Upprop mot free2play

Robot
Upprop mot free2play

Free2play-spel är framtidens melodi enligt många analytiker och utgivare men det finns en skrämmande baksida som måste städas bort innan vi kan godta det. Och vi behöver din hjälp.

#mojang, #scrolls, #crytek, #crysis-3, #candy-crush-saga, #king, #chillingo, #box-of-coins


Medlem
Upprop mot free2play

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Medlem

Bort med sådana spel. <end of discussion>.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Mycket bra krönika, slår huvudet rätt på spiken. Jag spelar inte f2p över huvud taget.

Medlem
Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Spela dem kan man ju göra, så länge man inte betalar.

Jag förstår att det blir problem när barn är inblandade, de har trots allt inte alltid det bästa omdömet.

Detta är sorgligt nog tillräckligt effektivt för att spel kommer säljas i episoder och vapen, förmågor kommer kosta var för sig i framtidens spel.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem
Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Nu är det inte så enkelt. Problemet är att alla spel kommer att innehålla ingame transaktioner snart. När vi pratar iphone och ipad så är vi väl redan där. (nästan iaf)

Hade det varit normala summor så hade det inte varit ett problem. Men när man kan köpa för flera tusentals kronor i BARN spel. Förstår faktist inte hur du kan tycka det är ok.

Medans spel som exempelvis Path of Exile, har ett helt ok förhållande till det hela.

eld
Medlem
Skrivet av Zappa:

Det är väldigt enkelt. Sluta spela spelen som har ingame-transaktioner.

Personligen ser jag inget fel med dem så länge de inte påverkar gameplay. Har spelat en hel del sånna här spel på Iphone/Ipad där man kunnat välja om man vill lägga mycket tid eller betala för att få snabbare progress. Den metoden tycker jag är helt ok.

Notera att vi har väldigt stenhårda regler när det gäller saker som reklam till barn, då barn är väldigt lättpåverkade, free-2-play spel kommer väldigt lätt undan när det gäller detta.

De flesta av dessa spel bygger på en "första gratis" metod som oftast bygger upp stegvist med några gratis-gems och ett lättsamt spel i början, men sedan blir kraven högre och högre.

Spelen är helt designade runt metoder för att få de mest lättpåverkade gem-köparna att köpa fler gems, det blir väldigt själ-löst, speciellt då det finns många free-2-play spel som kör mer hederliga metoder som lockar med mer-värde i dlc, dessa spel tillhör dock minoriteten, speciellt på mobilerna.

Medlem

Skitbra av dig Thomas att ta upp ämnet! Negativ kritik i media är nog enda sättet att påverka freemium dyngan.
Provade precis real racing 3 från appstore och jag ser det omöjligt att klara spelet utan att börja håva in stålar

Medlem

Tittar man på path of exile och hur dom gjorde så är ju f2p sjukt bra. Men sen finns det ju 95% skitspel som bara försöker lura in folk i ett bra spel för sedan "tvinga" dom att betala mer en vad ett normalt fullspel skulle göra. måste finnas typ ett tak att man aldrig kan betala mer en vad ett fullspel skulle göra eller något.

(jag vet att 75% av all statistik är påhittad på internet )

Medlem

Gillar inte F2P, ändå spelar jag det varje dag i Tribes - för att jag måste. Slutar jag så kan jag lika gärna få mig själv inskriven.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker mikrotransaktioner är ok om det gäller bekvämlighets saker. Exempelvis mer inventory slots i spel. Saker som ger en möjlighet att få xp och liknande snabbare är också ok.

Medlem

Äntligen något vettigt från dig Arnroth.

Medlem

Riktigt bra krönika Thomas!

Gillar verkligen att dettta tas upp, dagen man igen bara behöver köpa ett spel utan en massa extra kostnader. Visst dlc och annat som lägger till något extra till spelet med ett bra innehåll för en värdig peng kan jag tolerera.

Sen F2P spel hade jag gärna accepterat kosmetiska grejor, men inga grejer som påverkar gameplayn som sagt.

Medlem

Kudos! Ännu en välskriven krönika.

Medlem

Jag hatar själv in-game transaktioner, men det finns vissa fall som det faktiskt är helt okej enligt mig. För det fösta tycker jag att det är okej när man antingen köper dlc/låser upp hela spelet (tex. The Room där man får spela ett demo gratis, men sedan låser upp spelet), sen tycker jag att det även är okej att man kan köpa kosmetiska grejer (tänk valves team fortress och dota 2). Ett annat tillfälle då jag tyckte det var okej var när jag spelade mobilspelet Heroes and Castles (ett av de roligaste mobilspelet enligt mig), även om man kunde köpa gems för uppgraderingar, gick dessa gems att tjäna in-game till en rimlig takt (när jag hade spelet ut spelet hade jag uppgraderat allt utan att behöva köpa några gems överhuvudtaget).

Medlem

Det sämsta med dessa in-game transaktioner är nog att alla spelutvecklare vet att de ska lägga in pop-up meddelande om att köpa hjälp tidigt i spelen (5-10min in) just för att folk ska köpa av misstag utan att behöva skriva in lösenordet igen. Just denna grej gör ju att det blir så lätt för barn att köpa utan föräldrarnas vetskap.

Finska Supercell har gjort Hey day och Clash of clans. Båda är gratis, båda ligger i topp tre på topp-grossing listan. De tjänar någonstans mellan 500 000 dollar och en miljon dollar om dagen på spelen. Jag spelar dom båda nu bara för att prova. De är rätt roliga och välgjorda, men en fråga: Nån där ute som hört talas om vuxna som spelar det? Jag har bara hört om spelen via föräldrar vars barn spelar.

Medlem

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Medlem

Håller de sig till kosmetiska effekter och fåfänga är det rimligt i min mening.

Medlem

Free2Play med transaktioner som gör att man "levlar" snabbare är vägen att gå. Det finns vi som har jobb och familj att ta hand om, vi kan inte sitta 5h om dagen framför datorn.

Medlem

D&D Online, DotA2, TF2, är de tre spel som faktiskt har de bästa f2p modellen enligt mig.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av Zappa:

Men det är ju vansinnigt enkelt att undvika för föräldrarna. Stäng av in-app purchases eller ge helt enkelt fan i att ge barnen lösenordet. Mycket enkelt iaf på plattorna/telefonerna.

Men det ursäktar väl inte hur spelen är gjorda? Och bevisligen finns det ju enorma mängder föräldrar som inte lyckas med detta. Dessutom är det inte så enkelt som du säger. Ungar kan lära sig lösenord, de kan sätta på det föräldern stängt av.
Dessutom, om man läser anmälningarna till Konsumentverket, så är föräldrar aningslösa. De har inte en aning om det vi här vet; att gratis inte är gratis i Appstore.

Då är det okunskap som är problemet och inte att man kan köpa sig fördelar i spelen. Folk får lära sig helt enkelt. Kanske apple borde ha in app purchases avstängda default men det hjälper ju inte när föräldrarna är så korkade så de delar ut lösenorden till sina barn. Går inte att skydda mot dumhet.

Medlem

kan man ställa in i Iphone när man behöver skriva in lösenordet igen? Om jag skriver in det o laddar hem ett spel till pojken så börjar han spela direkt och då skulle han kunna göra ett köp för han trycker på alla möjliga knappar när det kommer upp, det tar ju en stund innan man behöver knappa in lösenordet igen, vore bra om man kan ställa in det.

Medlem
Skrivet av MurMel:

Kudos! Ännu en välskriven krönika.

Välskriven? När majoriteten av alla stycken ligger på mellan 3-4 rader upplever jag snarare bloggen som väldigt fragmentarisk. Det finns betydligt mer välskrivna bloggar att belysa här på FZ än Arnroths pretto-smörja.

Mycket av problemet med freemium (aldrig hört talas om paymium) är föräldrar som vägrar ta ansvar. Det krävs ett lösenord för att handla på Appstore, lånar man ut sin telefon kanske det vore läge att fråga varför barnet vill ha det? Att sedan köpa en smartphone till sin unge innan hen lärt sig pengars värde känns även det fruktansvärt oansvarigt, men det är väl lättare att skylla på andra än att själv ta ansvar? De flesta föräldrar jag har mött som delar sin iPad med sina barn är dessutom fruktansvärt snåla. De använder "farlig Internethandel" som bortförklaring för att inte köpa Angry Birds för 7kr till sina barn (men en iPad för 3 papp går bra), istället installeras allt f2p-skräp man kan tänka sig. Det kanske vore lite smartare att ta ställning i frågan och bojkotta denna modell, det är ju trots allt snålhet som tillåtit den att bli standard.

För övrigt så känns exemplet med hunden som ett ganska barnvänligt sätt att introducera lite realism för ungarna. Vad händer egentligen om man köper fler djur än man har råd att sköta om? I spelen har man dessutom ett antal diamanter som oftast fylls på ganska långsamt. Slösar man bort allt på en gång blir spelet fort väldigt dyrt..

Medlem

Kanske dags att skilja på F2P på mobilen och F2P spel på datorn då det är stora skillnader i både affärsmodeller och hur spelen fungerar, vilket en FZ krönikör borde veta.

Man kan inte seriöst påstå att F2P modellen är dålig och bara leder till skräp spel, ta spel som DotA2, TF2, PoE, Planetside2, WoT, Blacklight samt Ghost Recon Online alla är F2P och fungerar bra eller mycket bra att spela utan att betala ett öre.

Generaliseringar?
NEJ TACK!


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Det spel med bäst f2p modell är league of legends, du kan få tillgång till allt gratis men om du vill få champions lite fortare eller ändra utseende på en champion så får du pröjsa lite.

Dessutom sist jag kollade kan man lägga in så att man behöver en speciell pin-kod för att genomföra köp i iOS och varför inte lägga till en sådan om man vet att barn kommer använda produkten?

Medlem

Väl skrivet! Håller med, vi måste verkligen sätta gränser tillsammans. Nu när EA formar om Mythic från traditionell utvecklare till mobilspelsstudio vet man att faran finns för att fler studior går samma öde till mötes - så länge dollarn är tillräckligt lockande.

Iaf, nog med slag mot öppna dörrar. Specifika exempel på oetiska freemiumspel ville du ha. Testade Monopoly Hotels till iOS av EA och Hasbro förra året. Det var en typisk cowclicker som tydligt riktade sig till barn, bland annat genom att inkludera (och skylta överallt med) karaktärer från olika Hasbro-leksaksmärken.

Varje dygn fick man som spelare kasta två tärningar för att få 10x sina slag i låtsasvalutan. Precis under blinkade och sken erbjudandet om att betala 'endast' 199:- för att istället få 200 gånger tärningsslaget. Detta erbjöds alltså innan tärningarna hade kastats. Sedan var några av hotellrummen (jfr. djur i farmville, hus i simpsons-iOSspelet eller dylikt) som man kunde bygga premium-only, till obscena priser. Just under perioden jag spelade skyltades med rummet som gästas av en viss tecknad gul småhäst som då var nysläppt i spelet och såldes för halva priset - endast 249:-. För att summera, ett typiskt skräckexempel.

Medlem

För att inte glömma LoL (League of Legends) vars modell bygger på att endast kosmetiska tillägg till sina karaktärer är de som kostar pengar. Allt annat går att köpa för en in-game valuta som man tjänar ihop genom att spela.
Ett fungerande komplement helt enkelt. Spelmakare måste ju få in kosing på något sätt?

Skriv svar