Skriv svar