"Free-to-play är på väg mot apokalyps"

Medlem

Jag håller med föregående om att Guild Wars 2 modellen är bäst hittils. Du behöver absolut inte köpa något för riktiga pengar.. det mesta handlar om pets och "town-clothes" (kläder utan stats). Det kan vara suktande att köpa en extra inventory bag slot, men det gör du enkelt med ingame guld.
Sen finns det massor av folk med mycket pengar som gärna köper sådan varje månad för att stödja utvecklarna, så att dom får betalt är det ingen fråga om!

Inaktiv
Skrivet av k3m:
Skrivet av snickerboa:

Har inte spelutveckare börjat bli jävligt uppkäftiga på sista tiden?

Edit: Det där flinet gjorde ju inte saken bättre

Håller med dig. Vi får väl se hur mycket han flinar när han gått i konkurs

Det kommer de antagligen inte att göra då det finns massor med Dark age of Camelot spelare som väntar på detta, de spelarna som än idag betalar och spelar DAoC.

Skrivet av k3m:
Skrivet av snickerboa:

Har inte spelutveckare börjat bli jävligt uppkäftiga på sista tiden?

Edit: Det där flinet gjorde ju inte saken bättre

Håller med dig. Vi får väl se hur mycket han flinar när han gått i konkurs

Det kommer de antagligen inte att göra då det finns massor med Dark age of Camelot spelare som väntar på detta, de spelarna som än idag betalar och spelar DAoC.

Skrivet av McKinley:
Skrivet av IceMan:

Lägger man 20miljoner dollar på ett spel så är nått fel...

Det beror helt på hur spelet är som färdig produkt.
Själv avskyr jag F2P-modellen.
Någonstans måste konsumenterna sätta ner sin fot och tydligt visa sitt missnöje, för vad kommer här näst efter microtransaktionerna? Betalning för bättre grafik eller kanske betalning för filer optimerade för din dator?

Håller med, det ENDA verkliga F2P spelet jag känner till, Inte Buy 2 play så tyst om det!, är Team Fortress 2, gratis att spela och microtransaktionerna påverkar inte spelet det minsta. Visst du kan få tag i items snabbare men Stock items i TF2 är i princip bäst på alla klasser, möjligen Pyro som inte är det.

Inaktiv

Framtiden är inte ljus för arroganta speltillverkare.

Medlem

Vänta.. Säger han att F2P är på väg mot en apokalyps?
Har han kollat på de senaste P2P mmo spelen? SWTOR, Tera, Secret world, Rift, AoC, LOTR.
Alla dessa spel har blivit tvungna att gå över till F2P och de har fått massivs med nya spelare, spelen är inte heller dåliga. Driver killen eller är han seriös?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag tror det beror helt på vilken typ av spel det gäller. Personligen föredrar jag nog "betala en gång" modellen när det gäller MMO spel, då finns det tillräckligt med konsekvens med att få sitt konto bannat utan att behöva kännas som man är tvingad att spela en viss tid varje månad för att man annars kastat bort pengar.

DLC på det, bryr jag mig verkligen inte om, men om det håller spelet i liv så visst, så länge det inte påverkar spelets balans.

Inaktiv

Fan jag visste inte att Johan Rheborg sysslade med spel.

Inaktiv
Skrivet av snickerboa:

Har inte spelutveckare börjat bli jävligt uppkäftiga på sista tiden?

Edit: Det där flinet gjorde ju inte saken bättre

Knappast uppkäftig. Med en sådan repertoar så talar det för sig själv. Jag har stöttat den här kickstartern. Vikingar är bra, vilket spel det än gäller... Så länge dom inte har horn på hjälmarna... Vilket han intygar att dom inte kommer ha.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

ELF
Medlem

Det bästa systemet är nog det som All Points Bulletin hade när Real Time Worlds ägde det.
Man köpte RTW points. För dessa pengar köpte man speltid. Denna speltid tickade endast ned när man var inloggad. Man behövde alltså inte oroa sig för att ens speltid tog slut medan man var utloggad.
Dessutom så kunde man köpa spelargjorda saker för RTW points. På det sättet så kunde jag under en längre tid spela helt gratis. Det var alltså någon annan spelare som betalade för min speltid


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av kill455:

Vänta.. Säger han att F2P är på väg mot en apokalyps?
Har han kollat på de senaste P2P mmo spelen? SWTOR, Tera, Secret world, Rift, AoC, LOTR.
Alla dessa spel har blivit tvungna att gå över till F2P och de har fått massivs med nya spelare, spelen är inte heller dåliga. Driver killen eller är han seriös?

Secret World följer en liknande modell som GW2 har och är inte F2P. Rift kör fortfarande månadskostnad. SWTOR och AoC kör en starkt begränsad variant som är F2P, eftersom det ska ge spelarna incitament till att betala för fullversionerna. Har för mig att LotRO har en liknande modell. Tera har jag inte testat så det vågar jag inte uttala mig om. Så om man tänker efter är det inte speciellt vanligt med renodlade F2P-titlar.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av kill455:

Vänta.. Säger han att F2P är på väg mot en apokalyps?
Har han kollat på de senaste P2P mmo spelen? SWTOR, Tera, Secret world, Rift, AoC, LOTR.
Alla dessa spel har blivit tvungna att gå över till F2P och de har fått massivs med nya spelare, spelen är inte heller dåliga. Driver killen eller är han seriös?

Secret World följer en liknande modell som GW2 har och är inte F2P. Rift kör fortfarande månadskostnad. SWTOR och AoC kör en starkt begränsad variant som är F2P, eftersom det ska ge spelarna incitament till att betala för fullversionerna. Har för mig att LotRO har en liknande modell. Tera har jag inte testat så det vågar jag inte uttala mig om. Så om man tänker efter är det inte speciellt vanligt med renodlade F2P-titlar.

Det är ändå F2P. Inga spel klarar av att vara endast P2P. Och Rift har en Rift Lite version som är F2p.
Prata inte om sådant du inte har en aning om.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av kill455:
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av kill455:

Vänta.. Säger han att F2P är på väg mot en apokalyps?
Har han kollat på de senaste P2P mmo spelen? SWTOR, Tera, Secret world, Rift, AoC, LOTR.
Alla dessa spel har blivit tvungna att gå över till F2P och de har fått massivs med nya spelare, spelen är inte heller dåliga. Driver killen eller är han seriös?

Secret World följer en liknande modell som GW2 har och är inte F2P. Rift kör fortfarande månadskostnad. SWTOR och AoC kör en starkt begränsad variant som är F2P, eftersom det ska ge spelarna incitament till att betala för fullversionerna. Har för mig att LotRO har en liknande modell. Tera har jag inte testat så det vågar jag inte uttala mig om. Så om man tänker efter är det inte speciellt vanligt med renodlade F2P-titlar.

Det är ändå F2P. Inga spel klarar av att vara endast P2P. Och Rift har en Rift Lite version som är F2p.
Prata inte om sådant du inte har en aning om.

Haha, Rift har en Lite-version som man kan köra till lvl20. Inte riktigt samma sak. Eller tycker du att man kan skita i de sista 40 lvlarna? Secret World följer B2P, precis som GW2. Inget F2P. Vem är det som inte har en aning? Lär dig begreppen om du ska försöka mästra någon annan.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Själv föredrar jag lifetime sub (eller månadskostnad). Men då jag vill kunna spela när jag känner för det, och inte känna mig tvingad för att få ut max av månadskostnaden, så funkar F2P smidigast i dagsläget..


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Uppkäftig kanske var ett starkt ord men det verkar ju ha blivit en trend å vara arrogant i spelbranschen. Hans åsikt sa jag aldrig något om. Sättet han uttrycker sig på som stör mig

Medlem
Skrivet av henkka:

Det går inte direkt dåligt för Wargaming..
Det beror helt på vad det är för slags spel vi talar om, ett spel som t.ex. World of Tanks kan fungera riktigt bra med en free-to-play modell.

Det stämmer och jag är själv WoT-spelare... Om än premiumbetlaare numera. Att det är gratis är på sätt och vis inte helt sant. När man kommer förbi tier 4-5 så börjar tanks bli så dyra och kräva så mycket XP att det mer eller mindre är tvunget att ha premium för att inte tröttna.

Alla sätt att få in pengar kommer nog fortsätta existera. Att flera testar nya sätt brukar vara rätt naturligt överallt, inte bara på spelmarknaden. Några testar nåt nytt som andra sen kopierar, förfinar och gör bättre. Några måste alltid börja och bana väg för oss andra sen.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Lustigt att han säger så när League of Legends som är free to play drar in mängder med miljoner.


signatur

//monster

Medlem

Dessutom är det få spel som kostar 20 miljoner dollar att göra, dom flesta kastar ju bara ut billigaste möjligaste dom orkar skapa och vill ha minst 500kr spelet för detta.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av ELF:

Det bästa systemet är nog det som All Points Bulletin hade när Real Time Worlds ägde det.
Man köpte RTW points. För dessa pengar köpte man speltid. Denna speltid tickade endast ned när man var inloggad. Man behövde alltså inte oroa sig för att ens speltid tog slut medan man var utloggad.
Dessutom så kunde man köpa spelargjorda saker för RTW points. På det sättet så kunde jag under en längre tid spela helt gratis. Det var alltså någon annan spelare som betalade för min speltid

Denna modellen hade nog passat mej bäst då jag verkligen har oregelbunden tid framför datorn. ena veckan sitter jag kanske 1h och spelar medans veckan efter 10-12h. Och speciellt nu på sommarhalvåret. då kan datorn vara avstängd veckovis, men när man väl får tiden för lir vill iaf jag spela något med kvalitet. Att fortsätta spela wow för över hundralappen då man inte ens är inloggad på 1-2 veckor känns som att jag jobbar gratis för att sen skänka de surt förvärvade slantarna till blizzard. SÅ SKOJ är det inte att jobba!

Det ända spelet jag sett som är free to play som är bäst i sin genre, är League of legends. resten av spelen känns som nån form av copycats till andra, redan etablerade spel som i sin tur har månadskostnad (typ wow).


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skrivet av tirim4:

GW2s modell verkar ju riktigt lyckad, man undrar hur de får det att gå ihop då de släpper nytt gratis material hela tiden. Det brukar ju annars vara ett argument för månassbetalning...

Bredvid spelet i butiken kan man köpa "Gem Collection" för 250:- Så visst tjänar de pengar på krimskrams.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Premium eller Freemium är inte exklusiva val.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av tirim4:

GW2s modell verkar ju riktigt lyckad, man undrar hur de får det att gå ihop då de släpper nytt gratis material hela tiden. Det brukar ju annars vara ett argument för månassbetalning...

Bredvid spelet i butiken kan man köpa "Gem Collection" för 250:- Så visst tjänar de pengar på krimskrams.

Jomen har svårt att se att de tjänar så mycket pengar på kostymer? (Sist jag spelade var det i alla fall inte mycket mer än kosmetiska grejer och xp-boosts i in game-affären)

Medlem

Jag fattar inte varför det inte finns ett alternativ där man betalar för hur mycket man spelar i tid. På det sättet så blir det ingen press att spela som en galning innan speltiden tar slut. Alternativt "pausbar" månadsbetalning som kan sträcka sig hur länge som helst. Tycker att det är på tok för mycket ointresserade/otrevliga människor i free to play spel, antgligen för att dom inte behöver betala och vara något sånär artiga.

Medlem
Skrivet av tirim4:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av tirim4:

GW2s modell verkar ju riktigt lyckad, man undrar hur de får det att gå ihop då de släpper nytt gratis material hela tiden. Det brukar ju annars vara ett argument för månassbetalning...

Bredvid spelet i butiken kan man köpa "Gem Collection" för 250:- Så visst tjänar de pengar på krimskrams.

Jomen har svårt att se att de tjänar så mycket pengar på kostymer? (Sist jag spelade var det i alla fall inte mycket mer än kosmetiska grejer och xp-boosts i in game-affären)

Du byter ju Gems mot guld, vilket i sin tur leder till att du kan köpa material till armor, vapen, ingredienser mm mm. Hela ekonomin i spelet bygger ju på detta, så Anet drar nog in rätt friska stålar i sin shop.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Om ni köper en produkt så har ni oxå rätten att ställa krav, F2P där kan man ställa önskemål på sin höjd, inte mer.

Och vad det gäller kaxiga producenter så är dem inte värre än någon annan eller företag, dem vet att folk hungrar efter deras produkter, fine vi gör en hypad reklam, snabbspolar igenom spelet och mutar våra sk testare som godkänner produkten och vi kan säga att den är kvalitetstestad.

Dem har era spelballar i ett grepp och dem vet om det.

Därför ser det ut som det gör.

Kickstart?, alltså här tigger man pengar för ett projekt som antagligen hade blivit ratat av något större Phus och sen skall man ta betalat 100kr/ mån.

Jag hoppas att dem som skänker pengar får något utöver det vanliga, fritt spelade under mmoets totala livslängd eller någon annan PERK!

Mmo är speciellt för det är som en levande organism och det krävs att man vårdar det och sina medlemmar, SP kampanjer är inte lika viktigt, alltså skiter prodden i att följa upp och verkligen bena ut om det är en bra produkt.

Ni som spelar mmo påverkar hela tiden och med risk att förlora stora belopp på kort tid, så brukar tillverkaren att vara snabb med ändringar eller förbättringar.

F2P = inte en chans
Buy2 Play ??, glöm det
Månadskostnad, ja om ni söker och vill ställa krav på kvalitet och spelvärde.

Det som genomsyrar vårt samhälle idag är ordet "gratis" man finner det överallt, ingen vill betala, spelar ingen roll om det är inom industrin, nöje, musik, film eller spel.

DET MÅSTE SUDDAS UT!

Och internet är en oerhört stor bov i dramat och det finns miljarder att tjäna i piratsvängen inte minst på reklam från seriösa företag som bara vill synas.

Mkt utav detta hade kanske kunnat undvikas om speljättar och dvärgar hade fått tummarna ur röven och tillverkat speldugliga DEMON så att alla potentiella spelare hade haft möjlighet att prova innan man köper grisen i säcken, vilket är resultatet idag, iaf på 7 av 10 spel, dem är skräp, men marknadsförs som det bästa häftigaste och mest långlivade spel för pengarna.

Det är väl därför Mojang går så bra, kanonide inga grafiktunga spel utan går helt och hållet på värdet sam integrationen med spelare hela vägen ut!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av arnennnn:

Jag fattar inte varför det inte finns ett alternativ där man betalar för hur mycket man spelar i tid. På det sättet så blir det ingen press att spela som en galning innan speltiden tar slut. Alternativt "pausbar" månadsbetalning som kan sträcka sig hur länge som helst. Tycker att det är på tok för mycket ointresserade/otrevliga människor i free to play spel, antgligen för att dom inte behöver betala och vara något sånär artiga.

Det finns i en del spel. T.ex. i Everquest 2 så kan du betala per månad (guldmedlemskap), eller så kan du grinda och köpa Krono (aktivera en krono = 1 månads guld), eller så kan du spela gratis med begränsningar. Som jag sa ovan, det ena utesluter inte det andra. Hela artikeln är baserad på ett uttalande av ett stort troll som tänker binärt.

Jag spelar själv som silver i EQ2, har betalat guld någon månad men tyckte inte det var värt det utan köpte AoD och DoV/CoE expansionerna och låste upp det jag ville ha istället. Har dessutom köpt 6 månaders Eve online som jag tröttnade på efter 2 månader (= 4 månaders betalning i sopkorgen) - gissa om jag hade önskat att jag inte lagt pengarna på Eve... Jag ser fördelar i F2P - och nacklelar. Om du inte gillar F2P så får du betala - inget konstigt egentligen.

Medlem
Skrivet av Priapsi:
Skrivet av tirim4:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av tirim4:

GW2s modell verkar ju riktigt lyckad, man undrar hur de får det att gå ihop då de släpper nytt gratis material hela tiden. Det brukar ju annars vara ett argument för månassbetalning...

Bredvid spelet i butiken kan man köpa "Gem Collection" för 250:- Så visst tjänar de pengar på krimskrams.

Jomen har svårt att se att de tjänar så mycket pengar på kostymer? (Sist jag spelade var det i alla fall inte mycket mer än kosmetiska grejer och xp-boosts i in game-affären)

Du byter ju Gems mot guld, vilket i sin tur leder till att du kan köpa material till armor, vapen, ingredienser mm mm. Hela ekonomin i spelet bygger ju på detta, så Anet drar nog in rätt friska stålar i sin shop.

Nu när du säger det var det rätt svårt att spara ihop några ansenliga summar guld i själva spelet...

Medlem

Helt rätt.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av Xzander:
Skrivet av vuze2143:

Fan guildwars 2 har kostat mig ett års gameplay wow... Betalar häldre månadsvis och låser upp allt

Hur?

Köpa gems för legendary... Gw2 är världens störta grind pay2win...
Seriöst man kan köpa de bästa vapnerna för irl.

Har tröttnat så jäkla hårt på gw2 och skit modellen det står för

Fast då e det ju inte pay2win... det är pay2look. Legendaries har inte bättre stats än andra vapen, de kostar mycket för att de ser "coola" ut. Tar inte lång tid att få upp guld eller köra dungeons för att få lika "bra" gear som alla andra, så hur du har lyckats slösa mer pengar på gw2 än på WoW, det förstår jag icke.

Medlem

Det finns en enkel anledning till varför inte free-to-play är bra för spelindustrin på lång sikt. Genom att de vill ha betalt för allt kommer aldrig en riktigt bred community växa upp, där idéerna riktigt sprudlar.

Jag som är en old-school-spelare (quake, unreal, rtcw, et etc...) gillar att mappa, sätta upp och husera egna servrar där jag kan pröva egena saker. När jag kom in i FPS-lirandet så fanns det en bred community och det flödade banor och annat add-ons till spelen. Sen kom dedikerade servrar, där tillverkade själv hyrde ut serverplatser och det funkade okay så länge spelarna själv fick bestämma. Och nu på senare tid har free-to-play dykt upp, och man får f-n inte göra något alls, utan allt ska vara deras eget material som de eventuellt kan ta betalt för. Snacka om att ens krativitet inte längre får utlopp...

Jag önskar verkligen mig ill baka då när allt var fritt, f-n vad kul man hade då!

Medlem

Känns också som att de flesta F2P spelen är väldigt lika...kommer inte fungera om dom inte kommer på något nytt.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av snickerboa:

Har inte spelutveckare börjat bli jävligt uppkäftiga på sista tiden?

Edit: Det där flinet gjorde ju inte saken bättre

Som vilka då?

Han säger sin åsikt bara, som faktiskt är ganska klockren. När folk som spelar F2P-spel har köpt allting de behöver kommer de fortsätta spela utan att betala ett dugg.

Sen att han satsar på att göra ett spel som inte är "för alla" är faktiskt något som behövs. För "för alla"-spelen är inte för alla egentligen, bara för mainstream-folket.

12
Skriv svar