Burka o Niqab börjar bli olagligt i Eu bra eller dåligt?

Medlem

Där jag bor ser jag dagligen kvinnor med slöja, burka och allt vad det kallas och det är en riktigt sorglig syn.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Ytterst få muslimer bär dem.
Att det skulle vara en symbol för förtryck är aningen snedvriden slutsats. Fria viljan existerar och det finns människor som väljer att ha på sig vissa saker. T.ex. är det vanligare hos konvertiter, vilket starkt motbevisar tesen om att de är tvingade till det. De två flickorna på Burgården i Göteborg hade valt att ha dem, medan deras föräldrar inte tyckte att de skulle ha det för pga. risken att frysas ut.

Förbudet känns onödigt och bara ett i raden av "smygrasism" som växer i Europa.

Alla kvinnor ska dock bära slöja även om dom vill eller inte. Jag känner flertalet iranier och så vitt jag vet så finns det inget fritt val inblandat i hemresan.

Iranska regimen är extremt sträng när det gäller islamsk etikett..

Sen helt apropå är det lite dåligt att hänvisa till att koranen säger en sak och makthavarna gör en annan/tolkar annorlunda. Vet inte vad det skulel rättfärdiga...

Medlem
Citat:

Belgiska parlamentets underhus har röstat för att förbjuda heltäckande slöja på allmän plats. Därmed är Belgien på väg att bli det första landet i Europa som förbjuder ansiktstäckande klädsel.

Omröstningen utföll med 136 röster för ett förbud, ingen däremot. Två ledamöter avstod från att rösta.

Lagförslaget tas härnäst upp i överhuset, senaten, inom två veckor. Eftersom det inte väntas bli stoppat där, träder lagen troligen i kraft i juni eller juli.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/belgiskt-nej-till-burka-1.10...

Medlem
Citat:

Knappt hade Belgien fattat beslut om att införa burkaförbud på allmän plats förrän kritiska röster höjdes. Såväl religiösa företrädare som människorättsorganisationer och flera experter fördömer den nya lagen. ”Burkan är en skenfråga och helt betydelselös”, säger islamologen Jan Hjärpe.

Bara någon promille av Belgiens muslimer, drygt 200 kvinnor, bär heltäckande burka eller nikab. Ändå har enhälligheten mot burkan som ett problem och förbudslagen haft en så gott som enhällig politisk uppslutning i Beligen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/belgiskt-slojbeslut-en-skenf...

Medlem

Ungefär det vi diskuterat då...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

200 personer i ett land med nästan 11 miljoner invånare. Finns det ingen viktigare fråga att ta tag i?

Medlem
Skrivet av Kungbla:

200 personer i ett land med nästan 11 miljoner invånare. Finns det ingen viktigare fråga att ta tag i?

Jag undrar hur han kom fram till siffran 200?


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Samma kille som i en rättegång försvarade Ahmed Rami, som sedan blev fälld för hets mot folkgrupp. Så den killens neutralitet får man ifrågasätta såsom hans undersökningar och metoder.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Finns det några siffror som säger motsatsen?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Avstängd

Säga vad man vill om burka och liknande, men ett förbud är nog inte särskilt klokt: http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=v...

Medlem

Lite intressant just parallellen till iranska sedlighetspolisen tycker jag.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Sverige, alla länders land. Välkomna!


signatur

Niet.

Inaktiv

En burka är väll nästan i princip som vilket klädesplagg som helst? Förutom att jag antar att det är religiöst. Dom kunde lika gärna förbjudit t-shirts? Dessa jävla bögerier måste få ett slut. VAD HAR ALLA EMOT ISLAM? Vilken religion är det som orsakat absolut FLEST dödsfall genom tiderna egentligen? Korståget? Häxjakten? Finns säkert mycket mer. T.ex. När serberna var i Bosnien och massakrerade muslimer där så var verkligen ingen som brydde sig. Bosnier hade inte ens rätt till att försvara sig pga något "vapenembargo" skit som skulle hjälpa till med fredsprocessen. Hade det varit ombytta roller, att muslimerna var inne i Serbien och döda kristna så skulle dom fått hela EU och USA upp i röven så jävla långt att dom skulle få kräkreflexer!!! Att det är såhär går mig så grovt ARG

Inaktiv
Skrivet av Omero:

En burka är väll nästan i princip som vilket klädesplagg som helst? Förutom att jag antar att det är religiöst. Dom kunde lika gärna förbjudit t-shirts? Dessa jävla bögerier måste få ett slut. VAD HAR ALLA EMOT ISLAM? Vilken religion är det som orsakat absolut FLEST dödsfall genom tiderna egentligen? Korståget? Häxjakten? Finns säkert mycket mer. T.ex. När serberna var i Bosnien och massakrerade muslimer där så var verkligen ingen som brydde sig. Bosnier hade inte ens rätt till att försvara sig pga något "vapenembargo" skit som skulle hjälpa till med fredsprocessen. Hade det varit ombytta roller, att muslimerna var inne i Serbien och döda kristna så skulle dom fått hela EU och USA upp i röven så jävla långt att dom skulle få kräkreflexer!!! Att det är såhär går mig så grovt ARG

Nu får du allt förklara dig vad det är för homosexuell handling du ser i detta.


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv
Skrivet av Pliskin:

Jag skulle hellre se ett förbud mot omskärelse av barn av religiösa skäl, men det lär väl knappast ske då det tydligen är tabu att trampa på judars och musslors fötter.

Tror du bara det är judar och musslor som du så snällt uttrycker det är dom enda som gör omskärelse?

Vad lite du vet då!

Ghana är inget muslimskt land men där gör dom omskärelse av hygieniska skäl men det är inget en svenne som du kan förstå tyvärr.

Inaktiv
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av Omero:

En burka är väll nästan i princip som vilket klädesplagg som helst? Förutom att jag antar att det är religiöst. Dom kunde lika gärna förbjudit t-shirts? Dessa jävla bögerier måste få ett slut. VAD HAR ALLA EMOT ISLAM? Vilken religion är det som orsakat absolut FLEST dödsfall genom tiderna egentligen? Korståget? Häxjakten? Finns säkert mycket mer. T.ex. När serberna var i Bosnien och massakrerade muslimer där så var verkligen ingen som brydde sig. Bosnier hade inte ens rätt till att försvara sig pga något "vapenembargo" skit som skulle hjälpa till med fredsprocessen. Hade det varit ombytta roller, att muslimerna var inne i Serbien och döda kristna så skulle dom fått hela EU och USA upp i röven så jävla långt att dom skulle få kräkreflexer!!! Att det är såhär går mig så grovt ARG

Nu får du allt förklara dig vad det är för homosexuell handling du ser i detta.

Haha pliskin vad är det för diskussion du är ute efter nu? Visserligen borde han utelämnat den meningen men vad vill DU ha konstaterat?

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Finns det några siffror som säger motsatsen?

hmm... jobbar inte ni utifrån säkra källor och ev. statistik.

Inaktiv

Du är härmed anmäld för rasistiska uttalanden.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av bjosarn:

Finns det några siffror som säger motsatsen?

hmm... jobbar inte ni utifrån säkra källor och ev. statistik.

Är ju precis det jag efterfrågade? De källor och statistik som finns om muslimer i Europa säger att de endast är en mycket liten del av muslimerna som bär nämnda klädesplagg.

Läste du fel, förstod du inte, eller är du bara ute för att propagera om "livserfarenhet"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Men så länge man avrättar våldtagna kvinnor och män som älskar varandra och vill leva tillsammans kommer jag att betrakta islam som en mer barbarisk religion än dom andra (nog så barbariska) religionerna.

Ok, du har helt missat att kristendomen hellre låter pedofiler gå fria och våldta fler barn än att "skada kyrkans anseende" genom att låta det komma ut att präster har våldtagit barn?
Den nuvarande Påven SJÄLV har tidigare skrivit ett dokument med riktlinjer hur man ska agera i fall med pedofilpräster, där det står att OFFRET får INTE prata om vad som hänt innan det har gått 10 år sen den dagen de blev vuxna, dvs tills de är 28år gamla... så det är i stort sett fritt fram för präster att sätta på 5åringar, de har ju sen 23 år på sig att gömma bevisen.
Om offret offentligör det ändå så blir de bannlysta från Katolska Kyrkan = instant ticket till helvetet enligt deras tro.
Så visst, kristna avrättar inte våldtagna kvinnor, istället så vill vi skicka våldtagna barn till helvetet

Med andra ord så vill kyrkan hellre döma oskyldiga barn till helvetet än att det ska få komma fram att nån präst har gjort nåt dumt. Kyrkans anseende är alltid det viktigaste. Glöm inte heller att kristendomen vill förbjuda kondomer efter det SPRIDER AIDS, och att om du nu ska ha sex med en hivsmittad så är det bara att be tillräckligt mycket så blir du inte smittad.

Män som älskar varandra.... jo, det är ju något som kristendomen accepterar? Nja, katoliker accepterar homosexuella, men de får inte gifta sig. Inte gift = inte sex. Sex utanför äktenskap = instant ticket to hell... jo visst, kristna älskar homosexuella uppenbarligen. De får vara som de vill men all sex de har är synd.

jaja, nu kommer snart nån säga att det är BARA katoliker, eller bara ett fåtal kristna som är såna...
... samma gäller muslimer, finns en del idioter men de flesta är vettiga. Finns olika riktlinjer inom islam med, i stil med katoliker/protestanter/whatever. Kan man dra alla muslimer över samma kam kan man göra det samma med kristna. Så därför väljer jag från och med nu att säga att ALLA kristna är smygpedofiler som tycker det är ok att våldta barn.

,... ungefär lika idiotiskt tänka så som att döma alla muslimer efter ett fåtal idioter.

Medlem

Nej, Omero, du kan inte jämföra en burka med en t-shirt. Du kan inte heller sätta likhetstecken mellan islam och burka eftersom det är en ytterst liten minoritet av tokiga fundamentalister som anser att kvinnor ska bära burka för att män inte ska kunna titta på dom (samma fundamentalister som anser att kvinnor inte ska ha utbildning, inte ska gå utomhus (utan burka), helst inte ska tänka). Burka/niqab har blivit ett påhitt för att hålla kvinnor på mattan. Det står inget i Koranen om att kvinnor måste skylas till varje pris, mer än traditionell huvudbonad, nåt som funnits i alla länder.

Medlem
Citat:

Frankrikes parlament inleder i dag en debatt om förbud mot heltäckande slöja. Nationalförsamlingen väntas anta en resolution där man fördömer burkan som en kränkning av nationens värderingar.

/.../

Motståndare säger att det fungerar som ett utpekande också av måttfulla muslimer trots att det inriktar sig på en liten minoritet ? färre än 2.000 kvinnor enligt inrikesdepartementet ? som bär hel slöja.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/slojdebatt-i-franska-parlame...

Ytterligare ett land som vill förbjuda burqa/niqab, gemensamt tycks vara att det är väldigt få i landet som använder det. Så vad är det man egentligen vill uppnå? Ska man verkligen lagstifta mot några få individer, eller handlar det kanske om en principfråga?

Kanske inte så konstigt att det blivit en närmast enorm fråga som debatteras både inom länderna och av omvärlden. Undrar hur många länder som hänger på den här "trenden".

Per Bauhn skriver ett ganska bra inlägg på Newsmil:

Citat:

I ett liberalt samhälle åvilar bevisbördan den som vill inskränka någons frihet. Det är inte den som väljer en livsstil som har att visa att denna bör tillåtas, utan den som vill förbjuda livsstilen som ska visa att den är oförenlig med allas lika rätt till frihet. Att man har rätt att bära burka på gator och torg ska emellertid inte tolkas som en rätt att också göra det på arbetsplatsen, vad än svensk diskrimineringslagstiftning vill göra gällande.

/.../

Den misstänksamhet som finns mot islam och som kommer till uttryck i de nya förbudslagarna hämtar näring ur islamistiska angrepp på den sekulära friheten. Man kan här tänka på händelser som mordet på den holländske regissören Theo van Gogh, mordhoten mot de danska karikatyrtecknarna och attentatsplanerna mot den svenske konstnären Lars Vilks. Oro för islamistiskt våld, liksom olust inför räddhågsen självcensur och politisk flathet gentemot islamister skapar grogrund för en revanschism, där många uppfattar anti-islamsk lagstiftning som ett sätt att säkerställa sekulär frihet.

Men förklaring är inte rättfärdigande, orsak är inte ursäkt. Det är förvisso nödvändigt att försvara medborgerliga friheter och mänskliga rättigheter mot militanta islamister, men man gör inte detta genom att förbjuda burka och minareter. All politik som ska vila på frihetlig grund måste skilja mellan vad man ogillar och vad man vill förbjuda, mellan att ta avstånd från människors bruk av sin frihet och att ta ifrån dem själva friheten.

Ett samhälle baserat på alla medborgares lika rätt till frihet är förvisso inte ett samhälle där allt är tillåtet. Den som tvingar kvinnor att bära slöja, eller som brukar våld mot sin dotter eller syster för att man ogillar hennes val av pojkvän, eller som hotar författare och journalister för att de utmanar religiösa tabun, kan och bör straffas. Men här berättigas ett ingrepp i förövarens frihet av själva frihetsprincipen. Det är för att försvara allas rätt till frihet som man låser in den som tyranniserar sin omgivning.

Att den som tvingar någon att bära burka ska straffas innebär däremot inte att den som väljer att bära burka ska straffas

http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/02/professor-per-bauhn...

Medlem

Larv!

Vill folk gå med burkar eller plastkassar på huvudet så låt dem göra det. Å andra sidan tycker jag det är ok med en ak47 på axeln oxå när man går ut med hunden eller skall hämta posten.Grymt smidigt, då kan man passa på att rensa bort alla fågeljävlar som skiter ned bilarna.

Gunz don't kill people, its the horney guys that do it

Folk skall få klä sig hur dem vill, men då skall ingen klaga när andra vill gå med svenska flaggan eller ha mc väst på sig.


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

"jaja, nu kommer snart nån säga att det är BARA katoliker, eller bara ett fåtal kristna som är såna...
... samma gäller muslimer, finns en del idioter men de flesta är vettiga. Finns olika riktlinjer inom islam med, i stil med katoliker/protestanter/whatever. Kan man dra alla muslimer över samma kam kan man göra det samma med kristna. Så därför väljer jag från och med nu att säga att ALLA kristna är smygpedofiler som tycker det är ok att våldta barn."

I dom flesta muslimska länderna är det dödsstraff/fängelsestraff på homosexualitet. I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt. Det säger väl ändå ganska mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=QrGcb9OQt70

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

I dom flesta muslimska länderna är det dödsstraff/fängelsestraff på homosexualitet. I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt. Det säger väl ändå ganska mycket?

Etiopien, Kenya, Moçambique, Zambia, Zimbabwe, Botswana, , Namibia, Angola, Uganda och Lesotho.
Där har du tio krisna länder som förbjudit homosexualitet, alla med "Large penalty" enligt wikipedia.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt. Det säger väl ändå ganska mycket?

Skrivet av Kungbla:

Etiopien, Kenya, Moçambique, Zambia, Zimbabwe, Botswana, , Namibia, Angola, Uganda och Lesotho.
Där har du tio krisna länder som förbjudit homosexualitet, alla med "Large penalty" enligt wikipedia.

Ännu mer faktafel.
Kan ju tilläggas att man i Uganda jobbar för, istället för sin nuvarande straffskala upp till livstids fängelse, ett lagförslag som innebär hängning för homosexualitet. Det är också uppbackat av landets kristna ledare.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/homosexuellas-vanner-kan-fa-...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:

I dom flesta muslimska länderna är det dödsstraff/fängelsestraff på homosexualitet. I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt. Det säger väl ändå ganska mycket?

Etiopien, Kenya, Moçambique, Zambia, Zimbabwe, Botswana, , Namibia, Angola, Uganda och Lesotho.
Där har du tio krisna länder som förbjudit homosexualitet, alla med "Large penalty" enligt wikipedia.

I alla dessa länder är en mycket stor del av befolkningen muslimer. Det första landet på din lista har 33,9% muslimer.

Kanske kommer vi att börja avrätta homosexuella i Sverige när vi når 20-30% muslimer? Det beror helt på hur effektivt de bokstavstroende muslimerna (jag drar alltså inte alla muslimer över en kam - det finns liberala muslimer tack och lov) driver sina krav på Sharia-lagar m.m...

*EDIT*
Sen i Afrika kan det finnas andra anledningar till okunskap och hat mot homosexualitet än religion. Till exempel brist på bra utbildning.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:

I dom flesta muslimska länderna är det dödsstraff/fängelsestraff på homosexualitet. I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt. Det säger väl ändå ganska mycket?

Etiopien, Kenya, Moçambique, Zambia, Zimbabwe, Botswana, , Namibia, Angola, Uganda och Lesotho.
Där har du tio krisna länder som förbjudit homosexualitet, alla med "Large penalty" enligt wikipedia.

I alla dessa länder finns det en mycket stor del av befolkningen som är muslimer. Det första landet på din lista har 33,9% muslimer.

Kanske kommer vi att börja avrätta homosexuella i Sverige när vi når 20-30% muslimer? Det beror helt på hur effektivt de bokstavstroende muslimerna (jag drar alltså inte alla muslimer över en kam - det finns liberala muslimer tack och lov) driver sina krav på Sharia-lagar m.m...

*EDIT*
Sen i Afrika kan det finnas andra anledningar till okunskap och hat mot homosexualitet än religion. Till exempel brist på utbildning.

Faktum kvarstår att kristendom är majoritet i alla länder jag listade, vissa uppemot 90% (Botswana har 0,5% muslimer) och du påstod att inga kristna länder förbjudit homosexualitet. Du hade fel.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:

I dom flesta muslimska länderna är det dödsstraff/fängelsestraff på homosexualitet. I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt. Det säger väl ändå ganska mycket?

Etiopien, Kenya, Moçambique, Zambia, Zimbabwe, Botswana, , Namibia, Angola, Uganda och Lesotho.
Där har du tio krisna länder som förbjudit homosexualitet, alla med "Large penalty" enligt wikipedia.

I alla dessa länder finns det en mycket stor del av befolkningen som är muslimer. Det första landet på din lista har 33,9% muslimer.

Kanske kommer vi att börja avrätta homosexuella i Sverige när vi når 20-30% muslimer? Det beror helt på hur effektivt de bokstavstroende muslimerna (jag drar alltså inte alla muslimer över en kam - det finns liberala muslimer tack och lov) driver sina krav på Sharia-lagar m.m...

*EDIT*
Sen i Afrika kan det finnas andra anledningar till okunskap och hat mot homosexualitet än religion. Till exempel brist på utbildning.

Faktum kvarstår att kristendom är majoritet i alla länder jag listade, vissa uppemot 90% (Botswana har 0,5% muslimer) och du påstod att inga kristna länder förbjudit homosexualitet. Du hade fel.

Nej. Jag skrev ordagrant "I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt." Inte riktigt samma sak även om innebörden är väldigt lik.

Och jag tänker i "öst" och "väst". Inga kristna länder i väst har förbjudit homosexualitet. Afrika är som sagt en annan femma då det kan bero på andra saker än religion.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Kungbla:

I dom flesta muslimska länderna är det dödsstraff/fängelsestraff på homosexualitet. I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt. Det säger väl ändå ganska mycket?

Etiopien, Kenya, Moçambique, Zambia, Zimbabwe, Botswana, , Namibia, Angola, Uganda och Lesotho.
Där har du tio krisna länder som förbjudit homosexualitet, alla med "Large penalty" enligt wikipedia.

I alla dessa länder finns det en mycket stor del av befolkningen som är muslimer. Det första landet på din lista har 33,9% muslimer.

Kanske kommer vi att börja avrätta homosexuella i Sverige när vi når 20-30% muslimer? Det beror helt på hur effektivt de bokstavstroende muslimerna (jag drar alltså inte alla muslimer över en kam - det finns liberala muslimer tack och lov) driver sina krav på Sharia-lagar m.m...

*EDIT*
Sen i Afrika kan det finnas andra anledningar till okunskap och hat mot homosexualitet än religion. Till exempel brist på utbildning.

Faktum kvarstår att kristendom är majoritet i alla länder jag listade, vissa uppemot 90% (Botswana har 0,5% muslimer) och du påstod att inga kristna länder förbjudit homosexualitet.Du hade fel.

Skrivet av Mikaelh:

Nej. Jag skrev ordagrant "I alla kristna/ateistiska länder är det lagligt." Inte riktigt samma sak även om innebörden är väldigt lik.

Jo, exakt samma sak. Du påstod att inga kristna/ateistiska länder förbjudit homosexualitet vilket är fel. Du hade fel.

Skrivet av Mikaelh:

Och jag tänker i "öst" och "väst".

Definiera öst och väst. Och var kommer afrika in på den kartan?

Skrivet av Mikaelh:

Inga kristna länder i väst har förbjudit homosexualitet.

Du skrev inge kristna länder först. Är det bara i "väst" nu?

Skrivet av Mikaelh:

Afrika är som sagt en annan femma då det kan bero på andra saker än religion.

Du menar som i alla fall av intolerans? Försök att förstå att det inte handlar om religion, utan om människan som gömmer sig bakom den.

Skriv svar