Pachter: "Allt Nintendo gör är för sent"

Medlem

Får känslan att det säljer just för att det är Nintendo printat på produkterna. Hade precis samma konsol skapats av Microsoft eller Sony hade den inte sålt lika mycket, gissar jag på?

Jag håller med att de är för sent ute. Visst är Kul bättre än Nytt, men så himla kul är det inte ens. Om jag inte minns rätt så dammade de flesta personers Wii mest på hyllan bara. De vänner jag har som äger ett Wii använder det mest som någon form av dekoration för hemmet.

Medlem
Skrivet av lang:
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

Konstigt när asien är deras hemaplan och många spel är gjorda för asiastisk smak och prisklass. Lite mer folk i asien. Som att säga att du hellre köper kött från uganda isället för svenskt kött.
Att det skulle tillfredsställa oss andra i väst är en tveksamhet. Speciellt med den där pajaskontrollern,

Högst tveksamt? Sega och Nintendo sålde riktigt bra på 80-talet, spelen då var mindre anpassade för den västerländska marknaden än de är idag. Sedan har vi ju alla japanska RPG som säljer som smör även idag.

Medlem

Men en pc är ju skita jobbig för mej är det stor skillnad på ps3 å pc. För mej är inte ps3 bara en pc med exklusiva spel. Skulle det komma en konsoll pc så skulle jag varit intresserad. Men jag tycker ju endå att d finns xbox.

Medlem
Skrivet av lang:
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

Konstigt när asien är deras hemaplan och många spel är gjorda för asiastisk smak och prisklass. Lite mer folk i asien. Som att säga att du hellre köper kött från uganda isället för svenskt kött.
Att det skulle tillfredsställa oss andra i väst är en tveksamhet. Speciellt med den där pajaskontrollern,

Härlig logik du har, så försäljningssiffror ska inte gälla alla ? Håller man på sådär kan man ju manipulera vilken statistik man vill... Och din jämförelse var nog den dummaste jag läst

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Får känslan att det säljer just för att det är Nintendo printat på produkterna. Hade precis samma konsol skapats av Microsoft eller Sony hade den inte sålt lika mycket, gissar jag på?

Jag håller med att de är för sent ute. Visst är Kul bättre än Nytt, men så himla kul är det inte ens. Om jag inte minns rätt så dammade de flesta personers Wii mest på hyllan bara. De vänner jag har som äger ett Wii använder det mest som någon form av dekoration för hemmet.

Exakt. Nintendo har ett starkt och nostalgiskt varumärke fortfarande.
De står för den gamla goda tiden för många medan microsoft och sony är hemska och onda företag

Inaktiv
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

att wii sålt bäst kan bero ju på att den alltid varit billagst att köpa ,

hade wii haft samma pris som ps 3 under alla år då hade det inte sålts många exemplar.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av ixon:

Är det därför som MS och Sony kom med rörelsekontroller efter att Nintendo var först med det...

Nu var faktiskt inte Nintendo först med rörelsekontroller. Till exempel släppte Microsoft sin "Freestyle Pro" 1998. Det var en handkontroll som kände av rörelser.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av onliner72:

säljer mest till asien därför många

Och? Om det gjorde att de sålde mest konsoler så var det väll en lyckad strategi?
Nintendo siktar in sig på barnfamiljer. Det är en något annorlunda marknad än målgruppen unga vuxna som sony och MS försöker imponera på.
1. Målgruppen tjänar i regel bättre.
2. Målgruppen är mindre benägen att piratkopiera.
3. Barn bryr sig föga om runk-aspekter som hårdvarans kvalité, de vill spela spelen som de andra ungarna pratar om på skolgården.

Prissättningen på hårdvaran spelar också in en hel del. Jag antar att det gör ont att höra, men NES, SNES, Gameboy, N64, C64 och Amiga och många andra älsklingar från förr var inte heller bäst hårdvarumässigt på sin tid. Det var andra aspekter som gjorde de populära. Pris och mjukvaru-utbudet inte minst. N64 är väll mest påtaglig. Den var undermålig mot PSX men pga. 2 av spelhistoriens mest hyllade spel mins man den som lyckad.

ömm.. rätta mig om jag har fel men N64 var stadigt mycket kraftigare än PSX hårdvarumässigt?

Medlem
Skrivet av Pålis:
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

att wii sålt bäst kan bero ju på att den alltid varit billagst att köpa ,

hade wii haft samma pris som ps 3 under alla år då hade det inte sålts många exemplar.

"tänk om, tänk om det hade det och det var så bla bla" Dom har ett vinnande koncept helt enkelt som dom tjänar på. Dom har en billigare maskin som går hem hos många konsumenter? Dyrast är inte alltid bäst vettu

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av ixon:

Är det därför som MS och Sony kom med rörelsekontroller efter att Nintendo var först med det...

Nu var faktiskt inte Nintendo först med rörelsekontroller. Till exempel släppte Microsoft sin "Freestyle Pro" 1998. Det var en handkontroll som kände av rörelser.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1e/Micr...

Oh! Nostalgi, jag har en sådan liggandes här någonstans, går ju inte koppla in då man inte har en "Gameport" längre <3


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

Va?!

Han pratar om Wii U, inte Wii.

Du pratar om Wii, inte Wii U


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem

Nintendo är väl de som är tidigast med att våga pröva nya ideér? Ibland till och med för tidiga (Virtual Boy). Såsom touch (Nintendo DS), 3d utan glasögon, såsom 3DS, motion control (Wii) medan de andra tillverkarna snarare efterapar Nintendos idéer (Playstation Move).

Inaktiv
Skrivet av gusgun577:
Skrivet av Pålis:
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

att wii sålt bäst kan bero ju på att den alltid varit billagst att köpa ,

hade wii haft samma pris som ps 3 under alla år då hade det inte sålts många exemplar.

"tänk om, tänk om det hade det och det var så bla bla" Dom har ett vinnande koncept helt enkelt som dom tjänar på. Dom har en billigare maskin som går hem hos många konsumenter? Dyrast är inte alltid bäst vettu

säger inte att dyrast är bäst, jag säger att billigast säljer bäst och om wii kostat samma som ps3 då skulle inte lika många wii blivit sålda.

ofta är faktist billigast bäst,
för hur många wii har gått sönder, knappt nån,
hur många xbox 360 och ps3 har gått sönder ?
En hel del.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av ixon:

Är det därför som MS och Sony kom med rörelsekontroller efter att Nintendo var först med det...

Nu var faktiskt inte Nintendo först med rörelsekontroller. Till exempel släppte Microsoft sin "Freestyle Pro" 1998. Det var en handkontroll som kände av rörelser.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1e/Micr...

Oh! Nostalgi, jag har en sådan liggandes här någonstans, går ju inte koppla in då man inte har en "Gameport" längre &lt;3

Det finns Gameport to USB -adaptrar på eBay för 80:-. Köpte en till min gamla Sidwinder Precision Pro

Medlem

Min xbox lämnade jag in för reparation via UPS 4 gånger, sedan fick jag en ny av microsoft. Jävligt dåligt igentligen, detta var inom 2 år av releasen av xbox. Den nya har jag knappt rört då jag byggde en bra dator i samma veva.

Medlem
Skrivet av Epileptic:
Skrivet av Struggle:
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av ixon:

Är det därför som MS och Sony kom med rörelsekontroller efter att Nintendo var först med det...

Nu var faktiskt inte Nintendo först med rörelsekontroller. Till exempel släppte Microsoft sin "Freestyle Pro" 1998. Det var en handkontroll som kände av rörelser.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1e/Micr...

Oh! Nostalgi, jag har en sådan liggandes här någonstans, går ju inte koppla in då man inte har en "Gameport" längre &amp;lt;3

Det finns Gameport to USB -adaptrar på eBay för 80:-. Köpte en till min gamla Sidwinder Precision Pro

Jo visst finns det sådana, men det finns bättre kontroller för mig nu ändå. Fungerar drivrutinerna till den i nyare utgåvor av Windows? Jag vet att Gameport stödet försvann med Vista. Känns onödigt kruxigt men intressant och veta


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Epileptic:

Det finns Gameport to USB -adaptrar på eBay för 80:-. Köpte en till min gamla Sidwinder Precision Pro

Jo visst finns det sådana, men det finns bättre kontroller för mig nu ändå. Fungerar drivrutinerna till den i nyare utgåvor av Windows? Jag vet att Gameport stödet försvann med Vista. Känns onödigt kruxigt men intressant och veta

För mig var det bara till att sätta på adaptern, in i USBporten så hittade mitt Window 7 drivrutinerna. Supersmidigt!

Medlem
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

Va?!

Han pratar om Wii U, inte Wii.

Du pratar om Wii, inte Wii U

Jag menade i allmänhet var ju många som skratta åt wii när det kom o skaka på huvet. "ingen hd" "dålig grafik" "dåligt gränssnitt" "bara en gimmick det där med rörelsekontroller" Sen sålde den som smör och då kom sony med sin motion controll och microsoft med kinect

Medlem
Skrivet av gusgun577:
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

Va?!

Han pratar om Wii U, inte Wii.

Du pratar om Wii, inte Wii U

Jag menade i allmänhet var ju många som skratta åt wii när det kom o skaka på huvet. "ingen hd" "dålig grafik" "dåligt gränssnitt" "bara en gimmick det där med rörelsekontroller" Sen sålde den som smör och då kom sony med sin motion controll och microsoft med kinect

Till att börja med. Att diskutera något i "allmänhet" tyder på okunskap. Du håller dig inte ens på ämnet. Jag ska förtydliga ytterligare:

Ämnet i fråga: "Wii U kommer vid fel tidpunkt (för sent) liksom Nintendos försök till en e-shop och online-community"

Ditt svar: "Nintendo säljer mest"

Ser du problemet? Du håller dig inte ens på ämnet. Det är lite "Goddag-Yxskaft" över din kommentar.

Sen kommer vi till nästa problem.

Ja, Wii har sålt extremt bra i den nuvarande konsol-generationen. Du har även rätt i att den gjort så trots mycket initial kritik angående avsaknad av HD samt dåligt gränssnitt.

Problemet uppstår när du tittar på hur försäljningsfördelningen ser ut över dessa år. Normal finns det en produktlivscykel som ett företag beräknar.
Exempelvis var Sony kanske lite optimistiska angående sin beräkning av en tioårig cykel till PS3.

Tar man en titt på Nintendos siffror för de senaste åren ser man en ganska så kraftigt dalande efterfrågan. Det finns många förklaringar till detta, men en av dem skulle kunna vara avsaknaden av HD, det dåliga gränssnittet samt en gimmick-effekt som har lagt sig.

Har man följt Pachter över åren så har man kunnat följa hans tankegångar om Wii. Bland annat har han uttalat sig i ämnet om hur Nintendo helt enkelt behöver ett Wii HD eller liknande för att förlänga produktlivscykeln av produkten. Säga vad man vill om många av hans spekulationer, men han har åtminstone en poäng ur ett företagsekonomiskt perspektiv.

En sista sak, ta en titt på exempelvis Sony och Microsoft, de kränger fortfarande ganska bra med Xbox360 och PS3:or trots att de nu konkurrerar med en ny generation. (Ta en titt på försäljningssiffrorna från Black Friday) Det kanske säger en hel del om vad folk egentligen tycker om gimmickar (Eller hur dåliga Nintendo är på Marknadsföring).


signatur

Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

Det har mera med prissättningen att göra och media drevet som låg bakom Wii. Massor av folk som normalt inte spelar tv spel köpte konsollen för att tidnngarna skrev så mycket om den. Sedan spelade de ett litet tag med den och nu ligger den och sammlar damm och de kommer inte köpa en konsoll igen.

Sedan finns det ju folk som föredrar nintendo prylar lika som det finns folk som föredrar Apple prylar. Men de är inte tillräckligt för att göra Wii U i närheten av så populär som Wii. Tråkigt men sant, gillar Nintendos spel önskar bara att de slutade tillverka hårdvara och släppt spel till Pc, Xbox och PS istället.

Jag tror den främsta anledningen till att Wii sålde var att de helt ändrade sättet man spelar spel på. Vem som helst kan ta upp en kontroll till Wii och spela, det är mer komplicerat att lära sig använda en kontroll till 360 eller PS3 däremot om man inte spelat med en sådan innan. Visst spelade även priset in, titta på NEO-GEO som utklassade allt som fanns på marknaden på den tiden, trots detta var det inte många som köpte den och priset lär nog varit den största faktorn (9.000 kr hade den nog kostat med dagens krona, för att inte tala om spelen som säkerligen skulle ha kostat 3.000 kr).

Där har du den största anledningen (förutom spelen) till varför Wii (gillade dock dess arbetsnamn bättre) sålde bättre än någon av de andra konsolerna.

Kommer ej ihåg exakt vad Neo geo kostade i Sverige, men har för mig att det var runt 3000 ungefär?

Inte en chans att det blir 9000 i dagens penningvärde. Räkna på 2% inflation per år och 20 år.

3000* 1,02^20

Säg 45% ungefär. Det blir då runt 4300 kr

Sen varför du drar upp neo geo som exempel när det var en smal konsol som knappt lanserades förstår jag ej. Jämför hellre med PlayStation (som dessutom var den första konsol , tillsammans med Saturn, som verkligen klarade av 3D-grafik på ett hyfsat bra sätt). Där kan vi prata om hur tekniken spelade roll. Spel som Wipeout och Ridge racer var ju något helt nytt jämfört med vad man sett på SNES och Mega Drive.

Jag tror att neo geo var en smal nischad konsol till att börja med (2D-arkadspel) som saknade bred uppbackning. Sen var priset ytterligare en faktor (och priset på SPELEN!!! Usch! Jättedyra kassetter!) som spelade in. Men spelutbudet var rätt smalt.

Köpte folk Wii på grund av priset? Nja. Den var trots allt 2,5 ggr så dyr som PS2 när den kom. (Nu hade väl iofs alla som ville ha en PS2 köpt en PS2 runt 2006.) Xbos 360 kostade ungefär lika mycket. Gick på 3000 när Wii kom, Wii kostade runt 2500. (Nu pratar jag om Sverige, men kan väl inte ha skilt så mycket utomlands heller).

PlayStation 3 däremot lär faktiskt ha förlorat en hel del mark i början för den var ju så hiskeligt dyr. Den läxan har Sony lärt sig. De är inte osårbara. De hade nog en övertro till varumärket PlayStation (som var väldigt starkt då, de hade väl runt 70% av marknaden med PS2, medan Nintendo var på väg bort och Microsoft misslyckades till viss del med Xbox).

Medlem
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av gusgun577:
Skrivet av Flumbulle:
Skrivet av gusgun577:

Och ändå så lyckas dom sälja mest spelkonsoler ?

Va?!

Han pratar om Wii U, inte Wii.

Du pratar om Wii, inte Wii U

Jag menade i allmänhet var ju många som skratta åt wii när det kom o skaka på huvet. "ingen hd" "dålig grafik" "dåligt gränssnitt" "bara en gimmick det där med rörelsekontroller" Sen sålde den som smör och då kom sony med sin motion controll och microsoft med kinect

Till att börja med. Att diskutera något i "allmänhet" tyder på okunskap. Du håller dig inte ens på ämnet. Jag ska förtydliga ytterligare:

Ämnet i fråga: "Wii U kommer vid fel tidpunkt (för sent) liksom Nintendos försök till en e-shop och online-community"

Ditt svar: "Nintendo säljer mest"

Ser du problemet? Du håller dig inte ens på ämnet. Det är lite "Goddag-Yxskaft" över din kommentar.

Sen kommer vi till nästa problem.

Ja, Wii har sålt extremt bra i den nuvarande konsol-generationen. Du har även rätt i att den gjort så trots mycket initial kritik angående avsaknad av HD samt dåligt gränssnitt.

Problemet uppstår när du tittar på hur försäljningsfördelningen ser ut över dessa år. Normal finns det en produktlivscykel som ett företag beräknar.
Exempelvis var Sony kanske lite optimistiska angående sin beräkning av en tioårig cykel till PS3.

Tar man en titt på Nintendos siffror för de senaste åren ser man en ganska så kraftigt dalande efterfrågan. Det finns många förklaringar till detta, men en av dem skulle kunna vara avsaknaden av HD, det dåliga gränssnittet samt en gimmick-effekt som har lagt sig.

Har man följt Pachter över åren så har man kunnat följa hans tankegångar om Wii. Bland annat har han uttalat sig i ämnet om hur Nintendo helt enkelt behöver ett Wii HD eller liknande för att förlänga produktlivscykeln av produkten. Säga vad man vill om många av hans spekulationer, men han har åtminstone en poäng ur ett företagsekonomiskt perspektiv.

En sista sak, ta en titt på exempelvis Sony och Microsoft, de kränger fortfarande ganska bra med Xbox360 och PS3:or trots att de nu konkurrerar med en ny generation. (Ta en titt på försäljningssiffrorna från Black Friday) Det kanske säger en hel del om vad folk egentligen tycker om gimmickar (Eller hur dåliga Nintendo är på Marknadsföring).

Det är intressant att Wii verkligen har tappat medan 360 och PS3 har fortsatt sälja fint.

En faktor kan kanske vara att Nintendo själva har övergett Wii lite efter Skyward Sword, som var det sista stora spelet. Sedanhar Sony och Microsoft varit duktiga på att förnya sina konsoler med nya modeller, nytt onlineinnehåll och menyer, nya tillbehör som Move och Kinect och många prissänkningar.

Nintendos Wii har mest stått stilla sedan dag ett. (Wii MotionPlus i all ära.) Och spelutbudet har varit rätt dåligt vissa år (2008! Wii Music och Animal Crossing var typ de stora spelen den hösten...) Och den kunde inte bli så mycket billigare än den redan var.

Sedan spelar det nog roll att fler och fler konsolspelare har börjat spela online och gått över till tv-apparater med HD-stöd. Det var trots allt inte så vanligt 2005-2006 ändå, nu är det så gott som standard, och alla går runt med smartphones i fickan också. Snart är väl surfplattor lika vanliga som laptops. Känns som att den tekniska utvecklingen av prylar gått väldigt snabbt senaste fem åren om man tittar på vad folk har hemma...Eller att alla är uppkopplade mot nätet, nästan överallt. I början av 2000-talet gick det väl ändå mycket långsammare? Fast då kom å andra sidan MP3-spelare och mobiler med färgskärmar som kunde göra mycket mer än 90-talets gamla svartvita lurar.

Nu svävade jag iväg lite.

Medlem
Skrivet av DonGrif:
Skrivet av ixon:

Är det därför som MS och Sony kom med rörelsekontroller efter att Nintendo var först med det...

Nu var faktiskt inte Nintendo först med rörelsekontroller. Till exempel släppte Microsoft sin "Freestyle Pro" 1998. Det var en handkontroll som kände av rörelser.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1e/Micr...

Fast den där hade väl inte mer än ett gyro? Som DualShock 3 / SixAxiS

Den kände av hur man lutade den, men det fanns inget som kunde följa (tracka) rörelser. Eller?

Medlem
Skrivet av Banjo:

Kommer ej ihåg exakt vad Neo geo kostade i Sverige, men har för mig att det var runt 3000 ungefär?

Inte en chans att det blir 9000 i dagens penningvärde. Räkna på 2% inflation per år och 20 år.

3000* 1,02^20

Säg 45% ungefär. Det blir då runt 4300 kr

Sen varför du drar upp neo geo som exempel när det var en smal konsol som knappt lanserades förstår jag ej. Jämför hellre med PlayStation (som dessutom var den första konsol , tillsammans med Saturn, som verkligen klarade av 3D-grafik på ett hyfsat bra sätt). Där kan vi prata om hur tekniken spelade roll. Spel som Wipeout och Ridge racer var ju något helt nytt jämfört med vad man sett på SNES och Mega Drive.

Jag tror att neo geo var en smal nischad konsol till att börja med (2D-arkadspel) som saknade bred uppbackning. Sen var priset ytterligare en faktor (och priset på SPELEN!!! Usch! Jättedyra kassetter!) som spelade in. Men spelutbudet var rätt smalt.

Köpte folk Wii på grund av priset? Nja. Den var trots allt 2,5 ggr så dyr som PS2 när den kom. (Nu hade väl iofs alla som ville ha en PS2 köpt en PS2 runt 2006.) Xbos 360 kostade ungefär lika mycket. Gick på 3000 när Wii kom, Wii kostade runt 2500. (Nu pratar jag om Sverige, men kan väl inte ha skilt så mycket utomlands heller).

PlayStation 3 däremot lär faktiskt ha förlorat en hel del mark i början för den var ju så hiskeligt dyr. Den läxan har Sony lärt sig. De är inte osårbara. De hade nog en övertro till varumärket PlayStation (som var väldigt starkt då, de hade väl runt 70% av marknaden med PS2, medan Nintendo var på väg bort och Microsoft misslyckades till viss del med Xbox).

Men det gör jag, den kostade 6.000 kr och inga 3.000 kr. Spelen var inte heller billiga och gick lätt på över 1.000 kr.
Varför jag nämner NEO-GEO är för att visa att ren och skär prestanda aldrig kommer kunna tävla mot en billigare produkt när det gäller konsoler.

Jag är rätt säker på att priset spelade en stor roll för att folk skaffade den ja. Kolla på vad som skedde när Sony sänkte sitt pris på PS3 då de lanserade den nya "slimmade" versionen, efter det tog det fart ordentigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neo-Geo

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Banjo:

Kommer ej ihåg exakt vad Neo geo kostade i Sverige, men har för mig att det var runt 3000 ungefär?

Inte en chans att det blir 9000 i dagens penningvärde. Räkna på 2% inflation per år och 20 år.

3000* 1,02^20

Säg 45% ungefär. Det blir då runt 4300 kr

Sen varför du drar upp neo geo som exempel när det var en smal konsol som knappt lanserades förstår jag ej. Jämför hellre med PlayStation (som dessutom var den första konsol , tillsammans med Saturn, som verkligen klarade av 3D-grafik på ett hyfsat bra sätt). Där kan vi prata om hur tekniken spelade roll. Spel som Wipeout och Ridge racer var ju något helt nytt jämfört med vad man sett på SNES och Mega Drive.

Jag tror att neo geo var en smal nischad konsol till att börja med (2D-arkadspel) som saknade bred uppbackning. Sen var priset ytterligare en faktor (och priset på SPELEN!!! Usch! Jättedyra kassetter!) som spelade in. Men spelutbudet var rätt smalt.

Köpte folk Wii på grund av priset? Nja. Den var trots allt 2,5 ggr så dyr som PS2 när den kom. (Nu hade väl iofs alla som ville ha en PS2 köpt en PS2 runt 2006.) Xbos 360 kostade ungefär lika mycket. Gick på 3000 när Wii kom, Wii kostade runt 2500. (Nu pratar jag om Sverige, men kan väl inte ha skilt så mycket utomlands heller).

PlayStation 3 däremot lär faktiskt ha förlorat en hel del mark i början för den var ju så hiskeligt dyr. Den läxan har Sony lärt sig. De är inte osårbara. De hade nog en övertro till varumärket PlayStation (som var väldigt starkt då, de hade väl runt 70% av marknaden med PS2, medan Nintendo var på väg bort och Microsoft misslyckades till viss del med Xbox).

Men det gör jag, den kostade 6.000 kr och inga 3.000 kr. Spelen var inte heller billiga och gick lätt på över 1.000 kr.
Varför jag nämner NEO-GEO är för att visa att ren och skär prestanda aldrig kommer kunna tävla mot en billigare produkt när det gäller konsoler.

Jag är rätt säker på att priset spelade en stor roll för att folk skaffade den ja. Kolla på vad som skedde när Sony sänkte sitt pris på PS3 då de lanserade den nya "slimmade" versionen, efter det tog det fart ordentigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neo-Geo

Du kan mycket väl ha rätt. Har för mig att jag läste i någon katalog att den kostade runt 3000 kr, kanske 3500. Men det var nog 1992 eller 1993. Om den kom 1990 lär den kanske ha kostat mer då.

Dock så står det att en källa behövs i länken.

Jag tror inte alls att priset var så avgörande för att folk skaffade Wii. 2500 kr är trots allt inte så billigt. Visserligen billigare än de andra, men om Wii inte hade haft något speciellt hade nog folk mest ryckt på axlarna åt den.

Tittar man på generationen innan så var Gamecube lite billigare än de andra maskinerna, men det hjälpte ju föga. Efter två år (1,5 år i Sverige) var den mycket billigare än de andra när Nintendo sänkte priset till så lite som 1000 kr. Men det kunde inte heller göra så stor skillnad. Då var ändå Gamecube mycket närmare (prestandamässigt) PS2 och Xbox än vad Wii var Ps3 och 360.

Medlem
Skrivet av Banjo:

Du kan mycket väl ha rätt. Har för mig att jag läste i någon katalog att den kostade runt 3000 kr, kanske 3500. Men det var nog 1992 eller 1993. Om den kom 1990 lär den kanske ha kostat mer då.

Dock så står det att en källa behövs i länken.

Jag tror inte alls att priset var så avgörande för att folk skaffade Wii. 2500 kr är trots allt inte så billigt. Visserligen billigare än de andra, men om Wii inte hade haft något speciellt hade nog folk mest ryckt på axlarna åt den.

Tittar man på generationen innan så var Gamecube lite billigare än de andra maskinerna, men det hjälpte ju föga. Efter två år (1,5 år i Sverige) var den mycket billigare än de andra när Nintendo sänkte priset till så lite som 1000 kr. Men det kunde inte heller göra så stor skillnad. Då var ändå Gamecube mycket närmare (prestandamässigt) PS2 och Xbox än vad Wii var Ps3 och 360.

Jag vet att jag har rätt för jag var nämligen väldigt sugen på en själv men hade inte råd för den vara så satans dyr och spelen var som sagt var inte mycket billigare heller;).

Alltså det var inte enbart priset utan en kombination av pris och att vem som helst kan snabbt lära sig spela med den. Detta är även anledningen till varför Iphone sålde som smör, Apple gjorde något som var svårt att använda enkelt. De telefoner som fanns innan Apples var svåra att använda samma sak med handkontroller de kräver mycket övning innan man vant sig med en gamepad ifall man inte spelat på konsol tidigare.

12
Skriv svar