Gästkrönika – Superstjärnorna på Minecon
8,1 miljoner sålda Minecraft har gjort skaparna till superstjärnor. Förra helgen köade 7 000 människor för att få en skymt av dem. Thomas Arnroth berättar om spelvärldens svar på Beatleshysterin.
#mojang-specifications, #minecraft, #0x10c, #scrolls
Jag tror att spelvärlden skriker efter idoler. Samtidigt som utvecklare och utgivare försöker hålla tillbaka sådana, av olika skäl.
Utvecklarna har inget intresse av det, främst för att de är just bara utvecklare och de inte känner sig riktigt bekväma i rollen. De vill inte heller ta stjärnglansen från studion som helhet, för det är ju ett lagarbete.
Utgivarna vill inte riktigt ha stora idoler av risken för att dessa kan sluta och gå till en konkurrent och då tappa sin enorma källa till PR.
Kvar står fansen och längtar. Vi får istället bara fiktiva spelhjältar att se upp till och det blir, i sanningens namn, lite för långtråkigt.
Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.
Ligger väl nått i det du säger. Jag bara gillar han för han går sin väg och gör på sitt sett och ändå är ödmjuk och ger sina anställda så mycket frihet och bekvämlighet. Inte för jag känner han men det jag upplevt är att han är en varm och godhjärtat människa. Så gör han intressanta saker med vilket är trevligt i en spelvärd som ger oss så mycket mög nu för tiden.
Jag gillar minecraft riktigt mycket även om jag inte spelar det numera...hade gärna sett en supersnygg version med mer möjligheter (utöver byggandet då).
Men nog tycker jag att Mojang borde göra lite mer för minecraft just nu utöver minecom. Tänkte mer på innehåll i minecraft.
Ett enklare sätt för mods hade varit en bra start.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Jag gillar minecraft riktigt mycket även om jag inte spelar det numera...hade gärna sett en supersnygg version med mer möjligheter (utöver byggandet då).
Men nog tycker jag att Mojang borde göra lite mer för minecraft just nu utöver minecom. Tänkte mer på innehåll i minecraft.
Ett enklare sätt för mods hade varit en bra start.
Underlätta för mods håller de på med för fullt, det är det största förändringen som de arbetar på just nu. Men jag vet inte vad du menar med mer innehåll? Fler mobs, fler biomer, fler olika typer av blocks? Jag tror nog Mojang just nu känner att communityn är den största och bästa drivkraften i Minecraft, där kommer också innehållet att komma ifrån.
Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.
Jag gillar minecraft riktigt mycket även om jag inte spelar det numera...hade gärna sett en supersnygg version med mer möjligheter (utöver byggandet då).
Men nog tycker jag att Mojang borde göra lite mer för minecraft just nu utöver minecom. Tänkte mer på innehåll i minecraft.
Ett enklare sätt för mods hade varit en bra start.
Underlätta för mods håller de på med för fullt, det är det största förändringen som de arbetar på just nu. Men jag vet inte vad du menar med mer innehåll? Fler mobs, fler biomer, fler olika typer av blocks? Jag tror nog Mojang just nu känner att communityn är den största och bästa drivkraften i Minecraft, där kommer också innehållet att komma ifrån.
Nej de sakerna du nämner kommer rätt mycket av hela tiden - men jag hade gärna sett lite mer Story i det hela...eller mer rpg element.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Jag gillar minecraft riktigt mycket även om jag inte spelar det numera...hade gärna sett en supersnygg version med mer möjligheter (utöver byggandet då).
Men nog tycker jag att Mojang borde göra lite mer för minecraft just nu utöver minecom. Tänkte mer på innehåll i minecraft.
Ett enklare sätt för mods hade varit en bra start.
Underlätta för mods håller de på med för fullt, det är det största förändringen som de arbetar på just nu. Men jag vet inte vad du menar med mer innehåll? Fler mobs, fler biomer, fler olika typer av blocks? Jag tror nog Mojang just nu känner att communityn är den största och bästa drivkraften i Minecraft, där kommer också innehållet att komma ifrån.
Nej de sakerna du nämner kommer rätt mycket av hela tiden - men jag hade gärna sett lite mer Story i det hela...eller mer rpg element.
Döda 10 boars ?
come on du får 10 silver!
Jag gillar minecraft riktigt mycket även om jag inte spelar det numera...hade gärna sett en supersnygg version med mer möjligheter (utöver byggandet då).
Men nog tycker jag att Mojang borde göra lite mer för minecraft just nu utöver minecom. Tänkte mer på innehåll i minecraft.
Ett enklare sätt för mods hade varit en bra start.
Underlätta för mods håller de på med för fullt, det är det största förändringen som de arbetar på just nu. Men jag vet inte vad du menar med mer innehåll? Fler mobs, fler biomer, fler olika typer av blocks? Jag tror nog Mojang just nu känner att communityn är den största och bästa drivkraften i Minecraft, där kommer också innehållet att komma ifrån.
Nej de sakerna du nämner kommer rätt mycket av hela tiden - men jag hade gärna sett lite mer Story i det hela...eller mer rpg element.
Döda 10 boars ?
come on du får 10 silver!
Du har inte spelat så många rpg märker jag. Tror du förväxlar det med mmo rpg's.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
...
Utgivarna vill inte riktigt ha stora idoler av risken för att dessa kan sluta och gå till en konkurrent och då tappa sin enorma källa till PR.
Kvar står fansen och längtar. Vi får istället bara fiktiva spelhjältar att se upp till och det blir, i sanningens namn, lite för långtråkigt.
Jag tror publishers ser den risken i att spelutvecklare får allt för mycket värde och därav missar chansen i att binda det i sitt eget publisher-namn.
Så när spelutvecklare drar eller en studio stängs ner så förlorar IP't sitt värde, att stämpla ett publisher-namn på spelet håller därför värdet på spelet fram tills att publishern själv går ner.
Jag tror nintendo också led av det när ryktena florerade om Miyamotos avgång och nintendo vart tvungna att göra om det till en situation där nintendo kan behålla miyamotos namn men samtidigt ge honom friheten han vill ha, även om han i praktiken inte petar på mario eller zelda numera.
I sanningens så behövs det mer fokus på personerna som gör spelen, det gör allt mer transparent även om det inte är perfekt.
...
Utgivarna vill inte riktigt ha stora idoler av risken för att dessa kan sluta och gå till en konkurrent och då tappa sin enorma källa till PR.
Kvar står fansen och längtar. Vi får istället bara fiktiva spelhjältar att se upp till och det blir, i sanningens namn, lite för långtråkigt.
Jag tror publishers ser den risken i att spelutvecklare får allt för mycket värde och därav missar chansen i att binda det i sitt eget publisher-namn.
Så när spelutvecklare drar eller en studio stängs ner så förlorar IP't sitt värde, att stämpla ett publisher-namn på spelet håller därför värdet på spelet fram tills att publishern själv går ner.
Jag tror nintendo också led av det när ryktena florerade om Miyamotos avgång och nintendo vart tvungna att göra om det till en situation där nintendo kan behålla miyamotos namn men samtidigt ge honom friheten han vill ha, även om han i praktiken inte petar på mario eller zelda numera.
I sanningens så behövs det mer fokus på personerna som gör spelen, det gör allt mer transparent även om det inte är perfekt.
Håller fullständigt med dig. Apropå utgivarna, man märker ju att så mycket av deras marknadsföring handlar om att göra spelkaraktärerna levande och att spelarna ser dessa som de stora idolerna. För det är ju något som de äger och har 100% kontroll över.
Men spelare behöver dessa Notch-personer. Notch själv tror jag har blivit så populär för att han är så medvetet transparent med sina åsikter, framtidsvisioner och NDA-hat.
Spelbranschen skulle må bättre om unga människor hade utvecklare att se upp till (inte bara de stora visionärerna som exmpelvis Molyneux), det gör att yngre människor intresserar sig för programmering och spelutveckling som hantverk.
Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.
Tåls väl att säga att dessa "YouTubearna" inte får betalt för att vara där och fyller Minecon's schema. Dom betalar från egen ficka för privilegiet att vara där och prata, sen är det väl en roulette vem som få ta falska påhopp på Twitter efteråt?
Tycker inte vi ska måla upp Notch som Jesus när han agerar så oprofessionellt vid Notch-Yogscast incidenten.
Tåls väl att säga att dessa "YouTubearna" inte får betalt för att vara där och fyller Minecon's schema. Dom betalar från egen ficka för privilegiet att vara där och prata, sen är det väl en roulette vem som få ta falska påhopp på Twitter efteråt?
Tycker inte vi ska måla upp Notch som Jesus när han agerar så oprofessionellt vid Notch-Yogscast incidenten.
Tja som jag försått det så uppförde sig Yogcast inte direkt professionellt själva så jag ser inte varför Notch skulle vara sämre.
idoler? idolarna är esport profilerna. Inte spel skaparna.
kmr alltid vara så.
Dock kudos för all del alla dessa som gör spel som försöker göra något innovativt.
Det beror väl på vem man frågar. Själv är jag nog mer benägen att se vissa spelskapare som "idoler" då det är tack vare dessa jag kan spela alla grymma spel som gjorts.
Jag håller dock helt och fullt med TB och är rätt så sugen på att köpa hans T-Shirt "All Fanboys Must Die", gillar budskapet och jag gillar även bilden.
idoler? idolarna är esport profilerna. Inte spel skaparna.
kmr alltid vara så.
Dock kudos för all del alla dessa som gör spel som försöker göra något innovativt.
Shigeru Miyamoto, Kenji Inafune och andra som t.ex. Akira Yamaoka är bra mycket högre upp på min lista än nån e-sport-stjärna
Tåls väl att säga att dessa "YouTubearna" inte får betalt för att vara där och fyller Minecon&#039;s schema. Dom betalar från egen ficka för privilegiet att vara där och prata, sen är det väl en roulette vem som få ta falska påhopp på Twitter efteråt?
Tycker inte vi ska måla upp Notch som Jesus när han agerar så oprofessionellt vid Notch-Yogscast incidenten.
Tja som jag försått det så uppförde sig Yogcast inte direkt professionellt själva så jag ser inte varför Notch skulle vara sämre.
Det känns som Notch Var ganska trött när han skrev det där.
Yogscast har aldrig varit en show för barn.
Oavsett bransch så hade yngre mått bättre om dem hade haft äldre yrkesvana och erfarna personer som dem kunde ta lärdom av och se som sin mentor i arbetslivet.
Så har vi inte idag, man skall istället göra plats åt nybakade ynglingar som knappast kan ett dugg, på papperet kanske dem har kompetens, men knappast i arbetslivet.
Bort med dem äldre och in med dem nya, ingen vidare bra modell och det visar sig även framgent oavsett om man arbetar inom industri, mjuk eller hårdvarubranschen.
Denon / Pioneer
Tåls väl att säga att dessa "YouTubearna" inte får betalt för att vara där och fyller Minecon's schema. Dom betalar från egen ficka för privilegiet att vara där och prata, sen är det väl en roulette vem som få ta falska påhopp på Twitter efteråt?
Tycker inte vi ska måla upp Notch som Jesus när han agerar så oprofessionellt vid Notch-Yogscast incidenten.
Tja som jag försått det så uppförde sig Yogcast inte direkt professionellt själva så jag ser inte varför Notch skulle vara sämre.
På vilket sätt uppförde sig inte Yogscast professionellt? enligt Notch så var dom idioter, något som Notch tog tillbaka i ett halvtaskigt försök att rädda sitt skin. Yogscast's svar till detta helt oförtjärnade tweet var att dom inte förstod varför han skulle skriva något sånt och att det han sa inte stämde.
Hur min första kommentar fått minus tummar vet jag ej. Antar att folk numera röstar beroende på vad man tycker och inte hur man framstår